Distributieketting

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik rijd sinds een maand in een Skoda Fabia 1.4 MPI.
Deze motor is voorzien van een distributieketting.
Als de motor stationair draait hoor ik een rammelend geluid. Als ik gas geef wordt dit geluid erger. Ik ben hier voor bij de garage geweest. Ze zeggen dat dit normaal is voor dit type motor.

Als ik onder de motorkap kijk lijkt het geluid van de distributieketting vandaan te komen.

Ik zou graag willen weten of dit normaal is.

Ronnie

Forumguru
Hallo,
Ik heb het even nagekeken in het (duitse)handboek: eventueel ketting spannen is niet noodzakelijk. Enig gerammel kan voorkomen. Mocht je alsnog de ketting willen vervangen is dit een behoorlijke klus, het complete distributiedeksel moet worden verwijderd! Ik weet niet wat ie gelopen heeft, maar ik zou er nog even over nadenken.
Het moet dan een AZE/AZF/ATZ/AQW motor zijn.

Erik_NL

Forumguru
Niet specifiek Skoda Fabia I maar in het algemeen:
een distributieketting vraagt een andere benadering dan een distributieriem. Er staat weinig spanning op, waardoor de levensduur gewoonlijk erg lang is. Als er een probleem ontstaat, is het eerder door een defecte kettingspanner of door een ingesleten geleiderail, vooral als de motorolie bij koude motor nog niet is rondgepompt. Als de ketting in die fase wat ratelt, hoeft dat niet verontrustend te zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan