Dubbele bodem zelfbouw - een vraagje

leftwingnl

Nieuw lid
Ben bezig met een bouwen van een dubbele bodem voor mijn O2 HB. Beetje afgekeken van onze vrienden van Octaviaforum.

Het oppervlak is 100cm breedt en 97cm diep. Lichte zand kleur is de vorm van de achterbak. het rode blok is mijn subwoofer.

DvHkXwRl.jpg

Ik naar de plaatselijke houthandel gegaan.

tjDnXH7l.jpg

Daar heb ik een plaat 18mm populier multiplex (ivm gewicht) laten verzagen in de verschillende onderdelen van de kist.

bI5NjcHl.jpg

Gaatjes erin voor de ventilatie van het gedeelte waar mijn versterkers e.d. komen.

De volgende stap is de hele boel te stofferen. Echter ik heb nog geen goed idee welke stof ik daarvoor het best kan gebruiken.

Mijn "longlist" bevat nu:
- Caliber cu12 (http://www.navishop.nl/caliber-cu12-vloerbedekking-zwart-100-200cm-p-6997.html)
- TCP spul (http://www.tomacarparts.nl/interieur/hoedenplankstof/gladde-stof.html)

En dan houdt het eigenlijk wel op. Heeft er iemand een goede suggestie voor materiaal om de kist mee te stofferen? Flexibel genoeg om de hoekjes in te gaan maar zeker op de afdekplaten moeten natuurlijk de stof sterk genoeg zijn om wat misbruik te weerstaan.

ertromp

Forumguru
De vloerbedekking in de handleiding van het Duitse forum ziet er m.i. wel goed uit en komt betreffende kleur overeen zo te zien met de originele bekleding. Zie handleiding.

Bijlagen

• Octavia_Ladeboden_im_Eigenbau_by_Pirat.pdf
    273 KB · Weergaven: 52

leftwingnl

Nieuw lid
Moet zeggen dat ik geen ster in Duits ben (dank u google translate). Wordt mij niet echt duidelijk welk merk/type stoffering er gebruikt is behalve dat het Teppichboden (tapijt) is. Lijkt wel op dat hoedenplank ripstof van TCP. Maar geen idee of dat een beetje tegen een stootje kan.

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou op zoek gaan naar voordelige tapijttegels (Carpetright is your friend, of Kwantum natuurlijk). Die hebben het voordeel dat je ze één voor één op maat/in de juiste vorm kunt snijden en dat hanteert een stuk makkelijker dan een grote lap.
En dan gewoon erop plakken...

leftwingnl

Nieuw lid
Daar zit ook wel wat in, maar zijn tapijttegels niet erg stug en daardoor erg lastig om de hoeken van de bekisting te vouwen?

Canon-Eye

Forumguru
Valt wel mee.

Bij flink afgeronde randen kun je ze (afhankelijk van de samenstelling van de onderlaag) een beetje warm maken met een föhn.
De foto doet echter vermoeden dat het om scherpe hoeken gaat (wat eigenlijk makkelijker werkt).

Buitenkant: eerst de zijkanten (gezien van achter de openstaande kofferklep) plakken, daarvan de "bovenranden" en voorkanten mooi gelijk schaven/vijlen met de kanten. Te overwegen: gelijk maken met de bovenzijde van het deksel zodat er een "tapijtrandje" van 18mm hoogte rondom ontstaat waar het deksel dan mooi in zakt.
Wel een beetje uitkijken met de lijm zodat je deksel ook weer open kan. :D

Vervolgens eerst de voor- en achterkant beplakken als boven, met naar de zijkanten de dikte van de tapijttegel als overmaat; tenslotte de bovenkant van het deksel beplakken met rondom weer de dikte als overmaat.
Als je het netjes doet sluit het prima aan en zie je geen hoeknaden.

