onderin ´plakkende´ koppeling

henryy

Nieuw lid
als ik de koppelingspedaal helemaal intrap, blijft hij licht ´plakken´ onderin - komt wel terug maar niet vlot. soms is het fenomeen een paar dagen weg.

bij de garage heb ik de nemercylinder onder de pedaal laten vervangen. die was ver heen. Maar het euvel is daarmee wel wat verbeterd maar niet verholpen.

is de volgende stap ook de gevercylinder vervangen? - is het normaal dat met de nemer-ook de gevercylinder kapot is gegaan?

of kan het iets anders zijn, toch aanlopen van het pedaal en daardoor mechanisch klemmen van de pedaal?
 

tim_o

Nieuw lid
Ik heb een probleem wat hier een klein beetje op lijkt: af en toe komt het koppelingspedaal moeilijk op, op het laatste stukje blijft ie even hangen om dan weer los te schieten. De dealer heeft het systeem ontlucht en dat heeft nauwelijks (wellicht gedurende een dag oid) geholpen.

Overigens is het opvallende dat dit probleem zich alleen voordoet vlak na snelgenomen bochten naar rechts. En mechanische oorzaken als vloermatten oid kan ik denk ik wel uitsluiten.

Probleem lijkt me verschillend alleen dat het een paar dagen weg is komt overeen. Wellicht dat henryy eens kan kijken of bochten naar rechts (of links...) er invloed op hebben.

En als iemand ideeen heeft...
 

OctaviaRS2006

Nieuw lid
@tim_o: Ik heb precies hetzelfde probleem, het koppelingspedaal blijft (na het iets harder dan een oud vrouwtje accelereren vanuit een bocht naar rechts) helemaal onderin hangen. Dit gebeurde de eerste keer 1 dag nadat ik 3 weken geleden mijn Octavia RS 2006 bij Martin Schilder Alkmaar had "opgehaald". Een leuk begin na 14 jaar probleemloos Subaru Impreza GTT te hebben gereden.....Maar ik moet zeggen, onder aankoopgarantie heeft Martin Schilder de volgende dag de twee koppelingscylinders vervangen, zodat ik toch met m'n O2 op vakantie kon. Het probleem is echter nog niet weg, hoewel ik nu wel het koppelingspedaal met m'n voet omhoog kan trekken als hij blijft hangen. Morgen gaan ze er weer naar kijken, iemand hier enig idee wat het probleem kan zijn als het niet aan de ontluchting ligt?

PS Ik zal me nog netjes voorstellen, met foto's van mijn nieuwe aankoop en van mijn ingeruilde Scooby
 

tim_o

Nieuw lid
Het lijkt toch wel een iets ander probleem te zijn dan ik heb: helemaal onderin is koppeling bij mij nooit blijven hangen. Het probleem wat je hebt na reparatie lijkt wel om mijn probleem, dat ik overigens nog steeds heb. Inmiddels bij een tweede keer onderhoud de garage er nogmaal op gewezen, maar zij kunnen het niet reproduceren. Dealer geeft aan dat het om de koppelingsdemper zou kunnen gaan. Deze doet dan eigenlijk teveel.
Probleem heb ik overigens nog steeds en is dus twee keer niet door de dealer vastgesteld. Ik kan er mee leven en weet precies wanneer het gebeurt: bochten naar rechts (hoeft zeker niet snel) waarbij je meteen opschakelt zonder gas gegeven te hebben. Ik geef nu even een tikje met mijn linkervoet omhoog als het optreedt en heb nooit iets verder nadeligs (slip of zo) kunnen vaststellen. Het gaat bij mij ook om het laatste stukje opkomen, waar het pedaal dus even blijft hangen.
 

