1.0 TSI en gebruik 5W30 olie - technische documentatie VAG.

Renkie

Forumguru
Ik heb een Kamiq 1.0 TSI van 8/2023. De auto geeft aan dat de auto binnenkort toe is aan een oliebeurt, maar ik wil graag 5W30 ipv 0W20 gebruiken omdat de 0W20 welke vanaf een X bouwjaar in deze motoren zit in mijn ogen te dun is en minder goed smeert.

Nu heb ik of diverse fora wel info gevonden dat dit mogelijk moet zijn en ook vanuit VAG kan en mag, maar dat je rekening moet houden met een minimaal hoger brandstofverbruik (wat logisch is, want de olie is iets dikker).

Nu kom ik bij de dealer alleen niet verder omdat men daar aangeeft dit niet te kennen en/of te kunnen vinden.

Zijn er hier mensen die dit al wel boven water gekregen hebben vanuit de dealer of VAG? Ik krijg sterk de indruk dat de personen die je te spreken krijgt bij de dealer niet eens het verschil (willen) weten tussen 0W20 en 5W30, laat staan dat ze een fatsoenlijk antwoord hier op kunnen geven. Ik zou graag willen kunnen refereren naar een stuk tekst / hoofdstuk van een VAG systeem maar dat moet ik eerst zeker weten of dit nog van toepassing is voor mijn auto.
 

Renkie

Forumguru
Bijgevoegd de (oude) documentatie die ik kon vinden, maar daar staat geen referentie in of dit ook toegepast kan worden voor een auto van 8/2023
 

Tees

Donateur
Je mag 5W30 met specificatie VW 504.00 gebruiken. Ik geloof dat je dan officieel wel elk jaar of 15.000 km moet vervangen.

Maar jouw auto zit nog binnen de garantietermijn. Om die te behouden moet de auto onderhouden worden volgens voorschrift, en ik schat zo dat Pon van mening is dat het voorschrift 0W20 VW 508.00 is. Dus als je je garantie wilt behouden, zul je je braaf aan ome Pon moeten conformeren.

Overigens staan de 1.0 TSIs bekend als zeer betrouwbare motoren, dus jouw gevoel dat 0W20 meer slijtage van de motor veroorzaakt is vooral een gevoel.
 

Max-

Lid
Ik heb ook 0W20 erin zitten (als het goed is) deze olie is toch juist heel dun? Dus dan zou die ook makkelijk rond gepompt moeten kunnen worden en dus goed smeren? Het enige nadeel hij zal ook wat meer verbranden. Tenminste dat is wat ik online had gevonden hier over. En ik moet binnenkort ook wat bijvullen zag ik.

Heeft deze kamiq ook motorcode DLAA?
 

Maggy

Forumguru
0w20 is dunner als 5w30 idd, vooral koud. Warm schelen ze niet zo heel veel.
Dat betekent dus dat koude smering (fractioneel-) later begint bij 5w30.
Ik zou me gewoon houden aan het voorschrift van de fabrikant, en de 1e keus van hun er in doen. 0w20 dus.
 

Renkie

Forumguru
Het is inderdaad een DLAA.
Probleem is dat de auto vrijwel alleen voor korte stukjes gebruikt wordt, je daardoor condens in de olie krijgt en de olie nog dunner wordt. Dat je bij koude motor in theorie meer smering hebt klopt, en als je een hele tijd 40km/u in je hybride rijdt met alleen de electromotor en dan bij vol gas je verbrandingsmotor maximaal aan de bak moet snap ik ook de keus voor 0W20.

Dat VAG naar 0W20 wil heeft in mijn ogen ook meer te maken met een lager theoretisch verbruik icm een lagere CO2 uitstoot op papier. En dat hoeft nog niet te betekenen dat het de beste oplossing voor de motor zelf is.
 

Maggy

Forumguru
Probleem is dat de auto vrijwel alleen voor korte stukjes gebruikt wordt, je daardoor condens in de olie krijgt en de olie nog dunner wordt.
Uhm…. Wat hier staat is pertinent niet waar.
Water in de olie zorgt er niet voor dat olie dunner word; olie en water mengen niet, het zorgt er wel voor dat de smering afneemt doordat (veel-) water in de olie resulteert in een mayonaise achtige substantie. ( dat gebeurt ook als je 5w30 gebruikt, oplossing is meer rijden, of fietsen)

Olie word wel dunner door benzine die evt langs de zuigers in de olie komt, maar de kans dat dat gebeurt bij een moderne injectie is vrij klein.

