Sanders family fabia 1 combi equipe van 2005

Na een zoektocht van ongeveer 6 weken heb ik een fabia gescoord.
In mijn zoektocht heb ik er in totaal ongeveer 10 gezien. Zowel benzine als diesel.

Eerijk gezegd hadden ze allemaal wel iets, schimmel, verotte koppeling, lekke kop, verkeerde verkoper, een kilometerstand die niet klopt met de rest van het plaatje noem het maar op....

Omdat ik nog nooit een zwarte auto heb gehad, wilde ik deze graag in het zwart.
Mijn oog is gevallen op een Fabia combi van oktober 2005 Metallic Zwart.
Het betreft een (kale) equipe versie. Ik vond het erg belangrijk om goede stoelen en een lederen stuur te hebben. Hij heeft nu 97000 gelopen en de distr riem is 6 maanden geleden vervangen bij 90.000km.
Vandaag ben ik ook bezig geweest met de onderhouds historie, ik weet precies wanneer de auto van wie is geweest en wanneer hij zijn beurten heeft gehad. Hierdoor ben ik geholpen door de garage waar hij altijd in onderhoud was/is. Hiervoor dank.

De foto's zijn eigenlijk behoorlijk onscherp, maar ik had al tijd tekort door het poetsen aan de wagen:
cu3h.jpg

g7sv.jpg

mbf2.jpg

y2ld.jpg

2e1x.jpg

hev8.jpg

ttsb.jpg

w5i9.jpg


Wat zijn de plannen:
- Afstandbediening met klapsleutel inbouwen. Want ik heb nu een sleutel met CV.
- Er zit nu een blaupunkt RNS4 radio met navi en cd wisselaar in, hiervoor in de plaats wil ik een dubbel din.
- Licht metalen 15 of 16 inch velgen, hier ben ik nog niet over uit
- Trekhaak monteren voor mijn bootje. Ik vind het niet erg dat die er nu niet op zit want dan is gelijk duidelijk dat het geen werkpaard is geweest.
- Koplamp links voor is deels kapot, deze vervangen of maken.
- Nieuwe automatten heb ik vandaag besteld, de super velours van 52 euro
- Nieuwe gasveren achterklep.

Gelijk eerste vraag,
- Ik lees op het forum dat ik niet simpelweg een klapsleutel kan laten inleren omdat mijn auto de betreffende module niet heeft.

- De dealer verkoopt een setje van skoda zelf type BKA 400001 (a) voor 134 euro. Dit is geen klapsleutel maar een klein kastje met 2 knoppen, open of dicht.

- Mijn voorkeur is een klapsleutel, dan zal het dus een soortgelijk setje van SPY worden. Deze heb ik zelf al in meerdere autos gebouwd, het kost niks maar het is ook troep als je er niet zuinig mee bent.

- Volgens de dealer kan hij een sleutel nabestellen per chassis nummer, en niet meer per sleutelcode.
De sleutelcode heb ik niet bij de auto helaas.

- Kan ik ook een losse chip bestellen, en deze ergens in laten leren?

Ik had al wat gevonden op het forum maar niks concreets.
 

Cordoba

Forumguru
Voor klapsleutel + inleren (en eventuele module) zou ik even contact opnemen met Vagtechniek, als je ze een mailtje stuurt met daarin ook je chassisnr. kunnen ze precies vertellen wat je nodig hebt, en wat het kost. Overigens vraag ik me af of het setje van de dealer ook niet een andere module nodig heeft (met RF-ontvanger). Andere optie is dat je uitzoekt welk onderdeelnr. je nodig hebt voor de AB en die uit een sloopwagen haalt.

(RF-Radio Frequentie, ter onderscheid met de oudere IR (InfraRood) systemen)

Wat is het probleem met je koplamp?

Velgen: 15" is ook standaard geleverd onder de Fabia naast de 14", zowel in staal als in LM, kijk ook even naar welke bandenmaat je uitkomt bij 16" en wat die banden kosten ten opzichte van de 15".
 

Ridley

Forumguru
Gefeliciteerd! Ziet er nog zeer net uit! Ga je nog lang plezier aan beleven. Wellicht is de module bij Skoda-partz.cz leverbaar voor weinig(er).
 