OctaviaRS2006

Nieuw lid
Het ligt niet aan de ontluchting. Een monteur heeft gelukkig afgelopen vrijdag het probleem tijdens een stukje rijden kunnen reproduceren. Ik mag de 30-ste terugkomen en dan zetten ze er opnieuw een nieuwe koppelingscylinder in en als dat niet helpt een nieuw koppelingspedaal. Ik ben benieuwd of dat gaat helpen, ben iig pas tevreden als het probleem helemaal weg is.
 

Octavia32

Forumguru
Aankomende donderdag wordt bij mij ook de koppelings cylinder vervangen ca €75 plus arbeidsloon.Ik heb af en toe te weinig druk in het systeem krijg hem dan ook niet uit de eerste versnelling of de achteruit versnelling.Bij "plokt"het pedaal ook weleens heel irritant als je wilt schakelen naar de 2 maar je krijgt hem niet uit de 1
 

OctaviaRS2006

Nieuw lid
@Octavia32: Laat ff weten of door het vervangen van de koppelingscylinder het probleem nu volledig is opgelost. Ik ben benieuwd!
 

Octavia32

Forumguru
Probleem is niet opgelost......ze hebben de koppelingscylinder vervangen en het probleem blijft bestaan.De diagnose van de dealer is dat het druklager niet goed is of lek.Aangezien ik er nu 201000km op heb zitten werd mij ook gezegd om de koppelingsplaat en toebehoren meet te nemen.Zij adviseren ook om het 2massavliegwiel te vervangen alles bij elkaar een kostepost bij elkaar van ca €1800.Ze hebben gezegd dat ik de koppelingscylinder niet hoef te betalen aangezien ze vinden dat je niet hoeft te betalen voor iets wat het niet is(ze hebben de nieuwe dus wel laten zitten).
Heb voor dit "pakketje onderdelen" alvast rond gebeld nu nog alleen met RD techniek in Grootegast hier kost dit ca €1200 maar moet dit nog verder uitzoeken, wil ik ook nog bellen met JB autosevice in Dievenbrug, hier had ik ook goede ervaringen toen ik de turbo had vervangen.
Dit alles wil ik zowiezo gedaan hebben aangezien ik in Julli op vakantie ga met aanhanger naar kroatie en geen zin heb om vast te komen te staan.

Ik houd jullie op de hoogte van de vooruitgang.
 
Ik heb mijn 2 massa vliegwiel + koppeling en drukgroep vervangen bij RD techniek in Grootegast. Deze was stukje goedkoper dan Dieverbrug...

Maar vervelend en toch weer hoge kostenposten dat zijn de mindere dingen!
 

OctaviaRS2006

Nieuw lid
Update: Het probleem is nog niet opgelost. Heb de RS zoals gezegd afgelopen woensdag bij Martin Schilder Alkmaar langsgebracht in de veronderstelling dat ik de RS hooguit een dagje kwijt zou zijn. Echter woensdagmiddag werd ik gebeld dat ze nog niet helemaal tevreden waren en daarom donderdag verder wilden gaan. Na de vervanging van de koppelingscylinder en het koppelingspedaal was het probleem echter nog niet naar hun tevredenheid verholpen dus vroeg men mij of ik de RS nog een dagje kon missen.
Dat was OK, had tenslotte een vervangende auto meegekregen, maar vandaag heeft men het probleem nog niet kunnen fixen. Ze gaan nu het probleem voorleggen aan PON, dus het kon nog wel eens een langdurige kwestie worden. Al met al is voor mij de lol van het Skoda rijden er heel snel af. Na 14 jaar probleemloos Subaru Impreza GTT rijden vanaf dag 1 gelazer. Het vreemde is dat het probleem zich tijdens de uitgebreide proefrit niet manifesteerde, dus het zal wel botte pech zijn.
Trouwens over de mensen van Martin Schilder niets dan lof, die zijn de vriendelijkheid zelve en proberen er alles aan te doen om het probleem op te lossen. Alles is onder garantie, het kost me dus alleen een hoop ergernis en heen en weer gerij tussen Zaandijk en Alkmaar.