Vag is naar de 0w20 ivm met idd lagere theoretische uitstoot, en lager verbruik (theoretisch), de 0w20 die aan de vag eisen voldoet is ook van hulpstoffen voorzien die het opf (al dan niet aanwezig) en katalysator niet beschadigen.
 

EdK

Forumguru
Ja ik wilde ook reageren gister over dat de olie dunner zou worden, maar ja de popcorn was op dus dacht laat maar.....
Maar olie en water word mayo in je motor en dus NUL smering nog..... ( of bijna nul )
 

Maggy

Forumguru
Allright.
Inderdaad, olie drijft op water. Maar dat is alleen in rustige omstandigheden. (Zoals je weet is het verre van rustig in een carter.)
De pick-up van de oliepomp, met daaraan de zeef, zweeft op een cm(? Dichtbij iig) van de bodem van het carter. Aangezien daar dus water zit, zal dat direct opgezogen worden, alvorens de olie word aangezogen. Deze twee worden gemixed, met als resultaat een mayonaise ( in extreme gevallen). Olie en water coaguleren, en vormen samen een emulsie.
 

hemi24

Forumguru
Voordat je een cm water in het carter hebt…
Ja, en dat in een omgeving van rond de 100 graden Celsius, maakt dat het water ook weer verdampt…

Tenzij je enkel korte ritjes maakt en de motor nooit goed op temperatuur komt.
 

Maggy

Forumguru
Die cm water zal idd lang duren, maar alle water in de olie zal omlaag zakken, en dus opgezogen worden. Ik heb wel motoren open gehad waar het complete kleppendeksel volzat met gele mayo meuk. Gevolg van A- veel korte ritten, en B- veel te weinig onderhoud. Veel korte ritten betekent kortere intervallen. ( betreffende motoren waren met name Ford ohv blokken, de zg Valencia motoren)
Edit: Ts zegt dat hij vrijwel alleen maar korte ritten doet.
 

Arjan1985

Forumguru
Ik heb net als m’n moeder veel korte ritten. Maar m’n moeder rijd als een oude oma en ik blaas overal zo hard als het kan door de polder (elke dag wordt de 160 aangetikt met mee wind op een rit van 10 km, in een veilige geconditioneerde omgeving).
Ik heb nooit mayonaise, enkel zwarte olie. Die van m’n moeder wel mayonaise.

Dus een andere oplossing naast het genoemde fietsen of meer km maken is meer belasten (los van de gevolgen, daar gaat het niet om)
 

Renkie

Forumguru
Uhm…. Wat hier staat is pertinent niet waar.
Water in de olie zorgt er niet voor dat olie dunner word; olie en water mengen niet, het zorgt er wel voor dat de smering afneemt doordat (veel-) water in de olie resulteert in een mayonaise achtige substantie. ( dat gebeurt ook als je 5w30 gebruikt, oplossing is meer rijden, of fietsen)

Olie word wel dunner door benzine die evt langs de zuigers in de olie komt, maar de kans dat dat gebeurt bij een moderne injectie is vrij klein.

Vag is naar de 0w20 ivm met idd lagere theoretische uitstoot, en lager verbruik (theoretisch), de 0w20 die aan de vag eisen voldoet is ook van hulpstoffen voorzien die het opf (al dan niet aanwezig) en katalysator niet beschadigen.

Je hebt helemaal gelijk hoor, ik stelde dat het dunner wordt. De smering wordt minder, het gebruik van het woord "dunner" is niet helemaal handig.

Ondertussen ben ik er achter dat op chassinummer in ETKA 5W30 wel degelijk als optie genoemd wordt, en ik heb een bedrijf gesproken wat zich bezig houdt met motorenrevisie, en daar ziet men dus ook alle ellende van het spul wat stuk gaat.
Ook vanuit die hoek komt nadrukkelijk het advies om 5W30 te gebruiken en dat in de praktijk het enige voordeel van 0W20 het lagere brandstofverbruik icm lagere uitstoot is.

En let wel: ik snap heel goed dat VAG en de dealer standaard 0W20 adviseren, achterliggende reden is ook eenvoudig: met 5W30 zou de uitstoot hoger met alle gevolgen van dien als je een heel wagenpark standaard zo op de markt brengt.
 

Tees

Donateur
Je moet wel bedenken dat die motorrevisie-bedrijven alleen de probleemgevallen zien. En aangezien alle moderne motoren van VAG standaard op 0W20 en ze niet vaak overgezet worden op 5W30, is het maar zeer de vraag of het aan de olie of aan de motor ligt. En de hele EA111 familie staat bekend als robuuste motoren met weinig problemen, en er rijden er behoorlijk wat van rond. Dus ik denk dat t allemaal zo'n vaart niet loopt...
 
Bovenaan Onderaan