Binnenkant kan op soortgelijke wijze. Tapijttegels zijn meestal 50x50 cm, dus je hebt er niet heel veel van nodig. Als je kunstzinnig aangelegd bent (en effe tijd hebt), kun je zelfs nog met verschillende kleuren in een leuk patroontje werken...

Chrissel

Senior Member
Filt tapijt wat veel word gebruikt om te bekleden( denk aan tribunes in theaters) kun je in belgie krijgen.
Voor kleur enzo zou je contact kunnen opnemen met jezet

EdK

Forumguru
ondertapijt word t ook wel genoemd
en is bij beetje tapijt winkel te verkrijgen.
en misschien dat ze een rest stuk hebben voor prikkie

leftwingnl

Nieuw lid
Ok vandaag eindelijk de knoop doorgehakt wat betreft de bekleding. Ik ben naar de carpetright gegaan en heb daar een stuk van 2x2 meter antraciet naaldvilt gekocht. In wezen normaal tapijt maar dan zonder "rug" waardoor het goed flexibel is. Super sterk spul. dat gaat zeker heel wat misbruik weerstaan. Meteen contactlijm bij gehaald ipv de vaak aangeraden spuitlijm. Tevens wat ventilatieroostertjes gekocht bij de praxis om de luchtingsgaatjes in het tussenschot af te dekken.

muurman

Senior Member
Status update?
Hoe kom je bij je reserve wiel? Persoonlijk lijkt me dit ook wel wat in mijn combi.

leftwingnl

Nieuw lid
Ok, het heeft even geduurd. Vakantie en weinig tijd ivm een klein kindje maar ik ben eindelijk begonnen met stofferen. Gaat op zich goed maar ik ben wel achter een paar punten gekomen die ik jullie wil meegeven:

1. Het design is niet geweldig. Het probleem in het design zit in de losse dek platen die natuurlijk los moeten kunnen maar ook niet mogen schuiven. Om de dek platen vast te zetten ben ik aangewezen op kistbeslag. Ik ben daarvoor aan het kijken naar: https://www.evernote.com/shard/s123...78ada4233661/170e902f03fb75758c0a0cbbd75575a8 en dan de haakjes in de zijkant van de deksel. Zeker suboptimaal imho. Ik had moeten kijken naar het design van de dubbele bodem zoals aangeboden en dat moeten nabootsen. Zoiets als dit:
    O3XP3SP.png
  2. Bison Tix is niet handig voor het plakken van naaldvilt. Na een stuk van 12 x 96cm was het potje twv €9 op. Daarna ben ik over gegaan op reguliere vloeibare Bison 2 componenten lijm. Gewoon met een kwast en werkt ook prima. Met een potje van 9 euro kom je dan een stuk verder.
  3. Naaldvilt is echt heel goed spul, super sterk. Maar wel een klein beetje lastig om in de hoekjes te krijgen. Als ik bovenstaande patroon had gebruikt en ik zou ook de hoekjes aan de binnenkant willen stofferen dan had ik beter een iets dunnere stof willen gebruiken gezien er op die plekken weinig misbruik valt te verwachten.
Verder gaat het prima. Heb nog een mooie Rockford Fosgate versterker op de kop getikt waar ik wel blij mee ben. Ik hoop aankomend weekend de hele kist gestoffeerd te hebben en dan zal ik wat extra fotos posten.

leftwingnl

Nieuw lid
Ok ik ben weer wat verder. Heb het frame nu volledig verpakt in vilt. Bisonkit pwnz zwaar, wat een spul zeg, dat naaldvilt gaat er echt nooooooit meer af :)

Halverwegen:
HPJBBYW.jpg

Volledig:
804w7ff.jpg

Nu alleen nog de deksel. Omdat ik 2 losse delen heb die ik ook niet aan elkaar wil zetten moet ik ze beide volledig stofferen. Helaas heb ik niet voldoende naaldvilt om zowel de boven als onderkant volledig te doen, maar dat is geen probleem vind ik. De onderkant (binnenkant) van de deksel zie je praktisch toch nooit.

