Waarom geen fatsoenlijke accu?

DimiTator

Actief lid
Dat is nu de tweede keer op een half jaar tijd dat ik s' morgens de lease moet bellen omdat de accu leeg is! :mad:
Ik heb een O2 1,6tdi met een aantal stroomvretende opties (stoelverwarming). In deze Octavia zit een piepkleine accu. Zo eentje wat ze vroeger in een R5-je plaatsten. Veel kleiner dus dan in de vorige O2 1,9tdi, die geen stoelverwarming had. Het gevolg is dat, als ik 's avonds vergeet de koelkast uit te schakelen, de batterij compleet leeg is. Zo leeg dat het geheugen van de MFA gewist is en dat de auto met de handsleutel moet geopend worden. :nono:
Heel vervelend! het is een automaat dus aanslepen kan niet. En omdat de achterklep niet meer open kan, kan ik ook niet aan de startkabels.:arghh:
Met de vorige O2, de 1,9TDI was dat niet. Daar zat een fatsoenlijke accu in :jaja:. Die startte 's morgens nog, zij het wat moeizamer).
Ik ga er toch eens de dealer over aanspreken. Het is een lease, dus als die er geen grotere accu in willen steken, dan bel ik gewoon iedere keer de Belgische ANWB. Kost mij niks! :D
 

Noord26

Forumguru
De grootte van de accu zegt niets over het voorkomen van het langzaam leeg lopen. Er zal een systeem aanwezig zijn in de auto dat langzaam stroom verbruikt. De oplossing zal er niet in zitten om er dan maar een grotere accu in te steken. Je wil het gevolg gaan bestrijden. Beter is om de oorzaak aan te pakken: de onbekende stroomvreter traceren.

In onze auto ligt ook maar een relatief kleine accu. De opties als stoelverwarming en andere stroomverbruikers staan volledig los of een auto wel of niet wil starten.
 

DimiTator

Actief lid
De grootte van de accu zegt niets over het voorkomen van het langzaam leeg lopen. Er zal een systeem aanwezig zijn in de auto dat langzaam stroom verbruikt.

Klopt! Dat is de koelkast.

Het ligt dus niet aan de accu :D
Klopt ook!
Ik leg het anders uit. Als Skoda, net zoals mijn vorige O2, een fatsoenlijke accu zou monteren, dan was er geen probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
de grootste stroomvreters.
Had in de RR een grote accu , maar eens vergeten de koelkast ook uit te zetten en 4 uur later kon ik ook hulpmiddelen gaan organiseren om de RR weer te laten draaien.
Maw je zal zelf je gedrag aan moeten passen om in toekomst deze probs niet meer te hebben.
 

DimiTator

Actief lid
Zoals ik al zei: in de vorige O2 gebruikte ik dezelfde koelkast / box en die had dat probleem niet!
 

Ronnie

Forumguru
Je kunt het toch ongeveer berekenen hoe groot de accu moet zijn?
B.v. je hebt nu een 44Ah accu, koelbox zal ongeveer 6Ah verbruiken, dan is na 6 uur de accu "leeg".
In de oudere TDI's zat een accu in van zo'n 88Ah, dat is dus het dubbele,
in theorie zou je dan na 8 uur nog 40Ah "overhouden" om te starten.
Om het probleem op te lossen zul je dus een grotere accu moeten plaatsen, of nog beter, een tweede accu erin met een scheidingsrelais.
Dan heb je nooit meer last van een lege accu.......
 

DimiTator

Actief lid
Ik heb juist gekeken. Er zit een accuutje van 61ah in. Ik ga eens proberen te meten hoeveel A die koelbox trekt.
 

EdK

Forumguru
Gehele probleem is dat de accu op verbruik wagen vanaf fabriek word berekend en van daaruit de soort accu geplaatst zal worden.
En blijkbaar heeft je nieuwe wagen minder stroom nodig dan de vorige, of was die over bemeten omdat men nog geen gewichtsbesparing toepaste vanwege milieu eisen.
En wat jij nu zegt of verwacht is dat je achteraf een energie slurper in je wagen zet en evengoed verwacht dat dit zonder verder nadenken maar kan.
Tsja helaas is dat niet zo, dan had je dit tijdens de bestelling (koop) van je wagen kenbaar moeten maken en had de leverancier van je wagen voor een meerprijs hierop in kunnen spelen zoals Ronnie ook al aangeeft.

