Skoda octavia 1.2 tsi combi doen of niet?

flatron

Actief lid
Ik rijd momenteel met een Fiat Punto 1.3 Multijet diesel 70pk. Maar we zouden graag een Skoda octavia 1.2 tsi combi kopen. Onze Punto wordt te klein en onze motor komt eigenlijk te kort. Is de 1.2 tsi te doen? Of toch beter uitkijken naar een duurdere motor?
 

res-q

Senior Member
Tsja, alleen een proefrit kan vertellen of het voor jou genoeg is of niet :)
Over het algemeen is de tendens: Prima motor die met het verkeer mee kan, maar het houdt niet over. Dus als je een motor wil die genoeg 'over heeft' en af en toe even wilt doorhalen, of een zware caravan hebt: neem een 1.4 tsi.
Ben je een normale rijder die met het verkeer mee rijdt: 1.2 tsi is genoeg.

T.o.v. de 1.3 diesel die je nu hebt zul je er in elk geval op vooruit gaan :)
 

flatron

Actief lid
Ik ben eigenlijk een "normale" rijder. En idd die 1.3 ik kan je verzekeren. als je daar met 4 inzit bagage (voor zover dat er iets in kan) dat is "werken". :jaja:
 
mijn mening: Als je niks hoeft trekken is een 1.2 voldoende. kun je ook gewoon 180 mee halen en nog best redelijk rap ook. Ik heb zelf een 1.2 met DSG7 besteld. Denk dat dat nog wel een stuk helpt. Persoonlijk liever een 1.2 met dsg7 dan een 1.4 handgeschakeld. (1.4 met dsg is nog beter natuurlijk maar ja, kost geld he)

Ik zou zeggen, probeer ze eens uit, zowel de 1.2 en 1.4 met hand en dsg. dan kun je pas echt een oordeel vellen.
 

rudolfi

Forumguru
Heb zelf ook een 1.2 tsi waar ik in het begin wel mn bedenkingen bij had qua vermogen. Maar het valt mij 100 % meer. Alleen met de extreme hitte en de airco volop te blazen kon ik merken dat hij het moeilijk had met optrekken.
En anders kan je altijd naar JD voor een chip.
 
De 1.2 TSI is een prima motor. Deze hadden wij ook in onze Golf Variant. Ja, het is geen racemonster, maar zeker sneller dan de Punto (ik kan het weten, ik heb de Punto als voorloopauto). Zelf heb ik de 1.4 TSI gekozen, omdat de 1.2, vooral bij een volgeladen auto, wat traag werd. Inhalen op de Rijksweg wordt dan een spannende uitdaging :-)
 

MacRembrandt

Forumguru
Ik vond de 1.2TSi verrassend vlot.
Ik rijdt nu een 1.4TSI 140pk Touran. Omdat de Octavia een stuk lichtvoetiger is, is het verschil een stuk kleiner dan je zou denken.

Vorige week nog gereden in de Golf VII met 1.2 DSG, om die combinatie uit te testen. Bij het oprijden van de snelweg plankgas naar de linkerbaan geknald (beetje petjes-gedrag bij de Golf;)) en dat deed ie best goed. Het is vooral leuk om te zien dan hoe razendsnel en zonder grote schokken die versnellingsbak opschakelt.

Ik sta op het punt om een 1.2TSI Octavia Combi EBL te bestellen. Helaas is mijn aanspreekpunt voor wagenparkbeheer een weekje met vakantie.
 

MacRembrandt

Forumguru
Ach, ik loop het zelf al twee maanden uit te stellen (om verschillende redenen), dus dan kan ik daar nu niet moeilijk doen over 1 weekje.:D
 
Was ik maar zo'n geduldig type..... Ik kan het wachten bijna niet meer aan... :cry: Nou komt dat o.a. vanwege het feit dat mijn voorloopauto niet de meest comfortabele auto is. Hij brengt mij van A naar B, dus wat dat betreft prima, maar 30.000 km per jaar (zakelijk) op een houten plank is niet echt prettig....
 

MacRembrandt

Forumguru
Als die wachttijd me een DSG-bak oplevert, was het het wachten waard.;)
Helaas lijkt het erop dat dit toch niet gaat lukken. Dan had ik ook begin juni kunnen bestellen.
Nu blijkt echter eind van 2013 beige stoffen bekleding weer te komen, dus.......
Vrij naar die bekende voetballer: elk nadeel heb z'n voordeel.
 

Blacky

Forumguru
Ik rijd momenteel met een Fiat Punto 1.3 Multijet diesel 70pk. Maar we zouden graag een Skoda octavia 1.2 tsi combi kopen. Onze Punto wordt te klein en onze motor komt eigenlijk te kort. Is de 1.2 tsi te doen? Of toch beter uitkijken naar een duurdere motor?

Gewoon naar de dealer en uitproberen, vergelijken en dan op je gevoel afgaan.
 

MaRco2

Forumguru
1.2TSI gereden en wij waren echt verbaasd dat hij zo snel (je merkt het niet, maar op de meter zie je hem euh... meters maken (omhoogschieten) was en enorm stil. Zelfs bij 180 km/h kun je gerust nog bellen (bij wijze van spreken).

1.4TSI was gevoelsmatig (verschil: ingeschakelde AC) niet zo veel sneller, maar nu zonder AC merk je het wel, lekkere trekkracht en het prijsverschil is te overzien (en je hebt flink wat over qua trekgewicht indien van toepassing).

Gewoon zelf ervaren!:) Daar ga je geen spijt van krijgen!:thumbsup:
 
Die 1.2 TSI is een fantastisch blok, dat amper onder doet voor de 1.4 TSI. In combinatie met een DSG is het een perfect duo om vlot met het verkeer mee te kunnen.
 

Pollewop

Forumguru
Hoi Flatron,

Ik heb nu een Fabia Combi met een 1.2 TSi (86 pk), en ben daar dik tevreden over. Ik kan prima meekomen met "de grotere jongens", want 180 kmh is goed haalbaar als ik wil.
Ik heb hier in Zwitserland een proefrit gemaakt in een O3C 1.4 TSI, en dat was voortreffelijk. Mijn conclusie was echter dat ik mijn geld liever besteedt aan een paar leuke extra's (o.a. panoramaschuifdak) dan aan pk's die ik niet zal gebruiken. Harder als 160 kmh rij ik niet of nauwelijks, heb geen sleurhut, en snel optrekken kost me alleen maar het profiel van m'n voorbanden.
Daarom heb ik (zonder proefrit) de keuze gemaakt voor de 1.2 TSI (105 pk), mede op basis van de tests en reviews die ik heb gelezen op internet.

Succes met je keuze... :thumbsup:
 
Indien je van opties houdt en geen racemonster nodig hebt voldoet de 1.2 TSI volledig! Als je budget iets ruimer is zou ik keer de 1.4 TSI nemen!
 

Rosinfield

† In Memoriam
ook dan heb je natuurlijk geen racemonster. 1.2 kun je laten tunen naar 140pk/225 Nm en rijdt dan helemaal fantastisch
 
Bovenaan Onderaan