Best tevreden met het verbruik!

Dax

Lid
Nou, na volgetankt te hebben na het olie wisselen met synth 5W40 ( action) , nieuwe bosch ytrium bougies, luchtfilter was nog prima, koelsystem gespoeld en ververst met g12+ een verbruik geconstateerd van 1 op 17.02ltr met ongeveer 40% stads en 60% snelweg.
Is dit een redelijk getal gemiddeld gezien voor ons combietje? (km van de teller trouwens, dus zal +/- 5%? afwijking hebben denk)
Merk wel in vergelijk met vorige autos dat deze motor het niet snel warm heeft..

Cordoba

Forumguru
een verbruik geconstateerd van 1 op 17.02ltr met ongeveer 40% stads en 60% snelweg.
Ik neem aan dat je bedoeld 1 liter op 17,02 km. Als het 1 km op 17,02 liter is, moeten de tankstations wel kort bij elkaar staan, zeker op de snelweg.;)
Voor een mpi-blok zijn dat hele mooie waarden. Zelfs met mijn 1.4-16V blok haal ik dat vaak net niet. Maar het verbruik is erg afhankelijk van de omstandigheden: de laatste weken zijn er wat wegen afgesloten naar mijn werk, en kom ik in fileverkeer terecht, waardoor mijn verbruik rond 1:14 komt, terwijl dit normaal 1:16 is. Vorige week veel snelwegwegkilometers en dan kom ik zelfs met aardige storm op 1:19,6 km. (1.4-16V blok is over het algemeen iets zuiniger dan een mpi-blok)

Dax

Lid
:) idd bedoelde 1ltr:17.02km Cordoba ^^

Ikzelf moest t 3 keer opnieuw berekenen, en nog eens mn afgelegde wegen nagaan voor ik t een beetje geloofde..
Ben sinds de beurt die we hem gegeven hebben een beetje stevig aan t rijden - rustig, maar wel de motor goed aan t stoken om hem dan met een km of 500 weer een olie wissel te geven, dus het verbaasde me best toen dit eruit kwam rollen - versloeg ons vorige twingootje qua verbruik, en dat terwijl ik daarin als een omaatje op de weg reed ( heb nog net geen rode 90 sticker achterop..)

Joske

Forumguru
Hij wisselde de cijfertjes al voorheen om met kilometers, dus hij zal werkelijk 83 zijn ipv 38 :D

• Leuk
Waarderingen: CDK

Orange860

Senior Member
Nou, fijn is dat. Net een 1.9 TDI aangeschaft om 'lekker zuinig te kunnen rijden'. Mijn vrouw rijdt stevig door en haalt 1 op 19,7 over dik 4000 kilometer, gecombineerd verbruik. Nu ik dit zo lees had ik wellicht beter een benzine kunnen kopen en klopt gemaakte omslagpunt calculatie niet meer. Dax, je wordt bedankt! Grrrr..... ;)

Simon1984

Senior Member
Ik ben nu druk bezig om te kijken wat mijn verbruik is altijd leuk om te kijken hoeveel je eruit kan halen :yeehaa:

Heb mezelf ook op de website (http://www.spritmonitor.de/en/detail/584881.html) toegevoegd om hier waardes neer te zetten die ik tevens ook al 2 jaar van de Golf III Variant bijhoudt.

Deze is trouwens gecombineerd 1:12 voor een Golf III Variant 1.8CL 50kW met 310dkm op de teller, ik verwacht van deze auto niet zoveel, van de skoda hoop ik er meer uit te halen ;).

turboturbo

Forumguru
Ik ben ook wel eens aangenaam verrast door het verbruik van de Fabia (heb in meest gunstige omstandigheden wel eens een ritje met 1:23 gemiddeld gehaald :nailbiting: )

Ik denk dat de Fabia I een gunstige Cw waarde heeft, want wat ik hier de afgelopen jaren zo heb gelezen is dat de meesten wel rond de 6L~6,5L/100km zitten, zowel de 1.4 motorisering als zelfs de 2 liter. Kortom het zal vast niet al te moeilijk zijn om een net verbruik te halen met de Fabia I (je hoeft er niet voor te hypermilen, m.i.)

Natuurlijk hangt je verbruik veel af van je rechtervoet en omstandigheden. Als het flink waait en de wind blijft min of meer onveranderd tussen het moment van de heenweg en de terugweg kom ik meestal gemiddeld genomen weer op mijn gemiddelde uit, terwijl ik op de heenweg met 1:19 op plaats van bestemming kwam, en met 1:14,5 weer thuis arriveer.