De gaten die je ziet zijn voor wat airflow in het achterste deel van de kist, daar komen tenslote 2 versterkers te liggen. Hopelijk zorgt dit voor voldoende ventilatie om ze enigszins koel te houden. Ik ben van plan de gaten af te dekken met een roostertje. Even kijken of ik bij de praxis wat tegen kom. Of anders wordt het even wachten op zoiets als dit: http://www.amazon.co.uk/10pcs-Auditorium-Holes-Louvers-Silver/dp/B00AUB69PY

Canon-Eye

Forumguru
De gaten die je ziet zijn voor wat airflow in het achterste deel van de kist, daar komen tenslote 2 versterkers te liggen.
Als het deksel op het voorste deel gesloten is, hou je m.i. weinig airflow over. Daar zou dus ook een rijtje gaten in moeten?

Voor het afdekken van de gaten zou je een strookje kunststof vliegengaas kunnen gebruiken. Is meteen aardig in de kleur...

leftwingnl

Nieuw lid
Als het deksel op het voorste deel gesloten is, hou je m.i. weinig airflow over. Daar zou dus ook een rijtje gaten in moeten?
Het idee is dat de gaten achter in de kist hoog zitten en de gaten voorin laag. De lucht zal iets warmer worden in dat achterste deel waardoor de warme lucht naar buiten gedrukt wordt via de bovenste gaten. De onderste gaten vullen de lucht aan. Ik verwacht geen enorme airflow, het is meer om in ieder geval stil staande lucht te voorkomen. Er kán lucht stromen.. of het dat ook gaat doen is nog de vraag. Strikt theoretisch heb je wellicht gelijk. In praktijk weet ik niet of dat nog toegevoegde waarde heeft gezien het voorste deel ook een stuk groter is en ook meer lucht kan aanzuigen. Maar we zullen zien :)

Voor het afdekken van de gaten zou je een strookje kunststof vliegengaas kunnen gebruiken. Is meteen aardig in de kleur...
Hmjah op de foto lijken de gaten heel opvallend, maar dat heeft met de flitser te maken. In praktijk zie je ze niet echt tenzij de zon er recht in zou schijnen. Vliegengaas zou kunnen, ik weet alleen niet of ik dat heel mooi vind. Ik heb nu een paar roostertjes gehaald bij de Praxis (en oja.. ik weet dat het 7 gaten zijn...)

Heb vandaag de achtste deksel gestoffeerd en de nieuwe roosters liggen erbij:

wztZvPl.jpg

Op de foto zit er een ruimte van ongeveer 7cm tussen de bovenkant versterker en de onderkant van de deksel. Daar gaat echter nog 18mm vanaf ivm de bodem van het achterste vak. Dat wordt ook nog een flinke taak.. Daarover later meer.

Canon-Eye

Forumguru
De onderste gaten vullen de lucht aan.
Ja - maar waar komt die lucht dan vandaan? Zo te zien uit het andere deel van de kist. Maar als daar lucht uit moet komen, moet er dus ook lucht in kunnen stromen, dat is mijn (toch tamelijk praktische) punt...

VWim

Forumguru
Daar zou je (volgens mijn theorie) een paar gaten in het deksel/de afdekking moeten maken. Dan krijg je een convectiestroming. Boven de versterker zou je dan ook een ontluchting moeten maken zodat de hitte weg kan.

leftwingnl

Nieuw lid
Ik ben "klaar" met de kist.
Hier nog wat after shots:

pa1mmZB.jpg

en als ie in de auto ligt:

hPPrSe9.jpg

Met open voor ruimte:

Hlloy4G.jpg

Dicht en met de hoedenplank erop:

OyCcrzA.jpg

Not bad. Maar misschien toch nog niet helemaal klaar. Hier en daar ga ik denk ik nog wat extra hoek profieltjes aanbrengen om de hoeken van de deksels te beschermen.

Bovenaan Onderaan