Onregelmatige loop en inhouden bij rijden:

LJA

Nieuw lid
Ik heb een Skoda Octavia (2) 1.6 motorcode BGU bouwjaar 2005 met een langlopend probleem.

De motor loopt bij stationair te bokken valt terug in zijn toeren en gooit het toeren tal weer omhoog. tot dat hij uiteindelijk uitvalt.
Ook tijdens het rijden is het inhouden bij gelijk toerental voelbaar.

Foutcodes p0341nokkenas positie sensor signaal niet logisch en abs esp 01314.

Wij hebben reeds diverse reparatie uitgevoerd.
- gasklep vervangen en ingeleerd.
- egr klep gedemonteerd en schoongemaakt.
- motor gecontroleerd op valse lucht met rook machine.
- bobine uitgewisseld.
- bekabeling temperatuur sensor vervangen.
- bekabeling nokkenassensor gecontroleerd.
- krukas en nokken as sensoren vernieuwd.
- voedingsrelais gecontroleerd.
- massa punten gereinigd
- map sensor gereinigd.
- spruitstuk pakking inlaat en olie pijlstok vervangen ivm valse lucht.
- distibutie timming gecontroleerd.
- op het nokkenassignaal hebben wij op pin 1/ 5 volt en op pin 2 / blokspanning.
- wij hebben met vdcs het toerental iets hoger gezet van waarde 128 naar 148 daarmee loopt de motor een stuk rustiger maar nog niet zoals het hoort.


Hoor graag of dat iemand suggesties heeft.

Gr Geert
 

Antera

Donateur
Controleer de merktekens van het vliegwiel met die van de krukas(distrizijde) en de nokkenastandwielen. Komt vaker voor dat de spie op de as verdraait waardoor er kleine afwijkingen komen die de auto niet gecorrigeerd krijgt. Tevens kan de riem uitgerekt zijn. Ook verkeerde bougies.
 

LJA

Nieuw lid
Antera (& Tees & ertromp), dank voor de snelle reactie!
Afgelopen week was hier in het zuiden vakantie, waardoor de boel even 'stil' lag.

Volgende week woensdag 28 februari staat een afspraak gepland om de merktekens te controleren.
Vooruitlopend hierop deel ik nog even, hoe afgelopen week verlopen is. Wellicht voegt dit nog iets toe?
Graag verneem ik jullie reactie, waarvoor bij voorbaat hartelijk dank.

Afgelopen week heb ik voor de zekerheid de tank een keer geheel gevuld met een injection cleaner (300 ml van Xenum) en Shell V-Power 98.
Vervolgens zijn we met de auto naar een bungalowpark in Belgie gereden. Tijdens de droge heenrit stotterde de auto verschillende keren, waarbij tegelijkertijd het ESP-lampje knipperde.
Het bij het stotteren gelijktijdig meeknipperen van het ESP-lampje was nieuw. Eerder ging wel eens het ESP-lampje aan bij het starten, wat bij opnieuw starten weer uit ging.
Het maakte bij het stotteren niet uit in welke versnelling ik reed. (Terwijl ik op een lange, droge, rechte weg 80 km/u reed en de auto stotterde, heb ik terug- en opgeschakeld, maar bleef de auto stotteren en het ESP-lampje knipperen.)

Op de terugrit gebeurde dit weer verschillende keren. Ik heb toen de ESP handmatig uitgeschakeld op het dashboard.
Na korte tijd gingen naast het ESP-lampje ook het ABS-lampje en het bandenspanning-lampje blijvend branden.
Bij opnieuw starten blijven deze 3 lampjes branden. Ik krijg de ESP niet meer aangezet. Ook de bandenspanning is niet te resetten via het knopje op het dashboard.
De auto wordt volgende week woensdag uitgelezen en dan worden ook de genoemde merktekens gecontroleerd.
Ik laat weten, wat hieruit komt.

Voegt dit verhaal nog iets toe? Of staan deze dingen los van de eerdere problemen en gaat het om een nieuw probleem?
 

Tees

Donateur
Om de een of andere reden zie ik mijn vorige reactie niet terug, maar goed.

Op zich is het niet raar gegeven de eerdere foutcodes dat de ESP en ABS ook in de stress raken. Het lijkt er sterk op dat er foutieve informatie bij de ECU binnenkomt (dat is ook die foutcode voor de nokkenassensor), of de ECU in de war is. Dat laatste lijkt de tweede foutcode op te wijzen, want die geeft geen communicatie met de ECU aan.

Zonder dat we nu de nieuwe foutcodes weten, begin ik steeds meer te denken aan een probleem met of rondom de ECU. Er is al heel veel veranderd en gecheckt, maar het probleem verandert blijkbaar niet. Mijn gevoel gaat dan naar de (mogelijk!) centrale deler van die problemen, en dat is de ECU zelf. Misschien corrosie in de stekker daarvan, kabelbreuk of vochtintrede in de ECU zelf? Gebeurt wel eens vaker bij deze generatie autos.
 

