MothMan
Actief lid
Al eerder reed ik een Octavia 2 Combi, sahara beige, Elegance uitvoering, 1900 pompverstuiver met handbak. Helaas heb ik deze Total loss gereden. Na wat omzwervingen (werkgever en verschillende voorlopers + hybrid (14%)) nu weer gekozen voor een Skoda. Inmiddels ruim 5.000km gereden, dus tijd voor een kleine review, for who’s interested over het dagelijks gebruik van een Octavia III. Meningen zijn meningen, dus geen feiten.
Gekozen, vanuit ’t boekje’, voor een Elegance BusinessLine, met de fijne en zachte 1.6tdi met DSG en leder. Navi is standaard op de Elegance Business Line. Ergo: mijn wensenlijstje is vervulbaar. Er was echter nog geen showmodel, dus heb niet kunnen zitten in de zetels, maar mijn ervaring met vorige Skoda’s leerde dat dat geen probleem kan zijn.
Welnu, 5.000km verder. Tijd voor een review.
Binnen: Goed. Gewoon VW/Audi-waardig materiaal. Er zijn wat mindere stukken plastic in de wagen te vinden, maar die zitten precies daar waar je ze niet ziet/voelt/hoort (bv. opbergvakje onder de passagierstoel). De rest voelt premium. De stoelen zitten goed, maar zijn wel kleiner dan ik gewend was van Skoda (of ik ben wat groter van formaat….) . Alle ‘hardware-matige’ bediening is zonder studie te begrijpen, de software-matige kant is zó uitgebreid dat ik al een paar keer het boekje heb moeten pakken, of een post hier op SkodaForum heb gezet (en antwoord heb ontvangen, waarvoor dank!). Zicht rondom is goed, het ruimte gevoel is enorm. Opbergvakjes/verstopplekjes genoeg, op de juiste plek en van het juiste formaat. Het GSM-vakje (met signaal-versterking) is geniaal! Ook de asbak-gelijkende gsm-houder in de middenconsole is goed. Het is van zachter plastic gemaakt, dus trillingen niet aanwezig (Bankpasjes en spaarkaarten passen ook goed). De ruimte in de armsteun is ruim, evenals het handschoenenkastje, maar ook niet meer dan dat. (dat krijg je ook met dikke handleidingen die in het handschoenenkastje liggen)
Columbus is een dure optie, op EBL standaard, maar wel een erg prettig stuk elektronica. De bediening is vanzelfsprekend, de mogelijkheden uitgebreid. In- en uitzoomen op de kaart (net als een iPhone met 2 vingers ‘swipen’) gaat wel traag en zonder gevoel. Het Canton geluidsysteem is onovertroffen! Het Bose-systeem van Renault is goed, Canton is beter! Ik weet niet of ie heel hard kan, maar de combinatie van de vele luidsprekers, subwoofer en surround-mogelijkheden van Canton is echt fantastisch. Achter in de wagen meer dan voldoende ruimte voor volwassenen. (ook voor zaken die normaal gesproken thuis onder de wol gebeuren )
Tijdens het rijden is de auto comfortabel stil; op de snelweg met 120 maar weinig toeren. Je hoort de 1.6tdi eigenlijk niet, alleen met optrekken. De wagen is comfortabel geveerd in tegenstelling tot wat vaak bij rijtesten werd gesuggereerd. Ik verwachtte geen sportieve rij-eigenschappen, en nu na 5.000 km heb ik ook nog steeds niet het idee in een ralleywagen te zitten. Ik ga er gemakshalve vanuit dat de gemiddelde koper van de 1.6tdi Octavia ook niet op zoek was naar een sportieve auto. De VRs en GTI’s zijn dan de beter passende keuze. De 1.6tdi is een aandrijver die gewoon doet wat ie moet doen, in alle rust tot snelheden ver boven het maximaal in NL toelaatbare. Ik zou er geen probleem mee hebben om vanavond een ritje Mlada Boleslav te doen. Met 4 volwassenen en bagage is het wel even wennen bij het inhalen, maar je komt echt nog wel goed mee met het verkeer.
De kofferbak is HUGE, de dubbele mat een fantastische ‘uitvinding’. Het licht in de kofferruimte is wel wat matig van sterkte. De op een durex-trilspeeljte gelijkende rubberen handvat om de kofferbak te sluiten vind ik er wel erg goedkoop uitzien. Hinderlijke trillingen en dito geluidjes nog niet gehoord. Heb het idee, gezien de bouwkwaliteit, dat dit ook niet snel zal gebeuren.
