Xenon O3 start niet op bij koud weer

Mensen,

Ik heb sinds afgelopen maandagmiddag mijn O3 opgehaald met daarop het lichtpakket (Xenon).
Afgelopen dinsdagochtend moest ik de ramen krabben, echter toen ik weg wilde rijden ontstak mijn rechter Xenon niet en kreeg de melding op de BC. Auto opnieuw gestart toen haperde de lamp en begon om de seconde te knipperen. Na ongeveer 30 Km te hebben gereden deed de lamp het weer.
Vanochtend was het weer mis, was weer een koude nacht en de lamp wiegerde weer.

Conclusie die ik trek is dat de lamp gevoelig is voor koud weer, maar wat kan het zijn?

Is het de lamp of de ballast die de lamp moet onsteken.

Vrijdag ga ik naar de dealer om er na te laten kijken, maar wellicht zijn er hier mensen die weten wat het is, of wat het kan zijn.

mvneerbos

Senior Member
Vervelend joh! Het was me al wel opgevallen dat het bij koud weer het langer duurt voor de xenon aan gaat. Normaal is het starten -> 2/3 seconden later Xenon aan. Met koud weer duurt dit minimaal 10 seconden.

Vervelend joh! Het was me al wel opgevallen dat het bij koud weer het langer duurt voor de xenon aan gaat. Normaal is het starten -> 2/3 seconden later Xenon aan. Met koud weer duurt dit minimaal 10 seconden.
10 sec is wel erg lang, op mijn VW Golf 6 had ik daar werkelijk nooit last van.... ongeacht het weer die lampen gingen gewoon direct aan.

Antera

Donateur
klinkt als lamp die niet echt lekker aan wil maar zou niet mogen. Toch even langs de dealer want dit kan de bedoeling niet zijn lijkt mij.

Darkside

Forumguru
Ik heb ook xenon op mijn O2 (geen bi-xenon).
En ondanks het weer, start deze altijd (als het donker is) meteen als ik de auto start.

Ja zo hoort het ook, ongeacht het weer moeten die lampen meteen aanspringen. Follow me home werkt ook niet meer merkte ik gisteren.

Pollewop

Forumguru
Het is volgens mij normaal dat een xenon lamp een fractie van een seconde nodig heeft om opspanning te komen. Daarna duurt het wellicht nog tot max. 5 sec. tot de lamp "vol licht" geeft.

Duurt e.e.a. langer dan denk ik al snel aan een storing in één van de onderdelen. (lamp of balast)

Antera

Donateur
Vrees dat er iets mis is. Ook omdat je zegt dat LH/CH niet goed werkt. ( neem aan dat je dat bedoeld met FMH)

Misschien wel problemen met de lichtsensor waardoor alles niet meer goed werkt.

Pas voorruit misschien vervangen wegens schade?

Noord26

Forumguru
De dealer zal eens een lamp incl ballast vervangen. Dat is minuten werk. Als het blijft is de lichtsensor idd hoofdverdachte.

Wild Chocolate

Senior Member
@Noord26 Hij heeft het over de rechter lamp. Het zal dus bij de lamp zelf moeten zitten. Als de lichtsensor niet goed werkt, zou de linker lamp ook niet aan gaan.

Dealer zal er wel eerst een nieuwe lamp in doen, voordat ze eventueel verder gaan kijken.

Even naar de dealer. Deze zal dan de starter van xenon vervangen.
deels bumper demonteren.
Hiervan is voor de dealer ook technische melding beschikbaar

Ja morgen ga ik naar de dealer die heeft voor de zekerheid een set besteld, waarom zou fmh eigenlijk niet werken? Zou dat ermee te maken hebben?

Gieliovd

Forumguru
Wellicht ten overvloede... maar dat is niet normaal.

Xenon hoort net als halogeen direct aan te springen. Weliswaar met een knippertje en een fractie van een seconde een gloei effect maar meer ook niet.

Zo niet, lamp en/of ballast (dat is dus je "starter" o.a.) defect.

Nu gaat hij helemaal niet meer aan, gelukkig vandaag een afspraak want ik moet zaterdagavond weg. Dan is een lampje wel handig zonder een bon van oom agent te krijgen.

Zirx

Lid
Bij onze A4/B7 met Bi-Xenon hebben we dit ook gehad. Op een gegeven moment begon hij te knipperen en zelfs uit te vallen aan beide zijden.
Erg handig in het donker. Dit is een officiele Audi kwaal en waarschijnlijk ook voor VW en Skoda etc.

Normaal moet de dealer dit oplossen, zelfs bij oudere auto aangezien het een productiefout is waarbij een Technisch Service Bulletin voor opgemaakt is.

Bij ons was dit gelukkig in de garantieperiode, de verkopende dealer was er iets minder over te spreken omdat dat redelijk wat geld kost allemaal (lampen, ballast/voorschakelunits).

Bovenaan Onderaan