14% greenline met 17 of 18" wielen -> 20% bijtelling?

ICSO

Nieuw lid
Hoi,

Ik hoorde afgelopen weekend van een verkoper van een dealer dat als je in een 14% auto (Lees: Octavia Greenline 14%) met afwijkende wielen (17 of 18 inch) rijdt, je bij controle een boete en naheffing met terugwerkende kracht kan krijgen, dus bijtelling 20%. De auto's zijn kwa CO2 uitstoot gehomologeerd met 16" wielen, grotere wielen geven een hogere uitstoot. Een afwijking van standaard wielformaat is dus "fraude".

Zijn er forumbezoekers met dergelijke ervaringen?? Ik ben ook benieuwd hoe de controlerende instantie dit dan kan hardmaken. Een volvo v4 d2 14% is in 3 wielformaten (16, 17 en 18 inch) op 14% met allemaal 88gram CO2 met te verkrijgen. Logischerwijs zal dus de Octavia Greenline ook niet afwijken met grotere wielen.

Ben benieuwd naar jullie reactie's.....

Grtz, Otto.
 
Toen wij onze vorige VW Variant gingen leasen kregen we hetzelfde verhaal te horen. Wij hebben toen de 16 inch velgen gelaten voor wat het was. Achteraf hadden we er spijt van. Ja je kunt een boete en naheffing krijgen, maar die kans is net zo groot als dat je de loterij wint.... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VWim

Forumguru
Met betrekking tot de V40 deze staat volgens mij in alle gevallen op 205 breedte. Er is dus wat voor te zeggen dat deze niet verschillen in uitstoot.

Voor wat betreft het verhaal mbt de Octavia. Dat zelfde is van toepassing als je een ander type band monteert. Zou je vervolgens de band niet hard genoeg oppompen kom je ook niet aan de berekende uitstoot.

Kijk eens wat ze doen om de testresultaten te drukken: http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/52079/manipulatie-bij-autotests-brandstofverbruik/

En dan zou jij je druk moeten maken over de gemonteerde velgen.

Dat gaan ze nooit redden!
 

VWim

Forumguru
Met ze bedoel ik overigens de Nederlandse overheid of belastingdienst die wil gaan naheffen.
 

TedVlemmings

Forumguru
Volgens mij is dat niet zo, als je het buiten de originele bestelling om doet. Laat m afleveren zoals ie hoort en daarna door dealer andere wielen erop en het interesseert de Nederlandse overheid helemaal niets (wat ik zelf treurig vind, maar het is zo, wordt veel te veel misbruik van gemaakt)
 

hemi24

Forumguru
Ik zag vorig jaar dat bijvoorbeeld de MB B-klasse ongeveer per motor en bandenmaat combi is vrijgegeven qua CO2-uitstoot.
Controle heb ik zelf nog nooit meegemaakt, maar af en toe houdt de politie i.c.m. belastingdienst en douane een grootscheepse controle. Als je er dan tussen zit kan het zijn dat je het haasje bent...
 

ICSO

Nieuw lid
Met betrekking tot de V40 deze staat volgens mij in alle gevallen op 205 breedte. Er is dus wat voor te zeggen dat deze niet verschillen in uitstoot.

Voor wat betreft het verhaal mbt de Octavia. Dat zelfde is van toepassing als je een ander type band monteert. Zou je vervolgens de band niet hard genoeg oppompen kom je ook niet aan de berekende uitstoot.

Kijk eens wat ze doen om de testresultaten te drukken: http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/52079/manipulatie-bij-autotests-brandstofverbruik/

En dan zou jij je druk moeten maken over de gemonteerde velgen.

Dat gaan ze nooit redden!

Hoi,

Klopt wat je zet. Maat volvo v40 R-design is idd 205/50-17. Dus als dezelfde breedtemaat gekozen wordt, denk ik dat je wel een heel goed verhaal hebt bij een evt. controle....
 

