Vreemd geluid rechts voorin. (Skoda Fabia Combi Greenline sept-2010)

Sinds kort hoor ik rechts voorin een vreemd geluid. Het is alsof er iets loszit in de dashboardkastje.
Ik vermoed dat het aan de draagarm komt. Valt de draagarm onder de garantie? Wie weet dat?

Als goed is heb je 2 jaar garantie op originele Skoda onderdelen.

Noord26

Forumguru
Je hebt gewoon 2 jaar volledige garantie, minimaal als je geen verlengde garantie hebt gekozen. Dus je kan zelf wel gokken, maar beter is om even langs de dealer te rijden voor een juiste diagnose.

Klinkt herkenbaar SFC, wij hebben ook een geluidje gespot. Je omschrijft het hetzelfde als wat wij horen. Niet altijd, maar af en toe bij stadsritten, wanneer je stilstaat voor een stoplicht ofzo.
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk bij jou is.

Slijtage draagarmrubber maakt een ander geluid, weet ik uit ervaring. Dat is meer een knarsend en piepend geluid. En wordt versterkt wanneer je over hobbels rijdt.

Het geluid wat wij horen is een rammeltje, inderdaad alsof er iets in het dashboardkastje ligt. Die hebben wij helemaal leeg gehaald dus dat is het niet. Het geluid is ook niet altijd te horen, het is niet een continue iets. Dat maakt het wat ongrijpbaarder. Ons is opgevallen dat het met name te horen is wanneer je een stukje gereden hebt en voor een stoplicht staat te wachten. Dan is het toerental van de motor anders en dan hoor je het rammeltje.
Overigens hebben we het geluidje nu alweer een poosje niet gehoord. Maar het berichtje van FSC wakkerde bij mij iets aan, ik herken wat hij schrijft. Vandaar dat ik benieuwd ben wat het uiteindelijk is.

Noord26

Forumguru
Ben je inmiddel al lang de garage gereden voor een diagnose?

zou een draagarmrubber (slijtageonderdeel, Fabia 20 maanden oud, kilometerstand onvermeld) nog onder de garantie vallen?

Bij een dealer die service kent wel. Wettelijk heb je recht op vervanging als een onderdeel kapot is binnen de verwachte levenstermijn. En een 20 maanden oud ophangingsrubber zit nog lang niet aan zijn levenstermijn.

Ron467

Actief lid
Niet altijd, maar af en toe bij stadsritten, wanneer je stilstaat voor een stoplicht ofzo.
En dan een draagarm geluid horen ??? wat doen jullie dan in de auto? :confused:

Bij mij was er ook zo een irritant geluidje wat uit dashboard kastje leek te komen.
Waren de slangetjes/stangetjes die tegen de rechter voorveerpoot aan stonden te trillen.
Motorkap open, links bovenin, iets verleggen en of vastzetten met tape of tierap en het is over.

Vaak zijn het de metalen brandstofslangen bij de rechter veerpoot die rammelen. Even voorzichtig iets ombuigen (lees: met beleid) en het is over.

Ook ontstaan er vaak rammels onder het luchtfilterhuis. Hier onder zit een plastic pijpje, welke flexibel is. Deze trilt bij bepaalde motortoerentallen vaak ergens tegen aan.
Oplossing: de aanzuigbuis naar het luchtfilter even los trekken, en met je hand onder het filterhuis het pijpje wat opzij trekken.

Ron467

Actief lid
Vaak zijn het de metalen brandstofslangen bij de rechter veerpoot die rammelen. Even voorzichtig iets ombuigen (lees: met beleid) en het is over.

Ik dacht dat ik er vanaf was, maar vandaag ontdekt dat het het witte slangetje (dat inderdaad aan het brandstofslangetje vanaf/naar een censor vastzit en met een klemmetje aan de binnenkant koker vastzit) IN de verzamelkoker aan de rechter veerpoot de boosdoener is.

Zojuist even los gehad en weer vast geklikt. Het lijkt nu over en volgens mij is dit (bij een beurt?) te hoog vastgeklikt (zit nu een tandje lager). Maar even aankijken en anders bij de volgende beurt aan laten passen of vol douwen met isolatiemateriaal of zo.

bluskabouter

Forumguru
hier is en aktie van de fabrikant voor, een bekend probleem, wordt een stukje schuim geplaatst in de koker die de rammel moet opheffen.
vraag er maar naar bij de dealer, ze hebben hier een schrijven van.

Ook ontstaan er vaak rammels onder het luchtfilterhuis. Hier onder zit een plastic pijpje, welke flexibel is. Deze trilt bij bepaalde motortoerentallen vaak ergens tegen aan.
Oplossing: de aanzuigbuis naar het luchtfilter even los trekken, en met je hand onder het filterhuis het pijpje wat opzij trekken.

Ron467

Actief lid
Blijkbaar is de ene dealer de andere niet....... ben vandaag geweest en heb het uiteindelijk zelf gevonden.
over 3000 km, bij de 45 K beurt, zal ik het weer vermelden!

Bedankt voor de info!

RefleCs

Forumguru
Ik heb het ook gehad en de dealer heeft er keurig wat aan gedaan. Is inderdaad een bekend probleem.

Bovenaan Onderaan