Verbruik koelvloeistof

Ik moet bij onze Skoda Fabia 1.4 MPI af en toe koelvloeistof bijvullen.
De kilometerstand is 108.000.
De koelinstalllatie is bij de onderhoudsbeurt onder druk gezet. Hierbij was geen lekkage te vinden.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
 

Noord26

Forumguru
Waterpomp. Daarvan kun je pas goed zien dat hij lekt al hij draait. Onder druk zetten is niet voldoende.
 

polf

Senior Member
Ik heb hier thuis al 12 jaar een 1,4 AQW en de temp schakelaar die links voor in de radiateur zit begint iedere 6-12 maanden weer te lekken. (Deze lekt niet iedere dag en je kan het ook nog eens heel moeilijk zien ook.) Als ik de sensor dan weer 30 tot 45 graden vaster draai is het probleem weer opgelost voor een paar maanden tot een jaar. Niet de beste oplossing maar het kost ook bijna niks als je het zelf doet.
Kijk even of je links voor onder de bumper/motor bescherming koelvloeistof zit. Nog beter is even vanaf onder de auto aan de linkerkant omhoog kijken naar de sensor

17 - Thermoschakelaar voor koelluchtventilator -F18-, 35 Nm
upload_2013-10-16_19-19-23.png

Nu is de koppakking van de 1,4 AQW niet echt TOP maar dan had er bij het afpersen ook wat uit moeten komen zou je denken.

Succes Polf
 

turboturbo

Forumguru
Klopt, bij mijn Fabia is daar ook eens een lekkage verholpen (AZQ motor) bij die schakelaar. Was dacht ik een O-ring vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Gooch

Nieuw lid
Goedendag,

uw verhaal over uw lekkage bij de temperatuursensor komt mij heel bekend voor.

Een jaar geleden bij de dealer werd een lekkage bij de sensor geconstateerd.
Echter, de dealer durfde de demontage van de temperatuursensor niet aan, omdat deze zo vast zat in de radiator; ze waren bang om de radiator te beschadigen... Ik heb ze deze reparatie niet uit laten voeren.

Later heb ik thuis zelf gekeken en kreeg ik de indruk dat het kwam van het aftapkraantje eronder...

Die heb ik losgemaakt, schoongemaakt en op de O-ring met vaseline ingesmeerd.
Na montage lekt het nog steeds/weer op die plek bij de radiateur.
Toch lijkt de sensor droog te zijn.

Mijn vragen:
1) In hoeverre kan het zijn dat de radiator kapot gaat van het demonteren van de temperatuursensor
2) Wie is er bekend met lekkage van het aftapkraantje van de 1.4?

Bij voorbaat dank voor enige reactie,

Jochem
 

polf

Senior Member
Radiateur is voor een groot gedeelte van hard plastic, het zou kunnen dat de kracht die nodig is om een oude sensor los te draaien zoveel stress op het plastic geeft dat deze het begeeft of er een scheur in komt. De temp sensor zou theoretisch best vast kunnen zitten op het schroefdraad. Persoonlijk denk ik dat het wel meevalt. (maar een garage zou gezien het aantal auto's dat zij per jaar zien meer ervaring moeten hebben).

LET OP, uitgegaan van een 2001 model 1,4 AQW benzine. Ik weet niet of er verschil in zit bij jouw auto.

Vwb de lekkage bij het tapkraantje. Als het uit het kraantje(2,snelkoppeling) komt zal je het hele kraantje moeten vervangen. Als het komt van de O ring(3) die je ingevet hebt zou ik eerst die O-ring(3) vervangen. Meestal raken ze afgeplat en formeel zou je iedere keer dat je ze losmaakt ook moeten vernieuwen.
Natuurlijk zou er ook hier een scheurtje in het plastic van radiateur of kraantje kunnen zitten.

Snelkoppeling(2) kost rond de 6,-(incl O ring) en een O-ring(3) 0,60. Voor je het nog een keer losmaakt zou ik deze spullen dus maar even bestellen bij de dealer want voor dit geld wil je niet nog een keer al het werk doen.
upload_2013-10-26_16-7-1.png upload_2013-10-26_16-8-28.png

Succes, grtz Polf
 

Bijlagen

  • upload_2013-10-26_16-0-41.png
    upload_2013-10-26_16-0-41.png
    35,1 KB · Weergaven: 43

Gooch

Nieuw lid
Hoi Polf,

bedankt voor je tips! Ga ze van de week in praktijk brengen!

M.vr.gr.
Jochem
 
Bovenaan Onderaan