1.0 TSI en gebruik 5W30 olie - technische documentatie VAG.

Renkie

Forumguru
Ik heb een Kamiq 1.0 TSI van 8/2023. De auto geeft aan dat de auto binnenkort toe is aan een oliebeurt, maar ik wil graag 5W30 ipv 0W20 gebruiken omdat de 0W20 welke vanaf een X bouwjaar in deze motoren zit in mijn ogen te dun is en minder goed smeert.

Nu heb ik of diverse fora wel info gevonden dat dit mogelijk moet zijn en ook vanuit VAG kan en mag, maar dat je rekening moet houden met een minimaal hoger brandstofverbruik (wat logisch is, want de olie is iets dikker).

Nu kom ik bij de dealer alleen niet verder omdat men daar aangeeft dit niet te kennen en/of te kunnen vinden.

Zijn er hier mensen die dit al wel boven water gekregen hebben vanuit de dealer of VAG? Ik krijg sterk de indruk dat de personen die je te spreken krijgt bij de dealer niet eens het verschil (willen) weten tussen 0W20 en 5W30, laat staan dat ze een fatsoenlijk antwoord hier op kunnen geven. Ik zou graag willen kunnen refereren naar een stuk tekst / hoofdstuk van een VAG systeem maar dat moet ik eerst zeker weten of dit nog van toepassing is voor mijn auto.

Renkie

Forumguru
Bijgevoegd de (oude) documentatie die ik kon vinden, maar daar staat geen referentie in of dit ook toegepast kan worden voor een auto van 8/2023

Tees

Donateur
Je mag 5W30 met specificatie VW 504.00 gebruiken. Ik geloof dat je dan officieel wel elk jaar of 15.000 km moet vervangen.

Maar jouw auto zit nog binnen de garantietermijn. Om die te behouden moet de auto onderhouden worden volgens voorschrift, en ik schat zo dat Pon van mening is dat het voorschrift 0W20 VW 508.00 is. Dus als je je garantie wilt behouden, zul je je braaf aan ome Pon moeten conformeren.

Overigens staan de 1.0 TSIs bekend als zeer betrouwbare motoren, dus jouw gevoel dat 0W20 meer slijtage van de motor veroorzaakt is vooral een gevoel.

Max-

Lid
Ik heb ook 0W20 erin zitten (als het goed is) deze olie is toch juist heel dun? Dus dan zou die ook makkelijk rond gepompt moeten kunnen worden en dus goed smeren? Het enige nadeel hij zal ook wat meer verbranden. Tenminste dat is wat ik online had gevonden hier over. En ik moet binnenkort ook wat bijvullen zag ik.

Heeft deze kamiq ook motorcode DLAA?

Maggy

Forumguru
0w20 is dunner als 5w30 idd, vooral koud. Warm schelen ze niet zo heel veel.
Dat betekent dus dat koude smering (fractioneel-) later begint bij 5w30.
Ik zou me gewoon houden aan het voorschrift van de fabrikant, en de 1e keus van hun er in doen. 0w20 dus.

Bovenaan Onderaan