Buitenom: Een chique uitstraling, zeker in de kleur cappu-bruin met de chromen opsmuk. Cappu-bruin kan schandalig vies worden zonder dat het echt opvalt. Pas als je een spons langs de lak haalt ontdek je een andere wagen. Toegegeven: hij staat wat hoger op z’n pootjes als een A4 of Beamer 3, maar om een paar honderd euro’s tegenaan te gooien om de koets 3cm (!!) te laten zakken gaat me (nu) wat ver (zeker voor een leasert). Misschien in de toekomst, wanneer er nog een bonus in het verschiet ligt….
De Xenon is minder wit/blauw dan sommigen op de baan, desalniettemin een veilig en helder zicht in de nacht. Ze gaan overigens wel snel aan op de automatische stand; onder een viaduct ontsteken ze al. De RDL is fel (misschien wel in te stellen in de Colombus?) De Octavia zit goed in de lak; nergens een sinasappel effect. De naden sluiten allemaal goed aan en zijn overal even recht tov elkaar. Sunset ziet er mooi uit, maar is niet zo donker als sommige foto’s uit de boekjes doet vermoeden. 17” wielen is wel het minimale formaat voor de O3, beter is 18” of 19”. De lampjes in de buitenspiegels zijn ook hier wat matig van sterkte.
Verbruik: Mwoh. Op de 5.000km nu een gemiddeld verbruik van 5.0ltr/100km. Ik zie het verbruik de afgelopen dagen wel iets teruglopen, maar dat kan komen door het (warmere) weer. Ik ben zelf een rustige rijder; 110-120 op de snelweg, normaal optrekken. 98% van mijn km’s zijn snelweg km’s. Wellicht dat bij gemiddeld gebruik er meer 80 en 100-wegen worden gereden, waardoor het verbruik wat lager uitkomt. De tank vind ik persoonlijk wat aan de magere kant; 60 of 70ltr had me beter gepast, maar dat is meer op mijn luiheid gebaseerd. Ik heb nog geen olie bij hoeven vullen.
Rijden: Zoals eerder geschreven: niet sportief, erg comfortabel, stil, rustgevend. Niet het gevoel met een enorm slagschip onderweg te zijn, maar wél die ruimte bij inladen ervaren. Vering is correct, prestaties ruim voldoende. Geen onnatuurlijke overhelling in bochten of klaverbladen. Het gevoel in het stuur, pedalen (gasrespons) etc is aan te passen naar je wens: Sportief, Normaal en Eco. In tegenstelling tot vele andere merken, merk je hier wél verschil tussen de verschillende standen. Daarnaast is er nog een individual-programma waarin je alles zelf in kunt stellen. Aangezien ik 98% snelweg km’s maak, maakt het voor mij persoonlijk niet veel uit in welke stand de drive-setup staat: eens de cruise-control op een vaste snelheid ingesteld staat, maakt gasrespons niet meer uit, nietwaar? De sportstand laat de DSG af en toe wel wat té lang in de toeren hangen. Echter, bij ‘de dokter’ kun je dit wel naar believen aan laten passen. Datzelfde geldt ook voor het schakelen van 1 naar 2, dat gaat soms met een klein stootje.
ParkAssist: Leuk voor op het feestje van kinderen en collega’s. Zelf inparkeren gaat echt sneller! En nee, vertel het niet aan je vrouw, want dan denkt ze dat ze de auto wél mee kan nemen. Lage stoepranden wil hij nog wel eens over het hoofd zien (met alle gevolgen van dien…)
Front Assist: Kado’tje van Skoda/PON vanaf week 32. Vooral een veilig gevoel bij sms’en, whatsappen en DVD kijken tijdens filerijden. Al een paar keer een ingreepje gehad waarvoor ik tijdens mijn examen kapot hard zou zakken, nu een veiligheid zónder die uit z’n mond meurende instructeur/examinator naast je te hijgen.
Auto Start/Stop: Meestal uitgeschakeld, want werkt te goed. Zelfs bij zebrapad, waar je 3 seconden moet wachten, laat de motor al afslaan. Dat je wacht voor een zebrapad is een prettige gewaarwording voor de voetgangers, maar dat je de motor af zet is sterk overdreven (zo lees ik af van de gezichten van de overstekers…).
