Achteruitrijlampje, te weinig licht : nut t.o.v. functies

Canon-Eye

Forumguru
Ik was deze week bij de dealer om een ontwerpfout van de Fabia II te verhelpen (zie hieronder: ondersteuning voor het totaal onvoldoende licht gevende achteruitrij-pitje), en bij die gelegenheid is een nieuwe module geplaatst waarmee het lampen-lampje probleem opgelost zou moeten zijn. We wachten kalm af hoe het gaat bij de volgende slechtweertrip, maar afgaande op de berichtgeving zou het nu over moeten zijn.

20120105_achteruitrij-NN-4653.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is functioneel. En het voorkomt o.a. dat ik mis"prik" als ik in het stikdonker achteruit m'n toegangsdam moet indraaien. Want zou ik dan onverhoopt in de sloot raken, dan is-tie vast en zeker nog een heel stuk minder "oem" dan nu...
Zie het tevens maar als een continu geadverteerde klacht. Als Skoda zich voor dit uiterlijk mocht gaan schamen, dan doen ze er bij een volgende facelift of modelversie misschien zelf iets structureels aan?

(Overigens is het probleem niet eens uniek voor Skoda - heb het bij Peugeot ook al gehoord.)
 

Fabia

† In Memoriam
@Canon-Eye, ik ben het helemaal met je eens. Je ziet echt helemaal niks als je achteruit rijdt in het donker. Had je die lampen niet wat lager kunnen monteren? Is het trouwens mogelijk om de achteruitrijlamp te vervangen door een zwaarder exemplaar?
 

Buell

Lid
@ foto Canon-eye
Ik weet niet wie dit heeft verzonnen maar dit is echt verschrikkelijk, en waarom meer verlichting als je pdc hebt....?Je weet na een tijd toch wel de afmeting van je auto.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben zelf meer van de oorzaak oplossen
Dat is nou precies wat ik gedaan heb. Oorzaak: te weinig licht in de verkeerde richting. Oplossing: meer licht in de goede richting.

Had je die lampen niet wat lager kunnen monteren? Is het trouwens mogelijk om de achteruitrijlamp te vervangen door een zwaarder exemplaar?
Déze konden niet lager. Er zijn wel plattere versies (bv. van die dagrijlicht-setjes) die je onder de bumper kunt monteren zonder al te veel risico dat ze op een drempel blijven liggen, maar daar heb ik uiteindelijk niet voor gekozen. Het gaat me nl. niet alleen om het aanlichten van obstakels, het gaat vooral óók om het verlichten van de grond naast/achter de auto zodat ik me zelf in beide buitenspiegels kan oriënteren waar ik heen moet. En daarvoor moet het licht toch onder een zekere hoek naar beneden schijnen en niet alleen parallel aan de grond.
Een sterker lampje in de bestaande unit: zit alleen rechts, levert aan de linkerkant (waar mijn bij achteruitrijden meest gebruikte spiegel zit) nul komma nul op en schijnt m.i. ook nauwelijks op de grond.

Kortom: dan maar zó...
Lelijk? Mogelijk - maar da's niet mijn probleem want ik zie er niks van :winkie:

waarom meer verlichting als je pdc hebt....?
Omdat pdc alleen obstakels "ziet", maar geen sloten (in elk geval niet op tijd: als je er eenmaal inhangt zal hij misschien de overkant wel signaleren mits de sloot niet te breed is, maar da's dan mosterd na de maaltijd).
 

Canon-Eye

Forumguru
Sandieman:
Ik ben HEEL benieuwd of het vervangen van de module heeft gewerkt, binnenkort zal het vast wel weer regenen.
Hoor graag of het is opgelost

Voor wat betreft lampjes-lampje: de nieuwe BMC lijkt dit vooralsnog te hebben opgelost. Gisteren een behoorlijke partij regen over me heen gehad, maar geen storingen. Rustig afwachten of het zo blijft...
 

erik2907

Actief lid
Canon-Eye

Was het niet mogelijk om de lampen in de bumper te monteren, zodanig dat de lamp gelijk loopt met de bumper? Heb je daar naar laten kijken?
 

