Welkom Odin
In je nieuwe woonland kun je ook goed aan onderdelen komen voor de Skoda? Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je voor je verhuizing de auto gekocht hebt, is ie in je nieuwe land niet goedkoper? (gezien de leeftijd van de auto neem ik aan dat je geen BPM en dergelijke terug hebt gekregen bij het passeren van de grens, of heb je soms exportpremie gekregen omdat het een oude (minder-milieu-vriendelijke) auto is?
Leuke vragen, antwoord is nog niet zo eenvoudig. Lang verhaal.
Emigratie is best een lang proces met veel voorbereiding, als je tenminste niet zoals op TV in ¨ik vertrek¨ met een maandje of twee weer terug wil.
Emigratie naar Spanje, idee is er al vele jaren, concrete voorbereiding 6 maanden, hele proces nu zo goed als afgerond inclusief al het papierwerk en de bureaucratie. Zijn we inmiddels meer dan een jaar verder vanaf dat het concreet is geworden. 6 maanden in NL en 6 maanden in Spanje om alles te regelen.
Auto's waren onderdeel van de planning. We hadden 2x een Mazda 626 ('97 & '02) 2L automaat. Helemaal prima, goedkoop in aanschaf, nog relatief weinig km's op de klok, ruim, vlot en voor het formaat auto licht dus gunstig in de wegenbelasting in NL. Onderhoud ook voordelig, typisch gevalletje van wat er niet op zit kan ook niet stuk. Bedoeling om de twee Mazda's mee te verhuizen en op te rijden in Spanje. Moesten nog wel en paar jaar mee kunnen en op extra kosten zit je niet echt te wachten.
Toen ging er natuurlijk 1 stuk. Gevalletje Totall Loss stuk. Als je het doet, moet je het goed doen zullen we maar zeggen. Transversaal motorplaatsing en voorwielaandrijving. Korte aandrijfassen in diff met daaraan gelijk de automaat en het blok. Lekker compact. Alleen brak een steun van 1 van de aandrijfassen, die aandrijfas ging onder een rare hoek in het diff staan draaien. Klonk in 1ste instantie als een wiellager, kort stukje laten hobbelen naar de garage waar we toevallig vlakbij waren. Daar bleek de olie er al onderuit te lopen, diff en automaat kapot gedraait door de as. Nog mazzel gehad dat het in de stad gebeurde vlak bij de garage ipv. dat de hele bende vastslaat met 130km/h op de snelweg. Reparatie, als het al 100% te herstellen is, kost meer dan de aanschafprijs van de auto en dit was de 626 uit '97 dus dat doen we maar niet. Gelijk laten staan, door garage naar de sloop afgevoerd.
Toch 2 auto's nodig dus wat doe je dan. In Spanje auto kopen of in Nederland? Het is wat uitzoekwerk, maar kort gezegd: Nieuwe auto's zijn in Spanje voordeliger, 2de hands auto's in Nederland.
In Spanje kopen mensen een auto nieuw, rijden ermee tot de wielen eraf vallen, kopen weer een auto. Aanbod 2de hands is beperkt en daarmee zijn de prijzen ook relatief hoog. In Nederland zie je een ander fenomeen, luxe, grotere 2de hands auto's gaan voor dumpprijzen weg. Zeker de zwaardere auto's met grotere motoren. Heeft ook te maken met de belachelijke wegenbelasting.
Wij kopen nooit een nieuwe auto want voor de afschrijving doen we liever andere leuke dingen. Dus budget gemaakt voor aanschaf 2de hands auto ter vervanging van de Mazda. Leuke is dat je anders kan zoeken als je weet dat je gaat emigreren. Wegenbelasting gaat in Spanje op basis van PKs en is grofweg 1/10 van wat je in NL betaald. Benzine is ook stuk voordeliger. In Spanje zijn de afstanden wat groter plus het feit dat we er ook nog even heen moesten rijden. Dan wordt een V6 erg aantrekkelijk.
Je krijgt geen export premie, daarvoor zijn de auto's te oud. Maar als je de auto 6 maanden in bezit hebt en het eerste jaar in Spanje niet verkoopt, kun je ze zonder importbelasting op Spaans kenteken zetten bij emigratie. Dan zijn ze onderdeel van de inboedel.
Zoeken naar een V6 met een beperkt budget, waarvan onderhoud goed te betalen is en voldoende onderdelen te krijgen zijn. Liefst met specialist / dealer in de buurt van nieuwe woonplaats in Spanje. Dan blijft er niet veel over. Dit model Skoda met V6 stond bovenaan de lijst en er stond er 1 te koop, bij een bovag garage in de buurt, met 6 maanden garantie en binnen budget. Zelfde dag als dat de Mazda stuk ging gaan kijken, proefrit en gekocht. Snel handelen zullen we maar zeggen. Nog 2 weken moeten wachten op aflevering, eerst helemaal in orde gemaakt, nieuwe distributie etc. etc. Kanjer van een auto met 78k op de klok. Dan kunnen we weer even.
Tja dan loop je toch rond te kijken bij die garage. Staat er een Jaguar S-type uit 2002, ook met weinig km's voor een mooie prijs. Met het in elkaar storten van de 1e 626 en wat kleine dingetjes aan de overgebleven 626 maar eens gevraagd wat de prijs zou worden met inruil van de overgebleven 626. Vertrouwen in de 626 was wat minder. Dus dan ga je van 2x een 626 naar een Superb V6 en een S-type V6. De 2 auto's samen voor een aankoopprijs die lager ligt dan één nieuwe, kale, Ford Fiesta. Onverwachte uitgave, maar wel 2 hele stevige auto's er voor terug voor een lage aanschaf prijs. Weinig km's, 6 maanden Bovag garantie, helemaal in orde gemaakt. Die 6 maanden wegenbelasting in NL is nog wel op te hoesten en nu op Spaans kenteken kost het bezit bijna niks. Wegenbelasting is maar een fractie, de benzine is goedkoper en het verbruik ligt lager dan met de Mazda's.
Met verschillende SEAT fabrieken in Spanje is er een groot netwerk met VAG dealers, de monteurs worden opgeleid en gecertificeerd in Duitsland. Zit een grote VAG dealer in de buurt en dat blijkt een fijne garage te zijn. Zijn er al een keer geweest om een raamrubber te laten vervangen en kan niet anders zeggen dan super service.
De S-type is kwa onderhoud ook goed te doen. Het is een aangepast Duratec V6 blok van Ford met een Ford 5 traps automaat. Het platform is ook voor andere ford modellen gebruikt. Dus mochten er grote delen vervangen moeten worden, dan zijn die goed verkrijgbaar en goed te betalen. Grootste Ford fabriek van Europa zit hier practisch om de hoek. Ford is nu geen eigenaar meer van Jaguar overigens. Ook voor de Jaguar zit een specialistische garage hier in de buurt.
Mochten we besluiten de auto's na een jaar te verkopen, wat ik niet verwacht overigens, dan zijn ze op de Spaanse 2de hands markt het dubbele waard van wat we er in NL voor betaald hebben.
Kost even wat uitzoekwerk, maar dan heb je ook wat.