Benodigdheden radio vervangen

Kiswum

Forumguru
Ten eerste hoort deze vraag eigenlijk onder dit kopje of onder "car audio, video etc."?

Doordat dit wellicht specifiek voor de O2 (2005 model) is, zet ik mijn vraag hier neer.
Volgende week gaan we onze auto dan eindelijk ophalen, maar de huidige standaard Stream radio wil ik er zo snel mogelijk zelf uithalen en vervangen voor een 2din touchscreen radio (o.a. door het gebrek van Bluetooth en mp3).

Deze nieuwe radio (let op de radio is van te smullen) heeft de mogelijkheid om een achteruitrijcamera aan te sluiten.

Note: Bij het zoeken van voorbeelden voor parkeersensoren kwam ik erachter dat het erop lijkt dat deze optie niet aanwezig is op deze radio.

Graag zou ik willen weten wat ik precies moet bestellen bij de car-audio dealer.

Wat ik sowieso weet is dit:
- Autoradio
- Een ander inbouwframe

Waarover ik twijfel:
- Iso connector
- Aansluiting voor de radio

Het volgende is waarschijnlijk niet nodig, doordat ik geen voorbeeld kan vinden van parkeersensoren op deze multimediaspeler. Als er mensen zijn die zoiets wel kunnen weergeven op hun autoradio, dan ben ik benieuwd of men hiervoor iets moest aanpassen of dat dit direct kon.
- Stuurwielbediening (is aangeraden door een winkel)
- Canbus aansluiting

Ik hoop dat er meer mensen zijn met een dergelijke configuratie en me hierbij kunnen helpen zodat ik gericht kan inkopen/bestellen.

p.s. het stuur zelf heeft geen knoppen om volume o.i.d. aan te sturen. Ik zal ter verduidelijking nog even 2 plaatjes hier neerzetten.

6150886-14-2-2.jpg 6150886-6-2-2.jpg
 

Zwapp

Forumguru
Die is zeker om te smullen!!!
Wat ik op de plaatjes kan zien is dat de radio niet over een quadlockaansluiting beschikt, je hebt dus een verloopkabel nodig van quadlock naar iso. Ik geloof dat je dan geen signalen meer krijgt van de auto zelf zoals speedpulse etc. maar daar weet iemand anders hier misschien meer over...
Ook zul je een frontpaneel moeten voor in het dashboard, hier zijn speciale 2 din frontjes voor te krijgen bij de dealer of de betere audiozaak.
Ga je de radio trouwens zelf inbouwen? Dan is het handig om het ventilatierooster boven de radio te demonteren, op die manier kun je de kabels beter begeleiden naat achter toe wanneer je de radio erin schuift.

Zou zeggen heel veel succes en we zien graag het eindresultaat!!
 

Kiswum

Forumguru
Bedankt voor je bijdrage Zwapp!
quadlock naar iso? Geen idee wat het is, waarschijnlijk de kabel die de audio en stroom omzet naar een iso formaat/standaard, maar daarin kan de car-audio specialist wel mee helpen. Hetzelfde geldt voor Speedpulse, kan het kloppen dat deze ervoor zorgt dat het geluid automatisch harder gaat als je harder rijd? Dit heb ik uiteraard getest bij de proefrit en dat was wel een verademing aangezien ik dat nooit in mijn eigen auto heb gehad :)

Ik ga de radio zelf inbouwen, ik heb mijn 8 jaar oude 1-din dvd-speler van Pioneer vrij vaak ingebouwd en mede hierdoor weet ik wel hoe ik een en ander kan aansluiten zodat alles werkt zoals ik graag zou willen (dvd-speler + handrem...)
Ik heb hier op het forum gezien dat het wel handig kan zijn om het luchtrooster/opbergvakje inderdaad te verwijderen. De GPS module zou prima tussen het luchtrooster en opbergvakje kunnen passen :)
De microfoon voor telefoongesprekken/spraak commando's, zal ik waarschijnlijk weer bij de verlichting in de hemel plaatsen of (nog makkelijker) in de A-stijl aan de bestuurderskant.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hetzelfde geldt voor Speedpulse, kan het kloppen dat deze ervoor zorgt dat het geluid automatisch harder gaat als je harder rijd? Dit heb ik uiteraard getest bij de Proefrit en dat was wel een verademing
De radio in mijn O2C kon dat ook, maar na één rit heb ik dat uitgezet. Het doet nooit precies wat je wilt: óf te veel, óf te weinig extra volume - en dan moet je alsnog handmatig bijregelen. In m'n huidige Fabia zou het ook moeten kunnen, maar voor mij is het wieltje op het stuur de veel betere oplossing...
 

Zwapp

Forumguru
Ja daar is speedpuls voor nodig, en quadlock is wat vroeger de isostekkers zijn. Hierin zijn zowel stroom als luidspreker aansluitingen in aangebracht. De quadlock word met een hendel vastgeklikt achterin de radio.
Er staat trouwens ook een hoop info hierover hier op het forum!
 

Kiswum

Forumguru
Google verwees me inderdaad ook naar dit forum met betrekking tot speedpulse.

