EPC storing O2 1.2 TSI

deusjevo

Forumguru
Gisteren met de caravan onderweg naar Limburg schiet er vlak voor de Moerdijkbrug een oranje lampje aan met "EPC" en komt de tekst "check engine" tevoorschijn. Auto gelijk in de noodloop en dat wil je echt niet met 1200 kilo caravan erachter. Vluchtstrook opgereden, contact uit, sleutel d'r uit, contact weer aan storing weg. Uurtje later in Limburg weer 2 x opgetreden maar nu op binnendoorwegen. Weer steeds noodloop en max 40 km uur met die hut erachter :crazy: Na uitzetten contact verdween storing steeds weer. Op de snel gereden terugweg (constant ca 140 km/uur indien mogelijk (zonder caravan :winkie: )) nergens geen last meer van gehad. KM stand is ca 80.000 en ik ben nog 1000 km weg van de onderhoudsbeurt. Kan garage niet bereiken maar zolang lampje niet meer brand blijf ik maar rijden en maak wel een afspraak voor van de week. Iemand enige ideeën hierover? Heb al gezocht op 't forum maar EPC is een te korte zoekterm..... :regels:
 

Brouwer

Nieuw lid
Loopt de motor ook onregelmatig ( op drie cilinders ) als dat zo is dan heeft een steenmarter bij de bougiekabel gezeten.
 

deusjevo

Forumguru
Nee, motor loopt prima verder.
Steenmarters hebben we hier niet trouwens.
Heb net de leasemij gebeld en sturen een wegenwachter, ben benieuwd.
 

deusjevo

Forumguru
Right, wegenwacht is geweest en kan geen storingen vinden.
Moet van hem maandag naar de garage, die kunnen meer storingen uitlezen.
Hij ziet geen probleem om door te blijven rijden tot maandag.
 

deusjevo

Forumguru
Net auto afgeleverd bij Bosch Centrum, die hebben de apparatuur om auto diep uit te lezen. Auto krijgt ook grote beurt, dat gaf de boardcomputer aan.
 

O2fan

Nieuw lid
Net auto afgeleverd bij Bosch Centrum, die hebben de apparatuur om auto diep uit te lezen. Auto krijgt ook grote beurt, dat gaf de boardcomputer aan.

Ook mij O2 1.2tsi vond het nodig om na 23700km een beurt te krijgen. En ook vlak na een Frankrijk vakantie met caravan. De dealer vond het raar maar het blijkt vaker voor te komen.
 

deusjevo

Forumguru
Hmm, garage heeft ook geen opgeslagen storingcodes kunnen vinden. Wel een beurt incl. nieuwe remblokken voor. :laugh: Ik wacht 't maar weer even af, moet over 2 weken de caravan weer ophalen in Limburg.
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan me voorstellen dat de beurt bij een variabel onderhoudsinterval, naar voren komt als de auto zwaar wordt belast (rijden met caravan). De auto hoort daarbij echter niet in de noodloop te schieten, dus er is echt wel iets aan de hand. Misschien moet de garage zware belasting simuleren (of gewoon doen) bij een proefrit om de storing op te wekken.

Een mogelijke oorzaak zou kunnen liggen in de brandstofpomp, van de O2 nog niet eerder gehoord, maar bij vergelijkbare VAG-modellen is het al vaker voorgekomen en ook in combinatie met géén of onduidelijke storingsmeldingen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
heb het ook een keer gehad. Niets terug te vinden. Was ook maar 1 keer en auto startte daarna wee en reed verder normaal.
 

deusjevo

Forumguru
Misschien moet de garage zware belasting simuleren (of gewoon doen) bij een proefrit om de storing op te wekken.

Een mogelijke oorzaak zou kunnen liggen in de brandstofpomp, van de O2 nog niet eerder gehoord, maar bij vergelijkbare VAG-modellen is het al vaker voorgekomen en ook in combinatie met géén of onduidelijke storingsmeldingen.
Hoe kan de garage die zware belasting simuleren? Ze hebben nog 20 km proefgereden over een bochtige buitenwegweg (verbruikmeter stond op 13 liter / 100 km :tongue: ) met redelijk wat terugschakelen en lampje is niet gaan branden.
 

deusjevo

Forumguru
Oke, we zijn wat verder.Vrijdag begon waterpomp wat herrie te maken en weer naar garage gereden. Diagnose: waterpomp (bijna) overleden. Auto laten staan en werd vandaag gebeld dat hij vanmiddag klaar is, vervanging waterpomp onder coulance (auto = 2,5 jaar oud). Wel werd er duidelijk dat de auto nog voor een terugroepactie moet komen, iets met de turbo die gemodificeerd moet worden. :confused: Dat zou waarschijnlijk wel eens het probleem van mijn auto kunnen zijn denkt de garage. Kan echter pas de 22e mei terecht en voor die tijd moet ik mijn sleurhut weer ophalen in Limburg, ben benieuwd..... :bye: Heb nog even wat gezocht en denk dat deze modificatie nog gedaan moet worden: werkplaatsactie 24W6 http://www.skodaforum.nl/board/f32/vervangen-turbo-1-2-tsi-18618.html
 

deusjevo

Forumguru
Kwam net via google bij een draadje van 45 pagina's op een ander forum.... Jij had je bedenkingen maar uiteindelijk viel 't wel mee?
 

Rosinfield

† In Memoriam
klopt, ik merkte er eigenlijk niet veel van, vond hem zelfs wat soepeler. Maar daarbij kan de tuning een rol spelen
 

deusjevo

Forumguru
Ik rijd er geregeld met 1200 kilo caravan achter, word er niet vrolijk van als het koppel minder wordt en pas maximaal is bij, volgens de geruchten die ik lees, 2000 rpm ipv 1550 rpm.
 

Skoody Boo

Actief lid
@deusjevo: het echte werk gebeurd met een caravan toch niet in het toerengebied tussen 1550 en 2000? Zit je bij 80 al niet rond die 2000?
 

deusjevo

Forumguru
Met een caravan wil je graag koppel dat al snel beschikbaar is dus liefst bij 1550 rpm.
Van www.caravantrekker.nl : Voor het rijden met een caravan is het plezierig dat het koppel beschikbaar is bij een laag toerental. Waarom? Omdat er veel kracht nodig is bij het wegrijden. Heeft de motor het maximale koppel, dus de maximale kracht, bij een hoog toerental, bijvoorbeeld 4000 omwentelingen per minuut of meer, dan moet er veel gas worden gegeven om de kracht op te roepen. Het duurt dan ook lang voordat de koppeling helemaal kan worden losgelaten. Komt er daarentegen al een behoorlijk koppel vrij bij zo'n 2000 omwentelingen per minuut dan vergemakkelijkt dat het wegrijden enorm en heeft de koppeling minder te lijden. Ook zult u merken dat u minder hoeft te schakelen en gemakkelijker in de 4e of 5e versnelling kunt rijden.
Ik meen dat mijn 1.2tje iets van 2500 rpm draait bij 100 km/uur in de 5e versnelling.
 

Skoody Boo

Actief lid
Kan zijn dat die geruchten zijn ontstaan doordat in de update niet altijd goed werd uitgevoerd. In ieder geval lees je naast negatieve ook positieve ervaringen.
 
Bovenaan Onderaan