[Skoda] [Octavia II] 1.2 TSI tuning d.m.v. externe mini-ECU JDEngineering

CPM

Lid
Uiteraard voor de grote dag de tank volgegooid (RON95) en de wagen een opfrisbeurt gegeven, beetje wassen en waxen.... Ik ken Mark o.a. uit het detailcircuit (Carclean) en van wat toertochten, dus een enigszins verzorgde wagen is wel zo netjes.

Vroeg vertrokken richting Lochem, even mijn bijrijder opgehaald, en nog even kritisch bekeken hoe de wagen (zie onderschrift) presteert in de verschillende toerengebieden en versnellingen. Met 12K op de klok weet ik zelf wel hoe de auto reageert, dus ik ben erg benieuwd wat de externe mini-ECU zal gaan doen qua tuning. Echter heb ik geen realistisch beeld van de performance winst, eenmaal eerder bij JD geweest met een Ibiza Cupra, waar toch zeker 50PK meer uitgeperst werd….dat gaat de 1.2 TSI nooit overtreffen, toch neem je de versnelling van de 1.8T motor mee in je gedachten…

Bij aankomst, Mark de hand geschud, uiteraard koffie, beetje rondkijken, nog meer koffie. Mark was bezig met een Leon V6 die op de bank stond, en zijn collega (Martijn meen ik mij te herinneren) stond een einddemper onder een Golf 5 GTI te monteren.

Vervolgens was mijn wagen aan de beurt. Martijn bouwde de mini-ECU in, en ik kreeg uiteraard uitleg hoe en wat. Het zijn een paar stekkers met een klein kastje, precies zoals ik hem hier op het forum al voorbij heb zien komen.
Nadat alles gemonteerd was kwam Mark aan met een laptop, om even een proefrit te maken. Nadat hij terug was werd er wat getoverd en had ik een mini-ECU met een optimalisatie in mijn wagen.

Uiteraard moest er nog een proefrit gemaakt worden, Mark reed en ik mocht mijzelf nuttig maken door de laptop vast te houden. Als snel werd duidelijk dat de wagen soms inhield. Het was duidelijk merkbaar dat er iets nog niet helemaal correct stond. Het gesprek kwam al snel op brandstof.
Ook ik mocht even plaatsnemen achter het stuur, en het viel mij ook op dat er soms wat ingehouden/teruggeregeld werd. Mark gaf aan dat dit eenvoudig te verhelpen was. Terug naar JD en nog wat meer optimalisatie toepassen.
Mark toverde nog wat, en mijn mini-ECU werd weer ingebouwd. Vervolgens maakte hij nogmaals een proefrit en vertelde mij daarna dat alles nu goed was.
Nog even staan na praten om vervolgens kritisch in mijn wagen te stappen…..uiteraard na betaling! ;)

Ik ga niet roepen dat het een wereld van verschil is, maar de tuning is duidelijk merkbaar. De eerste meters leek de wagen iets meer te schokken bij het overschakelen, echter merkte ik dat na een paar km niet meer.
Ik vond de 1.2 TSI in de eerste versnellingen al prima te doen, zolang je hem maar wat hoger in toeren trapt, waar het mij vooral om ging was in hogere versnellingen, snelwegkilometers…Vaak rij ik dan in de 6 en moet je afremmen voor iemand die met 100km/u een vrachtwaggel in gaat halen, vervolgens wil je dan weer vlot doorrijden, maar dan is de 6 echt niet te doen, dus je moet terug naar de vijf….offf als je een gaatje wilt dicht rijden naar de 4. Niet heel erg prettig allemaal.
In de lagere versnellingen is de tuning duidelijk aanwezig, heerlijk vlot en soepel…net dat ene beetje extra. Ook in de 4, 5 en 6 is het verschil duidelijk merkbaar, de auto voelt net wat krachtiger aan. Ik vond het geen wereld van verschil, maar ik ga de tuning steeds meer waarderen…ik ben redelijk gewend aan een bepaalde manier van gasgeven en met de tuning vergis je je nog wel eens, waar je normaal met je voet op een bepaalde stand het pedaal in duwt, krijg je nu ineens een extra boost…heeeerlijk!
Wat betreft de hogere versnellingen: helaas heb ik nog niet super veel snelweg km’s kunnen maken, maar de stukken die ik in de 6 heb gedaan voelen prima aan, en anders is het even terug naar de vijf en heb je voldoende vermogen om te versnellen…en ach je kan nog altijd naar de vier. ;)

Tevens hebben er twee andere personen in mijn wagen gereden welke beiden niet echt affiniteit hebben met tuning. Laat staan dat ze het zouden merken…dacht ik…..
Mijn dame…eerste reactie in de 2: Whow! Echt veel sneller! Zij merkt een duidelijk verschil, en vind de wagen soepeler rijden.
Moeders: Wilt haar Yaris 1.0 inruilen voor een zwaardere motor met turbo, en tuning van JD. Ze vond de wagen heerlijk rijden, ik werd een beetje bang van haar rijstijl…140 waar 80 is toegestaan, rood en twee doorgetrokken strepen om even die ene auto voor te zijn en dan lachend race geluiden maken! Ik ben blij dat ik haar nooit in mijn Ibiza heb laten rijden.

