1.2 TSI of 1.4 TSI en handbak of DSG?

Welke motor en versnellingsbak hebben jullie in je Octavia 3 liggen?

• 1.2 TSI + handbak

Stemmen: 15 20,3%
  • 1.2 TSI - DSG

Stemmen: 10 13,5%
  • 1.4 TSI + handbak

Stemmen: 17 23,0%
  • 1.4TSI + DSG

Stemmen: 22 29,7%
  • andere motor + handbak

Stemmen: 2 2,7%
  • andere motor + DSG

Stemmen: 8 10,8%

• Totaal aantal stemmers
    74
Het valt mij op dat er heel veel Octavia's 3 met DSG zijn. Ikzelf twijfel hier nog over, is het de meerprijs waard? Wat zijn jullie ervaringen? Even een poll..

Mijn voorkeur gaat lichtelijk uit naar een 1.4 met DSG. Is dit een goede keuze?

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Ik heb ook een 1.4 met DSG. Gewoonweg schitterende combinatie. Het hoge koppel maakt het zeer aangenaam rijden met de DSG.
Ik heb nooit met een 1.2 gereden. Misschien kan je eens een proefrit doen met beide motorisaties, al dan niet met DSG.
Natuurlijk blijft een automatische bak een kwestie van persoonlijke voorkeur. Sommige (sportieve?) rijders zweren bij een handgeschakelde bak.
Persoonlijk denk ik wel dat het een DSG het fijnst is met een hoog koppel in lage toeren.
In zijn D-stand en als je niet te hard op het gaspedaal duwt, dan schakelt hij netjes op zodat hij bij de volgende versnelling zo nauw mogelijk bij de 1.500 opm komt, waar zich het maximaal koppel bevindt.
Ook terugschakelen doet de DSG perfekt.
En in de bergen (afdalingen) detecteert hij behoorlijk snel dat de motorrem van pas komt en schakelt hij zelf terug waarbij het toerental dan wel naar zo'n 3.000 opm klimt.

Altos

Banned
Ikzelf hou niet van automaten dus ook DSG hoeft voor mij niet.
Mocht ik wel perse een automaat willen hebben zou een DSG een mooie optie zijn.

MacRembrandt

Forumguru
Een automaat is geen goedkope optie, al valt dat bij de DSG in verhouding vaak nog mee.
Ik zou 'm niet meer willen missen.

Dus persoonlijk zou de voorkeur uitgaan naar een 1.2 DSG boven een 1.4 handbak. Een 1.4 met DSG is natuurlijk helemaal niet te versmaden.:tegek:

Ik kom uit een Touran met 1.4 150pk DSG. Heerlijke combi, zelfs voor zo'n zware auto.
Ik heb proefgereden in de 1.2 (in een Octavia met handbak en in een Golf VII met DSG) en daar mis je in principe niks mee. De DSG vind ik er goed mee combineren omdat deze met 7 versnellingen goed de juiste versnelling wist te kiezen en daardoor heel soepel aanvoelde.

Hangt dus een beetje af van je budget.....:cool:

Chiel

Actief lid
Ik rij nu ruim 3 weken met de Octavia 1.4 TSI met DSG en ik heb werkelijk nog geen seconde spijt gehad van deze combinatie.

De acceleratie vanuit stilstand en bij tussensprints gaat echt heel soepel en vlot. Dat krijg je met een handbak bijna niet voor elkaar met dezelfde souplesse. Dan onderbreek je toch heel even de aandrijving en dus de aandrijfkracht.

Ook filerijden gaat heel relaxed. De DSG bak schakelt bijna ongemerkt en dat geeft echt ontspanning achter het stuur.

De kers op de taart voor mij is de 1.4 TSI motor met DSG in combinatie met Adaptive Cruise Control. In de spits heb ik echt het gevoel dat een extra paar ogen met me mee kijkt en dat geeft rust en zekerheid. Natuurlijk blijf ik constant alert op het overige verkeer en vertrouw ik niet blind op ACC, maar alle assistentie ter voorkoming van ongelukken is welkom.

Voor mij liever geen handbak meer...

Kurtje

Forumguru
Kan ik ook alleen maar beamen! Mijn vorige auto was een Golf VI GTI met handbak en mijn huidige is een Leon ST Cupra met DSG. Ik zou altijd terug de DSG nemen. Het gemak waarmee je kan rijden op een rustig tempo, en het spelen op een sneller tempo is gewoon geweldig.

widojo

Actief lid
Eigenlijk is ieder antwoord of ervaring van een ander niet zo belangrijk. Maak voor jezelf goed uit of je iemand bent die het rijden met een DSG (of ieder andere automatische versnellingsbak) fijn vindt. Ik ken er genoeg die, laten we zeggen ongeschikt zijn om met een automaat te rijden en dit zeg ik zonder die ander te veroordelen of zo, maar het moet je liggen. Heb je nog nooit automaat gereden, vraag om een uitgebreide proefrit.
DSG is wel een heel fijne bak en schakelt mooi en voorspelbaar.

