Hulp bij aanzetten dagrijverlichting achter

Hallo!

De eerste 4000 kilometer zit er op met mijn Superb 2010 1.8 tsi combi en erg tevreden.

Alleen die dagrijverlichting achter. Ik wil het heel graag aan hebben maar zou niet weten hoe.

Is er iemand die mij kan helpen?

JeSko

Forumguru
Achter heeft de S2 geen dagrijverlichting, dat kan enkel gecodeerd worden door iemand zoals een @Antera

* Als het mogelijk is op de S2 pré facelift.

Canon-Eye

Forumguru
Mijn Fabia2 combi greenline uit 2011 had niet de mogelijkheid om alleen de achterlichten te laten meebranden met de DRL aan de voorzijde. De dealer waar ik 'm nieuw heb gekocht heeft dat destijds opgelost door de "stads-"/standlichten via het contactslot te schakelen, zodat deze (inclusief achterlichten en kentekenverlichting) altijd aanstonden zolang de auto op contact stond.

Formeel is dit in strijd met de regel dat de DRL niet mag branden "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde", maar in 7 jaar praktijk heeft dat noch onderweg, noch bij de APK ooit tot problemen geleid.

Dank jullie wel voor de tips, ik hoop dat er inderdaad iemand is die dit kan inschakelen bij mijn superb.

Had wel het een en ander gelezen over een Scandinavië stand, maar geen idee hoe of wat daarmee in te regelen is. (Ik kan het sowieso niet )

Okki

Donateur
Scandinavië stand is dat je overdag altijd met de verlichting aan rijdt. Dat is/was daar verplicht.
Kreeg tijdens vakanties in Denemarken soms knipperende tegenliggers om me erop te wijzen.
Maar zoals gezegd.... @Antera kan je zeer waarschijnlijk wel helpen.

Verlichting

Het voeren van dimlicht of dagrijlicht (ook led) overdag is verplicht. Let op: In tunnels, bij weinig licht en bij slecht zicht is dagrijlicht niet voldoende en moet je dimlicht voeren.

hemi24

Forumguru
Wil je best wel eens helpen, maar Dronten is niet direct naast de deur; ben voor m’n werk dagelijks in Zwolle, dat is alweer wat dichterbij Dronten…

Antera

Donateur
Ik doe het in Breda . App me maar voor meer info
Achter heeft de S2 geen dagrijverlichting, dat kan enkel gecodeerd worden door iemand zoals een @Antera

* Als het mogelijk is op de S2 pré facelift.
Kan alleen op een facelift. Deze Pre-Facelift heeft nog een oudere BCM die dat nog niet kan

Tees

Donateur
De facelift kwam toch pas in 2013? Dus dan zou de Sup van TS een preFL zijn, en dan kan t niet op de normale manier gecodeerd worden als ik @Antera begrijp?

Antera

Donateur
Klopt idd. Je hebt een PQ35 module nodig en als ik het goed had idd pas vanaf de Facelift zoals bij de Golf enz. Maar nogmaals het is al een tijdje geleden en volgens mij was dat ook op dit model zo.

hemi24

Forumguru
Scandinavische versie kan ook nog, vraag is dan alleen of voor de dagrijlampen worden geschakeld of de dimlichten…

Uiteindelijk zal dit dezelfde BCM zijn als een Golf 6 of O2fl…

Bij de automatische stand gaan mijn dagrijlichten aan. En zodra het te donker wordt gaan mijn dimlichten uiteraard aan

hemi24

Forumguru
Snap ik, maar bij de auto’s uit de generatie van jouw Superb is er een ook een mogelijkheid om deze te coderen tot het zogenaamde Scandinavisch dagrijverlichting en dat is altijd mét achterlichten.

Canon-Eye

Forumguru
Bij de automatische stand gaan mijn dagrijlichten aan.
In de nulstand toch ook, lijkt me? Dat was nou net het hele punt: altijd, ook overdag, minstens die dagrijlichten aan de voorkant. Zo werkte het in elk geval officieel bij mijn Fabia totdat de dealer al vóór aflevering die standlichten permanent had bijgeschakeld via het contact.
Al mijn eerdere auto's, eigen dan wel van de zaak, hadde nog geen DRL. Vanaf rond 1975 tot 2011 draaide ik bij ELKE start gewoon de knop naar dimlicht - dag of nacht, rain or shine. Deed ook wat ik wou...

Tees

Donateur
Ik zou denken dat de S2 hetzelfde werkt als mijn O2? Ik zit nooit aan de lichtschakelaar (behalve als ie bij de garage geweest is,.die zetten de lichtschakelaar altijd uit :arghh:), die staat altijd op dimlicht. En dan gaat keurig het dimlicht (en dus achterlicht) aan bij inschakelen contact en uit bij uitschakelen. Nóg beter dan die zielige DRL pitjes plus achterlichten. :jaja:

Tees

Donateur
Die werkt alleen in de Auto-stand toch? Maar ik heb geen Auto-schakelaar. Zou wel mogelijk moeten zijn die erin te zetten, aangezien ik licht- & regensensor heb, maar CH/LH boeit me niet zoveel.

Bovenaan Onderaan