Amundsen Het grote Amundsen-topic

Dennis Nijholt

Forumguru
Ik zou toch er nog even mee wachten...want voor de gewone Amundsen is versie 5 al uit en voor de Amundsen + is alleen V4 er nog...dus om nu 200 euro voor verouderde (inmiddels) kaarten te gaan uitgeven lijkt me wat overdreven. Gewoon nog even wachten op V5 voor de Amundsen +
 

main

Nieuw lid
Ik zou toch er nog even mee wachten...want voor de gewone Amundsen is versie 5 al uit en voor de Amundsen + is alleen V4 er nog...dus om nu 200 euro voor verouderde (inmiddels) kaarten te gaan uitgeven lijkt me wat overdreven. Gewoon nog even wachten op V5 voor de Amundsen +


bedankt
 

goromo

Nieuw lid
@ andrehj, bedankt voor het advies.

Nu de volgende vraag.

Zijn er al trotse octavia 3 bezitters die het Canton systeem hebben i.c.m. het amundsen.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat deze combinatie minder klinkt als de Columbus i.c.m. Het Canton systeem.
Ben erg benieuwd naar ervaringen, daar ik de combinatie Amudsen Canton nog niet ben tegengekomen.
 

Borrie1973

Actief lid
had een klacht ingediend bij PON, afdeling SKODA met het onderwerp verouderde info op de meest actuele update (V4 amundsen+) en die geeft het excuus dat het gewoon heel lang duurt met het maken van het ontwikkelen van een jaarlijkse update voor hun navigatie en dat daarom de kaarten niet geheel accuraat kunnen zijn, dus de doorlopende weg die al sinds eind 2009 begin 2010 al open is voor regulier verkeer heeft volgen hun daarmee te maken. dat navteq icm tomtom wel al jaren die straat op zijn navigatie heeft staan vind ik dan wel heel raar!!

de laatste zin van de brief was, het spijt me dat ik u geen bevredigender bericht kan geven.
oftwel eigen schuld dikke bult dat je die update koopt voor 209 euries
 

Canon-Eye

Forumguru
oftwel eigen schuld dikke bult dat je die update koopt voor 209 euries
De basisfout was natuurlijk het aanschaffen van zo'n systeem, wat op zichzelf al gelijk staat met een zakkenrollersactie van Pon. En dat eenmaal gedaan hebbend, zit je er min of meer aan vast. Het is eigenlijk uitlokking (van de vervolg-berovingen)...

Voor mijn TomTom heb ik onlangs (na een jaar of 2 overslaan) weer een keer een serie 3-maandelijkse updates aangeschaft voor een actieprijsje van €45; zo kon ik up-to-date op vakantie naar Noorwegen.
 

Borrie1973

Actief lid
nadat ik mijn bericht plaatste hierboven, ben ik nog eens gaan bellen met de klantenservice met mijn brief en het voorbeeld wat ik hier ook schetste. Na een vriendelijk gesprek en wat vergelijkingen middels google maps etc, vond hij het voor mij wel een nare/lullige situatie en heeft hij mij een voorstel gedaan, de helft van het aankoopbedrag terug te geven. Al met al vond ik dit acceptabel maar voor de toekomst geen vergelijkbaar systeem, of ze moeten het kaartupdatesysteem veranderd hebben!!
 

japasal

Nieuw lid
Ben ook benieuwd of de Amudsen in mijn Skoda Rapid de flitspalen aangeeft, ik ga binnenkort door Frankrijk en daar is het niet toegestaan, kan er niets over vinden in de handleidng n.l.
Als het zo si hoe zet je het dan uit?
 

Altos

Banned
De basisfout was natuurlijk het aanschaffen van zo'n systeem, wat op zichzelf al gelijk staat met een zakkenrollersactie van Pon. En dat eenmaal gedaan hebbend, zit je er min of meer aan vast. Het is eigenlijk uitlokking (van de vervolg-berovingen)...
Jaja...nu weten we het wel...jij hebt een goedkope TomTom en wij niet en betalen Pon hiervoor...duidelijk. Ik zou het fijn vinden als het nu weer inhoudelijk gaat over de Amundsen en de daarbij horende perikelen in plaats van te lezen hoe stom dat we zijn om dit systeem aangeschaft te hebben. Een beetje meer respect voor andermans keuze en voorkeur zonder er meteen overheen te vliegen zou ik op prijs stellen. Ik heb juist nu 2x gekozen voor ingebouwde navigatie omdat mij dit goed bevalt, dat er dan wat kaart-updates nodig zijn voor ik geheel begeleid op de bestemming aankom neem ik wel voor lief, dan rij ik wel een rondje extra...iedereen zijn eigen mening, toch?
 