Hi !

Ik heb net een mail uitgestuurd naar vagtechniek met het chassis nummer erin. Even afwachten wat het kost, dat zal ik hier wel neer zetten.
De set die de dealer had, was wel een RF frequentie, op de UHF band.

Ik heb inderdaad aan de dealer gevraagd, of ik de betreffende module niet uit van de sloop kon halen, volgens hem kon dat niet. Maar als het niet gek duur is (200+) dan ben ik best bereid om het te laten doen.
Origineeel is mij namelijk zeker wat waard.

De 14 inch wielen vind ik niet mooi maar zijn wel erg zuinig, ik heb net even gekeken naar de waardes:
6jx14 h2 et43 banden 185/60/14

Zou ik dan bij 15 inch wielen moeten gaan voor xxx/55/15 ?
Ik heb nooit op het verbuik gelet, maar wil dat nu wel gaan doen. Alleen wil het oog natuurlijk ook wat.

Ik stuur zo ook gelijk een mail naar de skoda-parts.cz
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben van origineel 15" staal naar 15" LM gegaan met bandenmaat 195/50/15 voor beiden, en verbruik is 1:16 zie ook mijn handtekening. Overigens mag je met de ET-waarde ook 5 mm afwijken van die 43, ik heb Audi A3 Ambiente velgen gemonteerd met ET-waarde van 38, waardoor ie per kant dus 5 mm verder naar buiten komt, dus de auto staat 1 cm breder op de wielen.

De set van de dealer daar zat ook een ontvanger bij? Ik denk dat het verhaal dat een module van de sloop niet kan, een kwestie is dat de dealer het niet kan, maar ik zie eerlijk gezegd geen belemmering, hooguit dat mogelijk ook de originele sleutels die je nu hebt opnieuw ingeleerd moeten worden. (auto kan max. 3 ingeleerde sleutels hebben, waarbij het niet uitmaakt of dat simpele sleutels zijn zoals de reserve sleutel, een sleutel met een AB, of een klapsleutel met AB).
 
Bij de set van de dealer zit ook de ontvanger, en (ik neem aan) 2 zendertjes.
Dat is dan dus niet een klapsleutelset, die ik wel graag wil.

Die Tsjechische site is niet gek. Eerst denk je 'no way dat ik daar bestel' maar ik lees best goede dingen.

Voor de wielen ga ik morgen eens marktplaatsen

Nou me nest in, morgen weer wekker om 05:15 uur !!!
 

hpolie

Senior Member
Gefeliciteerd met die mooie Fabia I, en dat je er maar veel plezier aan mag beleven.

Henk
 

turboturbo

Forumguru
Zou ik dan bij 15 inch wielen moeten gaan voor xxx/55/15 ?
hangt af van welke breedtemaat je neemt.
Dat wordt bijv 195/50/15 of iets smaller 185/55/15.

Ik heb beide maatvoeringen (zomer/sneeuwbanden) maar vind de 185's prettiger (minder gevoelig voor spoorvorming in de weg) en door de iets hogere wang comfortabeler.... En zal idd iets zuiniger zijn. Des te kleiner de velgmaat en des te dunner de band > zuiniger.

Kijk ook even voor het complete band / velg combinaties overzicht in het download centrum!
 
Vandaag heb ik antwoord gekregen van vagtechniek, opties:

- Nieuwe module + inbouwen + inleren 500 euro
- Gebruikte module + inbouwen + inleren 200 euro
- Klapsleutel skoda + inleren 179 euro.

Eerlijk gezegd vind ik het behoorlijk geld.....
Ik heb gevraagd welke module ik nodig heb, misschien kan ik hem zelf ook ergens vinden.
 
Het onderdeelnummer van de module is: 6Q0959433E

Weet iemand waar de module normaal gesproken zit in de fabia? zegmaar voor uit en inbouwen?
 
Hier had ik even een vraag gezet, later zag ik dat het daar niet goed stond:
http://www.skodaforum.nl/forum/threads/f1-welke-kit-voor-afstandsbediende-cv.14825/


Ook ik heb een equipe plus met alleen een normale sleutel.
Graag wil ik een klapsleutel met AB.