MaxiDOT: Fijn en goed afleesbaar scherm met veeeeel te veel weer te geven informatie. Kan vaak niet een keuze maken (ochtends olietemp, na telefoneren automatisch het GSM-scherm, snelheid (maar die zie je al op de analoge schaal), verbruik of gemiddeld verbruik (is erg saai op de snelweg met cruise-control aan), navigatie (welke je al ziet op je tig-inch scherm van de colombus) etc.)
Verlichting in voetenruimte: Geeft een luxe gevoel en uitstraling. De sterkte van verlichting is in te stellen. Echter, alle meuk die je onder je schoenen meeneemt de wagen in (gras, kiezels etc) is dus mooi te zien in het donker. Da’s weer jammer dan.
Bluetooth: Gemakkelijk, zonder moeilijkheden te pairen met mijn iPhone, Android en Windows foons. Contacten worden direct overgenomen, met als toetje op de Windows Phone de contactfoto’s die op het scherm getoond worden bij inkomend gesprek.
Park Distance Control: Toonhoogte en geluidsterkte zijn voor en achter afzonderlijk in te stellen. Voor mensen die nog nooit in een luxe auto hebben gezeten een aparte gewaarwording: ze hebben telkens het gevoel dat er iets ‘misgaat’, alles piept en knippert en waarschuwt.
DSG: Makkelijk: dé optie voor de Octavia, zeker icm de 1.6tdi. Ik ervaar dat ik echt een stuk rustiger rij dan met een handbak. De besparing van de boete’s daardoor dekt de meerprijs van de DSG binnen afzienbare tijd. Tenminste, bij mij.
Stoelverwarming: Heerlijk! Niet alleen zitgedeelte, maar ook voor je rug een plezante feature. Vooral voor vrouwelijke bestuurders/passagiers; die zijn allemaal het meest gecharmeerd van de stoelverwarming. Opmerkelijk, zonder gekheid.
Tot zover. Bij 20.000 of 25.000 (3-4 maand verder) maar eens een nieuwe review tekenen. Voor diegenen die nog twijfelen over de aanschaf van een Octavia III: Gewoon doen! Kan moeilijk misgaan. Bewezen betrouwbare techniek, bouwkwaliteit is echt top, tariefstelling is optimaal. Van 1.2 tsi tot VRS. Voor veel en lange ritten, zoals ik doe, is de combi 1.6tdi en DSG-7 dé perfecte combinatie. Met recht durf ik te stellen dat ik na een dag hard werken uit kijk naar de lange (200+ km’s) rit naar huis. Ik stap uitgerust uit, en dát, dat is me veel waard!
Gekozen, vanuit ’t boekje’, voor een Elegance BusinessLine, met de fijne en zachte 1.6tdi met DSG en leder. Navi is standaard op de Elegance Business Line. Ergo: mijn wensenlijstje is vervulbaar. Er was echter nog geen showmodel, dus heb niet kunnen zitten in de zetels, maar mijn ervaring met vorige Skoda’s leerde dat dat geen probleem kan zijn.
Welnu, 5.000km verder. Tijd voor een review.
Binnen: Goed. Gewoon VW/Audi-waardig materiaal. Er zijn wat mindere stukken plastic in de wagen te vinden, maar die zitten precies daar waar je ze niet ziet/voelt/hoort (bv. opbergvakje onder de passagierstoel). De rest voelt premium. De stoelen zitten goed, maar zijn wel kleiner dan ik gewend was van Skoda (of ik ben wat groter van formaat….) . Alle ‘hardware-matige’ bediening is zonder studie te begrijpen, de software-matige kant is zó uitgebreid dat ik al een paar keer het boekje heb moeten pakken, of een post hier op SkodaForum heb gezet (en antwoord heb ontvangen, waarvoor dank!). Zicht rondom is goed, het ruimte gevoel is enorm. Opbergvakjes/verstopplekjes genoeg, op de juiste plek en van het juiste formaat. Het GSM-vakje (met signaal-versterking) is geniaal! Ook de asbak-gelijkende gsm-houder in de middenconsole is goed. Het is van zachter plastic gemaakt, dus trillingen niet aanwezig (Bankpasjes en spaarkaarten passen ook goed). De ruimte in de armsteun is ruim, evenals het handschoenenkastje, maar ook niet meer dan dat. (dat krijg je ook met dikke handleidingen die in het handschoenenkastje liggen)
