"Verborgen menu" airco

dirkkroneman

Forumguru
Ik weet niet of dit al bekend is hier, maar de broer van een vriend van mij werkt bij Volkswagen en hij wist mij een leuk trucje te leren.
Als je op de "econ" knop en de "aanjagerknop" tegelijkertijd drukt dan komt er een soort verborgen menu tevoorschijn. 20130726_120121.jpg

Dan kun je vervolgens met de draaiknop waarmee je normaal gesproken de temperatuur voor de bestuurder instelt bladeren in het menu. Hiermee kun je verschillende waardes aflezen in het rechterdisplay. Zet je hem op -19 dan kun je rechts je geijkte snelheid aflezen (dit komt van de ABS sensor).
20130726_120131.jpg
Er zijn veel waardes af te lezen, maar ik heb er nog niet echt naar gekeken wat wat precies is. Ik weet wel dat je met behulp van de middelste draaiknop (waar je normaal gesproken de blaas snelheid regelt), je als het ware door de submenu's bladert.. Oh en als je uit het menu wil gaan, naar je gewone temperatuurinstelling druk je gewoon weer de "econ" knop in.
 

Pablos

Senior Member
Vroegah toen ik nog rond reed in mijn silberpfeil (Zilveren Seat Leon 1.9 TDI oude model) zat daar een airco in waarmee dit soort trucjes ook uitgehaald konden worden.

Snelheid, RPM, buiten temp, binnen temp, motor temp, etc, etc

Leuk om te zien dat het nog steeds kan bij sommige systemen :):)
 

dirkkroneman

Forumguru
Ja ik had inderdaad wel de indruk binnen-buiten en motor temperatuur af te kunnen lezen. Ben zelf meer benieuwd naar de turbodruk, maar weet niet of die af te lezen valt. Ik dacht dat je de benzinetank inhoud ook in liters af kan lezen, maar weet zo niet welke dat dan is.
 

Gimli

Lid
Ik heb er een Fisconn Carkit inzitten, gekoppeld aan mijn MFD en daar zit een menutje bij waarme je dus idd tankinhoud in liters, olie temp, snelheid, turbodruk, accuvoltage etc. kunt zien. Helaas werkt bij mij alleen dat turbodruk laten zien niet.
 

Zwapp

Forumguru
Vond onderstaande op een vw golf 5 forum, is redelijk hetzelfde volgens mij:


Main channel: 0 - System data
0 Number program
1 Left ERL
2 Skillful ERL
3 Point of job accensione/avvio
4 I recirculate automatic rifle (motor)/I recirculate automatic rifle Bit
5 Heating from active detention
6 Air Quality (7 = fresh air)
7 Deriving
8 Acronym country
9 Sensor zone head

Main channel: 1 - UIF
0 Inner temperature (°C)
1 Surface Temperature (°C) (I think it means external)
2 Temperature piastrine in platinum (°C)
3 Corrector piastrine in platinum (°C)
4 Uif-Sonnenint
5 Corrector radiation (°C)
6 dynamic corrector (°C)
7 OrrettoreC I recirculate (°C)
8 thermal corrector (°C)
9 Compensation ignition (°C)

Main channel: 2 - Sensor radiation SX
0 Radiation not delayed (W/m2)
1 Corrector radiation for regolator temperature (W/m2)
2 Corrector radiation for impeller (W/m2)
3 Value TO

Main Channel: 3 - Sensor radiation DX
0 Radiation not delayed (W/m2)
1 Corrector radiation for regolator temperature (W/m2)
2 Corrector radiation for impeller (W/m2)
3 Value TO

Main Channel: 4 - External Temperature
0 External temperature (°C)
1 Temp. External line CAN (°C)
2 Temperature inhaled air climate (°C)

Main Channel: 5 - Theoretical temperature SX
0 Theoretical Temp. air in escape SX (°C)
1 Theoretical difference between temp. and temp. effective (°C)
2 Value regulation the sx. (½% )
3 Pi-Stell-Max (½%)
4 Defrost SX