De opties die ik nu in gedachten had:

Optie 1:
Setje van spy : http://www.spy-europe.nl/epages/61657728.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61657728/Products/CV004
Losse sleutelbaard laten slijpen, 15 euro voor 1 stuk
losse transponder laten programmeren, als het mogelijk is, ongeveer 50 euro per stuk
Totaal ongeveer 100 euro

Optie 2:
Comfort module kopen nummer 6q0959433e (gebruikt via internet) Ongeveer 60 euro
Deze module moet worden ingeleerd, kost 60 euro bij VAGtechniek
1 losse handzender kopen, die wordt dan geprogrammeerd en geslepen voor 110 euro
Totaal ongeveer 220 euro

Optie 3:
Ik ga naar vagtechniek,
Daar bouwen ze een gebruikte 6q0959433e module in voor 200 euro totaal
koop ik daarbij een losse handzender incl slijpen programmeren voor 179 euro
Totaal 379 euro

De setjes van Spy heb ik wel ervaring mee, ze werken goed, alleen moet je erg voorzichtig zijn met de sleutel. Ik heb ze altijd binnen 1 jaar kapot (en ben zeker geen lompe boer qua materialen)
Ik hoor graag reacties.
 

Cordoba

Forumguru
Misschien kan @Joske in Etka of Elsa kijken waar de module precies zit. Ik twijfel tussen 'onder het stuur' en in 'bestuurdersportier'. Mogelijk kun je 'm zelf wisselen en inbouwen en klapsleutel inleren bij Vagtechniek laten doen, ik denk dat optie 2 zeker op de iets langere termijn de beste en goedkoopste is.

(inbouwen kun je eventueel thuis voorbereiden, zodat je bij Vagtechniek even de oude module loskoppelt en de nieuwe erin, kunnen ze de sleutels inleren en ben je klaar)

Als je een andere module monteert, moet je wel alle sleutels meenemen: kunnen ze de nieuwe én de oude sleutels inleren, en heb je dus 2 reservesleutels en je weet nooit waar het goed voor is.
 
Hey Cordoba,

De afgelopen 6 uur zit ik al op het forum te struinen over een aantal dingen, waar onder ook trekhaak en mislampen monteren, achterruiten blinderen, radio..... Het kost allemaal weer een boel geld.

Ik las elders dat de module bij mijn auto zeer waarschijnlijk zit onder het stuur. Mijn angst met die module is, dat als ik hem ga vervangen ik het zowiezo toch niet aan de praat krijg. Ook geen idee of de module los staat van de start onderbreker.

De mooiste optie is om het origineel te doen. Dus andere comfort module erin (VAGtechniek vertelde dat ze die 6q0959433e gingen gebruiken) en vervolgens sleutels aanleren.
Ik zag ook op marktplaats gebruikte originele vag sleutels. Ongeveer 30 euro per stuk. Daar komt dan nog programmeren en baard slijpen bij....hmm...ik ben er nog niet uit......

Zijn er ook mensen op het forum die die comfort module kunnen inleren?
 

Cordoba

Forumguru
Sleutels inleren (wat nodig is voor nieuwe klapsleutel) kunnen alleen dealers en gespecialiseerde bedrijven zoals Vagtechniek. Als je het inleren van de module door Vagtechniek laat doen kun je er vanuit gaan dat ze het voor elkaar krijgen. Ik ken bijvoorbeeld ook voorbeelden van mensen die de motor van hun basisuitvoering hebben vervangen door een de snelste motorisering in hun autotype/model. Dealers waren niet in staat om het werkend/rijdend te krijgen, dus auto vanuit regio Den Helder naar Vagtechniek op een autotransporter en daar was het in 20 minuten voor elkaar, en zo ken ik wel meer voorbeelden.

Vandaar dus mijn idee:
- zelf de juiste module scoren op een sloop
- demontage/montage thuis vóór bereiden
- ritje naar Vagtechniek (wel vooraf afspreken) en daar zelf de module wisselen en alle autosleutels meenemen
- module inleren door Vagtechniek
- zelf de boel weer terugbouwen, die je los gehaald hebt voor de modulewissel.