Eenmaal deze keuze gemaakt volgen de andere keuzes. Laat ik zeggen dat een 1.2 DSG goed rijdt en dat je ook goed meekomt, vind je de fun factor, extra duwtje in de rug en vermogensreserve belangrijker ga dan voor een 1.4 (maakt ook mooier geluid).
De meerprijs van een 1.4 kun je ook gebruiken om een luxer uitrustingsniveau van een 1.2 te nemen, is maar net waar je voorkeur ligt. Ik heb om die reden bewust voor een 1.2 Elegance Business gekozen en geniet nog ieder dag van de opties en in het bijzonder kessy, de Columbus / Canton set en in de winter stoelverwarming. Dit is mij meer waard dan een kale 1.4.
O ja, en niet te vergeten DSG, zou niet meer anders willen.
En zo heeft een ieder zijn voorkeur en niet te vergeten budget.

Skoda-MAN

Forumguru
Ik ben blij met mijn 6 handbak, schakelt soepel en direct. Nog nooit een afgeslagen motor gehad bij wegrijden, motortje geeft zelf gas bij indien nodig. Je hoeft lang niet alle versnellingen te gebruiken in combi met de 1.4 motor.
Het schakelen zelf doe je eigenlijk zonder na te denken min of meer een automatischme.
Ik kan me voorstellen dat anderen veel liever met een automaat rijden en zo heeft ieder zijn wensen.
Ik ben zeker niet tegen automatisch schakelende systemen maar zelf heb ik er geen behoefte aan.
Beide schakelsystemen hebben hun specifieke voor- en nadelen nog afgezien van het hoge prijsverschil in aanschaf en onderhoud.

spikehome

Forumguru
Dan wel geen Octavia maar een golf 7 1.2 met dsg en acc heb ik.
Maar ik zou nu geen dsg en geen acc meer nemen.
De 1.2 bevalt goed ook zomers met de vouwwagen erachter.
En dan erger ik me nog meer aan het schakelgedrag van de dsg.
Heb nu 2x een automaat gehad voor de eerste en de laatste keer :).

CDK

Forumguru
Het risico op extra onkosten op termijn is groter bij een DSG als bij een handbak, maar...., als je eenmaal DSG gewend bent wil je nooit meer anders! Echt HEERLIJK! In een Octavia zou ik altijd voor een 1.4 gaan, een 1.2 zonder chiptuning schiet echt te kort bij invoegen / inhalen etc. Succes met het maken van je keuze!

P.s. Mocht je toch voor een 1.2 gaan, neem dan wel een DSG, scheelt je enorm veel terugschakelen ;)

0ri0n88

Forumguru
DSG met 1.4 motor is super!
Rijden met de dsg moet je wel liggen, het spelen met het gaspedaal en daardoor het schakelgedrag vind ik fijn ( heb ook een selespeed gereden met dezelfde eigenschappen alleen met 5 versnellingen)
Persoonlijk kies ik altijd het liefst automaat ( vrouw heeft automatenrijbewijs) en ik vind het gewoon erg comfortabel rijden, nadelen zijn evt: hogere aanschaf en als je problemen hebt duurdere reparaties.

Ik zit regelmatig als passagier in een O3 met 1,2 TSI (handgeschakeld) en ben zelf de gelukkige bezitter van een 1,4 TSI (ook handbak).......Het gegrom van mijn 1,4 (groot verschil met het geluid van de 1,2) tovert nog regelmatig een glimlach op mijn gezicht. De extra kracht die deze motor heeft is echt opvallend!

DannyG

Forumguru
Ik heb ook heel lang zitten twijfelen tussen een 1.2 handbak, DSG of een 1.4 handbak. Deze twijfel werd volledig weg genomen toen ik met een 1.2 TSI handbak heb proef gereden. Ik had vooral schrik voor de reakties die ik las over "luie" verhoudingen van de handgeschakelde bak. Wel, ik rijd ondertussen al 16 jaar met een Audi A6 1.9 TDI met een koppel dat véél hoger ligt dan de 175Nm van de 1.2. Ik heb daar dus totaal niets van gemerkt. De 1.2 is vlotter in optrekken, veel vlotter in hernemingen van 80 naar 120 km/u in 5de en vooral véél stiller.

Persoonlijk kon ik echt de meerprijs van de 1.2 TSI DSG niet verantwoorden, net zo min als de ongeveer gelijke meerprijs van een 1.4 TSI handgeschakeld. Wellicht rijdt die laatste nóg vlotter maar ik verkoos de veel goedkopere 1.2 6 bak met wat uitgebreidere opties, verlaging en OEM velgen van BBS.

Maar ... het is zoals al eerder werd gezegd: het is allemaal kwestie van persoonlijke smaak en prioriteiten stellen. Hoe dan ook denk ik niet dat je met één van deze motoren slecht zit.

Groetjes,

Danny

Na proefgereden te hebben met zowel de 1.4 dsg als de 1.4 handbak toch gekozen voor de 1.4 met handbak. Die vond ik lekkerder rijden. Het nadenken van de dsg automaat vond ik niet fijn. Met een handbak heb je het toch veel meer zelf in de hand.

rouwehand

Senior Member
Voor mijn OIII Combi had ik een OII Combi 1.4TSI met handbak. De 1.4TSI in de OIII is sowieso sterker (140 pk ipv 122 pk) en heeft meer koppel (250 Nm ipv 200 Nm), maar nu met DSG is het wel een verademing. Voor mij de 1e keer een automaat. In de file absoluut een pre. En tijdens het rijden rijdt het met de DSG zo soepel en relax :thumbsup:.
Een sprintje vanaf het stoplicht in de sportstand is altijd leuk. Menig "petje achter het stuur" kan dit niet bijhouden :maakmegek:

Bovenaan Onderaan