- Taal
- Nederlands
Zoals in een eerder post al aangegeven vond ik het raar dat de achterste interieur verlichting niet geschakeld is op de deuren.
Aangezien ik toch mijn interieur verlichting heb verLED heb ik even de multimeter erbij gepakt en het een en ander doorgemeten.
Bij het demonteren van de achterste verlichting constateerde ik al meteen dat de module drie aansluitingen had en er maar twee op de stekker aanwezig waren.
Als ik op de eerste foto de derde pin volg dan gaat deze niet via de schakelaar.
Dus daar zou een schakel draad op aangesloten kunnen worden met een speciaal stekkertje (die ik nog had liggen van een van de vorige projecten)
Nu de voorste interieur console even onder handen genomen.
Het glaasje trek je er zo vanaf met je handen. Vanaf de zijkant van het glaasje trekken dan plopt het zo los.
Achter het glaasje zitten links en rechts van de buislamp twee torx schroeven. Als je die losdraait kan je het hele console met een beetje kracht loshalen. in dit deel bevind zich overigens ook het microfoontje voor de handsfree installatie van de amundsen+.
Na doormeten met de multimeter is de rechter (zie foto) enkele draad (geel bruin) de geschakelde draad.
(Met op de achtergrond de superb)
Nu heb ik een extra draad getrokken over de dakhemel heen en die verbonden met de enkele draad aan de voorste console en op de vierde positie op de andere stekker van de achterste console. (dit is de aansluiting voor het derde pinnetje op de achterste console.)
Voor het trekken van de draad heb ik installatie draad gebruikt om dit over de dakhemel van voor naar achteren te trekken. Het helpt hierbij om de zonnebril houder weg te halen. (deze trek je met beleid makkelijk los)
Daarna 1,5 kwadraat gebruikt wat ik nog had liggen om het een met het ander te verbinden.
Het resultaat:
Wanneer de deur wordt geopend en de stand van de schakelaar in de console op het deur teken staat. Gaan zowel de voorste als de achterste consoles branden. De losse knoppen op de achterste console werken ook nog.
De lampen zijn dus nog volledig functioneel.
Hieronder nog even de type lampen mocht je ze voor led willen vervangen.
voorste console:
2 x W5W lampen
1 x buislamp C5W 42MM
Achterste console:
2 x buislamp C5W 36MM
Ik weet niet of bovenstaande ook van toepassing is op de rapid HB
Misschien dat de rapid HB rijders dit kunnen bevestigen!!
Hier wat foto's van het verLEDden van de spaceback. Met dank aan leddel voor de uitstekende service.
Ik heb voor het interieur alle festoon buisleds met de leds weggedraaid waardoor je indirect licht krijgt. Anders vond ik zelf de LEDs te fel.
Bij de kentekenplaat verlichting met een witte auto is LED wel een vereiste wat mij betreft.
Dat gele licht op de witte auto van de normale lampjes staat echt niet.
De achterste interieur verlichting
Voor verdere reacties zie deze thread
DIY - Achterste interieur verlichting op deuren schakelen - Rapid SB
Aangezien ik toch mijn interieur verlichting heb verLED heb ik even de multimeter erbij gepakt en het een en ander doorgemeten.
Bij het demonteren van de achterste verlichting constateerde ik al meteen dat de module drie aansluitingen had en er maar twee op de stekker aanwezig waren.
Als ik op de eerste foto de derde pin volg dan gaat deze niet via de schakelaar.
Dus daar zou een schakel draad op aangesloten kunnen worden met een speciaal stekkertje (die ik nog had liggen van een van de vorige projecten)
Nu de voorste interieur console even onder handen genomen.
Het glaasje trek je er zo vanaf met je handen. Vanaf de zijkant van het glaasje trekken dan plopt het zo los.
Achter het glaasje zitten links en rechts van de buislamp twee torx schroeven. Als je die losdraait kan je het hele console met een beetje kracht loshalen. in dit deel bevind zich overigens ook het microfoontje voor de handsfree installatie van de amundsen+.
Na doormeten met de multimeter is de rechter (zie foto) enkele draad (geel bruin) de geschakelde draad.
(Met op de achtergrond de superb)
Nu heb ik een extra draad getrokken over de dakhemel heen en die verbonden met de enkele draad aan de voorste console en op de vierde positie op de andere stekker van de achterste console. (dit is de aansluiting voor het derde pinnetje op de achterste console.)
Voor het trekken van de draad heb ik installatie draad gebruikt om dit over de dakhemel van voor naar achteren te trekken. Het helpt hierbij om de zonnebril houder weg te halen. (deze trek je met beleid makkelijk los)
Daarna 1,5 kwadraat gebruikt wat ik nog had liggen om het een met het ander te verbinden.
Het resultaat:
Wanneer de deur wordt geopend en de stand van de schakelaar in de console op het deur teken staat. Gaan zowel de voorste als de achterste consoles branden. De losse knoppen op de achterste console werken ook nog.
De lampen zijn dus nog volledig functioneel.
Hieronder nog even de type lampen mocht je ze voor led willen vervangen.
voorste console:
2 x W5W lampen
1 x buislamp C5W 42MM
Achterste console:
2 x buislamp C5W 36MM
Ik weet niet of bovenstaande ook van toepassing is op de rapid HB
Misschien dat de rapid HB rijders dit kunnen bevestigen!!
Hier wat foto's van het verLEDden van de spaceback. Met dank aan leddel voor de uitstekende service.
Ik heb voor het interieur alle festoon buisleds met de leds weggedraaid waardoor je indirect licht krijgt. Anders vond ik zelf de LEDs te fel.
Bij de kentekenplaat verlichting met een witte auto is LED wel een vereiste wat mij betreft.
Dat gele licht op de witte auto van de normale lampjes staat echt niet.
De achterste interieur verlichting
Voor verdere reacties zie deze thread
DIY - Achterste interieur verlichting op deuren schakelen - Rapid SB