Wat de sleutels betreft:
- 30 euro voor originele klapsleutel is goedkoop, maar de vraag is of de chip (die door de leesring gelezen moet worden t.b.v. de startonderbreker) in de sleutel nog in goede staat is.
- afweging maken tussen nieuwe (100% zeker goede) sleutel en een gebruikte.

Mistlampen heb ik bij mijn (pre-face lift) Fabia ook gedaan:
- 65 euro voor 2 mistlampen van de sloop (beiden jonger dan mijn auto) en een andere lichtschakelaar (nodig om de mistlampen voor te bedienen)
- een euro of 10 voor de stekkers (binnen- en buitenwerk) die de mistlampen ingaan
- pakweg 1 of 2 euro voor draad vanaf de lichtschakelaar naar naar de mistlampen en van mistlampen naar massa.
- het aansluiten van de mistlampen op de lichtschakelaar en aansluiting op de tellers (daar zit het controlelampje voor de mistlampen al in) heb ik door Vagtechniek laten doen, omdat ik bang was bij demontage de tellers te slopen, ik weet niet meer wat ik daar voor betaald heb, ik heb het gecombineerd met een onderhoudsklus die ze ook mochten doen.

Gr. Gert
 

Joske

Forumguru
Ik heb al eens vluchtig gekeken in Elsa maar nog niet direct gevonden waar de module zou zitten. Voor nog iets gerichter te zoeken is een motorcode wel handig. (te vinden in koffer in plaats waar reservewiel al dan niet ligt, daar kleeft een sticker met een 3-letterige combinatie welke de motorcode is. bv: BBY of BBZ of BNM etc.-) :)

maar ik kan me voorstellen dat @Ronnie wel weet waar de comfortmodule zich verstopt heeft.
 
Bij Vagtechniek weet ik zeker dat het goed komt. Alleen ben ik niet bereid om daar 300 of meer euro voor neer te leggen. Simpelweg omdat de auto er niet 300 euro meer van waard word :-)

Ik ben eens wezen zoeken over de module. De software in de module kan nog verschillen, bijvoorbeeld voor CV met 2 of 4 deuren, of voor elec ramen of niet. Het best zoek ik dus naar een module die komt uit een Fabia combi.

Net heb ik achterin de kofferbak gekeken, de motorcode is BKY en ik heb een foto gemaakt van de sticker, ook de opties zijn erop te zien. Laatste deel van het vin nummer hoeft niet op internet denk ik.

In Almere, redelijk dicht bij mij zit een bedrijf 'autosleutelbijmaken' Zij vragen voor 2 transponders incl inleren 50 euro en voor 2 sleutelbaarden incl slijpen 25 euro. Oftewel 75 euro. Als ik daar een SPY set bij doe van 34 euro ben ik voor net over de 100 eu klaar met 2 sleutels extra. Er hoeft dan niks extra te worden ingeleerd en ik kan het allemaal zelf doen, alleen de draden zal even vogelen worden.

Als ik de juiste module kan vinden kost mij dat ongeveer 60 eu, het inleren daarvan kost 60 eu.
En dan heb ik de keuze tussen een nieuwe sleutel van ongeveer 110 eu via een algemeen bedrijf of 179 via vagtechniek. Andere optie is ook een tweedehands sleutel laten slijpen en inleren.

71fh.jpg


Allebei hebben ze voor en nadelen.
Bedankt voor het meedenken !
 
Zou iemand mij kunnen zeggen of de transponder in de sleutel (start-onderbreker) los staat van de comfort module.

Oftewel, laat ik een comfort module programmeren en inleren, moeten dan ook mijn eigen huidige sleutels opnieuw worden ingeleerd? Of blijft de transponder altijd gelijk ?

Ik heb nu 2 originele vag sleutels besteld, hier ga ik baardjes in laten slijpen, en ik dacht ook alvast de transponders te laten kopieren vanaf mijn huidige sleutel. Echter, als na inbouw van de comfort module dit toch weer opnieuw moet gebeuren heeft dat geen zin natuurlijk.
 
Bovenaan Onderaan