Als voorbeeld: Bij mijn laatste werkgever hadden we servicewagens met een omvormer naar 230V zodat we op lokatie konden boren en slijpen.
Dit is kenbaar gemaakt aan de leasemaatschappij die dit heeft aangegeven bij de dealer die ging leveren.
Met gevolg dat er een zwaardere Dynamo ingezet werd en een tweede accu met scheidings relais.
En dit alles is door de dealer verzorgt.

Maar door klakkeloos de fabriek ( in dit geval Skoda ) hiervan de schuld te geven dat je met deze wagen nu wel problemen hebt gaat te ver.
De fabriek bepaald de accu aan de hand van hoe hij zijn wagen aflevert aan de hand van de verbruikers. En indien hij niet weet wat jij er mee gaat doen dus niet met een over capaciteit.

Zo simpel is het
 

DimiTator

Actief lid
Het zal wel met gewichtsbesparing te maken hebben.
Maar goed. Ik vind niet dat ik daar fout aan heb. Omdat ik over de vorige O2 zeer tevreden was, heb ik gewoon terug dezelfde besteld. Kan ik weten dat accu nu plots veel kleiner is? Net hetzelfde met de DSG: kan ik weten dat die heel anders schakelt? Als je prima tevreden bent van iets, dan koopt je terug hetzelfde, omdat je dan kiest voor dezelfde zekerheid.
Als ik al jaren van de bakker tevreden ben, en hij verdrievoudigt plots het zoutgehalte van zijn brood, dan ga ik ook klagen. Het argument van "je had het maar moeten vragen" gaat niet altijd op. Zeker niet als je hetzelfde koopt als tevoren.
Maar goed: In dit geval ga ik het eens aankaarten met de dealer. Dat zijn prima mensen, die nog voor hun klanten in het vuur durven springen. Goei kans dat we er samen wel uitkomen.
 
Laatst bewerkt:

LdN

Forumguru
De primaire functie van de accu is het starten van de motor, door de nog steeds niet stilstaande ontwikkelingen in de motoren en de accu's zijn
vandaag de dag de startstromen voor de motoren lager dan vroeger en ook de accu's kunnen steeds hogere startstromen leveren door verbeterde productie methodes en verregaande specialisatie in verschillende toepassingen.
Hoe veel startstroom een accu kan leveren is maar in zeer beperkte mate afhankelijk van het aan tal ampere uren (Ah) wat een accu kan leveren maar wordt in hoofdzaak bepaald door de inwendige constructie.
Om even aan te geven; een startpoging van 5 seconden met een startstroom van 150A is slechts 0,2 Ah.
Hieruit blijkt wel dat wat betreft Skoda (en alle andere fabrikanten) de primaire functie, het starten van de motor het belangrijkste is.
Accu's worden steeds duurder om te fabriceren dus het monteren van een kleinere en dus goedkopere accu die zijn primaire taak uitstekend kan vervullen
is dus een logische stap, te meer omdat wij niet te veel willen betalen voor onze auto's.
Er bestaan niet voor niets verschillende types accu's voor de verschillende toepassingen.
 

DimiTator

Actief lid
Inderdaad. ik beschouw het ook niet als echt een gebrek. Strikt genomen is het dat ook niet.
Maar het is nooit aangenaam voor onverwachte verrassingen komen te staan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het argument van "je had het maar moeten vragen" gaat niet altijd op. Zeker niet als je hetzelfde koopt als tevoren.
De grap is nu juist dat je niet "terug hetzelfde" koopt.
Dat merk en modelnaam overeenkomen zegt op zich niet zo veel. Het is immers een nieuwe versie, waar jaren ontwikkeling en nieuwe inzichten in verwerkt zijn.