Rallye

Forumguru
Het gaat niet om je verhaal, liefst ook niet om de pakkans, maar om de regels. Waar staat dat zo'n afwijking van de homologatie je bijtelling verhoogt, en wordt er dan nog verschil gemaakt tussen voor en na toelating in Nederland? Ten opzichte van de homologatie zijn zeer wel afwijkingen mogelijk. Het meest voor de hand liggende is winterbanden, maar ook herinner ik mij een duurtest-BMW van Autovisie die gehomologeerd was met lage weerstandsbanden, maar (zoals alle BMW's in Nederland) standaard werd afgeleverd met runflats, met meer rolweerstand. Hetzelfde geldt voor tuning. Waar staat wat mag en niet mag. Ik wil geen verhalen van verkopers, maar wetsartikelen. Een tijdje geleden heb ik daar eens naar gezocht maar heb niet veel waardevols kunnen vinden. Wel heb ik het idee dat verkopers-/leasemaatschappijen het monteren van andere wielen actief ontmoedigen met dit soort verhalen. Hebben die ergens een milieuconvenantje gesloten?
 

ICSO

Nieuw lid
Het gaat niet om je verhaal, liefst ook niet om de pakkans, maar om de regels. Waar staat dat zo'n afwijking van de homologatie je bijtelling verhoogt, en wordt er dan nog verschil gemaakt tussen voor en na toelating in Nederland? Ten opzichte van de homologatie zijn zeer wel afwijkingen mogelijk. Het meest voor de hand liggende is winterbanden, maar ook herinner ik mij een duurtest-BMW van Autovisie die gehomologeerd was met lage weerstandsbanden, maar (zoals alle BMW's in Nederland) standaard werd afgeleverd met runflats, met meer rolweerstand. Hetzelfde geldt voor tuning. Waar staat wat mag en niet mag. Ik wil geen verhalen van verkopers, maar wetsartikelen. Een tijdje geleden heb ik daar eens naar gezocht maar heb niet veel waardevols kunnen vinden. Wel heb ik het idee dat verkopers-/leasemaatschappijen het monteren van andere wielen actief ontmoedigen met dit soort verhalen. Hebben die ergens een milieuconvenantje gesloten?

:thumbsup: goede reactie!
 

Badnews

Senior Member
Ik kon geen wet stukjes vinden (wetten zijn te onduidelijk omschreven om goed op te kunnen zoeken)

Maar bij banden is er twijfel, bij tunen niet. Dit schijnt wel omschreven te zijn.
Dit stukje vond ik ergens:

Aanpassingen aan de motor
De meting van de CO2-uitstoot luistert nauw en is zelfs verankerd in de wet. Er is de overheid veel aan gelegen dat een auto die aan de emissienorm voldoet, hieraan ook blijft voldoen. Logisch, want anders zou iedereen bij wijze van spreken een milieuvriendelijke auto kunnen kopen en die na aankoop kunnen aanpassen, waardoor meer motorvermogen ontstaat. Door dit zogenaamde ‘chiptunen’ stoot uw auto meer CO2 uit dan op het moment van inschrijving in het kentekenregister, wat bij ontdekking tot een naheffing bpm plus boete leidt. Wel beperkt men de sanctie tot aanpassingen binnen 3 jaar na inschrijvingsdatum.

Risico van brede banden, spoiler …
Het is de vraag of alleen aanpassingen aan de motor deze sanctie kunnen opleveren. Volgens sommige dealers kunnen ook andere aanpassingen tot een hogere uitstoot van CO2 leiden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het aanbrengen van spoilers of bredere banden. Sommige milieuvriendelijke auto’s worden dan ook niet meer af-fabriek geleverd met bredere banden. Als uw auto na bepaalde aanpassingen niet meer voldoet aan de norm, lijkt het ons reëel dat men ook dan zal naheffen. Ook de lagere bijtelling en het niet verschuldigd zijn van wegenbelasting komen dan op de tocht te staan. Ook die zijn immers gekoppeld aan de lagere uitstoot. Een correctie op de investeringsaftrek of de versnelde afschrijving is naar onze mening niet snel te verwachten omdat de auto op het investeringsmoment aan de eisen voldeed.

Oppassen dus!
Het sleutelen aan een ‘groene’ auto brengt dus mogelijk de fiscale voordelen in gevaar. Voor het chiptunen van de motor binnen een periode van drie jaar is dit zelfs wettelijk bepaald. Doe dit dus niet of pas nadat deze periode voorbij is. Twijfelt u over een aanpassing, ga dan eerst na wat de fiscale gevolgen zijn, zodat u die kunt afwegen.
 