Columbus is een dure optie, op EBL standaard, maar wel een erg prettig stuk elektronica. De bediening is vanzelfsprekend, de mogelijkheden uitgebreid. In- en uitzoomen op de kaart (net als een iPhone met 2 vingers ‘swipen’) gaat wel traag en zonder gevoel. Het Canton geluidsysteem is onovertroffen! Het Bose-systeem van Renault is goed, Canton is beter! Ik weet niet of ie heel hard kan, maar de combinatie van de vele luidsprekers, subwoofer en surround-mogelijkheden van Canton is echt fantastisch. Achter in de wagen meer dan voldoende ruimte voor volwassenen. (ook voor zaken die normaal gesproken thuis onder de wol gebeuren )
Tijdens het rijden is de auto comfortabel stil; op de snelweg met 120 maar weinig toeren. Je hoort de 1.6tdi eigenlijk niet, alleen met optrekken. De wagen is comfortabel geveerd in tegenstelling tot wat vaak bij rijtesten werd gesuggereerd. Ik verwachtte geen sportieve rij-eigenschappen, en nu na 5.000 km heb ik ook nog steeds niet het idee in een ralleywagen te zitten. Ik ga er gemakshalve vanuit dat de gemiddelde koper van de 1.6tdi Octavia ook niet op zoek was naar een sportieve auto. De VRs en GTI’s zijn dan de beter passende keuze. De 1.6tdi is een aandrijver die gewoon doet wat ie moet doen, in alle rust tot snelheden ver boven het maximaal in NL toelaatbare. Ik zou er geen probleem mee hebben om vanavond een ritje Mlada Boleslav te doen. Met 4 volwassenen en bagage is het wel even wennen bij het inhalen, maar je komt echt nog wel goed mee met het verkeer.
De kofferbak is HUGE, de dubbele mat een fantastische ‘uitvinding’. Het licht in de kofferruimte is wel wat matig van sterkte. De op een durex-trilspeeljte gelijkende rubberen handvat om de kofferbak te sluiten vind ik er wel erg goedkoop uitzien. Hinderlijke trillingen en dito geluidjes nog niet gehoord. Heb het idee, gezien de bouwkwaliteit, dat dit ook niet snel zal gebeuren.
Buitenom: Een chique uitstraling, zeker in de kleur cappu-bruin met de chromen opsmuk. Cappu-bruin kan schandalig vies worden zonder dat het echt opvalt. Pas als je een spons langs de lak haalt ontdek je een andere wagen. Toegegeven: hij staat wat hoger op z’n pootjes als een A4 of Beamer 3, maar om een paar honderd euro’s tegenaan te gooien om de koets 3cm (!!) te laten zakken gaat me (nu) wat ver (zeker voor een leasert). Misschien in de toekomst, wanneer er nog een bonus in het verschiet ligt….
De Xenon is minder wit/blauw dan sommigen op de baan, desalniettemin een veilig en helder zicht in de nacht. Ze gaan overigens wel snel aan op de automatische stand; onder een viaduct ontsteken ze al. De RDL is fel (misschien wel in te stellen in de Colombus?) De Octavia zit goed in de lak; nergens een sinasappel effect. De naden sluiten allemaal goed aan en zijn overal even recht tov elkaar. Sunset ziet er mooi uit, maar is niet zo donker als sommige foto’s uit de boekjes doet vermoeden. 17” wielen is wel het minimale formaat voor de O3, beter is 18” of 19”. De lampjes in de buitenspiegels zijn ook hier wat matig van sterkte.
Verbruik: Mwoh. Op de 5.000km nu een gemiddeld verbruik van 5.0ltr/100km. Ik zie het verbruik de afgelopen dagen wel iets teruglopen, maar dat kan komen door het (warmere) weer. Ik ben zelf een rustige rijder; 110-120 op de snelweg, normaal optrekken. 98% van mijn km’s zijn snelweg km’s. Wellicht dat bij gemiddeld gebruik er meer 80 en 100-wegen worden gereden, waardoor het verbruik wat lager uitkomt. De tank vind ik persoonlijk wat aan de magere kant; 60 of 70ltr had me beter gepast, maar dat is meer op mijn luiheid gebaseerd. Ik heb nog geen olie bij hoeven vullen.
