Moet jij ook zo vaak je lichten vervangen?

Joske

Forumguru
Ik heb 5W5 led stadslichtjes naast de night breakers, maar dat staat toch niet erg mooi vind ik. De led kleur is te blauw vergeleken met de H7 lamp.
inderdaad, daar heb ik wat schrik voor..

@ertromp die ga ik eens even bekijken, misschien combineren met nieuwe kofferverlichting (dat mag dan weer wel LED zijn, want daar wens ik gewoon een massa licht te hebbe, :) )

edit: zijn blauwe lampjes? :pieker: mmmm lijkt me toch niet zo best idee me dunkt ;)
 

ertromp

Forumguru
inderdaad, daar heb ik wat schrik voor..

@ertromp die ga ik eens even bekijken, misschien combineren met nieuwe kofferverlichting (dat mag dan weer wel LED zijn, want daar wens ik gewoon een massa licht te hebbe, :) )

edit: zijn blauwe lampjes? :pieker: mmmm lijkt me toch niet zo best idee me dunkt ;)
Die kofferverlichting ga ik ook bestellen bij Superskoda :D
 

turboturbo

Forumguru
Die blauwe lampjes zou ik idd alleen doen als je geen helder glas hebt en/of de lampjes overdag bij uit niet te sterk ziet (blauwe pitjes en/of gloed)
Dat vind ik er al gauw sjonnie uit zien.

Osram zelf heeft ook 'xenonlook' 5W5 lampjes, die zijn iets minder blauw. Maar die geven dan ook alsnog geler licht dan de night breakers.
 

Luke

Forumguru
Iets waar ik net aan dacht: gek dat niemand ooit eens een remlicht heeft vervangen. Ik bedoel, wanneer je start branden die toch ook? Ik denk dat iedereen wel op zijn rem trapt bij het starten, niet? :pieker:
Ikzelf heb in mijn oude Citroën ZX 1x een remlicht moeten vervangen. De wagen had toen 270.000km, denk ik. Mistlampen heb ik vaker moeten vervangen, maar er was waterinsijpeling in die ouderwetse lichtblokken. Die hadden meer iets weg van mini-aquaria... :D
 

Bijlagen

  • CITROENZXBreak.jpg
    CITROENZXBreak.jpg
    120,9 KB · Weergaven: 13

Joske

Forumguru
Heeft er iemand een mooi lijstje van welk type lamp waar in de wagen zit? Je zou er mij een GROOT plezier mee doen :).

De manual laat me hier wel in de steek hoor, men vertelt mij wel in geuren en kleuren HOE ik het moet vervangen maar niet door welk TYPE lamp..

(duz RTFM is hier niet aan de orde! ;) )

Zal alvast een lijstje maken, dan kan er gewoon geknipt en geplakt worden..

Dagrijlichten =
Stadslichten =
Dimlichten = H7
Grootlichten =
Mistlampen =
Interieurverlichting =
Instapverlichting (spiegels) =
Kentekenplaatverlichting =
Koffer (idem aan interieurverlichting? overal hetzelfde?) =

En dit alles voor een O2 FL, je ziet, ik vraag niet veel é :D
 

ertromp

Forumguru
Dagrijlichten = BA15s / P21W = http://www.xenonlamp.nl/canbus-27-smd-led
Stadslichten = T10 / W5W = http://www.leddel.nl/a-125238/6-smd-t10-w5w-6-30v-led-met-3de-generatie-canbus/
Dimlichten = H7
Grootlichten =
Mistlampen = H8 = http://www.pilotxenonshop.com/h8-cob-led-verlichting
Interieurverlichting leeslampjes = W5W = http://www.hypercolor.de/Leseleuchte-LED-Lampe-fuer-Octavia-1Z-Kombi
Interieurverlichting instapverlichting = C5W 42mm = http://www.leddel.nl/a-15194/c5w-42mm-met-canbus/
Instapverlichting (spiegels) = W5W = http://www.hypercolor.de/Umfeldbeleuchtung-LED-Lampe-fuer-Octavia-1Z-Kombi
Kentekenplaatverlichting = C5W festoon 38-39mm = http://www.hypercolor.de/2er-Set-LED-Kennzeichenbeleuchtung-5000K_2
Koffer (idem aan interieurverlichting? overal hetzelfde?) = W5W = http://www.hypercolor.de/Kofferraum-LED-Lampe-fuer-Octavia-1Z-Kombi
Portierverlichting = C5W festoon 38-39mm = http://www.leddel.nl/a-84920/c5w-39mm/
Dashbordkastje = C5W festoon 29mm = http://www.hypercolor.de/29mm-slim-LED-Soffitte-Hypron-Serie
 
Laatst bewerkt:

Luke

Forumguru
The saga continues... ;)

Heb net Skodaatje gewassen en... ...nummerplaatverlichting vervangen! Dat was een primeur. Gelukkig easy as can be. De twee torxschroefjes losvijzen, het zwarte plastic klemmetje losmaken, de twee ijzeren klemmetjes wat openduwen en het lampje eruit wippen. Vervangen en alles terugsteken. Klaar!
Zie foto's.

nummerplaatverlichting.jpg nummerplaatverlichting (2).jpg nummerplaatverlichting (3).jpg
 

turboturbo

Forumguru
image.jpg

Update over de Osram night breakers: vanmorgen viel één van de twee H7 lampen uit.

