1.6 TDI ervaring

s_janssen

Actief lid
Ik heb vandaag een Golf 7 1.6 TDI handbak (5 hele versnellingen) meegekregen als vervangende auto voor mijn Passat. Nu ben ik in afwachting van mijn Superb 1.6 TDI DSG, die ik over 6 weken krijg. Ik moet zeggen dat ik wel een beetje geschrokken van de rauwheid van die 1.6 TDI. Goeiendag zeg. Ik moest weer even aan een tractor denken. Als je eenmaal op gang bent is het ok. Maar onder de 80 km/u....Poe. Ik kan me dat van de proefrit in de Skoda niet zo herinneren. Daarin lijkt de 1.6 TDI veel beter gedempt. Wat is jullie ervaring?

emilio3333

Forumguru
Ik rij ook in een Golf 7 met de 1.6 TDI met handbak met 5 versnellingen
Jouw mening deel ik ook, erg rauw blok.
Hiervoor reed ik een Seat Leon 5F met 6 bak. Deze was veel stiller, liep rustiger en was vooral niet rauw.

Onbegrijpelijke keuze ook van VW om hier een 5 bak aan te hangen. De motor doet mij denken aan de oude 1.9 TDI bij accelereren.

Veel mensen zijn van mening dat de DSG bak de beste optie is voor de 1.6 TDI. Deze bak neemt ook sowieso de onrust weg boven de 100 km/h die je nu meemaakt in de Golf.
Neem dan ook nog eens de betere isolatie in de Superb en ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken.

RVW64

Lid
@s_janssen Ik had ook als voorloopauto een Volkswagen Golf 7 1.6TDI (station) en vond die auto in tegenstelling tot mijn Superb 2.0TDI ook een stuk rumoeriger. Bij mij was de Golf wel een hele kale uitvoering, misschien dat dat ook in verband staat met de geluidsisolatie. :pieker:

Middag

Forumguru
Mijn Superb 1.6tdi is superstil. Stiller dan de Audi A3 met hetzelfde torretje welke ik voorheen reed. Qua looks en rijgedrag was de Audi leuker. Maar afwerking en luxegevoel is in de Superb gewoon beter.

Heb een Golf 7 1.6 tdi dsg gehad. Wilde na een proefrit met een 1.6 tdi met 5 bak afhaken, maar de dealer drong aan dan toch echt de dsg nog even te proberen. Dat was een wereld van verschil. Niet alleen vwb geluid, maar ook veel soepeler en, in elk geval gevoelsmatig, sneller.

Los van de lange rij problemen met de Golf durfde ik voor wat betreft rijden gerust deze aandrijflijn in de S3 te bestellen. En die is gelukkig (tot nu toe :dankje:) probleemloos en rijdt heerlijk. Geen zorgen over maken.

RefleCs

Forumguru
Ik heb de hand bak (6 versnellingen) op de 1.6 TDI en in de auto nergens last van. Als ik buiten de auto sta dan is het idd net een trekker.

emilio3333

Forumguru
De 1.6 TDI in de met 6 versnellingen zoals die in de 14% uitvoeringen werd geleverd t/m 2014 is een erg fijn blok. Deze werd ook in de Golf geleverd.
Om de een of andere vage reden zijn VW en Skoda overgestapt naar een 5 bak (Golf en Octavia).
Alleen bij Seat is de keuze nog mogelijk voor een 1.6 TDI met 6 bak bij de Leon.

Conclusie: 1.6 TDI is een heerlijk blok met 6 bak of DSG.

Noord26

Forumguru
De markt wordt momenteel een beetje overspoeld met 1.6 TDI's icm de 6-bak (Seat Leon's). Op zich helemaal geen verkeerde logische keuze. Lijkt tot op heden een betrouwbaar blok te zijn en 1:20 is in de praktijk redelijk gemakkelijk haalbaar, waardoor het omslagpunt al laag ligt tov een benzine uitvoering. Deze auto's zijn niet te slijten in het buitenland vanwege de lage BPM en moeten in Nl verkocht worden 2e hands. Slag je slag zou ik zeggen. Zeker met de standaard 4 jaar garantie (waarvan er nog circa 2 jaar over is) prima keuze.

