Ik begrijp Canon-eye wel, en ben het ook wel met 'm eens, maar ik wordt door m'n tiener-dochter dan ook wel regelmatig van ouderwetsigheid beschuldigd
In principe zijn die automatiekjes niet bedoeld om te denken zoals de gemiddelde bestuurder denkt, maar meer zoals de bestuurder geacht wordt te denken. Maar voor mij is zo'n automatiekje pas een nuttige toevoeging als ie 100% van de tijd, altijd, onder alle denkbare omstandigheden, 100% z'n werk gewoon perfect doet. Zolang dat niet het geval is, en dat is het momenteel zeker niet, hoef ik het niet in de auto. Je moet dan namelijk nog steeds 100% van de tijd het zaakje zelf in de gaten houden, en dan doe ik het wel helemaal zelf. Dit geldt dan voor zaken als front assist, lane assist, verkeersbordenherkenning, etc.
Kessy valt daar niet onder, dat is gewoon persoonlijke keuze, wat mij betreft hoeft het er niet in (maar als ik het wel besteld zou hebben zou de dealer wel met een heel goed verhaal en oplossing moeten komen voor ik zou accepteren dat ze het "vergeten" zijn). Automatische klimaatregeling is ook een voorbeeld van zo'n persoonlijke keuze, maar dan eentje die voor mij persoonlijk wel een must-have is. Sinds dat bestaat vind ik electrische ruiten op alle ruiten dan weer niet nodig, behalve linksvoor bij een parkeergarage gaan die toch nooit open. Laatst heb ik weer eens een in geleende auto zonder automatisch dimmende binnenspiegel gereden (in het donker op de snelweg), dat is dus nu ook een absolute must-have.
Een andere vernieuwing, navigatie, hangt uiteraard van het gebruik af, ik weet eigenlijk altijd zelf de weg wel, en neem meestal een TT mee voor noodgevallen, ding gaat zeer zelden aan. Een netjes ingebouwde Columbus verfraait de auto wel degelijk, en ik zou het ook wel willen hebben, maar voor de prijs die ze ervoor durven vragen kan ik best veel andere leuke dingen doen (en dat terwijl ik best een grote GPS-fan ben, zo'n beetje sinds ik in 1985 voor het eerst met een GPS ontvanger, een Texas Instruments TI-4100, de allereerste commercieel verkrijgbare GPS ontvanger, gespeeld heb).