De lamp heeft het iets meer dan 2 jaar en iets meer dan 30.000km uitgehouden. De branduren zijn vermoedelijk hooguit maar enkele tientallen; ik rijd nagenoeg nooit met verlichting aan overdag (tenzij bij slechte weersomstandigheden) en rijd ook bijna nooit in het donker.

Dus dat valt me wel iets tegen.

Wat hier misschien nog mee zou kunnen spelen is waarover ik wel eens vaker heb gelezen; dat sommige VAG auto's een te hoge boordspanning kunnen hebben.

Daar leek ik ook iets van te merken vanmorgen. Ik startte de auto zoals altijd, nadat ik even heb gewacht tot alle checks afgerond zijn op de accu stand (dus als de dashboard lampjes weer doven) Pas na het starten schakelde ik de verlichting in (doe ik altijd pas na het starten) Na 1 of 2 seconden zag ik ineens dat de verlichting plots ietsje minder fel ging branden. Dat kon ik goed zien omdat ik file-geparkeerd stond en ik de verlichting goed weerspiegeld zag tegen de auto voor me. Ik vond dat vreemd, want ik had op dat moment nog niet aan het stuur gedraaid (stuurbekrachtigingspomp geactiveerd) of andere stroomgebruikers ingeschakeld.

Tijdens het uit-parkeren zag ik verder geen verandering meer in de lichtbundel (ook niet tijdens het sturen) en ging aldus op pad.
4 minuten later, op de snelweg, viel me op dat een van de 2 lampen uitgevallen leek (zag maar 1 lamp in de reflectie van m'n voorliggers) en dat bleek later bij controle dus ook te kloppen.

Om een kort verhaal niet langer te maken: ik vermoed dat de lampen kortdurend een piek spanning te verduren hebben gekregen (het feller branden aa het begin) waardoor een van de lampen het begeven heeft....
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Update over de Osram night breakers: vanmorgen viel één van de twee H7 lampen uit.
De lamp heeft het iets meer dan 2 jaar en iets meer dan 30.000km uitgehouden. De branduren zijn vermoedelijk hooguit maar enkele tientallen; ik rijd nagenoeg nooit met verlichting aan overdag (tenzij bij slechte weersomstandigheden) en rijd ook bijna nooit in het donker.
Dat is een bekend probleem van lampen met extra lichtopbrengst: Die extra opbrengst kan eigenlijk alleen worden gehaald door de gloeidraad iets heter te laten worden, wat dan weer grote gevolgen heeft voor de levensduur.
Dit kun je overigens in de specs van die lampen ook altijd terugvinden. Vaak zitten ze maar op de helft (of nog minder) van de standaard lamp.
Al vind ik 30.000 km nog meevallen, ik heb ooit met de eerste generatie Philips Night Breakers rondgereden. Die waren beide na 10.000 km al stuk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat mij de laatste tijd opvalt, is dat ik zo ontzettend véél auto's tegenkom die een kapotte koplamp hebben. En dan niet in de stad, waar de straatverlichting nog een beetje helpt, maar juist op de onverlichte wegen van het buitengebied.
Je vraagt je toch langzamerhand af of "men" überhaupt nog wel een beetje in de gaten houdt of de verlichting goed werkt... :nono:

Of zou er een geheime afspraak tussen de lampjesfabrikanten achter zitten om collectief de levensduur te begrenzen? Dat riekt naar kartelvorming en dat is verboden...
 

ertromp

Forumguru
Wat mij de laatste tijd opvalt, is dat ik zo ontzettend véél auto's tegenkom die een kapotte koplamp hebben. En dan niet in de stad, waar de straatverlichting nog een beetje helpt, maar juist op de onverlichte wegen van het buitengebied.
Je vraagt je toch langzamerhand af of "men" überhaupt nog wel een beetje in de gaten houdt of de verlichting goed werkt... :nono:

Of zou er een geheime afspraak tussen de lampjesfabrikanten achter zitten om collectief de levensduur te begrenzen? Dat riekt naar kartelvorming en dat is verboden...
Er wel eens over nagedacht dat het voor een leek bijna onmogelijk is om een lamp te vervangen? Een manual geeft tegenwoordig al snel het advies om naar de garage te rijden wat wellicht niet voor een ieder gelijk mogelijk is
Vroeguh was alles beter :deuk:
 
Bovenaan Onderaan