Wordt vervolgd!
 

Octavia32

Forumguru
Hier even een update van mijn situatie, ik heb toch gekozen voor JB autoservice deze was toch goedkoper dan RD techniek, de onderdelen voor de SACHS set waren daar goedkoper, verder laat ik gelijk mijn distributie en toebehoren meenemen, aangezien ik al 203000 op de teller heb en deze voor het laatst bij 109000 is gewisseld al met al ca €1800 waarvoor ik bij de dealer allen het drukgroep verhaal had kunnen laten doen.Misschien heb ik dan ook geluk met het geluid in de 5e versnelling en zal dit verdwijnen.Maar dit zal waarschijnlijk toch het achterste lager van de versnellingsbak zijn.Als de reparatie is uitgevoerd zal ik dit hier weer posten gebeurd begin mei namelijk.

wordt vervolgd
 

OctaviaRS2006

Nieuw lid
Update2: Hoera, ben net opgebeld door Patrick van Martin Schilder en de oorzaak van het probleem lijkt te zijn gevonden. De axiaal lagers van de krukas zijn eruit gelopen, waardoor een speling van 1-2 cm is ontstaan. Niet de meest voor de hand liggende oorzaak, want de motor loopt echt als een zonnetje.
MS hoeft waarschijnlijk niet op enige coulance van de importeur te rekenen, dus de reparatie gaat ze veel geld kosten (Er komt nog een schade expert kijken). Ik moet nog een weekje geduld hebben en dan heb ik de RS hoop ik weer als nieuw terug. Tot dan kan ik me uitleven in een Seat Leon 1.2 TSI, een heerlijk autootje trouwens.
Wordt opnieuw vervolgd!
 

OctaviaRS2006

Nieuw lid
Update3: Het probleem is opgelost! Omdat het idd de axiaal lagers van de krukas waren die er waren uitgelopen, heb ik een heel nieuw onderblok gekregen. Kreeg de RS gisteren keurig gewassen en half afgetankt terug. Men had meteen ook nog maar even de aircopomp vervangen, dus ondanks alle ellende kan ik alleen maar super tevreden zijn over de service bij Martin Schilder. Ik hoop dat na deze valse start ik nu jarenlang kan gaan genieten van de RS!
 

Octavia32

Forumguru
Nou ik ben vandaag dus naar Dievenbrug gegaan daar heeft Jos even gereden om te luisteren en het koppelingspedaal te voelen.Jos voelde al meteen dat het waarschijnlijk het druklager is en ook dat het 2massa vliegwilel niet meer fris is.Verder heb ik hem verteld over dat gierende geluid in de 5e versnelling.Dit was inderdaad ook volgens hem het achterste lager van de bak, hij liet mij dit geluid ook in andere versnellingen horen wellis minder maar toch.Hier komt dus waarschijnlijk de volgende kostenpost een revisie bak.
Enige wat weer meevalt is dat ik de distributie nog niet hoef te doen want deze is bij 120000 vervangen en zit er dus pas ca 80000 op.Al met al zit ik dus nu toch een kosten post van ca €2000 :(
 

Octavia32

Forumguru
Mijn probleem is ook opgelost heb een nieuw 2 massa wiel en een nieuwe sachs set en daarbij ook een revisie bak.Alle problemen (plakkende koppeling en gierend geluid in de 5) opgelost koste me wel ca €2000 maar hij rijd weer super.
Wil hier wel even posten de complimenten en service(leen auto mee alleen vol tanken verder geen kosten) voor JB autoservice

een tevreden Octavia rijder.
 

yal

Lid
Mooi dat het is opgelost, veel geld maar zeker niet te duur!
Alleen met een nieuw vliegwiel,sachs koppeling en drukgroep zat ik al een heel eind in die richting!
Bak revisie is al gauw Eu 800,- ex. montage.

Geniet ervan,

Groet Yal
 
Bovenaan Onderaan