Canon-Eye

Forumguru
@erik2907:
Mogelijk misschien wel, maar daar zitten 2 nadelen aan: (1) dan kom je een beetje te laag om de grond achter/naast de auto behoorlijk aan te lichten en (2) ze worden wel erg kwetsbaar voor parkeerschades. Nu zitten ze geheel binnen de bumper.
N.B.: ik heb nergens gezegd dat dit een fraaie oplossing is - dat ís het ook niet. Maar "form follows function" zeggen ze dan: liever zó dan dat ik ofwel op de gok, ofwel met m'n kop uit 't raam m'n dammetje moet indraaien. En misschien, hééél misschien, brengt het via-via toch iets teweeg bij de jongens die een volgend model moeten verzinnen. Want wat ze nu hebben gedaan is op veel punten heel goed - maar op dit specifieke punt totaal ondermaats.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan gaarne een nieuw topic beginnen
Het lastige daarvan is, dat je dan de context mist, oftewel de voorgaande postings voor zover die op dit onderwerp betrekking hebben.
Misschien hebben mods de mogelijkheid om die te verzamelen en in dat nieuwe topic te plaatsen - ik in elk geval niet. Dus blijft er weinig anders over dan het hier maar af te maken.
 

Noord26

Forumguru
Maar dan is en je oprit onvoldoende verlicht en de straat waaraan je woont ook. Dit is geen ontwerpfout van de auto, zoals u aan gaf. Die lamp dient er puur voor om andere weggebruikers er op te attenderen dat je achteruit rijdt, of wilt gaan doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar dan is en je oprit onvoldoende verlicht en de straat waaraan je woont ook. Dit is geen ontwerpfout van de auto, zoals u aan gaf. Die lamp dient er puur voor om andere weggebruikers er op te attenderen dat je achteruit rijdt, of wilt gaan doen.

Tsja, ik woon nu eenmaal tamelijk landelijk - en een deel van m'n familie en kennissen trouwens ook. Lang niet overal is voldoende verlichting. Mij lijkt het vrij lastig en nogal begrotelijk om alle plaatsen die ik meer of minder regelmatig bezoek, te gaan screenen op (en eventueel voorzien van) voldoende verlichting. Dan los ik het probleem liever in één keer generiek op: door te zorgen dat ik zelf genoeg licht bij me heb.
En dat is nu precies wat auto-ontwerpers zouden moeten doen: terug naar afdoende werkende achteruitrijlampen, zoals we ook voldoende werkende vooruitrijlampen hebben. Dat hoeft dus geen 100m achter de auto te schijnen, want achteruit gaat immers stapvoets, maar een 3 tot 5 meter zicht op de grond is toch wel het minste wat je mag eisen.

Signaalfunctie naar de achterligger is bijzaak, als zodanig mooi meegenomen. Achteruitrijden is een bijzondere verrichting, dan ben je zelf 100% verantwoordelijk voor wat je doet. Dus moet je onder alle omstandigheden (ook in het pikkedonker) kunnen zien waar je heen gaat.

PDC dient een ander doel en biedt in dit verband geen oplossing, want die ziet alleen duidelijke obstakels en dan moeten ze nog niet te laag zijn ook. Een in het donker verborgen slootkant wordt zeker niet gedetecteerd. PDC is bovendien ook nog geen standaardvoorziening, i.t.t. tot achteruitrijlampen - dus ik zou zeggen, maak die in elk geval toereikend.
 

RefleCs

Forumguru
Hmm ik ben het eens dat de originele variant veel te weinig licht geeft. Echter de verzonnen oplossing vind ik persoonlijk niet om aan te zien. Een ledstrip onder de nummerplaat oid was veel netter geweest. Een andere oplossing zou zijn als de Chinese achterlichten eens deze kant op zouden komen. Die zijn hier laatst op het forum eens besproken. Die hadden een veel logischere indeling dan de europese achterlichten naar mijn mening.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een andere oplossing zou zijn als de Chinese achterlichten eens deze kant op zouden komen.
Zou inderdaad veel mooier zijn. Maar ik heb me lang genoeg zo ongeveer dagelijks geërgerd aan het probleem, dus daar maar niet op gewacht.
 

joergarms

Senior Member
Ik snap dat je niet met de auto naast de dam terecht wilt komen, maar was het plaatsen van een aantal kleine verlichtingspunten op de dam niet makkelijker/ mooier geweest? Dat is ook voor eventuele hulpdiensten/ visite praktischer.
Anderzijds, er zijn meerdere situaties waarbij wat extra achterlicht gewenst is, dus dat probleem is nu wel gelijk opgelost. Over het hoe en wat, dat is ieder zijn eigen keuze.
 

