ertromp
Forumguru
Vele Skoda's voorbij zien komen in deze rubriek maar nav Sitechris z'n topic over een AMG toch maar een stuk over m'n eigen Mercedes:
Eerst enkele gegevens:
Bouwjaar februari 1971
Model: W108
Motor: M117.984: Dit is een 4,5 ltr. 8 cilinder destijds speciaal voor de Amerikaanse markt.
De motor levert 225pk / topsnelheid 205km/h / acceleratie 0-100 in 9,5 sec.
Schijfremmen rondom.
Er zijn ca. 13500 van dit type geproduceerd door Mercedes in Duitsland en vanuit de fabriek werden ze gelijk geëxporteerd.
Opties auto:
Elektrisch schuifdak (origineel Mercedes die destijds al van het fabrikaat Webasto gebruik maakte)
Airconditioning (ook origineel Mercedes maar de unit komt van Thermo King af)
Automaat (3 versnellingen)
De auto heb ik in 2009 uit Long Beach Californië gehaald.
Roest kent zo'n auto gelukkig niet ten opzichte van z'n Europese collega's. Door het droge klimaat heb ik inmiddels alle rubbers die zo'n auto heeft al moeten vervangen en vele andere zaken inmiddels "gerestaureerd".
Opsomming:
Benzineleidingen en benzinepomp
Draagarmrubbers
Rubbers in vooras en achteras
Achterwielophanging
Voorwielophanging
Motorophanging
Versnellingsbakophanging
Versnellingsbak uit elkaar en gereinigd
Bougiekabels
Momenteel ben ik de gehele interieurverwarming eruit aan het halen om 2 ventielen waarmee je de kachel bedient te vervangen.
Doordat de kachel waarschijnlijk nooit gebruikt is, is dit vast gaan zitten.
Het is een kwestie van 4 rubberen O-ringen vervangen maar voor de klus moet o.a. dashboard gedemonteerd worden, stuurkolom eruit, pedalen eruit diverse slangen loshalen en kachelbediening loshalen.
Bij veel W108 rijders is gekscherend bedacht dat destijds bij de assemblage van een dergelijke Mercedes de interieurkachel als eerste op de band stond en de rest er omheen gebouwd is.
Het zijn enorme klussen maar gelukkig zijn nog een hoop originele onderdelen bij Mercedes verkrijgbaar.
Hoe rijdt het:
De kofferruimte is enorm.
Interieur ruimte voldoende want je kunt met 3 personen voorin en 3 achterin zitten. Er is een speciaal kussen meegeleverd om tussen de voorstoelen te plaatsen.
Vering is subliem want een verkeersheuvel merk je amper.
De overzichtelijkheid is vooral naar voren niet al te best (die neus lijkt wel een mijl vooruit te steken)
Benzineverbruik (niet al te lang bij nadenken ca. 1:6)
Geluid binnen is zeer beperkt en de V-8 snort geweldig en vooral als je de kick-down intrapt maakt hij een diepe grom! (en een kolk in de enorme benzinetank)
Bochten niet al te snel nemen want de wagen helt wel over.
Hier nog wat technische plaatjes:
De motor bovenzijde een wirwar aan draden / injectiesysteem / bougiekabels en de aanzuigkamer
De achteras met compensatieveer (het grote zwarte apparaat). En dergelijke compensatieveer bijvoorbeeld is nog te krijgen bij MB in Stuttgart maar kost ca. €1.100,- voor een gereviseerd exemplaar.
Al met al een geweldige hobby die hoop ik niet door ons nieuwe kabinet om zeep geholpen wordt!
Ik zelf zou het jammer vinden als mijn en vele andere auto's alleen in een stalling/garage te bewonderen zijn.
Eerst enkele gegevens:
Bouwjaar februari 1971
Model: W108
Motor: M117.984: Dit is een 4,5 ltr. 8 cilinder destijds speciaal voor de Amerikaanse markt.
De motor levert 225pk / topsnelheid 205km/h / acceleratie 0-100 in 9,5 sec.
Schijfremmen rondom.
Er zijn ca. 13500 van dit type geproduceerd door Mercedes in Duitsland en vanuit de fabriek werden ze gelijk geëxporteerd.
Opties auto:
Elektrisch schuifdak (origineel Mercedes die destijds al van het fabrikaat Webasto gebruik maakte)
Airconditioning (ook origineel Mercedes maar de unit komt van Thermo King af)
Automaat (3 versnellingen)
De auto heb ik in 2009 uit Long Beach Californië gehaald.
Roest kent zo'n auto gelukkig niet ten opzichte van z'n Europese collega's. Door het droge klimaat heb ik inmiddels alle rubbers die zo'n auto heeft al moeten vervangen en vele andere zaken inmiddels "gerestaureerd".
Opsomming:
Benzineleidingen en benzinepomp
Draagarmrubbers
Rubbers in vooras en achteras
Achterwielophanging
Voorwielophanging
Motorophanging
Versnellingsbakophanging
Versnellingsbak uit elkaar en gereinigd
Bougiekabels
Momenteel ben ik de gehele interieurverwarming eruit aan het halen om 2 ventielen waarmee je de kachel bedient te vervangen.
Doordat de kachel waarschijnlijk nooit gebruikt is, is dit vast gaan zitten.
Het is een kwestie van 4 rubberen O-ringen vervangen maar voor de klus moet o.a. dashboard gedemonteerd worden, stuurkolom eruit, pedalen eruit diverse slangen loshalen en kachelbediening loshalen.
Bij veel W108 rijders is gekscherend bedacht dat destijds bij de assemblage van een dergelijke Mercedes de interieurkachel als eerste op de band stond en de rest er omheen gebouwd is.
Het zijn enorme klussen maar gelukkig zijn nog een hoop originele onderdelen bij Mercedes verkrijgbaar.
Hoe rijdt het:
De kofferruimte is enorm.
Interieur ruimte voldoende want je kunt met 3 personen voorin en 3 achterin zitten. Er is een speciaal kussen meegeleverd om tussen de voorstoelen te plaatsen.
Vering is subliem want een verkeersheuvel merk je amper.
De overzichtelijkheid is vooral naar voren niet al te best (die neus lijkt wel een mijl vooruit te steken)
Benzineverbruik (niet al te lang bij nadenken ca. 1:6)
Geluid binnen is zeer beperkt en de V-8 snort geweldig en vooral als je de kick-down intrapt maakt hij een diepe grom! (en een kolk in de enorme benzinetank)
Bochten niet al te snel nemen want de wagen helt wel over.
Hier nog wat technische plaatjes:
De motor bovenzijde een wirwar aan draden / injectiesysteem / bougiekabels en de aanzuigkamer
De achteras met compensatieveer (het grote zwarte apparaat). En dergelijke compensatieveer bijvoorbeeld is nog te krijgen bij MB in Stuttgart maar kost ca. €1.100,- voor een gereviseerd exemplaar.
Al met al een geweldige hobby die hoop ik niet door ons nieuwe kabinet om zeep geholpen wordt!
Ik zelf zou het jammer vinden als mijn en vele andere auto's alleen in een stalling/garage te bewonderen zijn.