De auto naast m'n Octavia: Mercedes W108 / 280 SE 4,5 ltr 8 cilinder

ertromp

Forumguru
Vele Skoda's voorbij zien komen in deze rubriek maar nav Sitechris z'n topic over een AMG toch maar een stuk over m'n eigen Mercedes:
Eerst enkele gegevens:
Bouwjaar februari 1971
Model: W108
Motor: M117.984: Dit is een 4,5 ltr. 8 cilinder destijds speciaal voor de Amerikaanse markt.
De motor levert 225pk / topsnelheid 205km/h / acceleratie 0-100 in 9,5 sec.
Schijfremmen rondom.
Er zijn ca. 13500 van dit type geproduceerd door Mercedes in Duitsland en vanuit de fabriek werden ze gelijk geëxporteerd.

Opties auto:
Elektrisch schuifdak (origineel Mercedes die destijds al van het fabrikaat Webasto gebruik maakte)
Airconditioning (ook origineel Mercedes maar de unit komt van Thermo King af)
Automaat (3 versnellingen)

De auto heb ik in 2009 uit Long Beach Californië gehaald.

mbnf280se45724.jpg


Roest kent zo'n auto gelukkig niet ten opzichte van z'n Europese collega's. Door het droge klimaat heb ik inmiddels alle rubbers die zo'n auto heeft al moeten vervangen en vele andere zaken inmiddels "gerestaureerd".
Opsomming:
Benzineleidingen en benzinepomp
Draagarmrubbers
Rubbers in vooras en achteras
Achterwielophanging
Voorwielophanging
Motorophanging
Versnellingsbakophanging
Versnellingsbak uit elkaar en gereinigd
Bougiekabels

Momenteel ben ik de gehele interieurverwarming eruit aan het halen om 2 ventielen waarmee je de kachel bedient te vervangen.
Doordat de kachel waarschijnlijk nooit gebruikt is, is dit vast gaan zitten.
Het is een kwestie van 4 rubberen O-ringen vervangen maar voor de klus moet o.a. dashboard gedemonteerd worden, stuurkolom eruit, pedalen eruit diverse slangen loshalen en kachelbediening loshalen.
Bij veel W108 rijders is gekscherend bedacht dat destijds bij de assemblage van een dergelijke Mercedes de interieurkachel als eerste op de band stond en de rest er omheen gebouwd is.



Het zijn enorme klussen maar gelukkig zijn nog een hoop originele onderdelen bij Mercedes verkrijgbaar.

mbnf280se45721.jpg


Hoe rijdt het:
De kofferruimte is enorm.
Interieur ruimte voldoende want je kunt met 3 personen voorin en 3 achterin zitten. Er is een speciaal kussen meegeleverd om tussen de voorstoelen te plaatsen.
Vering is subliem want een verkeersheuvel merk je amper.
De overzichtelijkheid is vooral naar voren niet al te best (die neus lijkt wel een mijl vooruit te steken)
Benzineverbruik (niet al te lang bij nadenken ca. 1:6)
Geluid binnen is zeer beperkt en de V-8 snort geweldig en vooral als je de kick-down intrapt maakt hij een diepe grom! (en een kolk in de enorme benzinetank)
Bochten niet al te snel nemen want de wagen helt wel over.

Hier nog wat technische plaatjes:

Motor bovenzijde.jpg

De motor bovenzijde een wirwar aan draden / injectiesysteem / bougiekabels en de aanzuigkamer
Achteras met compensatie.jpg

De achteras met compensatieveer (het grote zwarte apparaat). En dergelijke compensatieveer bijvoorbeeld is nog te krijgen bij MB in Stuttgart maar kost ca. €1.100,- voor een gereviseerd exemplaar.

Al met al een geweldige hobby die hoop ik niet door ons nieuwe kabinet om zeep geholpen wordt!
Ik zelf zou het jammer vinden als mijn en vele andere auto's alleen in een stalling/garage te bewonderen zijn.
 
Wat een supermooie auto! Ik zag 'm al in het AMG-topic langskomen en was al erg benieuwd.. Hier mag je trots op zijn :xyxthumbs:
 

Noord26

Forumguru
Topklasse! Ik moest meteen denken aan degenen die de old-timers regeltjes aanspreken om belastingen te ontduiken en hun old-timer als dagelijks vervoer pakken. Dar loopt momenteel een grote discussie over, omdat de regering die vrijstelling (of verlaging van de lasten) te niet wil doen. Laat de liefhebbers de liefhebbers zijn en pak de profiteurs aan.

