Olie in koelwatertank

snowdog

Nieuw lid
ik heb het volgende probleem met mijn skoda fabia type 1 ==== 1.4 motor==

sinds kort heb ik in het expansievat van de koelvloeistof....een donkere substantie in plaats van de bekende blauwe kleur

wie heeft hier ook ervaring mee en kan mij vertellen wat de oorzaak kan zijn

de auto heeft geen koelwaterverlies en ook geen overmatig olieverbruik

kan het euvel te wijten zijn aan het waterpompgedeelte of lekkage via de een of andere keerring?

de fabia heeft 120.000 km gedraaid en is van 2002

alle informatie is welkom
 

Ronnie

Forumguru
Je hebt een 1.6 AKL motor. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is inderdaad de koppakking lekgeslagen, anders is er voor de olie bijna geen mogelijkheid om zich met het koelwater te mengen. De lekkage kan nu nog minimaal zijn, echter reparatie is noodzakelijk. Ik heb er een foto bijgevoegd, Nr. 25 is de koppakking.
 

Bijlagen

  • Cilinderkop 1,6 AKL.jpg
    Cilinderkop 1,6 AKL.jpg
    19,5 KB · Weergaven: 133
ik hoop het niet voor je dat het koppakking is, snel even bij de dealer laten snuffelen of het idd de koppakking is dat is zo te constateren. Al is de kans wel heel erg groot.
 

Monteurtje

Forumguru
Hij heeft zeer waarschijnlijk een 1.4 MPI. Daar willen de koppakkingen wel eens van kapot gaan. Maar de reparatie valt heel erg mee. Is niet schrikbarend. Moet de cilinderkop verder goed zijn. Niet krom e.d.
 

Cordoba

Forumguru
Ondank dat dit een stoffig topic is, toch een vraagje: de TS heeft het over de normale blauwe kleur van de koelvloeistof. Nu hebben alle VAG-motoren roze koelvloeistof (G12), betekent dit dat het om een Skoda motorblok gaat (en dus nog geen VAG-blok)?

Ik zag overigens een poosje terug dat Action speciaal voor de VAG-groep ook de roze koelvloeistof in het assortiment heeft. (dus een tip voor de mensen die het nodig hebben)
 

turboturbo

Forumguru
Doe ik ook even mijn 2 centen in het zakje oude topics ophalen.... :)
De 1.4 MPI is toch idd een Skoda motor, nl. de opvolger van de 1.3 uit de Felicia?
En volgens mij is mijn motor ook een Skoda blok, maar heeft ook roze KVS :rolleyes:

Edit: Ah.
The only trace of non-VW Škoda left in the Fabia is the 1.0 and 1.4 8v "MPI" engines, which was a modification to Škoda's own 1.3 engine, and was used in pre-Volkswagen Škodas such as the Estelle and Favorit.
bron.
 

Erik_NL

Forumguru
Nu hebben alle VAG-motoren roze koelvloeistof (G12) ...

Ik zag overigens een poosje terug dat Action speciaal voor de VAG-groep ook de roze koelvloeistof in het assortiment heeft. (dus een tip voor de mensen die het nodig hebben)
Zo'n tip over G12 bij de Action, daar houd ik wel van!
Voor wie het interesseert:
G12 was niet mengbaar met andere koelvloeistoffen. De roze koelvloeistof van VAG was al een tijd G12 Plus. G12 Plus is mengbaar. Ik zie net dat er op de huidige witte flacons staat G12 Plus Plus. De kleur lijkt wat donkerder, maar mijn flacons zijn nog ongeopend.
Het voordeel is dat je maar één soort koelvloeistof in huis hoeft te hebben als je het onderhoud van bijvoorbeeld een motorfiets zelf doet.
Het loont dan de moeite om even te kijken of de flacon van de Action al of niet G12plus bevat.
 

gaan

Nieuw lid
Wat zou zon grapje kosten ,als je de koppakking preventief laat vervangen,volgens de garage was de koppakking nog niet lek,opgeblazen koelslangen al bij een koude motor etc had ik niet,wel heb ik een iets vettige aanslag boven in mijn koelvloeistofreservior,mijn Skoda Fabia van 2003 (6Y2) Hatchback 1.4i Kat. AQW 50kW heeft 130dzd gelopen en verder geen problemen
wel is er 1,5 jaar geleden een nieuw termostaathuis in gekomen,ik weet niet of ik de zelfde kleur koelvloeistof heb gebruikt, zou dit ook de oorzaak kunnen zijn van de vettige aanslag
 

darkprojectx

Forumguru
Indien je kwa prestaties geen problemen hebt en hij niet wit rookt als een malle zou ik er nog even lekker mee doorrijden.
Wel een beetje in de gaten houden natuurlijk.
De koelvloeistof van VAG is tover materiaal, je gooit het er rood in en als je een eind gereden hebt en de boel lekker warm is dan is je koelvloeistofreservoir opeens gevuld met blauwe koelvloeistof. De volgende morgen als hij koud is, dan is het weer rood.

Koppakking vervangen kost je bij een fatsoenlijke garage (dus niet de dealer) rond de 600 euro.
Moet de kop nog gevlakt worden (vaak alleen als hij te heet is gelopen) dan komt er nog +/- 50 euro bij.
Gelijk de waterpomp ook maar mee vervangen als de touwtjes los zijn, komt er +/- 100 euro bij.
(prijzen zijn voor een combinatie reparatie waarbij dit allemaal in 1x opgelost wordt).
Een fatsoenlijke garage zal de distributieriem bekijken en als daar niets mis mee is gewoon terug plaatsen,
de dealer is verplicht deze bij deze reparatie ook te vervangen, dus dan ben je een heel stuk duurder uit.
 

gaan

Nieuw lid
Ik heb gelezen dat het bij dit blok makkelijker is ,onderliggende nokkenas (geen distributieriem maar ketting) en dat er ooit een terugroepactie kit ? voor sommige bouwjaren van het 1.4 mpi blok is geweest,moet ik dan nog steeds op 600 euro rekenen??
 

Djinn_4fun

Actief lid
Een fatsoenlijke garage zal de distributieriem bekijken en als daar niets mis mee is gewoon terug plaatsen,
de dealer is verplicht deze bij deze reparatie ook te vervangen, dus dan ben je een heel stuk duurder uit.

Hij geeft aan een AQW motor te hebben, deze heeft geen riem maar een ketting. Scheelt hem weer in de kosten. ;)

EDIT:

Ik zie net dat Gaan het zelf al zei :)

@Gaan,

Ik was een kleine €550,= kwijt bij een non skoda garage
 

Erik_NL

Forumguru
Wat zou zon grapje kosten ,als je de koppakking ... laat vervangen
Koelvloeistofverlies gemeld bij de eerste 15.000 km beurt. Nooit wat gevonden.
De koppakking vervangen door onze toenmalige dealer bij km stand 69.000 kostte ons € 280,63 all-in op 15 september 2005.
 

gaan

Nieuw lid
Koelvloeistofverlies gemeld bij de eerste 15.000 km beurt. Nooit wat gevonden.
De koppakking vervangen door onze toenmalige dealer bij km stand 69.000 kostte ons € 280,63 all-in op 15 september 2005.

Ik heb verder geen problemen met de auto en volgens mij gebruikt ie ook niks qua vloeistoffen,had jij bij 69000km klachten met de auto dan?en van welk bouwjaar is jou skoda dan?
 
Bovenaan Onderaan