Rijden: Zoals eerder geschreven: niet sportief, erg comfortabel, stil, rustgevend. Niet het gevoel met een enorm slagschip onderweg te zijn, maar wél die ruimte bij inladen ervaren. Vering is correct, prestaties ruim voldoende. Geen onnatuurlijke overhelling in bochten of klaverbladen. Het gevoel in het stuur, pedalen (gasrespons) etc is aan te passen naar je wens: Sportief, Normaal en Eco. In tegenstelling tot vele andere merken, merk je hier wél verschil tussen de verschillende standen. Daarnaast is er nog een individual-programma waarin je alles zelf in kunt stellen. Aangezien ik 98% snelweg km’s maak, maakt het voor mij persoonlijk niet veel uit in welke stand de drive-setup staat: eens de cruise-control op een vaste snelheid ingesteld staat, maakt gasrespons niet meer uit, nietwaar? De sportstand laat de DSG af en toe wel wat té lang in de toeren hangen. Echter, bij ‘de dokter’ kun je dit wel naar believen aan laten passen. Datzelfde geldt ook voor het schakelen van 1 naar 2, dat gaat soms met een klein stootje.
ParkAssist: Leuk voor op het feestje van kinderen en collega’s. Zelf inparkeren gaat echt sneller! En nee, vertel het niet aan je vrouw, want dan denkt ze dat ze de auto wél mee kan nemen. Lage stoepranden wil hij nog wel eens over het hoofd zien (met alle gevolgen van dien…)
Front Assist: Kado’tje van Skoda/PON vanaf week 32. Vooral een veilig gevoel bij sms’en, whatsappen en DVD kijken tijdens filerijden. Al een paar keer een ingreepje gehad waarvoor ik tijdens mijn examen kapot hard zou zakken, nu een veiligheid zónder die uit z’n mond meurende instructeur/examinator naast je te hijgen.
Auto Start/Stop: Meestal uitgeschakeld, want werkt te goed. Zelfs bij zebrapad, waar je 3 seconden moet wachten, laat de motor al afslaan. Dat je wacht voor een zebrapad is een prettige gewaarwording voor de voetgangers, maar dat je de motor af zet is sterk overdreven (zo lees ik af van de gezichten van de overstekers…).
MaxiDOT: Fijn en goed afleesbaar scherm met veeeeel te veel weer te geven informatie. Kan vaak niet een keuze maken (ochtends olietemp, na telefoneren automatisch het GSM-scherm, snelheid (maar die zie je al op de analoge schaal), verbruik of gemiddeld verbruik (is erg saai op de snelweg met cruise-control aan), navigatie (welke je al ziet op je tig-inch scherm van de colombus) etc.)
Verlichting in voetenruimte: Geeft een luxe gevoel en uitstraling. De sterkte van verlichting is in te stellen. Echter, alle meuk die je onder je schoenen meeneemt de wagen in (gras, kiezels etc) is dus mooi te zien in het donker. Da’s weer jammer dan.
Bluetooth: Gemakkelijk, zonder moeilijkheden te pairen met mijn iPhone, Android en Windows foons. Contacten worden direct overgenomen, met als toetje op de Windows Phone de contactfoto’s die op het scherm getoond worden bij inkomend gesprek.
Park Distance Control: Toonhoogte en geluidsterkte zijn voor en achter afzonderlijk in te stellen. Voor mensen die nog nooit in een luxe auto hebben gezeten een aparte gewaarwording: ze hebben telkens het gevoel dat er iets ‘misgaat’, alles piept en knippert en waarschuwt.
DSG: Makkelijk: dé optie voor de Octavia, zeker icm de 1.6tdi. Ik ervaar dat ik echt een stuk rustiger rij dan met een handbak. De besparing van de boete’s daardoor dekt de meerprijs van de DSG binnen afzienbare tijd. Tenminste, bij mij.
Stoelverwarming: Heerlijk! Niet alleen zitgedeelte, maar ook voor je rug een plezante feature. Vooral voor vrouwelijke bestuurders/passagiers; die zijn allemaal het meest gecharmeerd van de stoelverwarming. Opmerkelijk, zonder gekheid.
Tot zover. Bij 20.000 of 25.000 (3-4 maand verder) maar eens een nieuwe review tekenen. Voor diegenen die nog twijfelen over de aanschaf van een Octavia III: Gewoon doen! Kan moeilijk misgaan. Bewezen betrouwbare techniek, bouwkwaliteit is echt top, tariefstelling is optimaal. Van 1.2 tsi tot VRS. Voor veel en lange ritten, zoals ik doe, is de combi 1.6tdi en DSG-7 dé perfecte combinatie. Met recht durf ik te stellen dat ik na een dag hard werken uit kijk naar de lange (200+ km’s) rit naar huis. Ik stap uitgerust uit, en dát, dat is me veel waard!