Skoda Octavia 2-2009

Bakker1988

Nieuw lid
Hallo,

Als eerste zal ik mij voorstellen aangezien ik hier nieuw ben. Ik ben een 24 jarige man uit de buurt van amsterdam. Ben hedendaags in bezit van een vw passat maar wil waarschijnlijk overstappen naar een skoda octavia 2. Nu had ik daar een aantal vragen over.

De auto die ik op het ogen heeft is een 1.4 TSI uit 2009 met ong 65.000 km op de teller.
Wat zijn de zwakke punten van een skoda octavia en waar moet ik op letten bij het kopen ervan? Zijn het degelijke motoren en schakelbakken.

Ik hoop dat jullie mij van wijze raad kunnen voorzien.

Groeten bakker
 

CDK

Forumguru
welkom Bakker op het forum, om je voor te stellen is een speciaal daarvoor bestemd voorstel topic ;)
verder kan je hier met je andere vragen terecht :)
succes met je aankoop!
andere forumleden kunnen je vast van dienst zijn met info.

greetz Corné
 

ertromp

Forumguru
Natuurlijk eerst kijken of het reguliere onderhoud is uitgevoerd.
Specifiek motorisch: nokkenasversteller / kettingspanner die defect kan raken (geratel)
Carosserie: scheurtjes in derde remlicht / steenslag voorzijde
Interieur: Wangen van de stoelen vertonen snel slijtage / bekleding vertoont slijtage
Dit is natuurlijk exemplarisch.

Bij deze km stand zouden de bougies vervangen moeten zijn.

Wat ik ook wel adviseer is om te kijken op de website van leaseplan occasions: http://www.leaseplan.nl/occasions/

Op deze website kun je kijken bij de diverse VAG auto's die een dergelijke motor hebben.

Je kunt dan de onderhoudshistorie zien. Doe dit voor meerdere auto's met een 1.4TSI motor en je ziet een beetje wat er aan onderhoud gebeurt aan dergelijke auto's.

Zo zie je bij de ene het reguliere onderhoud en bij een andere dat er inderdaad de nokkenasversteller vervangen is.
 

CDO

Forumguru
Ik hoor over de 1.4TSI wisselende verhalen.

In het aankoopadvies van de Tiguan in het duitse Allrad magazine werd ronduit gezegd dat dit niet het beste blok was om in je Tiguan te hebben (zeker die uit het begin niet).

En een vriend van me heeft er een in zijn Touran van 2011 en die is razend enthousiast (140 pk + DSG).

Ik zou in ieder geval niet zonder garantie kopen.
 

ertromp

Forumguru
Ik hoor over de 1.4TSI wisselende verhalen.

In het aankoopadvies van de Tiguan in het duitse Allrad magazine werd ronduit gezegd dat dit niet het beste blok was om in je Tiguan te hebben (zeker die uit het begin niet).

En een vriend van me heeft er een in zijn Touran van 2011 en die is razend enthousiast (140 pk + DSG).

Ik zou in ieder geval niet zonder garantie kopen.

Skoda heeft alleen de 122pk versie gemonteerd in de Octavia.
Er zijn inderdaad veel problemen geweest met het 1.4Tsi blok die uitgerust is met turbo en compressor. Die blokken vind je veel terug in VW auto's zoals de Tiguan
 

Bakker1988

Nieuw lid
En dat 1.4 Tsi blok die toen nieuw was die zit in het 2009 model. Heeft het 1.8 tsi blok ook dezelfde problemen?
 

ertromp

Forumguru
En dat 1.4 Tsi blok die toen nieuw was die zit in het 2009 model. Heeft het 1.8 tsi blok ook dezelfde problemen?
Zoals aangegeven heeft Skoda alleen de 122 pk versie toegepast.
Problemen die eventueel kunnen voorkomen in de 1.4TSI en de 1.8 TSI zijn de nokkenasversteller en de kettingspanner. Zie ook mijn bericht #3
 

Bakker1988

Nieuw lid
Ja klopt sorry las het verkeerd. In ieder geval al bedankt voor de terug koppeling.
Is de kettingspanner van de distributie?
Zo te lezen zijn het degelijke motoren.

Zo te lezen heeft u een auto met xenon erin. Is dat bi xenon of alleen het dimlicht xenon. Kan daar niet echt wijzer uit worden namelijk.
 

ertromp

Forumguru
Het gaat inderdaad om de kettingspanner.
De Xenon standaard van de Octavia 2 is alleen op het dimlicht. Heeft trouwens wel AFS wat inhoudt dat licht meedraait in de bochten en zich spreidt afhankelijk van de snelheid.
Er draaien veel 1.4 TSI's in de lease mee uit 2009 die al ca. 130.000km gereden hebben zonder problemen.
 

Michel

Forumguru
Mijn vorige Octavia was toevallig ook van februari 2009. Dit was overigens geen leaseauto, maar ik heb er tot begin dit jaar in rondgereden. Ik heb hem uiteindelijk ingeleverd met 141.000 km op de teller zonder enig serieus probleem. Tot op heden is dit mijn meest probleemloze auto geweest.
 

Bakker1988

Nieuw lid
Dat dacht ik al dat dat idd alleen het dimlicht is. Niet dat dat erg is want dat licht gebruik je ook het meest. En meesturende koplampen zijn wel erg mooi.