Main channel: 6 - Found temperature SX
0 Temp. Found SX (°C)
1 Temp. Feet SX (°C)
2 Temp. Facade SX (°C)


Main channel: 7 - Theoretical temperature DX
0 Theoretical Temp. air in escape DX (°C)
1 Theoretical difference between temp. and temp. effective DX (°C)
2 Values of regulation regolator (½% )
3 Pi-Stell-Max (½% )
4 Defrost

Main channel: 8 - Found temperature DX
0 Found Temp. air in escape DX (°C)
1 Temp. Feet (°C)
2 Temp. Facade (°C)

Main channel:9 - Theoretical temperature evaporator
0 Theoretical temperature evaporator (°C)
1 Theoretical difference between temp. and temp. effective evaporator (°C)
2 Values of regulation evaporator (5mA/Dig)
3 Modality Regolator evaporator (you see under)

Main channel: 10 - Effective temperature evaporator
0 Effective temperature evaporator (°C)
1 Pressure coolant climate (bar)
2 Medium temperature coolant climate (°C)

Main channel:11 - Climate control compressor
0 Power theoretical electrical worker
1 Power effective electrical worker
2 Power electrical worker max
3 Kompressor PWM (0... 200) (Dig)
4 Power electrical worker offset compressor
5 Values power electrical worker
6 Code disinserito compressor (you see system)

Main channel:12 - Climate control impeller
0 Theoretical tension of the electric impeller (V)
1 Manual regulation
2 Code anomaly
3 Reduction impeller (V)
4 Impeller offset (0.1V)

Main channel: 13 - Temperature bocchette air SX
0 Formattato theoretical value (%)
1 Real theoretical value temp. Bocchette sx.(Dig)
2 Confirmation el. temp. Bocchette sx (Dig.)
3 The maximum limit temp. Bocchette sx. (Dig)
4 Limit min. temp. Bocchette sx. (Dig)

Main channel: 14 - Temperature bocchette air DX
0 Formattato theoretical value (%)
1 Real theoretical value temp. Bocchette dx (Dig)
2 Confirmation el. temp. Bocchette dx (Dig)
3 The maximum limit temp. Bocchette dx (Dig)
4 Limit min. temp. Bocchette dx. (Dig)

Main channel: 15 - Piedi/centrale temperature bocchetta
0 Formattato theoretical value (%)
1 Real theoretical value temp. Bocchetta centers them (Dig)
2 Confirmation el. temp. bocchetta centers them (Dig)
3 The maximum limit temp. bocchetta centers them (Dig)
4 Limit min. temp. bocchetta centers them (Dig)

Main channel:16 - Defrost Shovel
0 Formattato theoretical value (%)
1 Theoretical value real Defrost shovel (Dig)
2 Confirmation el. Defrost shovel (Dig)
3 Limit maximum Defrost shovel (Dig)
4 Limit min. Defrost shovel (Dig)

Main channel: 17 - Shovel I recirculate inner
0 Formattato theoretical value (%)
1 Theoretical value real shovel I recirculate (Dig)
2 Confirmation el. shovel I recirculate (Dig)
3 Limit maximum shovel I recirculate (Dig)
4 Limit min. shovel I recirculate (Dig)

Main channel: 18 - Shovel cold air
0 Formattato theoretical value (%)
1 Theoretical value real Shovel cold air (Dig)
2 Confirmation el. Shovel cold air (Dig)
3 Limit maximum Shovel cold air (Dig)
4 Limit min. Shovel cold air (Dig)

Main channel: 19 - Data Motor
0 Vehicle velocity (km/h)
1 Vehicle velocity (Mph)
2 Motor temperature (°C)
3 Engine speed (RPM)
4 Air con compressor speed (RPM)

Main channel: 20 - Data sent by CAN
0 Additional heating (upon request) (1 = on)
1 Confirmation el. PTC (1 = on)
2 Power el. effective PTC
3 % air demanded from radiating climate (%)
4 Relationship % of radiating peak air (%)
5 No performance demanded to the disp. of heating (1=no performance heating)


