Exciter
Administrator
Op 13 juli verlaat de tienmiljoenste Škoda de productielijn. Škoda Auto heeft, sinds in 1905 in Mladá Boleslav de eerste auto werd gebouwd, dus reeds een recordaantal van 10.000.000 auto's geproduceerd. Het jubileumexemplaar is een zilverkleurige Octavia Combi Elegance 2.0 Tdi. De tienmiljoenste auto wordt geschonken aan Czech Centres, een door het Tsjechische Ministerie van Buitenlandse Zaken gesubsidieerde organisatie die tot doel heeft een positieve bijdrage te leveren aan de internationale reputatie van Tsjechië. Directeur Jan Bondy van Czech Centres neemt de auto in ontvangst van de president-directeur van Škoda Auto, Detlef Wittig, en van Horst Mühl, verantwoordelijk voor productie en logistiek.
Het verhaal van de auto-industrie in Mladá Boleslav begon in 1905 toen Václav Laurin en Václav Klement besloten te stoppen met het maken van fietsen en begonnen met de productie van motorfietsen en auto's. Hun eerste model was de Voiturette A, een kleine, lichte en betaalbare auto waarvan er ongeveer honderd exemplaren werden geproduceerd. Door al in een vroeg stadium zeer vooruitstrevende en innovatieve technologieën toe te passen, slaagden Laurin en Klement er al snel in om hun producten af te zetten op markten over de gehele wereld, waaronder Nieuw-Zeeland en Japan. Een goed voorbeeld hiervan is de motor van de L&K FF (1907), een van de eerste 8-cilindermotoren ter wereld.
Aanvankelijk produceerde de fabriek van elk model slechts een paar honderd exemplaren. De L&K - Škoda 110, in productie van 1925 tot 1929, was het eerste model waarvan er meer dan duizend werden geproduceerd. Succesvolle modellen in de jaren daarna waren de Popular (1934-1946), waarvan ook een sportmodel (de Monte Carlo) werd gemaakt en de Škoda Superb (1934-1949), die in 1935 werd geroemd om zijn elegantie. De Popular vormde de eerste grote technologische doorbraak: terwijl de basis van auto's tot het midden van de jaren dertig van de vorige eeuw uit een ladderframe bestond, werden latere modellen op centrale buizenframes gebouwd. In de jaren vijftig begon het bedrijf met de productie van volledig metalen carrosserieën, met als eerste model de Škoda 1200 (1952-1961). De eerste auto met een zelfdragende carrosserie was de Škoda 1000 MB.
De Škoda 1000 MB-lijn, die van 1964 tot 1969 werd geproduceerd, kreeg al in de ontwikkelingsfase erkenning. De goede resultaten uit internationale vergelijkende testen, diverse prijzen en met name de revolutionaire aluminium motor, maakten de Škoda MB 1000 tot een zeer populair model: de fabriek produceerde in totaal 443.141 exemplaren van dit type. Het nieuwe 1000 MB-model was de reden waarom het bedrijf de productievestiging in Mladá Boleslav bijna in grootte verdubbelde. De productie van dit nieuwe model luidde een nieuw tijdperk in van auto's met achterwielaandrijving, dat tot 1990 liep. In die tijd werden hier tevens de Škoda Octavia en de Škoda Felicia geproduceerd (respectievelijk van 1959-1971 en 1959-1964), naamgenoten van producten die decennia later van de band rolden. Net als hun moderne opvolgers waren deze auto's bijzonder populair.
De bestverkopende modellen uit de geschiedenis van Škoda zijn de 105 en 120, geproduceerd van 1976 tot 1990 (in totaal ruim twee miljoen exemplaren) en de Škoda Favorit (1987-1995, 1.077.136 exemplaren). De Favorit was de eerste auto met een voorin geplaatste motor, het eerste model met voorwielaandrijving en het laatste model dat werd geproduceerd vóór de fusie met de Volkswagen Group in 1991. Daarna kwamen de Felicia (1994-2001, 1.420.441 exemplaren) en de huidige modellen Fabia, Octavia en Superb (tot nu toe meer dan 3 miljoen exemplaren).
