Voorstellen Odin

Odin

Senior Member
Wel zo netjes om me even voor te stellen, voordat ik van meelezen naar vragen stellen ga.
Sinds 2014 in het bezit van een Superb I uit 2004 met het 2.8L V6 benzine blok. Auto gekocht om mee te nemen bij emigratie, deelverhuizing past er prima in :)
De auto zelf was een koopje met slechts 78.000km op de teller, bij aanschaf distributie vervangen en auto helemaal in orde laten maken, ook dat was inbegrepen bij de toch al gunstige aanschafprijs. De 2.8 V6 is redelijk schaars in NL, zeker met lage km stand en goede staat van onderhoud. Ik was al langer op zoek en toen deze voorbij kwam kon ik hem niet laten staan.

Inmiddels niet meer woonachting in Nederland, maar zonnige zuiden van Europa opgezocht en flink wat kilometers erbij gereden zonder problemen.
SkodaSBI.jpg
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Hartelijk welkom en dank voor het voorstellen! Ik neem aan dat het een Superb is ipv een Supurb ;) Leuk dat er weer een 6 pitter bijgekomen is :thumbsup:
 

Odin

Senior Member
Hartelijk welkom en dank voor het voorstellen! Ik neem aan dat het een Superb is ipv een Supurb ;) Leuk dat er weer een 6 pitter bijgekomen is :thumbsup:
Ben wel lekker consequent met de naam verkeerd schrijven, hier aangepast maar in de topic titel over het start probleempje staat het ook doodleuk fout. Goed begin!

Welkom, het is in ieder geval een Slurp ;)
Dat slurpen valt erg mee. Rijd zuiniger dan menig 4 cilinder als je een beetje op je rechter voet let. Als het eenmaal rolt heeft het blok niet veel meer te doen.
Voorbeeld de rit naar het zuiden, route du soleil af en de Pyreneeën over, is geen meter vlak vanaf zuid Nederland, dik 2000km gemiddeld 1 op 12,5 met de Skoda. Dat is met behoorlijk doorrijden. Hiervoor dezelfde rit gedaan verschillende auto's:
- Volvo 740GLE (1 op 5-7)
- Audi 80 2L (1 op 10)
- Mazda 626 (1 op 11)
- Jaguar S-type 3L V6 (1 op 11,5)
Ben niet voor niks overgestapt naar V6. Heb nu de Skoda en de Jaguar nog in bezit en behalve dat het veel comforabeler rijd, is het ook nog eens een stuk zuiniger. Zeker op lange stukken en waar ik nu woon bergen op en af.

De Skoda is wat betreft beenruimte en baggageruimte een stuk praktischer dan de S-type, de Skoda is nog iets sneller wat betreft acceleratie en topsnelheid ook. Maargoed, dat is dan ook de praktische en betrouwbare auto in de stal. Met een Jaguar kom je toch al eerder in de hobby sfeer terecht.

Wat betreft aanpassingen aan de Skoda erg bescheiden tot nu toe. Heb alleen de headunit vervangen voor een simpele 1-din JVC unit. Navigatie met zo'n pijtje van de VAG unit is toch waardeloos daar gebruik ik een losse Navi voor. Simpele JVC heeft tenminste USB en aux aansluiting voor vele uren muziek. Geluid icm de standaard speakers is overigens prima.

Banden zijn binnenkort aan vervanging toe, zijn wat oud en wat gecupped op de voorbanden. Als ik er alleen zelf in zou rijden, was het een setje velgen + banden geworden. De huidige 16" zijn wat bescheiden, 17" of 18" zou best kunnen. Maar wordt nu waarschijnlijk alleen setje vers rubber.

Koplampen zijn wat vervaagd / vergeeld. Ga nog op zoek naar een herstelset (schuren, polish, coating) om te kijken of dat succes heeft. Vervangen kan altijd nog.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties. Ga mijn best doen de schrijffout in de naam uit te bannen :arghh:
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Odin:bloemen: In je nieuwe woonland kun je ook goed aan onderdelen komen voor de Skoda? Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je voor je verhuizing de auto gekocht hebt, is ie in je nieuwe land niet goedkoper? (gezien de leeftijd van de auto neem ik aan dat je geen BPM en dergelijke terug hebt gekregen bij het passeren van de grens, of heb je soms exportpremie gekregen omdat het een oude (minder-milieu-vriendelijke) auto is?
 
