- Taal
- Nederlands
Zonder al te veel reclame te maken bij superskoda rvs voetsteun, pedalen en de (in mijn ogen) missende instaplijsten op de spaceback elegance besteld.
Rapid RS+ footrest OEM 25 EUR
Rapid luxury door sills 60 EUR
Rapid 25th anniversary GTI pedals 35 EUR
plus 10 EUR verzendkosten
Hier het hele setje.
Binnen vier dagen via GLS in huis en netjes verpakt. Het enige is dat de pinnen van de voetsteun een instaplijst had beschadigd. Je ziet er niet heel veel van maar ik heb dit toch even bij superskoda gemeld. Ben benieuwd of ze er nog wat mee doen.
Afijn eerste begonnen met het makkelijkste stuk de instaplijsten.
Het zijn de oem instaplijsten en worden met 'gebruiksaanwijzing' geleverd.
Daarin staat dat je een mal moet gebruiken voor de installatie.
Die zat er natuurlijk niet bij. Dus dan maar een beetje afmeten en op het oog plaatsen.
Let wel op dat de pijlen aan de onderkant van de instaplijsten wijzen naar de neus van de auto.
De voorste instaplijsten heb ik gelijk gehouden met de overgang in het plastic die je deur rubbers op zijn plek houden.
Voor de achterdeur heb ik eigenlijk hetzelfde gedaan en ongeveer 11,5 cm vanuit de overgang van het plastic tussen de achterbank en de onderste lijst aangehouden.
Zodat je netjes dezelfde afstand houdt.
Verder is het dan simpel. schoonmaken (in dit geval heb ik brandspiritus gebruikt) en dan plakken.
Toen kwam de volgende uitdaging en dat zijn de voet pedalen.
Erafhalen gaat eigenlijk vrij makkelijk met een platte schroevendraaier.
Het rem pedaal zit met een extra pieldingetje vast in het ijzeren rempedaal. Zoals hieronder in het midden van de foto te zien.
Zoals ze wel eens zeggen eraf gaat altijd makkelijker als erop. Nou dat was in dit geval ook zo.
Voor het koppelings en rem pedaal heb ik het RVS losgehaald van het rubber van de nieuwe pedalen.
Het rubber van het koppelings pedaal kan je makkelijk over de randen van het pedaal schuiven.
Het rem pedaal met zijn pieledingetje gaat even wat lastiger. Uiteindelijk heb ik een klein beetje dreft gebruikt om het pieledingetje in te zepen (het lijkt alsof het nu ranzig word, moi excuse)
Hiermee kan je het makkelijker door het gaatje wringen om vervolgens de rubbere randen om het pedaal heen te vouwen.
Daarna het rvs van het koppelings en rem pedaal van onder naar boven schuivend over het rubber plaatsen zodat de rubbere nopjes netjes door het rvs heen steken.
En dan is het gaspedaal aan de beurt. Het gaspedaal heeft geen additioneel plastic en kan theoretisch het rvs pedaal hier overheen geschoven worden.
Na ongeveer een uur klooien eindelijk een goede methode bedacht om dit pedaal te monteren.
Allereerst haal je het rvs van het rubber af en plaats je het RVS over je gaspedaal.
Waarom zou je denken?
Ik ben er achter gekomen dat de radius die het pedaal volgt scherper is als de radius van het pendaal en dat het er daarom nooit lekker op kon worden gezet. sterker nog het gewoon niet past.
Door met wat specifiek speciaal gereedschap (je voet) op een harde ondergrond deze radius iets minder scherp te maken en het een beetje te passen en te meten op het gas pedaal. Heb ik uiteindelijk de radius goed gekregen.
Daarna heb ik in dit geval het rvs weer over het rubber geplaatst en het gehele gaspedaal van onder naar boven over het gaspedaal geschoven. Met een platte schroevendraaier heb ik op een aantal plekken het rubber netjes om het gaspedaal heen gepielt en klaar was keer met de pedalen.
Toen kwam de andere uitdaging. Zoals al eerder in een ander topic vermeld hebben alle rapids af fabriek geen voetsteun waardoor er slijtage optreedt in de stof op de plek waar je je voet neerzet.
Hier hebben ze het volgende pedaal op verzonnen bij superskoda.
