Elektrische ramen VW-groep

Het komt zo vaak voor dat de autoruiten van auto's van de merken Skoda, Seat en Volkswagen uit zichzelf naar beneden zakken, dat er sprake lijkt te zijn van een fabricagefout. Maar de Volkswagengroep, waartoe deze merken behoren, laat de klant de rekening betalen. Gaat de importeur hen tegemoet komen? U ziet het maandag in Radar.

bron www.trosradar.nl /forum/images/graemlins/2133.gif
 

blacktdi

Actief lid
Het is inderdaad een fabricage (materiaal) fout. Ik had het zelfde vorige week toen het bijrijdersraam niet meer omhoog ging. Beetje lastig als je de volgende dag nog 300km moet rijden. Dit is trouwens vaak alleen een probleem voor de rokers onder ons, we zitten steeds met de ramen de spelen. De monteur zei zelf dat dit en de schakelaar voor de remlichten heel erg vaak kapot gaan. Bij de raambediening was wat afgebroken. Hoefde het niet zelf te betalen (lease) maar inderdaad vreemd dat de VAG groep daar niets aan doet en dat het nog steeds voorkomt. Dit speelt al sinds de komst van de Golf IV.
 

Hetzer

Forumguru
Een goeie vriend van mij heeft het bij z'n O-1 (bwjr 1999) ook al en paar keer gehad!!!!!!! /forum/images/graemlins/1884.gif
 

Edwin

Lid
Ik heb het zelf 2 keer met vorige golf IV gehad, en dan ook nog 2 keer hetzelfde raam (dus ook het vervangende onderdeel aan de bestuurderszijde begaf het weer, ondanks dat men zei dat het na de vervanging aan die zijde niet weer zou gebeuren). Het sluiten van het betreffende raam werd er ook niet beter op trouwens (meer windgeruis bij de laatste reparatie van de golf, was blij dat ik deze kon verruilen voor mijn huidige stille Octi II....). Meerdere collega's hebben hier last van gehad, allemaal met Golf IV en gerelateerd (dus Leons, Toledo's, octi I etc). De Passa had ook een aantal specifieke problemen rond die tijd. Het probleem is dat er midden jaren negentig iemand van Opel bij VAG in dienst is gekomen die dacht te besparen op onderdelen (waarom hebben Opels dan ook zo vaak problemen). Ze zijn er inmiddels van teruggekomen.

En wat betreft de opmerking over de rokers onder ons: wat dat je van mensen die elke dag minstens 2* per dag het raam moeten opendoen voor het openen van slagbomen (aantal jaren moeten doen)??
 
Heb het inderdaad ook gehad met de Golf IV. Is overigens keurig onder mobiliteitsgarantie bij mij voor de deur kosteloos gerepareerd (geen lease auto). Overigens had ik het ook met de Polo die ik voor de Golf had, maar dat lag aan het motortje van de electrische ramen. Is ook kosteloos gerepareerd door de dealer. Anyway, electrische ramen zijn niet het sterkste punt van VW.
 

Hetzer

Forumguru
Ben toch wel benieuwt naar die aflevering van Tros Radar en het commentaar van Pon/VW
 

Octaviarijder

Actief lid
Ik heb het met mijn O1 uit 2000 ook gehad en wel met een raam wat bijna nooit gebruikt wordt. Dat geintje kost je wel iets van 130 euro, dus ben heel benieuwd naar wat ze te zeggen hebben bij Radar.
 

ericb

Actief lid
Hierbij een citaat van de site van Radar, blijkbaar werkt het wel zo een programa

Een aantal klachten op het Radarforum vormden de aanleiding om onderzoek te doen naar de (dis)functionaliteit van de raammechanismen van de auto's van de Volkswagen-Audi Groep (VW, Audi, Seat, Skoda).

Al snel wordt duidelijk dat de fabrikant in ieder geval sinds 1998 en waarschijnlijk al sinds 1995 bij de assemblage gebruik maakt van een
kunststof onderdeel dat niet berekend is op zijn taak: het dragen van het raam. Onder invloed van temperatuurwisselingen breken deze nokken
spontaan af, waarbij het raam met een forse knal in de deur valt.

De kosten voor reparatie lopen op tot meer dan 200 euro. Dat de fabrikant erkent dat het om een ondeugdelijk onderdeel gaat blijkt uit het feit
dat bij reparatie het kunststof onderdeel wordt vervangen door een van aluminium.

Maar hoewel de dealers op de hoogte zijn van het euvel erkennen ze dit niet allemaal en laten klanten vaak het volle pond betalen.

