23' Skoda Enyaq Coupé iV 60

leon-cupra

Forumguru
Heb ook nog wat financieringen. Kan je die ook vervroegd afbetalen ?? :D

Snap wel het gevoel van genieten na afbetaling. Blijft toch altijd wat hangen dat er nog een krediet op een wagen zit. De meeste van mijn wagens waren/zijn zonder krediet, rijdt je toch wat “zekerder”.
 

Smeeuwis

Donateur
Dan heb jij de luxe om 30-40-50k voor een auto zo af te tikken. Dat is uitzonderlijk hoor. De meeste particuliere kopers kunnen dat niet.
 

leon-cupra

Forumguru
@Smeeuwis , de luxe? Dat is een keuze: hard werken, hard sparen en keuzes maken.
En bij de meesten (toch bij ons) is dat ook niet van vandaag op morgen. 10j geleden was ik ook al blij dat ik een wagen van 20k volledig kon aftikken en dat was toen ook het maximale.
 

Smeeuwis

Donateur
Ieder het zijne hoor, maar wat mij betreft is dat luxe. Ik werk hard, ik spaar hard met wat ik overhoud maar ben niet in staat om even -tig K euro's af te tikken voor een auto. Gelukkig heb ik een lease auto maar mijn vrouw heeft dat niet en koopt haar eigen Peugeootje 2e hands voor € 4.000,-. We hoeven niet eens te dénken over 20k... En dat geldt (in ieder geval hier in NL) voor het merendeel van de mensen.

Natuurlijk gaat het ook om keuzes maken, maar ik ken maar heel weinig mensen die a contant even een nieuwe auto betalen van het kaliber Enyaq. En dan heb je het hier in NL toch gauw over 45.000,- tot 50.000,- euro.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik kan ook niet 'zomaar' ff 40-50k neertellen voor een nieuwe auto.

Maar... als je er 13 jaar lang voor gespaard hebt, kan dat dus wel. Alleen dat vereist wel discipline en ver vooruit kijken. Want ruim 3k per jaar valt best te (be)sparen. :jaja:
 

Speedhunter

Forumguru
Ik heb het geluk gehad nog 20K gekregen te hebben voor mijn vorige wagen als inruiler, zo moest ik eigenlijk maar 26K betalen voor deze Enyaq. Daarvan had ik 14K gefinancierd waarvan ik nu 10K in éénmaal heb afbetaald, de rest het afgelopen jaar in maandelijkse stukken. Na een meevaller door de verkoop van een aandeel van de Belgische koekjesbakker Lotus Bakeries, een aandeel waar ik 2,5K op gewonnen had, had ik nu wat ruimte om deze Enyaq af te betalen.
 

leon-cupra

Forumguru
Natuurlijk gaat het ook om keuzes maken, maar ik ken maar heel weinig mensen die a contant even een nieuwe auto betalen van het kaliber Enyaq. En dan heb je het hier in NL toch gauw over 45.000,- tot 50.000,- euro.
Ik ken genoeg mensen die dat kunnen. Mijn vader tikt cash een wagen af van 53k, mijn broer heeft 6j geleden zijn wagen van 35k cash afgetikt, mijn andere broer één van 45k, van zus onlangs een veranda van 50k contant afgetikt, mijn buurvrouw een wagen van 45k, …
We hebben allemaal een modaal inkomen. Zeker niet bij de top. Denk in de middenmoot.

Want ruim 3k per jaar valt best te (be)sparen. :jaja:
3k per jaar sparen ??? :sterretjes:Welke maandlasten hebben jullie wel niet ? Als we hier morgen 3k sparen op een jaar slaapt mijn partner niet meer. 3k is 1 maand in mijn bijberoep ( winst na belasting) :pieker:
 

Captain Hook

Forumguru
@leon-cupra ik had het over sparen voor een auto...
Da's een ander potje, dan voor vele andere dingen.

Want er zijn nog meer gebruikszaken die na zoveel jaar wel eens keer vervangen moeten worden. Variërend van een complete keuken tot aan diverse witgoed apparatuur. En als je dat soort dingen (in)plant, dan kom je vrijwel nooit voor verrassingen te staan!

BTW: in tegenstelling tot sommigen alhier beschouw ik een auto als een kostbaar, echter dagelijks gebruiksartikel. Met een hele slechte ROI. :koffie:
 

leon-cupra

Forumguru
Duidelijk @Captain Hook.
Bedankt voor de spaartips maar kan meer dan genoeg mijn boontjes doppen. ;)
Heb nog maar 1 keer voor een verrassing gestaan toen we bouwden. Is altijd een budgettair avontuur en we hadden toen het geluk dat ik net van een privé-wagen naar een bedrijfswagen ging. De verkoop van de wagen was bedoeld als reservepotje voor na de bouw maar dat werd een keuken :D

Tja, een wagen is idd een slechte ROI (kl*te Musk). Nooit gezegd dat dat een goede investering is (tenzij je een exclusieve wagen kan kopen). Maar voor mij is het niet puur een gebruiksvoorwerp. Het is een hobby en toch wel in een beperkte mate een verlengde van mezelf.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik weet niet wat die mensen dan voor werk doen, maar ik werk in de ICT in de bouw in Nederland en de gemiddelde werkvoorbereider op kantoor of arbeider op de werf (heet toch zo in BE?) koopt echt niet om de paar jaar voor zo'n bedrag een auto. Kosten van wonen, energie en bezit en rijden van een auto zijn hier zo'n beetje de hoogste in de EU.