Mijn langdurig gemiddelde van de BC staat nu op Ø17,4km/L en dat is dus iets optimistischer dan mijn werkelijk verbruik, maar meestal staat die op 16,8km/L (wat dan weer wel klopt)

Simon1984

Senior Member
Mhhhhh eerste keer dat ik hem test kom ik op het volgende uit, ik moet toevoegen dat dit niet geheel realistisch is.
Aangezien er een bezoek bij het ziekenhuis was met enige spoed (uiteindelijk gelukkig niks aan de hand).

Hierdoor is het mogelijk een beetje hoger uitgevallen :shutup:

Vooralsnog geen verkeerd verbruik hoor (denk ik), en omdat de auto nieuw was en ik de service moest resetten. Verkoper vergeten te doen :banghead: heb ik enkele knoppen ingedrukt waardoor ik niet wist of mijn gemiddelde en dergelijke goed uit te lezen was van de boordcompoeterd.

Ik hou hem vanaf nu beter in de gaten en i'll keep u posted :)

turboturbo

Forumguru
^ je moet het niet te ingewikkeld maken, maar waardoor het niet klopt is omdat je je eerste tankbeurt die je invoert in Spritmonitor, moet markeren als 'erste tankstellung' o.i.d. En je tank dan wel helemaal VOL gooien.
Daarna gaat het systeem pas rekenen en krijg je een keurig realistisch verbruikscijfer...

Simon1984

Senior Member
Goed punt :banghead: "First Feuling" (Ligt eraan welk vlaggetje je hebt geselecteerd), klinkt ook erg logisch.

Bedankt!

Tevens kwam ik er ook achter dat je 2 geheugens hebt, 1 en 2.

Toen ik bij de 2 keek stond er dat die 11:00 geregistreerd had en dat het gemiddelde 6L op 100Km uitkwam.

Nu alles gereset en weet ik hoe ik moet switchen tussen 1 en 2 (als je traag bent wis je alles :tongue:).

Canon-Eye

Forumguru
Ik noteer bij het tanken op de bon altijd de km-stand alsmede uit geheugen 2 de gereden km en het gemiddelde verbruik, waarna dit geheugen wordt gereset. Deze gegevens plus de getankte liters en het bedrag gaan thuis in een eigen excelbestand. Daaruit blijkt al vele jaren glashelder dat de boordcomputer het gemiddelde structureel een procent of 5 zuiniger aangeeft dan de werkelijkheid.
Zal wel voor het goeie gevoel zijn, vermoed ik...

turboturbo

Forumguru
Ik ben ook erg benieuwd hoe de boordcomputer het verbruik precies 'meet', bijv aan de hoeveelheid ingespoten brandstof (hoe nauwkeurig kan dat?) en gereden km's? Want je zou dan ook kunnen zeggen dat de km teller een kleine afwijking heeft als je vergelijkt met snelheid op je navigatie gemeten met GPS.

M.a.w. ik kan 720 km op een 1 tank rijden, maar misschien kom ik daar in werkelijkheid maar 712 km vér mee...
Dus dat zou ook een verklaring van die 5% afwijking kunnen zijn. Bij mij klopt het langdurig gemiddelde van spritmonitor wel meestal met Ø verbruik 2 op de boordcomputer.

Canon-Eye

Forumguru
Want je zou dan ook kunnen zeggen dat de km teller een kleine afwijking heeft als je vergelijkt met snelheid op je navigatie gemeten met GPS.
Die afwijking is wettelijk geregeld (én begrensd) in een Europese regeling: de snelheidsmeter mag nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, het maximale positieve verschil wordt bepaald door een formule die o.a. rekening houdt met de maximum snelheid van de betreffende auto.

turboturbo

Forumguru
Nee dat klopt wat je zegt, de snelheidsmeter is idd iets optimistisch. Dus rijd ik 100 op de teller, dan zegt de navi 95 km/uur.

Simon1984

Senior Member
Kijk hier mijn eerste verbruik gegevens; op de teller zelf stond er Ø(2) 5.9l / 100km. Via mijn spiritmonitor.de komt deze op Ø 6,33l / 100km uit.

Joske

Forumguru
Vrij normaal, zelfde verhaal hier. Spritmonitor liegt niet, boordcomputer gaf 5,2 gemiddeld aan.. ;)

Bovenaan Onderaan