  • Leuk
Waarderingen: Odin

Odin

Senior Member
Welkom Odin:bloemen: In je nieuwe woonland kun je ook goed aan onderdelen komen voor de Skoda? Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je voor je verhuizing de auto gekocht hebt, is ie in je nieuwe land niet goedkoper? (gezien de leeftijd van de auto neem ik aan dat je geen BPM en dergelijke terug hebt gekregen bij het passeren van de grens, of heb je soms exportpremie gekregen omdat het een oude (minder-milieu-vriendelijke) auto is?
Leuke vragen, antwoord is nog niet zo eenvoudig. Lang verhaal.
Emigratie is best een lang proces met veel voorbereiding, als je tenminste niet zoals op TV in ¨ik vertrek¨ met een maandje of twee weer terug wil.
Emigratie naar Spanje, idee is er al vele jaren, concrete voorbereiding 6 maanden, hele proces nu zo goed als afgerond inclusief al het papierwerk en de bureaucratie. Zijn we inmiddels meer dan een jaar verder vanaf dat het concreet is geworden. 6 maanden in NL en 6 maanden in Spanje om alles te regelen.

Auto's waren onderdeel van de planning. We hadden 2x een Mazda 626 ('97 & '02) 2L automaat. Helemaal prima, goedkoop in aanschaf, nog relatief weinig km's op de klok, ruim, vlot en voor het formaat auto licht dus gunstig in de wegenbelasting in NL. Onderhoud ook voordelig, typisch gevalletje van wat er niet op zit kan ook niet stuk. Bedoeling om de twee Mazda's mee te verhuizen en op te rijden in Spanje. Moesten nog wel en paar jaar mee kunnen en op extra kosten zit je niet echt te wachten.

Toen ging er natuurlijk 1 stuk. Gevalletje Totall Loss stuk. Als je het doet, moet je het goed doen zullen we maar zeggen. Transversaal motorplaatsing en voorwielaandrijving. Korte aandrijfassen in diff met daaraan gelijk de automaat en het blok. Lekker compact. Alleen brak een steun van 1 van de aandrijfassen, die aandrijfas ging onder een rare hoek in het diff staan draaien. Klonk in 1ste instantie als een wiellager, kort stukje laten hobbelen naar de garage waar we toevallig vlakbij waren. Daar bleek de olie er al onderuit te lopen, diff en automaat kapot gedraait door de as. Nog mazzel gehad dat het in de stad gebeurde vlak bij de garage ipv. dat de hele bende vastslaat met 130km/h op de snelweg. Reparatie, als het al 100% te herstellen is, kost meer dan de aanschafprijs van de auto en dit was de 626 uit '97 dus dat doen we maar niet. Gelijk laten staan, door garage naar de sloop afgevoerd.

Toch 2 auto's nodig dus wat doe je dan. In Spanje auto kopen of in Nederland? Het is wat uitzoekwerk, maar kort gezegd: Nieuwe auto's zijn in Spanje voordeliger, 2de hands auto's in Nederland.
In Spanje kopen mensen een auto nieuw, rijden ermee tot de wielen eraf vallen, kopen weer een auto. Aanbod 2de hands is beperkt en daarmee zijn de prijzen ook relatief hoog. In Nederland zie je een ander fenomeen, luxe, grotere 2de hands auto's gaan voor dumpprijzen weg. Zeker de zwaardere auto's met grotere motoren. Heeft ook te maken met de belachelijke wegenbelasting.
Wij kopen nooit een nieuwe auto want voor de afschrijving doen we liever andere leuke dingen. Dus budget gemaakt voor aanschaf 2de hands auto ter vervanging van de Mazda. Leuke is dat je anders kan zoeken als je weet dat je gaat emigreren. Wegenbelasting gaat in Spanje op basis van PKs en is grofweg 1/10 van wat je in NL betaald. Benzine is ook stuk voordeliger. In Spanje zijn de afstanden wat groter plus het feit dat we er ook nog even heen moesten rijden. Dan wordt een V6 erg aantrekkelijk.