Ik weet helaas niet of de parkeersensoren zullen werken op de Parrot. In de handleiding komt dat namelijk niet aan bod, de achteruitrij camera wordt daarin wel behandeld.
Ik hoop dat er iemand is die zijn/haar auto heeft voorzien van een after market radio waarop het in ieder geval werkt. Ik weet dat Zenec het aankan, maar die hebben intern volgens mij speciefieke VAG onderdelen ingebouwd.
 

EdK

Forumguru
Wel Zenec is autogericht met zijn software.
Het is een zwitsers fabrikaat en maakt zijn apparatuur zo dat het merk gericht werkt
Maw de Zenec NC2011D is er voor diverse VAG modellen en gaat naadlos passen in je wagen.
En hij neemt in principe alle items die je er nu in hebt klakkeloos over, Communiceert ook met de canbus en indien je een Maxidot scherm hebt geeft hij de radio zenders weer en de navigatiepijlen.
Soms doet hij dit niet maar dan is het in algemeen een kwestie van met VCDS deze aan te zetten.
Nu heb jij geen bedienings knoppen op je stuur zitten maar bij de Zenec krijg je de stuurmodule erbij, bij andere merken moet je daar vaak nog extra euro's voor neer leggen.
En als je orginele parkeer sensoren hebt op je wagen van fabriek af dan zal de Zenec dit zeker weergeven.

Fijne van Zenec is ook dat als je er één koopt je na de koop 30 dagen de tijd hebt om het nieuwste kaartmateriaal te downloaden bij hun, en dat volledig gratis.
Dit gebeurd door middel van een meegeleverde USB stick van 8 Gb.

Kaart materiaal is zeker goed en up to date en kun je voor redelijke prijzen updaten, ze komen gemiddeld een 3 keer per jaar met nieuw kaart materiaal op hun downloadsite.

De ingebouwde carkit is gewoon van Parrot en de zenec heeft een ingebouwde en een losse microfoon. En je kunt zelf de keuze maken welke je gebruikt van de twee. hiervoor moet je in de software een vinkje plaatsen of verwijderen.


Mocht je meer willen weten over de Zenec en of hij compatible is met jouw wagen dan kan ik je aanraden om eens een bezoek te brengen aan "de Tijger " autoshop te Tilburg.
Ben daar zelf ook geweest en is teminste een toko die alle tijd neemt voor je om al je vragen te beantwoorden.
En weten ze het niet dan gaan ze het uitzoeken en heb je in een redelijk tijdstermijn een antwoord van ze.

Ik weet niet of je al die voordelen ook hebt met de Parrot module, ikzelf heb er ook wel eens naar gekeken maar ik bleef me twijfels er over houden en met de Zenec heb ik dat zeker niet.
Weet wel van parrot dat hun carkits de betere zijn en dat ze die goed ondersteunen.
Maar of ze met kaartmateriaal voor het Navi gedeelte dat ook doen en met de canbus van VAG , dat is iets wat bij mij nog iet echt duidelijk is.
En weet uit ervaring met een JVC navi 2dins dat dit op langere duur ergenis gaat geven
 

Kiswum

Forumguru
Ik heb zelf een tijdje aan de Zenec gedacht, maar deze heeft voor mij 1 nadeel.
Ik gebruik 2 telefoons, 1 prive en 1 particulier. Dit betekend dat ik een extra carkit moet inbouwen en me minimaal 100 euro extra gaat kosten (zelfde prijs als een stuurmodule)
Als ik deze Parrot zou gebruiken, dan kan ik 2 BT telefoons tegelijkertijd aansturen, dit is 1 van de weinige radio's die dit kunnen.

Deze Parrot Asteroid Smart heeft Android 2.x op geinstalleerd staan en gebruikt een eigen app store. Je kunt evt. ook zelf apps toevoegen (*.apk bestanden) en dit houd in dat je aangekochte apps van je telefoon zou kunnen overzetten naar deze radio. In mijn geval kan ik gebruik maken van gratis navigatie via bijv. Sygic. (Bij Zenec is dit 79 euro per jaar voor Europa en rond de 60 euro voor de Benelux per update/jaar.)
Mede hierdoor is het een multimedia systeem die nog langere tijd uitgebreid kan worden zonder de support van de fabrikant.

ACR in Helmond bouwt de Zenec overigens gratis in, dus daar zou ik dan weer geen omkijken naar hebben, maar ik vind het niet erg om zelf te knutselen :). Waardoor ik sowieso goedkoper uit ben als ik alles los zou bestellen voor de Parrot wat men mij heeft aangeraden (~ 720 -790 euro.)

edit:

Parrot
+ Android is futureproof (zelf apps op het apparaat te plaatsen)
+ Veel extra's zoals Wi-Fi internet (ik heb onbeperkt internet in NL)
+ 2 BT toestellen tegelijktijd aan kunnen hebben
+ redelijke prijs (+/- 750 euro incl. adapters)
+ Frontje kun je meenemen tegen diefstal

- Aanpassing van dashboard noodzakelijk
- Geen optische schijf ingebouwd

Zenec
+ Volledige integratie in het dashboard
+ Goede support van de ACR ketens
+ Gratis inbouw
+ Optische schijf is bij te bestellen

- Prijs volgens mij vanaf 900 euro
- Diefstal gevoellig door niet verwijderbaar scherm of onderdeel
 

EdK

Forumguru
Wat bedoel je met optische schijf is bij te bestellen bij de plus van Zenec ?
DVD speler is al standaard bij hun, net als muziek van USB en SD kaart en dan kan nog vanaf Ipod en via blue tooth
 

Kiswum

Forumguru
Er zijn dvd-loze zenec's, volgens mij zijn die 100 euro goedkoper. Je kunt dvd's of filmpjes vaak wel via een USB stick afspelen.