LJA

Nieuw lid
Goedemorgen,

Hierbij het meest recente uitlees bestand met vcds.

Gr Geert
 

Bijlagen

  • Log-64-RL-JT-TMBBA61Z758036721-249350km-154938mi.txt
    10,8 KB · Weergaven: 10

LJA

Nieuw lid
Goedemiddag woensdag hebben we de auto weer uitgelezen kwamen diverse foutcodes op de wielsensor rv naar voren hier hebben we de bekabeling doorgemeten naar de sensor en de sensor, bekabeling bleek onderbroken na herstel van de bekabeling geen storing meer op de sensor rv.

verder hebben wij de distributie gedemonteerd en de tandwielen op de krukas en de nokkenas los gehaald om de spie te controleren deze waren in orde. Wij hebben ook de merktekens op de bak vergeleken met die op de krukas poelie ook deze is in orde.

nu heb ik opnieuw een log bestand van de laatste keer uitlezen toegevoegd.

Daar zit opnieuw de foutcode in van de nokkenas sensor.

Graag jullie reactie bekabeling doormeten van de nokkenas sensor nogmaals of wijst ea naar de ecm.

Hoor het graag,

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr Geert
 

LJA

Nieuw lid
Zag dat het laatste bestand niet geupload was hierbij de juiste.
 

Bijlagen

  • Log-64RLJT-TMBBA61Z758036721-249370km-154951mi.txt
    9,6 KB · Weergaven: 5

LJA

Nieuw lid
Goedemiddag,

Wij hebben inmiddels de auto terug gehad en hebben de bekabeling naar de nokkenas sensor vernieuwd.
Nu blijft de foutcode van de nokkenas sensor weg. Dus dat stukje is opgelost.

Verder hebben we met de rook machine de inlaat gecontroleerd op lucht lekkage deze was aanwezig op het inlaat spruitstuk, deze is in middels ook vervangen maar nog steeds niet het gewenste resultaat.

de foutcodes die nu terug blijven komen zijn p 0171 system too lean en de andere p1951 movement radiator fan.

Lopen aardig vast met deze auto auto blijft stationair galopperend.

Graag jullie reactie.

Gr Geert
 

Tees

Donateur
Aangezien de foutcode over geen communicatie met de ECU weg is, ga ik er even vanuit dat dat niet het probleem is.
De koelventilator foutcode is helder volgens mij, behoeft geen verdere uitleg.

P0171 is echter een moeilijkere, dit kan van alles zijn: LMM of MAP sensor, lambdasensor, brandstofpomp of filter, toch nog lekkage in in- of uitlaat, en jawel, daar is ie weer, de nokkenastiming.
De LMM sensor is normaliter de meest voorkomende oorzaak. Maar in dit geval twijfel ik, er is al zoveel gedaan ondertussen...maar de sensor vervangen is niet duur en weinig werk, ik zou t er toch op gokken dan.
De MAP sensor kan je trouwens ook goed uitlezen, die moet bij motor uit logischerwijs de buitenluchtdruk aangeven. Als dat niet t geval is, dan weet je zeker dat die niet goed is.
 
Laatst bewerkt:

LJA

Nieuw lid
Goedendag,

Hierbij update over het verloop:
Inmiddels is de map sensor en de bobine uitgewisseld geweest. Verder hebben wij de injectoren gedemonteerd en inspuitbeeld bekeken.
llm meter is niet aanwezig bij dit type motor.

Ons valt op dat wanneer de motor begint te galopperen het mengsel erg rijk word, als de motor goed loopt is dit normaal.

Via de dealer hebben wij een ecm software update uit laten voeren.

Hiermee blijf de motor nog steeds willekeurig galopperen en inhouden.

(Tip van @Tees was ecm vervangen) is er iemand die daar bekend mee is en kan uitvoeren of de ecm kan controleren.

Hoor graag of dat iemand ons verder kan helpen.

Met vriendelijke groet,
 

Tees

Donateur
Ik zou voordat je naar de ECU gaat kijken, eerst de lambdasensoren eens vervangen. De foutmelding en het vertoonde gedrag gaat over de lambda, het klinkt mij alsof de lambdasensor (ik gok voor de kat) een te laag signaal geeft, waardoor de ECU meer brandstof gaat inspuiten en de boel 'op hol slaat'. Als dan vervolgens de lambda niet binnen het gestelde bereik komt, krijg je de fout 'mixture too lean'.
 

LJA

Nieuw lid
@Tees : een aantal weken geleden zijn uiteindelijk beide lambdasensoren vervangen. Hiermee lijken de problemen (grotendeels) verholpen!
Daarom bij deze nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken en reageren!