Een enquête onder het Radar testpanel levert meer dan 3000 reacties op van V.A.G. rijders waarvan velen kampen met het probleem.

De reportage die Radar over deze feiten maakt noopt Pon Automobielen (de importeur van VAG) ertoe een algemene maatregel toe te passen waarbij alle auto's vanaf het bouwjaar 2000 de schade volledig vergoed krijgen (met terugwerkende kracht!).



Het spijt ons zeer dat een aantal bezitters van hoofdzakelijk de Volkswagen Golf 4, SEAT Ibiza, en Skoda Octavia problemen heeft ondervonden met de bediening van het ruitmechanisme. Gebleken is dat onder bepaalde omstandigheden de ruit in het portier zakt en niet meer omhoog gaat.

Hoewel op het betrokken onderdeel al een aantal jaren een speciale vergoedingsregeling van toepassing is, blijkt deze in een aantal gevallen ontoereikend.

Om ook deze gevallen tegemoet te komen heeft Pon's Automobielhandel de bestaande regeling met terugwerkende kracht verruimd.

De regeling is nu als volgt:

100 procent vergoeding op de reparatie, op het arbeidsloon en originele
delen

- tot 5 jaar of 150.000 km, hierbij geldt wat als eerste wordt bereikt
- coulance regeling geldt met terugwerkende kracht
- geldig voor reparaties uitgevoerd door een officiële VW/SEAT/Skoda-dealer
- op door de dealer uitgevoerde reparaties geldt een garantie van 2 jaar
- eerder betaalde facturen voor uitgevoerde reparaties kunnen via de VW/SEAT/Skoda-dealer bij de importeur worden geclaimd.

Wij zijn ervan overtuigd dat we met deze oplossing onze klanten op de enig
juiste wijze tegemoet komen.
 
Ik heb aan Pon Mobiel gevraagd of wij ook die inferieure raamhouders hebben zoals in Radar te zien was, antwoord: Het raammechanisme welke in uw auto gemonteerd zit, is niet hetzelfde onderdeel als Waar in het programma Tros Radar aandacht aan besteed is. Nu hopen dat ze heel blijven.
 

purk

Senior Member
kan iemand mij zo vertellen of deze regeling ook op de achterportieren van een octavia I van toepassing is en hoelang de coulance regeling van dit verhaal is
 

feat

Nieuw lid
Hallo mensen,

ik heb een VW Passat uit 2001, net onderweg naar huis heb ik mijn raam helemaal open gedaan thuis aangekomen wilde hij niet meer helemaal omhoog. Na een beetje de knopjes in gedrukt te hebben hoorde k een vreemd geluid en heeft ik denk het schakelaartje het begeven. De drie andere ramen doen het gewoon. Ik heb hem maar in de garage gezet want je kunt het raam gewoon naar beneden schuiven.

Nu vroeg ik me af of er meerdere mensen dit probleem hebben gehad en of dit ook een fabricagefout is.
 

Mirosa

Nieuw lid
Ik heb 8 jaar in een seat cordoba vario gereden, ook met een defecte raambediening. Heb in januari 2007 de Skoda Roomster ontvangen en jahoor, gisteren brak er weer iets tijdens het raam bedienen. Raan staat gelkukkig nog omhoog en heb ik gezekerd met tape ;-((((
Morgen naar de garage voor de analyse, en reparatie later.
Blijkbaar kan VW geen goede raambediening maken.....

zie ook Tros-RADAR actie in 2005
 

ad5000

Actief lid
Wellicht een tikje late reactie, maar ik heb net de elektrische raambediening van onze 7 jaar jonge Fabia vergoed gekregen van Pon...

OK hij heeft net 65K gelopen, maar strikt genomen valt de auto buiten de regeling die is overeengekomen met de consumentenvrienden.

Toch netjes en helemaal zonder gezeur i.o.d. Gewoon een nette brief richting importeur en je krijgt snel een nette brief terug en het geld wordt z.s.m. over gemaakt. Mijns inziens gewoon top.
 

Gieliovd

Forumguru
Hallo mensen, ik heb even een vraagje over deze regeling vanuit Pon.

Mijn Fabia uit 07-2001 heeft bij het linker achterraam een probleem met de elektrische bediening. Het raam sluit nog wel, maat hij gaat in stapjes van zeg 5 cm tegelijk dicht. Dus ik moet indrukken, drukken, drukken tot hij sluit.

Zou dit ook onder de regeling vallen, of alleen als je raam dus naar beneden gedonderd is?
 
Bovenaan Onderaan