2014 zonder optische schijf
http://www.zenec.com/en/products/ego/volkswagen-seat/z-e2014m/
2011d met optische schijf
http://www.zenec.com/en/products/ego/volkswagen-seat/ze-nc2011d/


Wat betreft mijn vraag over parkeersensoren bij de Parrot:
Hier wordt een soortgelijke vraag op de Development afdeling van Parrot gevraagd en het lijkt erop dat men er mee bezig is:
https://devzone.parrot.com/boards/5/topics/show/435

Hi guys,
For your information, the Unika future version will manage ultra-sound sensors data and send them to ASTEROID devices through CAN BUS!
However, this feature depends on the vehicle model (UNIKA compatible or not, ultra-sound data sent to UNIKA or not...).
NB: Release date is still confidential.
Cheers,
Ouael


RE: Overlaying parking sensor information over rear view video - Toegevoegd door Wessel Colsen 128 dagen geleden

Ouael,
About the unika interace and canbus. Currently it is being promoted as steering wheel connectivity only. Do I understand correctly that it will be possible with a future update of Unika to "listen" to more canbus information? Will it require a new Unika interface, or will the current unika models compatible with the asteroid (smart) be able to upgrade?
This sounds as very interesting information as lots more sensors but also mileage information etc could be used in the asteroid (think of PDC sensors, Tire pressures monitor system TPMS). Will there be information as to how to use or get information from the Unika as well?
Kind regards,
Wessel
 

Kiswum

Forumguru
Bedankt voor de link Rallye, dat klinkt niet goed. Mijn Duits is niet zo goed om het document begrijpend te lezen, maar ik kan hem nog wel door google translate gooien
 
Ik heb afgelopen weekend in mijn octavia een pioneer AVIC-F9310BT ingebouwd, super radio met alles erop en eraan, er zat een originele skoda dubbel din in. Deze zou alle functies van parkeersensors en climatronic ondersteunen echter ik krijg hem niet aan de gang. Volgens verkoper van radio kon het eraan liggen dat ik geen multifunctioneel stuur heb.

Foto-JA4NRHZB-D.jpg
 

Kiswum

Forumguru
Gaf de verkoper ook aan wat de prijs is van een multifunctioneel stuur? Dan zou het dus volgens hem wel werken, heel erg vreemd ;)

Ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen en wat mij betreft mag je deze gerust hierin plaatsen, want de vraag blijft eigenlijk hetzelfde: Wat heb je allemaal nodig om het werkend te krijgen.
 

Rem82sch

Senior Member
@ Kiswum - @ Patje542
Ik had zelf ook een swing radio in m'n o2 zitten.
Ben overgestapt naar een radio van Pioneer AVH 8400BT full optie.
Overigens ben ik er zeer tevreden.
De PDC geeft hij niet weer op het scherm.
De climate control geeft hij ook niet bij verstelling weer op het scherm.

Wat ik nodig had bij de inbouw van de radio;
De radio :-)
Inbouw frame
Quadlock naar iso
Adapter antenne
Kasje voor de canbus bestuuring.

Overgins een goede auto/audio shop kan je precies vertellen
wat je nodig hebt, zoals SAS autoshop.
Heelaas heeft een auto dealer hier te weinig kaas van gegeten.
 
Net telefoontje van sas gekregen, ze hebben bij pioneer geïnformeerd, gaat alleen werken wanneer er een a fabriek multifunctioneel stuurwiel in zit. Ik ga nu via VCDS proberen dit te activeren maar zal wel een foutmelding krijgen omdat het stuur niet aanwezig is.
 

Kiswum

Forumguru
@rem82sch; Bedankt voor je lijstje van benodigdheden! Ik blijf het vreemd vinden dat de parkeersensoren alleen maar goed blijven werken als je deze aan een multifunctionele stuur koppelt.
Hoe werkt het nu dan? Kan er niet op een of andere manier een kastje/stub aan de kabel worden gekoppeld? Is dit wellicht iets voor de Canbus?
 
Heeft blijkbaar te maken met de signalen die over de canbus gaan, ik ben er nog niet helemaal uit hoe het eventueel te omzeilen is, maar is afhankelijk van de radio. Ik heb de canbus interface die bij de pioneer radio zat aangesloten zoals in de beschrijving stond maar helaas werkte het niet. Op de ocatavia vanaf 2009 zou het wel zonder probleem moeten werken.
 
Bovenaan Onderaan