Badnews

Senior Member
Deze tekst komt van de ondernemersdatabank, vond ik het beste verwoorden. Ik had meerdere dingen over hetzelfde gevonden, al weet ik ook dat lang niet alles op internet natuurlijk klopt :)

Ik zou ook niet weten hoe ze met een wegcontrole tuning kunnen vaststellen zonder zware rollerbanken en kw meet devices. De andere stukjes (stuk ingewikkelder geschreven, maar die 3 jaar kwam daar ook in naar voren en aanpassingen in de motor ook) vertelde ongeveer hetzelfde (waar deze stonden weet ik niet meer, heb ik op een andere computer opgezocht)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Neptukker

Forumguru
reet-broodjeaap.jpg
 

Badnews

Senior Member
Het voorstel voor de aanpassing van de BPM-wet is er zeker geweest, geen idee of deze doorgevoerd is.
Bij verschillende lease bedrijven (o.a. Athlon) wordt deze wet met betrekking tot chiptuning genoemd.
Echter willen de meeste lease toko's niet dat je chiptuned, dus een rede van ze om het zo duidelijk te vermelden.

Maar het is gewoon onmeetbaar, ikzelf doe niet meer aan chiptuning (ja, ik had de pech dat mijn tweede massa vliegwiel stukje afbrak en mijn versnellingsbak in vloog tijdens mijn vakantie (passat 1.9tdi tuned)). Ik weet niet of het hiermee te maken had, maar neem het risico niet meer (3000GBP ophoesten tijdens je vakantie is niet leuk, vakantie verpest).
 

Vlaar032

Senior Member
Het kan veel verschillen; bandenmaat mutaties. Mijn niet-Greenline Fab Combi staat op 185/60/14" origineel. De afrolomtrek van een wiel is dan 181,02 cm. Neem je de Fabia Combi Greenline bandenmaat die is 175/70/14". De afrolomtrek is dan 188,24 cm. Oftewel: de motor maakt dan 3,84% minder toeren dan bij die 185-ers. Vervolgens zorgen die smallere en iets hogere banden dat je 1,15 cm hoger komt te staan: dus is het onderstel a la Greenline weer een cm verlaagd... Vervolgens plak je nog wat koelgaten dicht. Minder toeren = minder hitte. En verlaag je het trek gewicht.
Ziedaar hoe creeer je een Greenline, terwijl iedereen denkt dat de versnellings bak verhoudingen zijn aangepast. En ik gebruik hier toevallig een voorbeeld van 14" velgen, maar het kan ook met kleinere en grotere inchmaten.

Als je dan eens op een bandensite kijkt welke maten er allemaal zijn, de uiterste voor de 175 breed is 175/80/14" dan wordt de afrolomtrek 199,24 cm dan maakt de motor liefst 9,15% minder toeren. (Als t nog in de wielkasten past)
Dan veranderen dus ook de uitstoot specificaties.

Voor liefhebbers heb ik eventueel wel een Excelletje beschikbaar...
 
Laatst bewerkt:

frisok

Senior Member
Maar moet je dan ergens in de auto instellen welke band er onder ligt? Als die afrolomtrek zo sterk kan verschillen, dan gaat ook de snelheidsmeter, afstandsmeter en verbruik raar doen... toch? :pieker:
 

Vlaar032

Senior Member
@frisok, dat doen ze ook idd. Het is onnauwkeurig. Vergelijk het maar eens met een losse GPS. Niet die, die eventueel in je wagen is ingebouwd. In mijn geval moet ik op de teller bijna 130 km/u rijden om op de gps 120 km/u te zien. Grotere wielen maken dat die afwijking op de GPS kleiner wordt, want dan krijg je bij een gelijk blijvend toerental een iets hogere snelheid. En idd je km-standen gaan een fractie langzamer.
 

ICSO

Nieuw lid
Hoi iedereen...

Dank voor alle reactie's. Zo te lezen is er geen eenduidig beleid/ wetgeving over aanpassingen aan de banden en de gevolgen voor de bijtelling. Er zijn voldoende argumenten om zaken aan te vechten mocht het zover komen igv boetes ed. Ik ga d egok erop wagen denk ik. 16 inch is echt te klein en ik wil geen 20% betalen :-)
 
Bovenaan Onderaan