Zelf vervangen / aanschaf vervangende lampen
Ik wilde aan deze discussie nog even het volgende toevoegen:
Gisteren zelf mijn Xenon's vervangen. Is heel gemakkelijk:
- Koplampunit uit de auto halen (1 witte kunststof duimschroef, 1 beugel, 1 geklemde stekker, zie handleiding (RTFM
)),
*de klem gaat best zwaar, je moet hem helemaal uittrekken voordat de lamp loskomt. voor het vervangen van bv een richtingaanwijzer geldt deze procedure ook, vandaar dat dit deel in de handleiding staat.
- 2 beugeltjes van het glazen deksel verwijderen,
- 2 torxschroefjes van het glazen deksel losschroeven,
- 2 torxschroefjes van de bevestigingsbeugel van de xenonlamp losschroeven,
- bevestigingsbeugeltje van de oude xenonlamp schuiven (gaat wat zwaar, maar zit nergens aan vast, gewoon duwen),
- Vervolgens in omgekeerde volgorde alles weer in elkaar zetten (in mijn Haynes boek voor de motor zeggen ze dan: "Installation is the reverse of removal").
Uiteraard even goed opletten dat de koplamp weer goed op zijn plek zit (beugel helemaal inschuiven), en dan de duimschroef weer vastdraaien. Ik heb ook de accu losgekoppeld, omdat ik niet weet of de boordcomputer anders misschien moeilijk gaat doen, kan sowieso geen kwaad om de stroom af te koppelen als je aan elektriek gaat werken.
Lampen heb ik gekocht bij Superskoda.com, omdat ik daar ook nog wat andere zaken wilde hebben. De originele Skoda lampen kosten bij hen €50,-/st. Zelf wil ik weleens zien of de Osram Silverstars echt zoveel beter zijn, dus heb ik ongeveer €100,- per lamp betaald.
Ook via Ebay is er goed aan lampen te komen. Vooral in Duitsland worden ze veelvuldig aangeboden. Ik zag ze voor onder 80 euro per paar inclusief verzendkosten. En dan heb ik het over Osram lampen, dus geen imitatie.
Ik heb de lampen overigens uit voorzorg vervangen, men zegt tenslotte dat ze na 100.000 km behoorlijk aan kracht verloren zouden hebben. De oude lampen heb ik nu in de auto liggen als reserve.
Groet,
Remco