Zoals je ziet zitten er ijzeren pennen die je in de bekleding kunt steken. Op de plek waar het pedaal moet komen is de stof al iets dikker waardoor er genoeg ruimte is om ze erin te steken.
Nu is alleen de uitdaging hoe doe je dit netjes en in 1 keer goed.
Ik heb op de achterkant van het pedaal in ieder geval voor de zekerheid wat dubbelzijdig tape bevestigd. Wat ze ook voor tapijt gebruiken. Onder het mom van als de pinnen het niet houden heb je altijd nog tape.
Als je de punten plaatst in het tapijt merk je dat de punten aan de linkerkant dieper en makkelijker in de stof kunnen dan rechts. (waarschijnlijk is de stof links dikker dan rechts op die plek)
Ik heb de pinnen in de stof gedrukt zodat de 'streepjes' van deze pinnen de positie in de stof bepaald.
Aangezien aan de rechter kant de stof minder dik is heb ik de voetsteun verticaal geplaatst op de plek waar de positie van de rechter gaten zit en daar de pinnen door de stof gedrukt. Dan kan je de rechterpinnen ombuigen door op de linker kant van de steun te drukken. Hiermee vouw je de pinnen aan de rechter kant naar binnen toe.
De pinnen aan de linker kant heb ik toen naar de gaten aan de linker kant begeleid en die linker pinnen iets naar binnen toe gebogen.
Wanneer je dan druk uitoefend, wederom met de speciale tool (je voet), op het pedaal zullen deze pinnen ook naar binnen vouwen als het waren.
I.c.m. het dubbelzijdig tape en het naar binnen vouwen van deze pinnen zit het pendaal heel goed vast en zal niet gemakkelijk kunnen verschuiven.
Al met al hoop ik dat ik dit verhaal en beetje hebt kunnen overbrengen. In totaal duurde het 2 uurtjes echter heb ik en uur zitten klooien met het gaspendaal dus netto 1 uur als je een beetje handig bent.
Hieronder het eindresultaat.
En de spaceback op zijn wintersloffen.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel.
Voor meer info zie de volgende thread:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/ho...voetsteun-instaplijsten-en-rvs-pedalen.20940/
Rapid RS+ footrest OEM 25 EUR
Rapid luxury door sills 60 EUR
Rapid 25th anniversary GTI pedals 35 EUR
plus 10 EUR verzendkosten
Hier het hele setje.
Binnen vier dagen via GLS in huis en netjes verpakt. Het enige is dat de pinnen van de voetsteun een instaplijst had beschadigd. Je ziet er niet heel veel van maar ik heb dit toch even bij superskoda gemeld. Ben benieuwd of ze er nog wat mee doen.
Afijn eerste begonnen met het makkelijkste stuk de instaplijsten.
Het zijn de oem instaplijsten en worden met 'gebruiksaanwijzing' geleverd.
Daarin staat dat je een mal moet gebruiken voor de installatie.
Die zat er natuurlijk niet bij. Dus dan maar een beetje afmeten en op het oog plaatsen.
Let wel op dat de pijlen aan de onderkant van de instaplijsten wijzen naar de neus van de auto.
De voorste instaplijsten heb ik gelijk gehouden met de overgang in het plastic die je deur rubbers op zijn plek houden.
Voor de achterdeur heb ik eigenlijk hetzelfde gedaan en ongeveer 11,5 cm vanuit de overgang van het plastic tussen de achterbank en de onderste lijst aangehouden.
Zodat je netjes dezelfde afstand houdt.
Verder is het dan simpel. schoonmaken (in dit geval heb ik brandspiritus gebruikt) en dan plakken.
Toen kwam de volgende uitdaging en dat zijn de voet pedalen.
Erafhalen gaat eigenlijk vrij makkelijk met een platte schroevendraaier.
Het rem pedaal zit met een extra pieldingetje vast in het ijzeren rempedaal. Zoals hieronder in het midden van de foto te zien.
Zoals ze wel eens zeggen eraf gaat altijd makkelijker als erop. Nou dat was in dit geval ook zo.
Voor het koppelings en rem pedaal heb ik het RVS losgehaald van het rubber van de nieuwe pedalen.