TOELICHTING
In het begin van de speurtocht zijn de lambdasensoren in de garage nagekeken en deze zijn toen als 'in orde' beoordeeld. Ook ivm de voorspiegeling van de kosten zijn deze toen niet vervangen. Later kwam ik er achter dat de kosten bij een bestelling via internet mee vielen en 'de gok waard waren'. Voor iets meer dan 100 euro heb ik de twee sensoren zelf via internet besteld, waarna deze bij een APK en beurt zijn vervangen. Zoals gezegd: is het schokken nu weg. Hij heeft na een paar dagen nog eenmaal bij het begin van een autorit geschokt, maar ik begreep dat dit onderdeel geweest kan zijn van het automatisch opnieuw inleren?

VRAAG ESP
Af en toe gaat nog wel het gele ESP-lampje branden, direct na het starten. (Dit gebeurde af en toe ook voor de vervanging van de lambda-sensoren.) Wanneer je dan opnieuw start, is het lampje meestal weer uit.
Waardoor wordt dit veroorzaakt en is het (eenvoudig) op te lossen?
Kan dit überhaupt nog iets te maken hebben met het schokken en de lambda-sensoren?
En als het lampje in deze omstandigheden brandt, wil dat zeggen dat het Electronic Stability Program (ESP) niet (goed) werkt en het gevaarlijk is?

Hopelijk wil je nog eens meedenken.

Met vriendelijke groet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Mooi dat het schokken nu weg is! Wat betreft het ESP lampje, tsja, dat kan van alles zijn in het electronisch systeem rondom dit systeem. Ik zou nog eens laten uitlezen op fouten, dat zou nog wat meer informatie kunnen opleveren.
 

LJA

Nieuw lid
Het ESP-lampje gaat al jaren af en toe aan en bij het uitlezen komt niets naar voren. Dat is het rare.
Ik dacht eerst dat het wellicht bij het ‘schokken’-probleem hoorde, maar nu dat opgelost lijkt, blijft het ESP-lampje toch af en toe aan gaan.

Als het goed blijft gaan, gaat deze Skoda pas over een jaar weer naar de garage voor de APK en beurt. Mocht er dan toch iets uit komen bij het uitlezen, dan meld ik me weer.
Mocht iemand in tussen toch iets bedenken of andere tips hebben, dan verneem ik het graag!

Ik blijf me wel afvragen, of het gevaarlijk is, als het lampje brandt. Voor de zekerheid starten we de auto elke keer maar opnieuw als het lampje bij starten aan gaat. Het ESP-lampje gaat dan weer uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
@LJA : weet je het 100% zeker dat het ESP is en niet EPC...?

Ik vraag me af of een O2 met 1.6 uit 2005 überhaupt wel ESP heeft... Volgens mij alleen ABS met ASR
 
Laatst bewerkt:

Arjan1985

Forumguru
Persoonlijk denk ik niet dat het gevaarlijk is (je rijd er tenslotte al jaren mee rond zoals je aangaf;) t.a.v. ASR als je maar bedachtzaam bent dat je banden door kunnen spinnen bij regen of andere slechte omstandigheden als het asr (mogelijk) niet werkt.
Ik schakel soms de ASR uit door de knop in te drukken als ik niet wil dat er continue ingegrepen wordt voor wielspin.
je kunt het testen of je asr werkt icm je storing Keer met regen of zelfs droog weer even te hard optrekken en je merkt meteen dat het vermogen naar je wielen even afneemt zodra ze slippen.
Tip zoek nog even via Google op esp storing icm Skoda forum. Dan kom je oudere topics tegen. Las in een ouder bericht op het forum met dezelfde klachten na het vervangen van een regelunit de problemen over waren.
 

Tees

Donateur
Wordt ABS + ASR niet gewoon onder ESP geschoven? Ik weet eerlijk gezegd niet wat voor systeem er nog meer in mijn 2012 O2 zit dat onder ESP zou moeten vallen.
 

hemi24

Forumguru
Dat ESP is een uitbreiding van ABS, en ASR is een “bijvangst” wat mogelijk is door de informatie die uit de ABS sensoren komt.
Maar ik had een O2 uit 2007 in Elegance uitvoering en toen zat daar standaard nog géén ESP op, enkel ABS met ASR; de facelift uit 2009 die ik daarna had had het al wel.

Daarbij: in het dashboard van de 2005 versie wordt een symbooltje weergegeven voor de ASR(en indien aanwezig ESP), maar het EPC lampje wordt als deze 3 letters weergeven.
Vandaar mijn vraag of het daadwerkelijk wel het ESP lampje is wat soms aangaat…

1741422042665.png
 
Bovenaan Onderaan