Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

Flem_nl

Forumguru
Weet even niet wat ik met deze info moet??? 1.5cm is gewoon de Green line veren
Maar die kan je in de fabriek op je NIET greenline laten zetten!!! Dus als je niet te "radicaal" wilt verlagen heb je dan die keuze. Ik verzin het ook niet.
 

Wesly

Senior Member
Beetje taai leesvoer maar er zit wel degelijk een theorie achter een ET-waarde en de ophanging van de auto. De kans is gewoon groot dat als er spoorverbreders of verkeerde velgen gebruikt worden dat het stuurgedrag en rijgedrag veranderd.

"Waarom is ET-waarde nu zo belangrijk?
Een wielophanging wordt geconstrueerd op vaste waarden. Deze waarden zijn voor belang voor de rijeigenschappen van een voertuig.
Hieronder zijn de waarde weergegeven die bepalend zijn voor het rijgedrag:
- KPI
- Wielvlucht (Camber)
- Caster
- Schuurstraal
- Sporing
KPI & wielvlucht
KPI staat voor de fuseedwarshelling. Onder de fuseedwarshelling wordt de hoek van de fusee naar het midden van de auto tov een haakse lijn vanaf de grond vanuit het midden van de velg bedoeld, zie visualisatie:
8.jpg
Afb.8

Als men stuurt zal de het wiel zich draaien om de getekende as van de fuseebevestigingen. Hierdoor zal de velg bij het insturen een negatiever camber aannemen, dit doordat de as waar de velg omheen draait niet loodrecht naast de velg loopt, maar schuin. Als de bovenste arm langer was geweest en de onderste kleiner, dan had het camber positiever geworden bij het insturen. Ook is te zien dat vanaf deze haakse middellijn van de velg het camber wordt bepaald. In dit geval is het camber positief. De visualisatie hieronder maakt het camberverhaal vele malen duidelijker:
9.jpg
Afb. 9

Als de wielen gelijk lopen met de haakse middellijn, dan is het camber ‘0’. Staat deze naar buiten, dan is het camber positief. Staat deze naar binnen, dan is het camber negatief.
Caster en schuurstraal
Hieronder is een visualisatie weergegeven van het caster:
10.jpg
Afb. 10

Een afbeelding zegt hier meer dan 1000 woorden. Het fusee is hier onder een lichte hoek gemonteerd, deze hoek is dus de casterhoek. Bij een personenwagen is dit altijd positief (zoals ook in de afbeelding). Hierdoor wordt het wiel altijd getrokken en niet voortgeduwd; denk maar aan een wiel van een winkelwagentje uit de supermarkt.
Hieronder is versimpeld een visualisatie weergegeven van de schuurstraal:
11.jpg
Afb. 11

De schuurstraal is een denkbeeldige lijn door de fuseeverbindingen. De bedoeling is dat deze lijn precies uit komt op de middellijn van de velg of iets meer aan de buitenkant. Als deze aan de buitenkant bevindt kan deze een koersvastere correctie geven, later wordt duidelijker waarom.
Hieronder is een afbeelding weergegeven van bovenaf en een zijaanzicht:
12.jpg 13.jpg
Afb. 12 en 13

Bij de visualisaties hierboven zijn de schuurstraal en de casterhoek samengesteld. Zoals te zien komen deze beide voor het raakpunt samen.
Sporing
Er bestaan 2 soorten sporing: toespoor en uitspoor. Hieronder zijn daar visualisaties van weergegeven:
14.jpg
Afb.14

Toespoor heeft de eigenschap dat de auto rechtdoor wil: koersvast. Uitspoor heeft de eigenschap dat de auto graag wil sturen: niet koersvast.
Alles is nu uitgelegd met gebruik van een correcte ET-waarde. Nu zullen voorbeelden worden gegeven wat de effecten zijn van een incorrecte ET-waarde.
KPI & Wielvlucht
Dit verandering hierbij blijft ongewijzigd, het fuseestuk blijft onder dezelfde hoek en de velg staat ook onder dezelfde hoek op het fusee gemonteerd.
Caster, schuurstraal en sporing
Hier heeft ET-waarde de meeste invloed op, met tekeningen zal alles extra verduidelijkt worden.