M'n pa heeft in 3 en half jaar tijd 200.000km gereden met een 1.6TDI icm DSG7: prima torretje!

Laatst bewerkt:

emilio3333

Forumguru
Leuke aan de 1.6 TDI met handbak in de Leon is dat deze veel meer pk's heeft op de wielen dan op papier. Menig auto die gemeten wordt voor de tuning heeft al rond de 120 pk.

Noord26

Forumguru
De pk's merk je niet zo, het hogere koppel wel. Maar de handbak heeft niet van doen hoeveel meer een blok levert. En elk VAG blok levert wel meer als opgegeven. ;)

Om de een of andere vage reden zijn VW en Skoda overgestapt naar een 5 bak (Golf en Octavia).
. Al bij introductie van de Golf 7 (in 2012) was je, indien handbak gewenst, veroordeeld tot een 5 bak bij de 1.6 tdi. Pas bij de komst van de bluemotion (de 14% versie) was een 6 bak beschikbaar. Om redenen die ik niet helemaal begrijp is de "gewone" 1.6 altijd een 5 bak gebleven

Canon-Eye

Forumguru
VW heeft iets te groot ingekocht bij een scherpe 5 bakken deal in 1986
Voor zover ik me herinner was toen de 5-bak nog meestal een 4+E bak, waarbij de 5e een soort van overdrive was.
Mijn 1985er Audi 80 had die eigenlijk moeten hebben, maar door een speling van het lot zat daar toch een echte close ratio 5-bak in waardoor hij ondanks de 54(!) pk'tjes in het stadsverkeer en op provinciale wegen uitermate vlot te rijden was. Zo tegen de 100 was de fut er wel uit natuurlijk...

Mijn huidige F2c greenline heeft ook een 5-bak en ik vind dat wel prettig eigenlijk. Heb wel eens een kleine week in een vervangende auto met 6-bak gereden, vond dat eigenlijk wat onrustig door dat extra schakelwerk. Was geen diesel trouwens, dat maakt misschien ook nog verschil op dit punt?

Mark69

Senior Member
Ik heb van het weekend toevallig proefgereden in een 1.6 TDI greenline O3
Met 6 bak moet zeggen dat ik het pittiger vond dan verwacht. Heb een paar jaar in de lease een Golf 7 gehad bleumotion in feite met de zelfde aandrijflijn. Maar die voelde niet zo pittig en graag aan als de Octavia.

Het is hem niet geworden omdat de dealer een kras niet op zijn kosten wilde laten weghalen. Verder een heerlijke auto.

micky

Forumguru
Voor zover ik me herinner was toen de 5-bak nog meestal een 4+E bak, waarbij de 5e een soort van overdrive was.
Mijn 1985er Audi 80 had die eigenlijk moeten hebben, maar door een speling van het lot zat daar toch een echte close ratio 5-bak in waardoor hij ondanks de 54(!) pk'tjes in het stadsverkeer en op provinciale wegen uitermate vlot te rijden was. Zo tegen de 100 was de fut er wel uit natuurlijk...

Mijn huidige F2c greenline heeft ook een 5-bak en ik vind dat wel prettig eigenlijk. Heb wel eens een kleine week in een vervangende auto met 6-bak gereden, vond dat eigenlijk wat onrustig door dat extra schakelwerk. Was geen diesel trouwens, dat maakt misschien ook nog verschil op dit punt?

Volgende keer een automaat dus, dat is pas rustig, voor vertrek en na aankomst 1 keer schakelen, de rest gaat vanzelf

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Bovenaan Onderaan