Main channel: 21 - Ripartitore of air Climate
0 Defrost (%)
1 Facade (%)
2 Feet (%)
3 Bocchetta areazione (%)
4 I recirculate fresh air/cleaned up (+ bocchetta...) (%)
5 Appraisal sensor (%)

Main channel: 22 - Data timer
0 Period of pause (min)
1 Motor operating time (sec)
2 Operating time with inserted key (Sec)

Main channel: 23 - Special channel
0 Sensor inner lighting system (Dig)
1 Air quality sensor

Main channel:24 - Version software
0 Development state
1 Software version
2 Type SW
3 Keep Frozen (0/1 = Values of refrigeration come maintained ad.eccezione.della Diagnosis )
4 Version K Matrix
5 EEP- Testflags
6 It codifies Vag (2)

Main channel: 25 - Test channels
1 - 9

Main channel: 26 - Parameters for surveys on crystals
0 Delay (sec)
1 Passo/udm (digit)
2 The minimal limit (digit)
3 Limit max. (digit)
4 Passo/udm on HellaKit

Main channel: 26 - Bocchetta direct areazione
0 Formattato theoretical value (%)
1 Theoretical value real Bocchetta direct areazione (Dig.)
2 Confirmation el. Bocchetta direct areazione (Dig.)
3 Limit max. Bocchetta direct areazione (Dig.)
4 Limit min. Bocchetta direct areazione (Dig.)

Main channel: 28 - Umidita
0 Theoretical Umidita (%)
1 Relative Umidita on temperature UIF (%)
2 Temp. Crystals WSS (°C)
3 Temperature condensation point (°C)
4 Difference temperature of the melting point (°C)

Main channel: 29 - Crude values umidita
0 Temp. Crystals, corrected (°C)
1 Temp. Crystals, not corrected (°C)
2 Sensor umidita (%)
3 Temperature sensor (°C)
4 Temperature condensation point (test measure) (°C)
5 Code anomaly

Main channel: 30 - Values indicated to you umidita
0 Value sensor termofilo (Dig.)
1 Temperature rif. termofilo (Dig.)
2 Periodic duration umidita (10 (to the power of -4) sec)
3 Temp. Reference umidita (Dig.)
4 Umidita Rel. on the sensor (%)
5 Temperature sensor umidita (°C)
6 Temperature crystals (not corrected) (°C)
 

Zwapp

Forumguru
Dan heb je ook geen schermpje waarop je het kan aflezen lijkt me? Denk niet dat het dan mogelijk is. Wat ik op het www lees gaat alleen over de klimaatbeheersing zoals die op de fotoos is te zien... helaas.
 

Cordoba

Forumguru
Wil het graag proberen, maar heb geen automatische klimaatbeheersing, edoch ook geen 'econ' knop..... :pieker:

Wat ik weet is dat in elk geval bij Seat de voorwaarde om het te kunnen bekijken. (displays in de tellerunit zijn blijkbaar niet goed genoeg). Er zijn ook verschillende filmpjes te vinden op YouTube hiermee, en volgens mij kun je ook nog acceleratie meten bij een sprintje (heb er wel van filmpjes van gezien, maar nooit zelf gezien/gedaan)
 
Zie het al de mijne kan dit niet, heb wel climate control, maar geen canbus systeem in de auto zitten. De mijne is dus voor dit simpelweg te oud. Wel een leuke truc op te weten. Zal eens bij mijn tante kijken in haar vw tiguan.
 

turboturbo

Forumguru
Wat ik ervan begrijp is dat dit dus 'gewoon' (?) een soort van uitlees systeem van CANBUS bevat, wat je anders via de OBD poort doet. Klopt dat?

Dus zo'n leuke gadget die je aan je OBD poort hangt om dergelijke waardes mee uit te lezen (incl. foutmeldingen) kan nu ook meteen op een display in het voertuig zelf. En omdat een automatische klimaatbeheersing meestal een display heeft (en handmatig bediende klimaabeheersing niet) snap ik ook de waarom auto's 'met airco' dit alleen kunnen. :)
 
Bovenaan Onderaan