Wat gebeurt er met een te hoge ET-waarde?
De originele ET-waarde is bijvoorbeeld 45, wat gebeurt er nu als we bijvoorbeeld ET50 monteren?
Het caster en sporing blijven in stilstand onveranderd, alleen de schuurstraal wijzigt, zie tekening hieronder:
15.jpg
Afb. 15

De schuurstraal komt meer aan de buitenkant van de middellijn van de velg te liggen. Hoe zit dit er van boven uit? Zie visualisatie:
16.jpg
Afb. 16

Wat gebeurt er nu als er met het voertuig gereden wordt? (De pijl in de afbeelding geeft de rijrichting aan) Het raakvlak zal (net zoals bij een wiel van een winkelwagentje) de rode stip gaan volgen. De zwarte stip wil dus naar links bewegen. Hierbij wordt de rode stip het draaipunt. De band wil naar binnen draaien. Zie visualisatie.
17.jpg
Afb. 17

Wat gebeurt er dus: de auto krijgt dynamisch meer toespoor in de band tijdens het rijden. Hoe hoger de kracht op de band, hoe hoger de toespoor toe zal nemen.
Wat gebeurt er met een te lage ET-waarde?
De originele ET-waarde is bijvoorbeeld 45, wat gebeurt er nu als we bijvoorbeeld ET38 monteren?

Het caster en sporing blijven in stilstand onveranderd, alleen de schuurstraal wijzigt, zie visualisatie hieronder:
18.jpg
Afb. 18

De schuurstraal komt meer aan de binnenkant van de middellijn van de velg te liggen. Hoe zit dit er van boven uit? Zie visualisatie:
19.jpg
Afb. 19

Wat gebeurt er nu als er met het voertuig gereden wordt? Het raakvlak zal weer de rode stip gaan volgen en de zwarte stip wil dus naar rechts bewegen. Hierbij wordt de rode stip het draaipunt. De band zal dynamisch naar buiten willen draaien. Zie visualisatie:
20.jpg
Afb. 20

Wat gebeurt er dus, de auto krijgt dynamisch meer uitspoor tijdens het rijden. Hoe hoger de kracht op de band, hoe hoger de uitspoor toe zal nemen.
Wat je dus in beide gevallen terugziet is dat in beide gevallen de krachten onvoorspelbaar zullen zijn, bijvoorbeeld bij remmen. Bij zacht remmen is er weinig zijwaarste kracht, bij hard remmen zal er juist meer zijwaarste kracht optreden. Waardoor er meer uit- of toespoor toetreedt. Bij uitspoor is dit dus het bekende ‘trekken/zoeken’ van de auto.
Waarom is een foutieve ET-waarde nog meer niet goed?
Naast dat de banden rare eigenschappen krijgen onder het rijden, belast je ook het wiellager (en dus ook de wielophanging) verkeerd. Het midden van de wiellager is precies op de middellijn van de velg gemonteerd. Hierdoor is je arm 0, kracht x arm blijft dus 0.
21.jpg
Afb. 21

Als een verkeerde ET-waarde wordt gemonteerd komt er een moment op het wiellager te staan. Dit doordat er een arm ontstaat vanwege het verschil in afstand.
Kracht x arm = moment. Dus een extra belasting op het lager.
Afb. 22
 
zo dan , dat is duidelijk wesley.
hoe verklaar je dan dat er veel race auto's denk aan de verschillende cup's en DTM dat de wielen daar als x benen onder de auto staan(onderste plaatje afbeelding 9) . mijn vader heeft trouwens ook een e36 318 gehad die zo stond . zou de ophanging dan daar op aangepast zijn??
 

Antera

Donateur
Uitlijning hoef je mij niks te vertellen heb het 9 jaar als vast werk gedaan. Deed hele dagen niet anders:jaja:

Maar voor diegen die het niet weten is dit inderdaad mooie stof. Heb daar ook nog een oude website van draaien, maar al met al maken de mensen hier zich weer veel te druk om een verandering in spoorbreedte al dan niet met andere velgen of spacers/adapters.

Ik zit letterlijk ook al 20 jaar in het wereldje en veel gemonteerd en gezien en ook gehoord. Niemand maar dan ook niemand die de schade niet uitkeerd of garage die iets niet willen vergoeden. Dit alles natuurlijk wel als je het veilig doet.
 

Antera

Donateur
zo dan , dat is duidelijk wesley.
hoe verklaar je dan dat er veel race auto's denk aan de verschillende cup's en DTM dat de wielen daar als x benen onder de auto staan(onderste plaatje afbeelding 9) . mijn vader heeft trouwens ook een e36 318 gehad die zo stond . zou de ophanging dan daar op aangepast zijn??

daar is de ophanging wel voor aangepast maar de camber ism de sporing is dusdanig aangepast dat de wegligging super is. Daarnaast zal de binnenkant altijd harder slijten dan de buitenzijde dat kan je nog wel eens zien als de banden gewisseld worden
 

CDK

Forumguru
ik wil alleen kort iets zeggen...., laat je je auto aanpassen met een verlaging of andere velgen of wat dan ook...., laat het gewoon doen door een expert (en dat is zeker niet altijd de dealer!!) die zal altijd respect/liefde voor de techniek hebben en op een verantwoorde manier te werk gaan, als hij er zelf niet achter staat zal hij het niet doen of de klant tenminste van eventuele risico's op de hoogte brengen.
 