Goede geluiden dus, Er komen dus 2 belangrijke punten naar voren, De nokkenasversteller en de kettingspanner.
 

Rallye

Forumguru
Begrijp ik het goed dat op een Octavia II FL twee soorten xenon geleverd worden (of moet ik al werden zeggen)? Standaard (alleen dimlicht als xenon, dus met H7 groot licht) en bixenon (waar het grote licht ook xenon is, door een klepje weg te draaien)? Ik dacht dat het altijd bixenon was?

Of is een Octavia II uit januari 2009 nog een PFL? Die hadden inderdaad geen bixenon.
 

hemi24

Forumguru
Een O2(FL) heeft géén Bi-Xenon. Af fabriek enkel Xenon met H7 voor het grootlicht. Ik heb het nooit als gemis ervaren: het grootlicht geeft je penty licht.

Slijtage aan bekleding van de stoelen heb ik bij de beide O2's geen last van gehad, ook niet dat de stoelen hun vorm zouden verliezen. En in mijn geval zijn dat heel wat uurtjes 100+ kg geweest... :cool:
Wel wil de stof graag pluisjes van bijvoorbeeld wollen truien aan zich "hechten".
 

Rallye

Forumguru
@hemi24: Ik dacht nu juist uit deze thread geleerd te hebben dat ik wel bixenon had, en meen zelfs eruit te begrijpen dat bij een FL (af-fabriek) alleen bixenon mogelijk is (al staat dat er niet expliciet).
 

hemi24

Forumguru
Dan moet het uitsluitend de RS zijn: mijn FL EBL had geen schutters en dus ook geen Bi-Xenon af fabriek.

Is snel te controleren:
1. Je hoort een harde klick alsof er een grote relais geschakeld wordt;
2. Het afgebakende deel van je lichtbundel zal verdwijnen (wat schuin naar rechtsboven wegloopt).

Volgens deze site is het in elk geval geen bi-xenon: http://www.briskoda.net/forums/topic/209292-xenons-bi-or-not/
 

Rallye

Forumguru
We lijken het topic wat te kapen, maar goed.

Het blijft vaag. Ik zie op internet duidelijk referenties naar bixenon bij de Octavia II FL, daar lijkt het overigens voornamelijk om RS'en te gaan. Zie bijvoorbeeld http://www.triplescars.com/en/vehicle.php?stock=14528 en de tekst in de afbeelding op http://www.motor-talk.de/bilder/ext...63825/bi-xenon-octavia-mj2011-i203451306.html (overigens weer geen verwijzing naar de RS). Deze laatste tekst verwijst naar modeljaar 2011. Zou daar misschien het onderscheid kunnen liggen? In 2009 geen bixenon en met ingang van 2011 wel?

Bij mijn huidige RS heb ik nog nooit een klik gehoord, maar heb er ook nooit bewust op gelet (bovendien rij ik altijd als ik overschakel naar groot licht). Wat mij wel als verschil opvalt ten opzichte van mijn vorige (PFL) RS, is dat bij mijn huidige RS de kleur van het licht niet verandert bij het omschakelen naar groot licht. Bij mijn vorige RS (zeker geen bixenon) schakelde je bij groot licht over van xenon naar H7. Daarbij werd kreeg het licht duidelijk een meer gele kleur. Bij mijn huidige RS blijft de kleur van het licht bij overschakelien van dim- naar groot licht hetzelfde. Dat paste wat mij betreft in het idee dat het om bixenon zou gaan, waarbij je immers niet overschakelt op een andere lamp, maar een afdekkapje wegdraait bij overschakelen naar groot licht.

Kortom: wie helpt ons uit de droom?
 

Rallye

Forumguru
Mijn laatste opmerking over xenon hier een tabel uit de handleiding van de Octavia (tot mei 2012):

xenon.jpg



Dus: ook bij xenon is het groot licht H1. Hemi24 heeft gelijk.
 

Bakker1988

Nieuw lid
Haha, waar 1 bericht naar toe kan leiden. In ieder geval ga ik zaterdag kijken naar een skoda uit 2009 met een 1.4 tsi. Ik zal opletten als de nokkenasversteller vervangen is anders is het voor mij een no go. Weet iemand wat de kosten zijn van het vervangen van de kettingspanner. Het vervangen van de ketting is idd voor het 122 pk model niet van toepassing.
 

Bakker1988

Nieuw lid
Nog even een berichtje, Ik lees niet superveel over de nokkenasversteller op internet. Alleen dat sommige mensen er last van hebben. Kan ook niets lezen over terugroepacties en evt coulanceregelingen. Ook zie ik bij een boel auto's dat die niet vervangen is. Nu vraag ik mij dus af is het wel slim om een auto met een niet vervangen nokkenasversteller te kopen.
 

ertromp

Forumguru
Er is idd geen terugroepactie voor de versteller.
Wat ik begrijp is dat het bij de 1.4 TSI/122pk sporadisch voorkomt. Op fora lees je natuurlijk uitzonderingen.
Zeker als je garantie hebt en bij een Skoda dealer koopt zou ik er geen auto op laten staan.
De problemen zijn/waren groter bij de 1.2 TSI
 
Bovenaan Onderaan