Interne margelijst Skoda aangetroffen

Neptukker

Forumguru
Vaak lees je in discussies over de marge die dealers hebben over nieuwe auto's. Bij mijn zoektocht naar specificaties van de Superb Businessline uit 2011 stuitte ik op een interne prijslijst uit dat jaar. hier blijkt de dealermarge tussen de 4 en 4,5%. Als je dan de bijbehorende bedragen ziet dan is het logisch dat er minder onderhandelingsruimte is dan bij een 'normale' uitvoering.

http://www.huiskes-kokkeler.nl/cont...koda/Prijslijst_Skoda_Superb_Businessline.pdf
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Waaruit je verhaal blijkt dat deze interne prijslijst gelijk is aan de dealermarge? Want dat neem je nu aan, maar dat zijn volgens mij nog steeds andere dingen.
 
Het is inderdaad een aanname. Ik heb geen idee hoe de prijsstelling in de autobranche werkt, misschien dat iemand uit die hoek daar uitsluitsel over kan geven.

Wij krijgen van onze leveranciers ook een prijslijst met leveranciers prijs en verkoopprijs, vandaar dat ik mijn aanname zo heb gemaakt
 

Cordoba

Forumguru
Auto is om te beginnen belastingtechnisch al een bijzonder apparaat met zijn BPM. Vervolgens zit er kenteken aanvragen en rijklaar maken bij, wat je bij een 'normaal' product ook niet hebt. Transportkosten en garantie kom je bij andere producten ook tegen, alleen de orde van grootte zal even anders liggen dan bijvoorbeeld voor een wasmachine. En zo kun je nog wel wat onkosten van de dealer toevoegen, maar dat is allemaal niet heel anders dan voor andere producten (een wasmachine moet je ook in een winkel kunnen zien, moet ook door een verkoper verkocht worden enz.)
 

Noord26

Forumguru
Ik werk ook dagelijks met leveranciersprijzen en verkoopprijzen. Echter zijn deze lijsten excl de nog korting/afspraken die er bij de verschillende leveranciers af gaan. Dat verschilt weer per leverancier. Daarom vind ik het een niet concrete aanname.
 

Neptukker

Forumguru
Wederom een aanname: de BL is gekoppeld aan lease-rijders. Dat is niet het geval. :pieker:
Maar de doelgroep is wel de leaserijder. Ikzelf heb een OII 1.4 TSI Elegance BL privé nieuw gekocht en was toen tevreden over de inruil ondanks de waarschuwing van de dealer dat er minder met de inruil 'gedaan kan worden' wegens de lagere marge. waarschijnlijk moest er een target gehaald worden want ik kreeg een prima inruil waar andere garages niet aan konden tippen.
 

s-line

Forumguru
Ik heb het zelfde ondervonden, toen ik mijn auto bestelde kreeg ook meer korting op een standaard uitvoering dan op een business uit voering omdat daar standaard al veel meer opties op zitten. Stel maar eens een standaard uitvoering samen met alle opties van een business uitvoering dan kom je aan zienlijk hoger uit.
Maar ik wilde perse geen chrome aan mijn auto dus was een business voor mij geen optie,alhoewel het wel goedkoper was geweest dan nu met de paar opties die ik wilde zoals xenon enz.
 

Wesly

Senior Member
Mijn dealer heeft het mij gewoon eerlijk verteld dat op een business 4,5 procent en op een gewone editie 8 procent zit. Vaak word er alleen wat verdiend aan het rijklaar maken maar dit zal na aftrek van kosten ook niet veel zijn. Dan is er nog een jaarbonus aan de hand van het aantal verkochte eenheden. Uiteindelijk blijft er gemiddeld zo'n 600 euries per eenheid over. Het blijft dus een zaak van leven en laten leven maar sta niet raar te kijken als je bij een dealer met de hoogste korting koopt dat de nazorg misschien een stuk minder vriendelijk zal zijn.
 

MaRco2

Forumguru
Mijn dealer heeft het mij gewoon eerlijk verteld dat op een business 4,5 procent en op een gewone editie 8 procent zit.

Ligt dit aan de dealer (afnamehoeveelheid), ik weet dat er op een BL elders 7,5% zit, op een normale geen idee, maar bij SEAT is dat op alle (ook Business) uitvoeringen 12% zonder extra bonussen.
 
Bovenaan Onderaan