CoesDoes

Forumguru
ik wil alleen kort iets zeggen...., laat je je auto aanpassen met een verlaging of andere velgen of wat dan ook...., laat het gewoon doen door een expert (en dat is zeker niet altijd de dealer!!) die zal altijd respect/liefde voor de techniek hebben en op een verantwoorde manier te werk gaan, als hij er zelf niet achter staat zal hij het niet doen of de klant tenminste van eventuele risico's op de hoogte brengen.
Amen :dankje:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Wesly

Senior Member
Waarom hebben ze bij merken als audi en bmw dan ook de wielen redelijk diep liggen? Of is dit bij de Octavia nog meer als op de volgende foto's?

vu8a5y9e.jpg


y4a5a9en.jpg
 

Dennis Nijholt

Forumguru
nope, bij mij niet in ieder geval, maar inderdaad ik heb er even op zitten letten maar vrijwel iedere auto heeft het zo (naar binnen).
 
heb dit bij de leverancier ook nagevraagt en uit eigen ervaring is H&R stugger dan eibach. Eibach ontwikkeld de veren compleet van scratch af. H&R niet deze pakt de originele veren en maken die direkt na maar dan wat korter en niet door testen zoals eibach wel doet. Eibach test zijn verensets 3 maanden lang en past ze aan,

H&R niet


Dus minder ontwikkeling en een hogere prijs...anyway beetje stugger kan geen kwaad denk ik (en anders kom ik weer terug voor Eibach :-) ). Ik zal mijn bevindingen tzt hier posten, dan heeft iemand anders er misschien ook wat aan.
 
Laatst bewerkt:

MaRco2

Forumguru
Afgelopen donderdag met de caravan naar Meppen (half uur...) gereden en met een volle kogeldruk van 75 kg en wat zware spullen in de kofferbak, zakte hij ongeveer in tot Eibach niveau.

Met iets minder zware spullen en ietsje lagere kogeldruk moet dat dus prima kunnen: afgelopen vrijdag dus de Eibachset bij Antera besteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MaRco2

Forumguru
De schuurstraal ga je wijzigen het enigste wat daar last van kan hebben is op de langere termijn je wiellagers maar verder niet zoveel hoor met spoorverbreders.

maar goed ieder voor zich natuurlijk

Mijn Outlander reed met megazware 20" wielen met een ET van 30 (i.p.v. rond de 40, dus spoorverbreding strikt genomen) en na een kleine 2 ton nog niets aan het handje.:)

Idd, getrokken staat mooier

Met bovenstaande maat had ik ondanks uitkijken toch af en toe een schraapactie, bandjes (255/35 met velgrandbeschermer) stonden wat getrokken en dus best lastig met de randjes.:)
 

CDK

Forumguru
Mijn Outlander reed met megazware 20" wielen met een ET van 30 (i.p.v. rond de 40, dus spoorverbreding strikt genomen) en na een kleine 2 ton nog niets aan het handje.:)



Met bovenstaande maat had ik ondanks uitkijken toch af en toe een schraapactie, bandjes (255/35 met velgrandbeschermer) stonden wat getrokken en dus best lastig met de randjes.:)
gewoon uitkijken, niets aan het handje hoor :D
 

Antera

Donateur
Niet altijd marco. Ik moet zeggen dat ik met mijn BBS-en 7 jaar heb rond gereden zonder ook maar een krasje. Maar goed er zijn mensen die er minder zuinig om springen. :-)
 

MaRco2

Forumguru
Je zou het bijna denken.:) Mensen die me kennen, weten dat ik dagen ziek ben van zoiets.

Bij die 20" set stak de velgrand net buiten de getrokken velgrandbeschermer van de band. 35 serie is dan lekker plat en zelfs bij het voorzichtig schuin afrijden van een afritje of stoeprandje, ging het net niet goed. Daar kom je achteraf achter.

Nadeel bij veel dagelijks gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CoesDoes

Forumguru
Bij de dealer stond een verlaagde Race Blue, heb mijn auto er even achter gezet en foto's gemaakt, helaas is het verschil niet heel duidelijk te zien, maar ik heb het geprobeerd ;) foto 1.JPG foto 2.JPG
 
Bovenaan Onderaan