Je krijgt geen export premie, daarvoor zijn de auto's te oud. Maar als je de auto 6 maanden in bezit hebt en het eerste jaar in Spanje niet verkoopt, kun je ze zonder importbelasting op Spaans kenteken zetten bij emigratie. Dan zijn ze onderdeel van de inboedel.

Zoeken naar een V6 met een beperkt budget, waarvan onderhoud goed te betalen is en voldoende onderdelen te krijgen zijn. Liefst met specialist / dealer in de buurt van nieuwe woonplaats in Spanje. Dan blijft er niet veel over. Dit model Skoda met V6 stond bovenaan de lijst en er stond er 1 te koop, bij een bovag garage in de buurt, met 6 maanden garantie en binnen budget. Zelfde dag als dat de Mazda stuk ging gaan kijken, proefrit en gekocht. Snel handelen zullen we maar zeggen. Nog 2 weken moeten wachten op aflevering, eerst helemaal in orde gemaakt, nieuwe distributie etc. etc. Kanjer van een auto met 78k op de klok. Dan kunnen we weer even.

Tja dan loop je toch rond te kijken bij die garage. Staat er een Jaguar S-type uit 2002, ook met weinig km's voor een mooie prijs. Met het in elkaar storten van de 1e 626 en wat kleine dingetjes aan de overgebleven 626 maar eens gevraagd wat de prijs zou worden met inruil van de overgebleven 626. Vertrouwen in de 626 was wat minder. Dus dan ga je van 2x een 626 naar een Superb V6 en een S-type V6. De 2 auto's samen voor een aankoopprijs die lager ligt dan één nieuwe, kale, Ford Fiesta. Onverwachte uitgave, maar wel 2 hele stevige auto's er voor terug voor een lage aanschaf prijs. Weinig km's, 6 maanden Bovag garantie, helemaal in orde gemaakt. Die 6 maanden wegenbelasting in NL is nog wel op te hoesten en nu op Spaans kenteken kost het bezit bijna niks. Wegenbelasting is maar een fractie, de benzine is goedkoper en het verbruik ligt lager dan met de Mazda's.

Met verschillende SEAT fabrieken in Spanje is er een groot netwerk met VAG dealers, de monteurs worden opgeleid en gecertificeerd in Duitsland. Zit een grote VAG dealer in de buurt en dat blijkt een fijne garage te zijn. Zijn er al een keer geweest om een raamrubber te laten vervangen en kan niet anders zeggen dan super service.

De S-type is kwa onderhoud ook goed te doen. Het is een aangepast Duratec V6 blok van Ford met een Ford 5 traps automaat. Het platform is ook voor andere ford modellen gebruikt. Dus mochten er grote delen vervangen moeten worden, dan zijn die goed verkrijgbaar en goed te betalen. Grootste Ford fabriek van Europa zit hier practisch om de hoek. Ford is nu geen eigenaar meer van Jaguar overigens. Ook voor de Jaguar zit een specialistische garage hier in de buurt.

Mochten we besluiten de auto's na een jaar te verkopen, wat ik niet verwacht overigens, dan zijn ze op de Spaanse 2de hands markt het dubbele waard van wat we er in NL voor betaald hebben.

Kost even wat uitzoekwerk, maar dan heb je ook wat.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Mooi verhaal Odin. Van Seat en VW zul je zeker genoeg onderdelen kunnen krijgen in Spanje, maar eigenlijk geen idee hoe het is met specifieke Skoda-onderdelen (plaatwerk, ramen, lampunits), maar de techniek is in principe gelijk.

Wat de koplampen betreft: zo te lezen een gevalletje polijsten en daarna netjes in wax houden. Als je daar aan begint, laat het even weten, dan kan ik(of een andere detailer) je wat tips geven, voordat je de lampen verpest met te grof schuurwerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Odin
Bovenaan Onderaan