Het rubber van het koppelings pedaal kan je makkelijk over de randen van het pedaal schuiven.
Het rem pedaal met zijn pieledingetje gaat even wat lastiger. Uiteindelijk heb ik een klein beetje dreft gebruikt om het pieledingetje in te zepen (het lijkt alsof het nu ranzig word, moi excuse)
Hiermee kan je het makkelijker door het gaatje wringen om vervolgens de rubbere randen om het pedaal heen te vouwen.
Daarna het rvs van het koppelings en rem pedaal van onder naar boven schuivend over het rubber plaatsen zodat de rubbere nopjes netjes door het rvs heen steken.
En dan is het gaspedaal aan de beurt. Het gaspedaal heeft geen additioneel plastic en kan theoretisch het rvs pedaal hier overheen geschoven worden.
Na ongeveer een uur klooien eindelijk een goede methode bedacht om dit pedaal te monteren.
Allereerst haal je het rvs van het rubber af en plaats je het RVS over je gaspedaal.
Waarom zou je denken?
Ik ben er achter gekomen dat de radius die het pedaal volgt scherper is als de radius van het pendaal en dat het er daarom nooit lekker op kon worden gezet. sterker nog het gewoon niet past.
Door met wat specifiek speciaal gereedschap (je voet) op een harde ondergrond deze radius iets minder scherp te maken en het een beetje te passen en te meten op het gas pedaal. Heb ik uiteindelijk de radius goed gekregen.
Daarna heb ik in dit geval het rvs weer over het rubber geplaatst en het gehele gaspedaal van onder naar boven over het gaspedaal geschoven. Met een platte schroevendraaier heb ik op een aantal plekken het rubber netjes om het gaspedaal heen gepielt en klaar was keer met de pedalen.
Toen kwam de andere uitdaging. Zoals al eerder in een ander topic vermeld hebben alle rapids af fabriek geen voetsteun waardoor er slijtage optreedt in de stof op de plek waar je je voet neerzet.
Hier hebben ze het volgende pedaal op verzonnen bij superskoda.
Zoals je ziet zitten er ijzeren pennen die je in de bekleding kunt steken. Op de plek waar het pedaal moet komen is de stof al iets dikker waardoor er genoeg ruimte is om ze erin te steken.
Nu is alleen de uitdaging hoe doe je dit netjes en in 1 keer goed.
Ik heb op de achterkant van het pedaal in ieder geval voor de zekerheid wat dubbelzijdig tape bevestigd. Wat ze ook voor tapijt gebruiken. Onder het mom van als de pinnen het niet houden heb je altijd nog tape.
Als je de punten plaatst in het tapijt merk je dat de punten aan de linkerkant dieper en makkelijker in de stof kunnen dan rechts. (waarschijnlijk is de stof links dikker dan rechts op die plek)
Ik heb de pinnen in de stof gedrukt zodat de 'streepjes' van deze pinnen de positie in de stof bepaald.
Aangezien aan de rechter kant de stof minder dik is heb ik de voetsteun verticaal geplaatst op de plek waar de positie van de rechter gaten zit en daar de pinnen door de stof gedrukt. Dan kan je de rechterpinnen ombuigen door op de linker kant van de steun te drukken. Hiermee vouw je de pinnen aan de rechter kant naar binnen toe.
De pinnen aan de linker kant heb ik toen naar de gaten aan de linker kant begeleid en die linker pinnen iets naar binnen toe gebogen.
Wanneer je dan druk uitoefend, wederom met de speciale tool (je voet), op het pedaal zullen deze pinnen ook naar binnen vouwen als het waren.
I.c.m. het dubbelzijdig tape en het naar binnen vouwen van deze pinnen zit het pendaal heel goed vast en zal niet gemakkelijk kunnen verschuiven.
Al met al hoop ik dat ik dit verhaal en beetje hebt kunnen overbrengen. In totaal duurde het 2 uurtjes echter heb ik en uur zitten klooien met het gaspendaal dus netto 1 uur als je een beetje handig bent.
Hieronder het eindresultaat.
En de spaceback op zijn wintersloffen.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel.
Voor meer info zie de volgende thread:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/ho...voetsteun-instaplijsten-en-rvs-pedalen.20940/