Dus ligt het voor de hand dat je vooraf de technische specificaties van je bestaande auto vergelijkt met die van de beoogde nieuwe. En dan niet alleen voor wat betreft de motor (1.6tdi versus 1.9tdi: wat doet die qua vermogen, trekkracht en eventueel verbruik) maar ook zaken als accucapaciteit, laad- en trekgewicht etc.
Gewoon een kwestie van nagaan of hij aan alle te stellen eisen voldoet, om verrassingen achteraf te voorkomen.
 

DimiTator

Actief lid
Mooi in theorie. Geloof jij nu echt dat iemand die een auto koopt gaat vragen naar de accu-capaciteit, het type remblokjes, de dikte van het plaatstaal, de krasvastheid van de lak, het gebruik van solventhoudende hulpmaterialen bij fabricage, het brandreactiegedrag van de binnenbekleding.......? Geloof je dat nu echt????


( Ik heb eens ooit aan een auto-verkoper gevraagd naar het geluidsspectrum in het interieur en het equivalent geluiddrukniveau. Hij had geen gedacht waar men dat kan vinden. Dat zijn pertang heel pertinente vragen als je veel onderweg bent. Bovendien bestaan daar EN-normen voor, dus het moet getest zijn. )
 

turboturbo

Forumguru
Geloof jij nu echt dat iemand die een auto koopt gaat vragen naar de accu-capaciteit, het type remblokjes, de dikte van het plaatstaal, de krasvastheid van de lak, het gebruik van solventhoudende hulpmaterialen bij fabricage, het brandreactiegedrag van de binnenbekleding.......? Geloof je dat nu echt????
Nee, dat niet. Maar een beetje zelf onderzoek kan ook geen kwaad.

De meeste mensen boeit het immers ook weer totaal niets. Die weten hooguit of ze een benzine of een diesel auto willen, en maken zich verder druk over de kleur, opties en prijs van in te ruilen wagen.

Van mensen die dit soort technische informatie wel boeit, zou ik me zo voor kunnen stellen dat die wat zelf onderzoek vantevoren doen. Net zoals bijv. caravan trekkers onderzoek doen naar motorisering en max. trekgewicht?
 

DimiTator

Actief lid
Inderdaad. Je vraagt dat over dingen die je belangrijk vind. Niet over dingen die vanzelfsprekend zijn.
Toen ik deze auto kocht, was het een heel belangrijk item het lawaai binnen. De oude 1,9TDI met pompverstuivers was in de O2 nogal rumoerig. Ik heb toen 3 auto's getest, met een geluidsmeter. Ik heb er nog ooit een onderwerp over gestart op een ander forum (waarvan de naam me even ontsnapt).
En toch heb ik in 2007 de 1,9TDI proefgereden. Maar een uurtje lawaai, tegen lange ritten van meerdere uren....
Om maar te zeggen: er zijn dingen waarmee je problemen verwacht. En dan nog....
 

andrehj

Forumguru
Het gevolg is dat, als ik 's avonds vergeet de koelkast uit te schakelen, de batterij compleet leeg is.
Dus jij sluit zelf een koelkast (blijkbaar zonder werkende accubewaking) aan op een stopcontact wat ook met uitgeschakelde motor nog spanning voert, vergeet deze koelkast uit te zetten en gaat vervolgens zitten klagen dat het niet aan jou ligt maar aan de accu?

Sorry, maar zou je de oorzaak misschien bij jezelf moeten zoeken?
 

EdK

Forumguru
Ik heb er nog ooit een onderwerp over gestart op een ander forum (waarvan de naam me even ontsnapt).

Wil je wel even helpen met die naam hoor, was het skodaforum.eu !
Zal verder over die discussie niet verder gaan maar je zou het nog eens na kunnen lezen, en dan bedoel ik lezen
 

DimiTator

Actief lid
Dus jij sluit zelf een koelkast (blijkbaar zonder werkende accubewaking) aan op een stopcontact wat ook met uitgeschakelde motor nog spanning voert, vergeet deze koelkast uit te zetten en gaat vervolgens zitten klagen dat het niet aan jou ligt maar aan de accu?

Sorry, maar zou je de oorzaak misschien bij jezelf moeten zoeken?

Zoals ik al zei: mijn eerdere auto's hadden dat probleem niet, met dezelfde koelkast.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan