Vervangen van de gloeibougies

Kensel

Forumguru
Hallo allemaal,

Sinds een maand of twee heeft mijn auto (Octavia II PFL) een zeer slechte koude start. Startmotor lijkt overuren te draaien en de motor slaat met veel pijn en moeite aan.
Na wat research op Internet en een bezoekje aan de garage zijn waarschijnlijk een of meerdere gloeibougies overleden/aan het overlijden. Nu is dat in de zomer niet zo'n punt, heb een workaround gehad om even vooruit te kunnen (langer tijd geven om te laten voorgloeien dan nodig en eventueel meermaals).

Maar voor de winter wil ik ze wel vervangen hebben.

Ik had al wat rond gekeken op het forum en zag dat een enkeling dit wel eens geprobeerd heeft, maar bij deze voordat ik de auto wegbreng naar de garage(misschien dubbelop - dan mijn excuses) de volgende vragen:

Is het vervangen van de gloeibougies zelf te doen?
Welke gloeiers moet ik hebben (en eventueel gereedschap)?
Wat zijn de kosten (gemiddeld) om dit bij de garage/dealer te laten doen?

Enkele eigenschappen van de auto:

Octavia II PFL (oktober 2006 - modeljaar 2007)
Motor: 2.0 TDI handgeschakeld (motorcode BKD)
Kilometerstand (ongeveer): 256xxx

Alvast bedankt! :)
 

ertromp

Forumguru
Bij een BKD blok is het wel wat werk aangezien het kleppendeksel er af moet.
Zonder enige ervaring niet doen bij dit blok. Heb je wel ervaring dan is het zeker te doen.
Let erop dat er geen moertjes e.d. in oliekanalen vallen!!!! En de gloeiboegie moet met een moment van 15Nm vastgezet worden
Kosten voor een gloeispiraal bijvoorbeeld de Bosch 0 250 403 002 zal ca. €15,- zijn.
Kosten kleppendekselpakking 03G103483 zal schat ik €20,- zijn.
Dus totaal materiaal ca €80,-
Check nog wel de onderdeelnummers!

Wat de kosten bij de dealer zijn voor vervanging zou ik niet weten
 

Kensel

Forumguru
Hmm.. Gezien het feit dat de kleppendeksel er af moet, haak ik af..
Zover reikt mijn kennis helaas niet..
Toch bij de garage/dealer maar eens informeren..

In ieder geval bedankt zover! :)
 

Adoks

Senior Member
Opzich een klus van niets. Gloeibougies losdraaien verschilt eigenlijk niets van normale bougies losdraaien. Het is wel verstandig om het losdraaimoment ook te beperken. Als ze niet met normale kracht d'r uitkomen, dan naar specialist brengen want als de boel afbreekt, wordt het waarschijnlijk een dure zaak. Specialist heeft trilapparatuur voor dit soort zaken.

Gloeibougies met de hand d'r indraaien en op moment vastzetten. Zelf gebruik ik een fractie keramisch vet op de schroefdraad. Sommigen vinden het discutabel. Uiteraard verlaag je het vastdraaimoment dan wel. Tot 80% is zo'n beetje de richtlijn --> 15Nm --> 12Nm. Dit is ook een kwestie van aanvoelen en hang ook af van de hoeveelheid keramisch vet.

Kleppendeksel lichten is bijna net zo eenvoudig als een pot Mayonaise opendraaien. Wel schoon werken en oppassen dat er niets in het blok valt ;) Verder even goed de handleiding doorlezen voor boutlosdraaivolgorde, vloeibare pakking nodig?, etc...

DIt is 'em toch:
http://workshop-manuals.com/skoda/o...ith_engine_identification_characters_bkd_azv/
 
Laatst bewerkt:

Zwapp

Forumguru
In mijn BKD motor zijn er ook twee die volgens de computer niet goed meer zijn echter geen startproblemen. De dealer heeft mij verteld dat het zo'n 450 euro ging kosten en dat was inclusief preventief vervangen van de kabelboom, omdat de deksel er toch af lag...
Aangezien ik nog geen startproblemen heb, ook niet als het koud is wacht ik er nog even mee.
 

andrehj

Forumguru
Holie meu, wat een bedragen en wat een werk voor het simpelweg vervangen van een paar gloeibougies. Toen ik dat in 2010 zelf bij mijn auto deed kostte me dat slechts 39 pond (ca 50 euro) inclusief verzendkosten vanuit Engeland.
Ik kon ze bovendien gewoon vervangen zonder dat er ook maar iets los hoefde.
En waarom zou je een kabelboom preventief vervangen?:sterretjes:
 

Joske

Forumguru
@andrehj

jij bedoelt vast bougies voor de ontsteking?


Is trouwens bij de 2.0TDI dat de gloeibougie onder het kleppendeksel zit, bij de meeste andere TDI motoren zitten die langs de zijkant van het blok. Daar heeft @Monteurtje mij een tijdje terug op gewezen ;)
 

ertromp

Forumguru
Holie meu, wat een bedragen en wat een werk voor het simpelweg vervangen van een paar gloeibougies. Toen ik dat in 2010 zelf bij mijn auto deed kostte me dat slechts 39 pond (ca 50 euro) inclusief verzendkosten vanuit Engeland.
Ik kon ze bovendien gewoon vervangen zonder dat er ook maar iets los hoefde.
En waarom zou je een kabelboom preventief vervangen?:sterretjes:

Inderdaad is het raadzaam ook de kabelboom tbv de gloeipluggen die dus onder het kleppendeksel zitten preventief te vervangen. Deze kabelboom zit nl. in de oliespatten van de nokkenassen en de hitte van de motor.
Op bijgevoegde foto van iemand die z'n distributieriem wisselt heb ik een rode pijl gezet waar het om gaat.

Audi A3 2.0 TDI 16.jpg

Voor een beetje sleutelaar is het ook geen moeilijke klus. Maar je zult enkele leidingen en de kap voor de distributieriem moeten loshalen.
 

andrehj

Forumguru
OK, dank voor de heldere uitleg. Toch blijf ik meer dan 400 euro erg veel geld vinden.
Komt een dergelijke constructie eigenlijk vaker voor? Ik had er nog nooit van gehoord.
 

leo442

Forumguru
OK, dank voor de heldere uitleg. Toch blijf ik meer dan 400 euro erg veel geld vinden.
Komt een dergelijke constructie eigenlijk vaker voor? Ik had er nog nooit van gehoord.

Als je een gloeistift stuk draait/afbreekt zal het voor die prijs niet meer te maken zijn. Dus werk met beleid!
 

Antera

Donateur
Het is inderdaad geen erg lastig karwei alleen kans op afbreken kan de boel idd vertragen alswel hogere kosten met zich mee brengen want meen dat dan de kop eraf zal moeten om het probleem op te lossen. Zou het voor je willen doen en dan moet idd het niet te vast gaan zitten.

Kabel wisselen is de reden dat deze in de olie ligt en olie zorgt sneller voor het verharden van het kunstof om de draden heen. Als je die draden gaat bewegen heb je meer kans op breuken en dus storingen. Als het dan toch open ligt is dit een mooie gelegenheid om het meteen te vervangen. Ik snap dit wel
 

Kensel

Forumguru
Week of twee geleden de auto naar de garage gebracht voor de gloeibougies aangezien startproblemen steeds erger werden. Kosten: € 185,- (bij universele Bovag garage)

Monteur gaf aan dat het wel echt nodig was en dat de gloeibougies ook erg vast zaten. Kan er nu wel weer mee vooruit zeg maar ;)
 
Bovenaan Onderaan