Dit soort auto's zie ik vele malen liever als een nieuwe Mercedes S!
 

deusjevo

Forumguru
Mooi man zo'n Amerikaanse uitvoering!
Maak je je trouwens al zorgen over het mogelijke verdwijnen van de "vrijstelliing houderschapsbelasting"
Je moet er toch niet aan denken dat je die nu moet gaan betalen voor zo'n auto.
 

Wilko

Senior Member
Die ziet er nog wel heel erg mooi geconserveerd uit.

Toch vraag ik me af of je wel wilt dat je vering zo subliem is dat je zelfs over verkeersheuvels kunt rijden zonder het te merken... ;)

"Vering is subliem want een verkeersheuvel merk je amper."
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben geen Mercedes-fan, maar zo'n ouwetje is toch fraai om te zien. Persoonlijk vind ik het jammer dat de verlichting overduidelijk USA is (mistlampen uitgevoerd als richtingaanwijzers), en als ik het zo lees is ook de vering typisch Amerikaans. Het leuke van een dergelijke auto, is dat je nog vrij makkelijk zelf kunt sleutelen, bij het verwijderen van stuur en dash hoef je niet bang te zijn voor airbags, en na montage hoef je ook niet alles opnieuw in te leren. Midden/achterdemper van de uitlaat heeft zo te zien al wat butsen op gelopen, toch drempel geraakt?

Wat het kussen voor tussen de voorstoelen betreft, ik vraag me af of je dat in NL mag gebruiken als zitplaats. Ik zie 2 gordels voorin, en weet niet wat er verder aan gordels in zit, en wat het officiele aantal zitplaatsen is volgens de RDW.
 

___JC___

Forumguru
Ik ben niet van de Mercedes, maar dit is wel een gaaf ding hoor. Een V8 in oude verpakking is altijd goed uiteraard. :)
 
Mooie auto! Altijd leuk om een hobby object er bij te hebben! Heb zelf een VW Kever 1200 uit 1974. Leuk voor de fun en om te onthaasten!
 

Maarten

Forumguru
Topic met deze prachtwagen verplaatst naar het juiste topic: Techniek, tuning, probleemoplossingen -->
Alle andere auto's
 

Hesselvk

Nieuw lid
Mooie wagen. Ik heb nagenoeg dezelfde, is alleen europees model met 3.5 V8 en manuele 4-bak. Verder zelfde kleur in- en exterieur en ook whitewalls. Trekt wat meer bekijks dan de octavia:)
 

ertromp

Forumguru
@Hesselvk : Leuk om te lezen. :thumbsup:
Is je carrosserie nog in goede staat?
Als laatste heb ik de interieurkachel vervangen en de laatste werkzaamheden aan het elektrisch in het interieur ben ik nu aan het uitvoeren.

Heb jij veel aan je auto moeten doen?
 

Hesselvk

Nieuw lid
Ik heb de auto al iets meer als 7 jaar. Hij is in wat mindere showroomstaat als die van jou hoor! Toen ik van school af kwam in 2009 heb ik een auto gekocht voor woon-werk dus heb ik de benz nagenoeg niet meer gebruikt. In 2010 kwam hij niet meer door de keuring heen omdat de dorpel aan passagierzijde was doorgeroest. Hij staat nu in de stalling maar heb het voornemen om de auto weer wat op te gaan knappen.

Ik heb er op zich niet veel aan hoeven doen of problemen gehad, die paar jaar dat ik hem actief heb gereden. (Heb ook een W114 280 gehad en dat was echt drama, die liet mij vaak aan de kant van de weg staan). Heb direct na aankoop wat plekken op de dorpels (vooral bij wielkasten) opnieuw gelast. Kwam toen fluitend door apk. Enigste wat ik heb vervangen was de door jou ook benoemde compensatieveer. Die begon te lekken en heb ik uiteindelijk vervangen door een normale veer (zonder hydraulisch systeem).

@ertromp waren er elektrische delen die niet meer werkten of is het meer preventief? Bij mij is enkel het schuifdak elektrisch, de rest mechanisch. Kan 't ook niet kapot:)

Ik zal proberen nog wat foto's te uploaden.
 

ertromp

Forumguru
De elektrische delen doe ik preventief. Omdat ik de auto uit Californië heb gehaald en door de warmte daar is van diverse kabels de mantel verdroogd. Ik probeer kortsluiting te voorkomen.
De aircocompressor en ook het schuifdak werken nog perfect!
Ook benzine leidingen heb ik allemaal vervangen en onlangs heb ik het hele remsysteem gereviseerd. Zelfs de klauwen heb ik uit elkaar gehaald, gereinigd en opnieuw gespoten etc.
Leuk om te lezen dat hier nog een liefhebber is!
 
Bovenaan Onderaan