Ik ken genoeg mensen die dat kunnen. Mijn vader tikt cash een wagen af van 53k, mijn broer heeft 6j geleden zijn wagen van 35k cash afgetikt, mijn andere broer één van 45k, van zus onlangs een veranda van 50k contant afgetikt, mijn buurvrouw een wagen van 45k, …
We hebben allemaal een modaal inkomen. Zeker niet bij de top. Denk in de middenmoot.
Ik vind het heel fijn voor hen. Ik blijf het luxe vinden en vind het met de huidige prijzen van leven bijzonder knap als je met een modaal inkomen in een paar jaar zo'n bedrag kan sparen. Ben dan wel erg benieuwd wat modaal in België dan inhoudt... Hier is het in ieder geval flink boven modaal als je dat kan doen om de paar jaar.

Modaal inkomen in NL betekent zo'n 41.500,- per jaar bruto, wat neer komt op 3.000,- netto. Cijfers 2023, bron: www.cbs.nl. Als je daar een gezin van moet runnen en om de paar jaar 30k voor een auto neer kan tellen?
 

Smeeuwis

Donateur
3k is 1 maand in mijn bijberoep ( winst na belasting) :pieker:
Je zegt het zelf al: in mijn bijberoep. Dat is dus je tweede inkomen? En misschien wel het derde, als jouw eega ook werkt. Zie mijn post hiervoor: 3.000,- netto is in NL een modaal inkomen. Dan zit jij dus al riant boven modaal. En ik snap dan best dat je met inruil mee een nieuwe auto zo aftikt. Maar de suggestie moet inderdaad niet zijn dat dat de norm is, want dat is dus niet zo.

En ik sluit me aan bij @Rallye, je bedoelt het waarschijnlijk anders, maar het komt op mij over alsof anderen niet hard werken en niet sparen. Ik gun je die Porsche van harte hoor, doe ik serieus niets op af. Maar het is niet de norm. Moest ik zoveel geld binnen krijgen elke maand dan kocht ik ook wel een leuke auto voor erbij, in plaats van een vervoermiddel., maar ik heb het gewoon onvoldoende en dan maak ik inderdaad ook andere keuzes.

#edit: er komt voldoende binnen om lekker van te leven, maar ik (wij) maken andere keuzes en kunnen ook geen 30k sparen in een jaar. Was het maar waar... Gelukkig is behalve mijn huis alles betaald en ik slaap daar prima van.
 

leon-cupra

Forumguru
@Smeeuwis , bedoel je gezinsinkomen of inkomen per persoon? Onze eerst gezamenlijk loon was 19jaar geleden een stuk lager dan die 3000€. Op vandaag zitten we daar (mijn bijberoep daarbuiten gelaten) een stukje boven. Maar geloof me, we hebben altijd al goed kunnen sparen, ondanks het loon dat we hadden. Slimme beslissingen en soms een gokje wagen (veranderen van werk heeft op 2j tijd van mijn brutoloon mijn nettoloon gemaakt) kan heel veel doen.

Mijn vorige wagens (M2, C cabrio, Cayman) zijn allemaal van voor mijn periode van mijn bijberoep. Daarvoor zelfs nog een tweede woning gekocht die we verhuren. Als je spreekt van de 911, dat zou ik kunnen dankzij mijn bijberoep. Dat zou ik anders ook niet kunnen. Maar nogmaals , dat komt door goede beslissingen te nemen en door hard/slim werken.

Als ik naar mijn collega’s zie, wij zijn als bedienden eigenlijk het minst betaald. Al de arbeiders bij ons verdienen meer dan ons , maar moest je naar het vermogen kijken, zullen de bedienden het best scoren.
Mijn collega zegt het genoeg “je zou eens moeten weten hoeveel arbeiders er iedere maand reeds om een voorschot komen vragen” en geloof mij, ken beetje de lonen op mijn werk, die arbeiders verdienen allemaal boven de 3k netto.

Blijf erbij, veel heeft te maken met budgetbeheer. Je hebt mensen die van 1€ 2€ kunnen maken en je hebt er die van 1€ 10€ schuld kunnen maken.
 

Smeeuwis

Donateur
@leon-cupra Ik bestrijd niet dat het te maken heeft met budgetbeheer, als bedrijfskundige weet ik dat als geen ander. Ook niet dat het met keuzes heeft te maken. Of met slim ondernemerschap en misschien ook wel met wat mazzel. Mijn zwager is DGA, dus ik zie het van dichtbij.

Ik probeer alleen maar aan te geven dat jouw huidige situatie de norm niet is, niet iedereen heeft 3 inkomens en een huis om te verhuren. Je moet daarom niet de suggestie wekken dat anderen niet slim zijn, geen goede beslissingen (kunnen) nemen of hard werken als ze geen auto van 30k of meer contant kunnen afrekenen. Of misschien wel een keer pech hebben gehad, dat kan namelijk ook. Er zijn -tig redenen waarom de meeste mensen dat niet kunnen en wij kunnen dat van de buitenkant niet zien, laat staan dat we dat mogen be- of veroordelen.

Nogmaals: je zal het niet zo bedoelen, maar zo komt het op mij wel over en dat wil ik overbrengen.
 

leon-cupra

Forumguru
@Smeeuwis , om het af sluiten, weet uiteraard dat ik niet de norm ben maar ik geloof wel dat velen hetzelfde kunnen bereiken. Los van mijn verdiensten van mijn bijberoep hebben ik en mijn partner absoluut geen uitzonderlijk loon. ;)
 
Bovenaan Onderaan