De overname door de Volkswagen Group is een van de belangrijkste mijlpalen in de geschiedenis van Škoda. Beginnend met slechts één model, 170 auto's per jaar en export naar 30 landen, voornamelijk in Midden- en Oost-Europa, heeft Škoda zijn productie inmiddels meer dan verdrievoudigd en biedt het zijn klanten nu vier modellijnen. Sinds de fusie van Škoda met Volkswagen zijn er meer dan vijf miljoen auto's met het beroemde gevleugelde-pijllogo geproduceerd. Het bedrijf heeft niet alleen productievestigingen in de Tsjechië (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí), maar ook daarbuiten (Bosnië en Herzegovina, de Oekraïne, India en Kazachstan). Dit jaar verwacht Škoda meer dan een half miljoen auto's te produceren en af te zetten.
bron: skoda-auto.nl
Het verhaal van de auto-industrie in Mladá Boleslav begon in 1905 toen Václav Laurin en Václav Klement besloten te stoppen met het maken van fietsen en begonnen met de productie van motorfietsen en auto's. Hun eerste model was de Voiturette A, een kleine, lichte en betaalbare auto waarvan er ongeveer honderd exemplaren werden geproduceerd. Door al in een vroeg stadium zeer vooruitstrevende en innovatieve technologieën toe te passen, slaagden Laurin en Klement er al snel in om hun producten af te zetten op markten over de gehele wereld, waaronder Nieuw-Zeeland en Japan. Een goed voorbeeld hiervan is de motor van de L&K FF (1907), een van de eerste 8-cilindermotoren ter wereld.
Aanvankelijk produceerde de fabriek van elk model slechts een paar honderd exemplaren. De L&K - Škoda 110, in productie van 1925 tot 1929, was het eerste model waarvan er meer dan duizend werden geproduceerd. Succesvolle modellen in de jaren daarna waren de Popular (1934-1946), waarvan ook een sportmodel (de Monte Carlo) werd gemaakt en de Škoda Superb (1934-1949), die in 1935 werd geroemd om zijn elegantie. De Popular vormde de eerste grote technologische doorbraak: terwijl de basis van auto's tot het midden van de jaren dertig van de vorige eeuw uit een ladderframe bestond, werden latere modellen op centrale buizenframes gebouwd. In de jaren vijftig begon het bedrijf met de productie van volledig metalen carrosserieën, met als eerste model de Škoda 1200 (1952-1961). De eerste auto met een zelfdragende carrosserie was de Škoda 1000 MB.
De Škoda 1000 MB-lijn, die van 1964 tot 1969 werd geproduceerd, kreeg al in de ontwikkelingsfase erkenning. De goede resultaten uit internationale vergelijkende testen, diverse prijzen en met name de revolutionaire aluminium motor, maakten de Škoda MB 1000 tot een zeer populair model: de fabriek produceerde in totaal 443.141 exemplaren van dit type. Het nieuwe 1000 MB-model was de reden waarom het bedrijf de productievestiging in Mladá Boleslav bijna in grootte verdubbelde. De productie van dit nieuwe model luidde een nieuw tijdperk in van auto's met achterwielaandrijving, dat tot 1990 liep. In die tijd werden hier tevens de Škoda Octavia en de Škoda Felicia geproduceerd (respectievelijk van 1959-1971 en 1959-1964), naamgenoten van producten die decennia later van de band rolden. Net als hun moderne opvolgers waren deze auto's bijzonder populair.
De bestverkopende modellen uit de geschiedenis van Škoda zijn de 105 en 120, geproduceerd van 1976 tot 1990 (in totaal ruim twee miljoen exemplaren) en de Škoda Favorit (1987-1995, 1.077.136 exemplaren). De Favorit was de eerste auto met een voorin geplaatste motor, het eerste model met voorwielaandrijving en het laatste model dat werd geproduceerd vóór de fusie met de Volkswagen Group in 1991. Daarna kwamen de Felicia (1994-2001, 1.420.441 exemplaren) en de huidige modellen Fabia, Octavia en Superb (tot nu toe meer dan 3 miljoen exemplaren).
De overname door de Volkswagen Group is een van de belangrijkste mijlpalen in de geschiedenis van Škoda. Beginnend met slechts één model, 170 auto's per jaar en export naar 30 landen, voornamelijk in Midden- en Oost-Europa, heeft Škoda zijn productie inmiddels meer dan verdrievoudigd en biedt het zijn klanten nu vier modellijnen. Sinds de fusie van Škoda met Volkswagen zijn er meer dan vijf miljoen auto's met het beroemde gevleugelde-pijllogo geproduceerd. Het bedrijf heeft niet alleen productievestigingen in de Tsjechië (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí), maar ook daarbuiten (Bosnië en Herzegovina, de Oekraïne, India en Kazachstan). Dit jaar verwacht Škoda meer dan een half miljoen auto's te produceren en af te zetten.
bron: skoda-auto.nl