Weer terug bij Skoda, nieuw op het forum (Introductie).

Hallo allemaal. Ik ben Patrick, 39 jaar oud en sinds 10 januari dit jaar weer in heb bezit van een Skoda Fabia.
Ik werk al bijna 20 jaar in de automatisering. Mijn eerste ervaring met een eigen Skoda was toen ik in 2001 in de detachering werkte en als lease auto een mica zwarte Skoda Fabia Combi Elegance 1.9 TDI heb gekozen. (Met geel interieur). Wat een geweldige auto was dat. Tot op heden nog steeds de beste die ik zelf heb gereden. Helaas heb ik hier maar een jaar plezier van gehad omdat ik weg ging bij mijn toenmalige werkgever. Daarna prive wat simpele autotjes gereden en in 2003 een tweede hands Skoda Fabia Comfort gekocht. Deze heb ik in 2006 verkocht wegens het weinige gebruikt dat ik er van maakte omdat ik op de fiets naar werk ging.
Lange tijd heb ik toen geen auto meer gehad. In 2012 Kocht ik een Fiat Punto uit 2001. Het eerste jaar ging dit prima. Daarna werd het al snel dikke ellende. Steeds vaker problemen, dure reparaties, onderhoud en noem het maar op. Toen deze oktober vorig jaar gekeurd moest worden was het weer zo'n hoge rekening en was ik het zat. Ik had een hoopje dat ik alles wat er stuk kon gaan nu wel gehad had en even vooruit te kunnen... helaas was niets minder waar.
De 2001 Elegance uitvoering was toch wel het leukst om te rijden. Vandaar dat ik daarvoor gegaan ben, alleen dan in een benzine uitvoering.

Na een beetje rondspeuren is het een zilverkleurige geworden met grijs interieur.
Tijdens de proef rit reed de auto heerlijk en alles werkte naar behoren. Het enige was dat zo'n geur-boompje aan de achteruitkijkspiegel hing waar ik echt niet tegen kan. Krijg ik koppijn van...
Toen ik de auto meenam, gelijk dat geur-boompje eruit gehaald en binnen een dag werd duidelijk dat die er niet voor niets had gehangen. Er was flink gerookt in de auto. Dit had ik al gezien aan de asbak, maar dat de lucht zo aanwezig zou zijn..

Het eerste weekend de hele auto ingespoten met Febreze. Had ik nooit moeten doen. Hij stond nu naar de rook én Febreze... Het weekend daarna de hele auto met warm water en Quick 'n Bright gedaan. De achter zittingen er uitgehaald en die binnen schoon gemaakt. Alles, maar dan ook echt alles waar ik bij kon schoongemaakt. Zelfs de pedalen !! De geur was er toen zo goed als uit.
Het weekend daarna de audio gedaan. En dit was nog een flinke klus. Een paar kabeltjes trekken voor een microfoontje en voor een woofer is lang niet zo makkelijk als bij de oude Punto.
Hier een foto ter illustratie:
Fabia1.jpg


Nu kwam ook bij het uitbouwen van het dashboard er weer een hoop smerigheid te voorschijn, dus een mooi moment om ook dat even een sopje te geven.
Fabia2.jpg


Ik kon geen makkelijk manier vinden om de plus kabel voor mijn versterker van de accu naar binnen te krijgen en aangezien de aansluiting in de kofferbak 250W kan hebben en ik maar een 100W versterkertje heb, heb ik daar gebruik van gemaakt. Maakt het ook weer des te makkelijker om weg te halen.

Al met al ben ik heel blij om weer in een Skoda Fabia te rijden. Alle luxe die in de 2001 Elegance zitten zijn een waar genot.
 

turboturbo

Forumguru
Kijk, dat wordt grondig aangepakt.
Mooi dat die rooklucht er nog uit te krijgen is. Als je airco hebt gaat het vast helemaal wel goed komen met die geur.

Bij de versterker inbouw bij mijn Fabia is destijds (vorige eigenaar gedaan) een 12V voeding kabel rechtstreeks vanuit de achterbak via de linker (bestuurderszijde) zijkant naar voren direct naar de accu getrokken. Via de rechterzijde (bijrijders zijde) lopen de audio kabels (om interferentie tegen te gaan)

Welke motorisering heeft je Fabia?
 
Laatst bewerkt:
turboturbo Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp.. Ik heb een 1.4MPi
Inmiddels is de kabel al niet meer nodig omdat ik de aansluiting in de kofferbak gebruik. Ik heb een simpel 100Watt versterkertje aan een losse woofer hangen. Dit geeft net even wat extra accent op de bass. Het hoeft niet zo super heftig meer :sterretjes:
 

turboturbo

Forumguru
Ok nou als het maar goed klinkt!

Ik heb zelf geen verstand van (car)audio, wattages etc, dus maar het klinkt alsof het allemaal in orde is!
 

Cordoba

Forumguru
:bloemen:Welkom Patrick. Wat de rooklucht betreft: matten, tapijt, en stoelen reinigen met speciale schoonmaakmiddelen (interieurshampoo voor auto, of gewone tapijtreiniger voor in huis, met bijbehorende apparaat (kun je ook huren) haalt het grootste deel van de geur al weg. Als je aanvullend een ozonbehandeling laat doen, en een nieuw interieurfilter, moet je (bijna) alle geur kwijt zijn.

Overigens je hebt de 68 pk versie?
 
Cordoba, Ik heb de hele binnen boel met die Quick 'n Bright gedaan. Super spul. Dat ruik van zichzelf ook niet.
De ozonbehandeling wist ik inderdaad. Nu is het alleen wel zo dat de bedrijven die ik gebeld heb allemaal zeggen dat ze eerst een reinigingsbehandeling doen en daarna pas de ozonbehandeling. Die reinigingsbehandeling moeten ze zelf doen omdat ze anders geen garantie op de ozonbehandeling geven. Die twee dingen bij elkaar heeft een prijskaartje van over de €200,-
Omdat ik inmiddels het hele dashboard en de voorstoelen ook al verwijderd heb en grondig gesopt, is de rook lucht er uit en ruik je alleen nog een lichte geur van het gebruikt van de Febreze.

Oh, en het is inderdaad de 68 pk versie. De garage waar ik hem kocht zei dat dit een 'goede' versie is. De andere versie schijnt veel problemen met de motor en olie verlies te hebben zij hij. (Geen idee of dat klopt of een mooi verkoop praatje was)
 

Cordoba

Forumguru
Eigenlijk is het precies andersom qua motor: de MPI heeft nog wel eens problemen met de koppakking, en bij slordig sleutelwerk levert dat nog meer problemen (verschoven cilindervoeringen) op.

Je kan kijken of je ergens een ozon apparaat kan huren, ik dacht dat ik dat ook wel eens heb gelezen op een detailing forum. Mijn Fabia heb ik voorzien van een ander zitmeubilair, en daar zat ook een enorme rooklucht in. Tijdens de zomer, met name de stoelen een aantal keren grondig gereinigd, en steeds buiten gedroogd, en pas later in de auto gemonteerd. Het eerste half jaar toch een lichte rookgeur in de auto, maar volgens mij is dat ondertussen volledig verdwenen.
 
Bovenaan Onderaan