Canon-Eye

Forumguru
@Altos: ik heb wel degelijk respect voor ieder's bewuste keuze én gun ook iedereen zijn eigen mening.
Iedereen heeft immers het volste recht om zijn eigen fouten te maken... (geintje, hè)

Ik had het in mijn door jou geciteerde reactie dan ook niet tegen jou en anderen die zich (althans voor zover mijn waarneming strekt) niet beklagen over die peperdure systemen en dure/late/slechte updates...
 

Borrie1973

Actief lid
Wat zijn de ervaringen met de nieuwe amundsen die nu in de auto's geplaatst worden. Zijn de functionaliteiten precies hetzelfde of zijn er specifieke veranderingen ? Ik hoop bv op het kunnen kiezen van een soort reisplan of aankiezen van een tussenpunt op een snelweg waar een plaatsnaam geselecteerd kan worden die langs de snelweg ligt, waardoor je niet eerst het centrum van die plaats hoeft aan te kiezen. Ook zou het fijn zijn om een coordinaat in te kunnen geven, omdat er campings of andere locaties aangeboden worden die dat gebruiken.
 

Kraantje48

Nieuw lid
Hallo luitjes
Weet iemand of de update van VW (RNS315) hetzelfde is als van Amundsen+ en wat kost deze
Heb n Rapid mrt 2013 en kom net terug uit Tsjechie en daar was Amundsen+
niet compleet geen deur to deur geen Flitspalen
moest m'n tomtom erbij gebruiken of ouderwets met de kaart
 

Dennis Nijholt

Forumguru
moet je toch nog even wachten Kraantje48...ik verwacht in november dat er een nieuwe update komt van de Amundsen+ en dan ook europa breed (dus van deur tot deur)
 

Sk_Hans

Forumguru
Ben net terug van drie weken naar het thuisland van de Skoda. Daar overigens ook bij de fabriek geweest (hadden die net drie weken zomervakantie :facepalm:) en het Skoda museum.

Een paar dingen die mij opvielen aan de Amundsen+ zijn:
  • Je kunt geen alternatieve routes kiezen zoals bij TomTom.
  • Het is niet mogelijk om op de route in te zoomen. Wat erg lastig is als de route vrij lang is en je dus totaal geen details ziet.
  • Je kunt geen tussenpunten opgeven om een bepaalde route "af te dwingen". Dan moet je dus steden langs de route met stadscentrum aangeven. Met als gevolg dat als je die stad voorbij rijdt, hij blijft zeuren dat je terug moet.
  • Je kunt geen interessante plaatsen vastleggen om er later nog eens terug te gaan.
  • Het systeem kiest soms plotseling de meest vreemde routes. In Tsjechië stuurde het systeem ons meermaals via een zeer kleine sluiproute over hele kleine bergweggetjes. Op zich mooi om te rijden maar niet als je de snelste route wilt nemen. Waarom deze kleine routes door de rimboe gekozen werden, is me niet duidelijk. Misschien omdat aan de hoofdroute veel dorpjes lagen met max 50km/u en de bergweggetjes officieel een max van 90 km/u hebben? In de praktijk moest je blij zijn als je op die weggetjes boven de 50 kon komen.
  • Info over wegwerkzaamheden is vaak verouderd, ondanks laatste versie. Het kwam verschillende keren voor dat de Amundsen+ waarschuwde voor wegwerkzaamheden terwijl de weg al helemaal klaar was.
Oftewel. Mooi dat de Amundsen+ ingebouwd zit en ook de info van airco, parksensoren etc weergeeft. In Nederland is het apparaat voldoende om een adres te vinden. Op lange afstanden vind ik een TomTom toch véél praktischer. Als die nou ingebouwd kon worden inclusief alle aansluitingen van andere apparatuur........
 

Joske

Forumguru
@Sk_Hans

Mag ik eens vragen hoe dat de route ingesteld stond, economisch/kort of snel? (en eventueel nog apart al dan niet "dynamisch" aangevinkt?)
En met de middenste knop kan je toch in- en uitzoomen? :)
 
Bovenaan Onderaan