Het was al weer een tijdje geleden dat ik voor het laatst wat aan de Fabia had gedaan......
Komt er meteen weer een vette klus.....
Zo rond maart/april merkte ik een zoemend geluid uit de versnellingsbak komen, het sterkst in z'n een en twee, en de vijf. Na een beetje denkwerk tot de conclusie gekomen dat het de ingaande as moest zijn (toerental afhankelijk gezoem).
Met hulp van enkele Forumleden (waarvoor nogmaals dank!) de explosietekeningen uit ETKA gekregen (ik heb ETKA en ELSAwin inmiddels zelf ook) en werden mijn vermoedens bevestigd.
Het achterste kogellager van de primaire as is stukgelopen.
Afgelopen woensdag (vrije dag) er maar eens een begin aan gemaakt en de versnellingsbak uitgebouwd, en 'savonds uit elkaar gedraaid, en ja hoor, het dubbele lager was stuk, de primaire as.
De onderdelen (2x rollenlager voor koppelingshuiszijde, 2 kogellagers in grote pers/montageplaat, keerringen, pakkingpasta, 18 stuks rekbouten) had ik reeds mbv ETKA opgezocht en besteld in Gronau(D) daar is het een stuk goedkoper!
Donderdagavond de lagers uitgeperst/getrokken, lagerplaat op 150 gr. verwarmd en verwijderd, nieuwe spul er weer op/erin geperst en de bak weer in elkaar gezet.
Helaas, de achteruit deed het niet! Dus de bak nog een keer uit elkaar, schakelvork van de achteruit weer goed gezet(was weggezakt) en weer in elkaar,alles in orde!
Vrijdagavond (lekker temperatuurtje buiten !) eerst ook maar een nieuwe complete koppeling gemonteerd, want de zaak ligt immers nog los, was niet direct nodig maar binnen 50.000 km wel....
Diezelfde (hete) vrijdagavond de bak er weer onder gedraaid, aandrijfassen gemonteerd, kantelsteun vast, zaakje weer omhoog gekrikt en weer vastgezet.
Vanmorgen de koppelingscilinder, schakelmechanisme, startmotor enz. weer teruggeplaatst, accubak en accu er weer in, starten.... lopen!
De bak is weer muisstil, schakelt weer als vanouds!
Totale kosten: onderdelen VW voor de bak was € 139,-, en de complete koppeling(plaat,drukgroep en lager) was € 124,- dus redelijk goedkoop als je het zelf kunt/wilt.