ŠKODA Rapid scoort 5 sterren in Euro NCAP-test

Maarten

Forumguru
Gloednieuwe ŠKODA Rapid scoort met 5 sterren in Euro NCAP-test
Topwaardering voor bescherming van volwassenen en kinderen

De ŠKODA Rapid heeft 5 sterren behaald in de Euro NCAP-crashtest. Het gloednieuwe model verdient deze hoogst mogelijke score dankzij de zeer goede bescherming van volwassenen en kinderen, het ontzien van voetgangers en de aanwezigheid van diverse assistentiesystemen.

Skoda Rapid 5 sterren NCAP Crashtest
De volledig nieuwe ŠKODA Rapid moet nog op de markt komen, maar de eerste pluim is al binnen. En wat voor een: de toonaangevende, onafhankelijke Euro NCAP-test bewijst dat de Rapid een topper is op het vlak van veiligheid. De ŠKODA Rapid behaalde bij Euro NCAP een score van maar liefst 94 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden. De crashtestdummy’s brachten het er goed van af bij de frontale en zijdelingse aanrijding en tijdens de paaltest, die het uiterste van de carrosseriestructuur vraagt.

Ook kinderen reizen zeer veilig in de Rapid, wat blijkt uit de score van 80 procent. De dynamische test met een dummy van een 3-jarig kind leverde het maximaal aantal punten op. In combinatie met een achterin geplaatst ISOFIX-kinderzitje van ŠKODA Originele Accessoires waren de jongste inzittenden goed beschermd tijdens de frontale en zijdelingse botsproef.

Verder was er een compliment van Euro NCAP voor het ontwerp van de voorbumper en motorkap. De bumper ontziet het been van een voetganger zoveel mogelijk en de motorkap blinkt uit in het absorberen van de impact van het hoofd van een kind. Tot slot zijn de 5 sterren in de Euro NCAP-test ook te danken aan de veiligheid verhogende assistentiesystemen, zoals standaard ESC en gordelverklikkers voorin. “Bij ŠKODA draait het om mensen. Technologie is geen doel op zich, maar een middel om de veiligheid en het comfort voor bestuurder en passagiers te verbeteren”, aldus Frank Welsch, binnen de ŠKODA-directie verantwoordelijk voor techniek en ontwikkeling.

De ŠKODA Rapid komt begin 2013 op de markt. De uiterst scherpe vanaf prijs wordt binnenkort bekend gemaakt.

bron:Skoda.nl
 

Michel

Forumguru
De tamelijk nieuwe, Europese Dacia Lodgy scoorde onlangs ook maar 3 sterren, dus het is zeker geen vanzelfsprekendheid.
 

Cordoba

Forumguru
Het voorbeeld van Michel mag misschien aantonen dat er nieuwe modellen zijn die geen 5 sterren scoren, maar van een nieuw ontwerp van de VAG-groep, zou het in mijn ogen pas nieuws zijn als niet de maximale score of bijna de maximale score zou halen bij standaard botsproeven.

Overigens geeft een standaard botsproef soms ten onrechte een veilig beeld, terwijl dit met een kleine variatie daarop, soms totaal anders uitpakt. Ik herinner me een voorbeeld van pakweg 20 jaar terug: als ik het goed heb, ging het om de Honda Civic die redelijk uit de frontale botsproef kwam. Tot er op een gegeven moment ongelukken mee gebeurden, en bleek dat het dak, precies boven het hoofd van bestuurder en bijrijder naar beneden knikte, en het dak eigenlijk in de schedels van inzittenden op de voorstoelen terecht kwam. Uiteindelijk bleek dat ik dacht met een paar cm hoger betonblok als barriere, of een afwijking van slechts 5 graden van de frontale botsing deze levensgevaarlijke variant onstond.
 

Fabia

† In Memoriam
Waar ik een beetje bang voor ben is dat ze bij het ontwerpen rekening met de test gaan houden omdaar dan de maximale score te halen. En dus op andere vlakken te kort gaan schieten. Dat is ook het commentaar wat je hoort op deze Ncap testen. Ze weten precies hoe de test er uit ziet. Eigenlijk zou je meer variabelen moeten inbouwen.
 

Cordoba

Forumguru
Er komen wel steeds meer variaties op de oude botsproef, zoals het betonblok dat de halve breedte van de auto pakt, en de paalcrashtest (zijdelings). Alleen zou bijvoorbeeld zo'n paalcrashtest op verschillende plaatsen van de carrosserie uitgevoerd moeten worden, bijvoorbeeld de huidige plek, 30 cm naar voren en 30 cm naar achteren, en dan het slechtste resultaat nemen als uitkomst. Door diezelfde test op enkele plaatsen uit te voeren is het bijna onmogelijk geworden om goed uit de test te komen, door op één punt de auto sterk te maken.
 
Waar ik een beetje bang voor ben is dat ze bij het ontwerpen rekening met de test gaan houden omdaar dan de maximale score te halen.

Ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet allang doen. Net als het brandstofverbruik van auto's bij testen altijd erg goed is. Of de stand-by-tijd van je mobiel, die haal je ook nooit..
 
Bovenaan Onderaan