Cordoba

Forumguru
Een auto met één achteruitrijlicht, is inderdaad een ellende bij achteruit rijden in donker. 20-25 jaar terug is het ook een poosje 'in' geweest toen de eerste autofabrikanten één ingebouwd mistachterlicht introduceerden, in die tijd had je ook nog geen PDC, dus werd er bijv. een extra mistlamp (voor de voorkant) onder de achterbumper geplaatst als extra achteruitrijlamp.

Wat het plaatsen van de extra lampen op de bumper, denk ik dat dit alleen werkt als je ze vlak naast de trekhaak plaatst (zodat de trekhaak ze beschermt tegen de parkeerkunsten van anderen)
 

deusjevo

Forumguru
Ik de tijd dat mijn 2CV nog niet beschikte over een achteruitrijlamp (daarvoor moet je bij een eend een speciale versnellingsbak hebben) zette ik bij het acheruitrijden als hulpmiddel wel eens mijn mistachterlicht aan.
Werkt prima! (maar is in principe wel verboden....)
Ook kun je je remmen slepend laten branden tijdens het achteruit manouvreren, levert ook extra licht op.
De oplossing van Canon-Eye kan ik helaas niet mooi vinden maar da's persoonlijk.
 

van_der_P

Senior Member
Wat het plaatsen van de extra lampen op de bumper, denk ik dat dit alleen werkt als je ze vlak naast de trekhaak plaatst (zodat de trekhaak ze beschermt tegen de parkeerkunsten van anderen)
Dit had ik vroeger ook eens gemaakt op een Colt, mooi naast de trekhaak. Toen eens een keer met mensen op de achterbank over een verkeersdrempel ging, weg lamp:ahum::uitlachen:.

Ik kan Canon Eye@ geen ongelijk geven. Een auto moet de bestuurder dienen en niet andersom. Anders koop ik er wel een waar ik alleen op zon en feestdagen en met mooi weer mee rijden kan.
Welk model auto heeft achteruitrijlichten die zoveel licht geven dat je er ook nog iets mee kunt zien ? Die bestaan volgens mij niet. Dan is dit toch een goede oplossing.
 

Canon-Eye

Forumguru
was het plaatsen van een aantal kleine verlichtingspunten op de dam niet makkelijker/ mooier geweest? Dat is ook voor eventuele hulpdiensten/ visite praktischer
Makkelijker zeker niet: Kabel ingraven onder de (enigszins diagonaal liggende) inrit door etc. - en da's dan nog maar op één plaats in de wereld.
De visite komt meestal voorwaarts, en als het nodig is kan ik die altijd begeleiden bij het weggaan.
Vwb hulpdiensten: wel eens gezien wat die aan schijnwerpers achterop én opzij hebben zitten? Die redden zich wel...
Kortom, het "anderzijds" genoemde prevaleert.

zette ik bij het acheruitrijden als hulpmiddel wel eens mijn mistachterlicht aan
Dat heb ik de laatste maanden dus noodgewongen ook gedaan, maar dat werkt ook maar zeer matig. Rood licht schijnt toch niet zo sterk.
Destijds had ik op mijn NSU Prinz ook één gewone 55W mistlamp achterop gemonteerd. Alleen te bedienen met een (veer)schakelaartje op mijn letterlijk zelfgetimmerde (want houten) "middenconsole". Mocht natuurlijk ook niet, maar kon niet anders. Hielp trouwens ook verrassend goed tegen grootlichtflitsende opzijduwers op de snelweg...:)

vlak naast de trekhaak
Is net zo lelijk, maar een stuk minder functioneel omdat het aangelichte grondvlak dan aanmerkelijk smaller wordt. En ik kan nu eenmaal niet vlak achter de auto op de grond kijken, maar wel via beide spiegels net ernaast. Daarom zitten ze waar ze zitten - zo breed mogelijk, maar wel buiten bereik van eventuele bumperkussers. Door de bolling van de achterklep zijn ze iets naar beneden en iets naar buiten gericht; de 3 rijtjes leds staan trouwens ook in horizontale spreiding gericht om het licht vooral in de breedte te spreiden.
Zo heb ik er het maximale profijt van zonder verdere kunstgrepen te hoeven uithalen. De dealer heeft alles keurig netjes (en in overleg) gemonteerd en aangesloten. Ik ben er content mee.
 

kcj

Actief lid
Mmmh, zéér net gedaan door de dealer !
Het ís speciaal. Zie je waarschijnlijk zeer weinig :eek: .
Maar zolang jij er mee geholpen bent : who cares ?
 
Bovenaan Onderaan