Conclusie: Ik ben tevreden over het resultaat en de expertise bij JD. De 1.2 TSI is een stuk volwassener geworden en ik ga er zeker nog veel plezier aan beleven.
Iedereen bij JD bedankt voor de heldere uitleg en de deskundigheid en de klantvriendelijkheid! Helemaal goed! _/-\o_

PS: Mark, hebben jullie de vis ook voorzien van tuning? Wat een actief beest zeg…of misschien moeten jullie hem wat vaker eten geven. ;)
 

de-don

Nieuw lid
Gefeliciteerd met de versterking CPM
. :xyxthumbs:
Leuk verslag ook zo.

Ik heb trouwens nog een setje sunscreens voor je liggen. Wanneer kom je die nou eens halen? :winkie:
 

plaza

Forumguru
CPM: allereerst gefeliciteerd met de tuning, ik denk dat je een goede zet hebt gedaan.
Heeft Mark je toevallig ook verteld dat het inhouden waarschijnlijk met het octaan gehalte
heeft te maken ?
Bij JD vinden ze het prettig dat de auto die getuned gaat worden afgetankt is met octaan 98.
 

Fabia

† In Memoriam
Mooi verslag, ik zou alleen moeders maar lekker in de Yaris laten rondrijden. Lijkt me veel veiliger voor haar en voor ons.
 

MarcoO2

Forumguru
Leuk verslag inderdaad, en mooi resultaat! Ben benieuwd of je het verschilmerkt als je er RON98 in gooit. Ik tank het al jaren en heb mijn leasemaatschappij er nog nooit over gehoord gelukkig.
 

CPM

Lid
@De-Don, ja kerel, lekker laten liggen, kom ze wel een keer halen, heb je de DVD al klaar ;) Ik mis de flitsers! haha! Mag je meteen een rondje sturen, kan je het ook ervaren.

Wat betreft het octaan gehalte, daar ben ik zeker van op de hoogte, maar soms heb je geen keus.

Als de auto een beurt krijgt dan kan het kastje er uit.
 

NS112

Nieuw lid
@CPM
bedankt voor het verslag.
Wat kun je ons vertellen over het verbruik?
Tank je nu euro98? Merk je hier meer verschil?
"De eerste meters leek de wagen iets meer te schokken" Merk je daar nog wat van?
Nog problemen geconstateerd?
 

Antera

Donateur
euro 98 is voor Turbo motoren veel prettiger en maak het spontaan nog een wat pittigere auto. Letwel op dat alleen BP ëchte"98 heeft en andere pompen niet. Wij waren laatst met de club bij JD en er was een verschil te zien van +/- 10Pk met 95 en 98 en het daarbij komende koppel. Ook loop hij met 98 gewoon zuiniger
 

CPM

Lid
Hij rijdt nog steeds prima, geen schokken oid gehad, alles loopt soepel. Tank nu98 maar merk niet direct verschil.
 

Antera

Donateur
er zit echt verschil in alleen is die paar Nm koppel natuurlijk niet direkt merkbaar maar wel aanwezig. En het is echt beter voor het motortje. Je zal het vermoedelijk aan het verbruik ook wel merken. Al is dit ook relatief maar zal gen 100km op een tank schelen, maar mij scheelt het +/- 50km op eenzelfde tank
 
Ik wil dit ook graag laten doen bij mijn 1.2TSI, maar gebruikt JD niet gewoon de Ventura box? Dat is tot op heden toch de enige manier waarop dit blok softwarematig te tunen is?
 

plaza

Forumguru
Mailman, JD is marktleider op tuning VAG gebied, die zal niet schaamteloos iets copieren.
 

Noord26

Forumguru
Ze hebben wellicht dezelfde leverancier voor de hardware, vandaar dat het er aan de buitenkant hetzelfde uit ziet. Maar wat JD er mee doet in de aanpasbare software en (eventueel tegen geringen meerprijs) afstemming op een rollenbank, specifiek op elke auto, is een paar klassen beter als Ventura: schuif maar een doosje en succes..
 
Ik ben bekend met de reputatie van JD, dus maak je daarover geen zorgen. Het hergebruiken van een stukje hardware dat prima werkt, heb ik niets op tegen. Was gewoon benieuwd.
 

Race Eend

Forumguru
De hardware van JD en Ventura zijn ook voor de 1.2 TSI heel anders, ook de resultaten trouwens.

Ventura heeft ook een hele andere kabelboom.
 
Bovenaan Onderaan