1.2 TSI of 1.4 TSI in combinatie met DSG 7?

1.2 TSI DSG7 of 1.4 TSI DSG7


  • Totaal aantal stemmers
    66

Maarten

Forumguru
Zoals jullie vast gelezen hebben ben ik op mijn gemakje aan het zoeken naar een andere auto, hoogst waarschijnlijk een Skoda Octavia HB.
Nu ben ik erg geïnteresseerd in jullie meningen en ervaringen in de verschillen met de 1.2 TSI DSG7 en 1.4 TSI DSG7.
Ik ben een normale rijder. Gecombineerd snelweg en korte afstanden. Eens per jaar naar Oostenrijk om op wintersport te gaan. Dat is een beetje het gebruik.

Laat de reacties maar komen.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik denk dat het heel persoonlijk is, ik zelf zou met een 1.2 DSG al erg tevreden zijn.
 

bobby45

Actief lid
Ik heb en 1.2 tsi besteld maar dieven hadden deze zo vernield ,dat ik die niet wilde, toen was er nog en 1.4 tsi op voorraad.
ik denk dat je aan en 1.2 net genoeg heb. de 1.4 tsi hoeft niet getunend worden deze heeft 122 pk en de lpg was er al voor ontwikkeld.
Dsg is voor mij geen optie schakel niet veel in het hoge Groningen.
de 1.4 tsi is en zeer mooi stukje techniek 4 kleppen tsi 1.2 2 kleppen

http://www.motor-talk.de/bilder/neuer-1-2tsi-vw-motor-g2420699/1-2-tsi-i202893229.html

http://www.worldcarfans.com/110062426998/engine-of-the-year-2010-volkswagen-14-liter-tsi-wins
 

Honcho

Nieuw lid
Rij nu een maand of 6 in een 1.2 DSG, prima voor de nederlandse snelwegen, zuinig en in combinatie met de DSG best snel en zeer comfortabel.
Als er een jaar geleden een 1.4 DSG was geweest die in 20% had gevallen had ik die wel gekozen. Maar ik ben zeer tevreden met de 1.2.
Ik rij zo'n 26.000 per jaar, waarvan minimaal 1 keer naar Oostenrijk.
Ben erg benieuwd hoe mijn 1.2 het straks gaat doen op de duitse autobahn volgeladen en een grote skibox....
 

Michel

Forumguru
Mijn referentiekader is de 1.4 TSI, vandaar dat ik hier eigenlijk automatisch al voor koos. Toevallig heb ik afgelopen donderdag een korte proefrit in een 1.2 TSI met DSG gemaakt. Zie mijn eerdere draadje. Persoonlijk vond ik de 1.2 TSI met DSG wel prettig rijden, maar ik zou hem zelf niet direct kiezen. Ik vond het turbogat van de 1.2 toch wel duidelijk(er) aanwezig dan bij mijn huidige auto. In combinatie met de DSG, die al bij lage snelheden naar de hogere versnellingen schakelt, vond ik het niet altijd even prettig op die momenten dat je wel even trekkracht nodig hebt. Natuurlijk schakelt de DSG razendsnel terug in die gevallen (dat is dus echt indrukwekkend!), maar er is een duidelijke vertraging op de reactie van het gaspedaal. Ik weet (nog) niet hoe dit bij een 1.4 TSI of 1.8 TSI met DSG uitpakt, maar ik vermoed dat die door hun hogere koppel toch wat plezieriger oppakken onder die omstandigheden.

Maar nogmaals: mijn referentiekader is mijn huidige Octavia.
 

bert2

Lid
1.4TSI is een fijne motor. Heb wel moeten wennen aan de DSG. Bij handschakelen bepaal je zelf wanneer je op of terug schakelt, de DSG beslist zal zelf en bij (te) veel gas gaat dat soms met ongewild veel geweld. 1.2 of 1.4 is voor mij meer een gevoelskwestie geweest. Heb in een 1.2 proef gereden maar gevoelsmatig vond ik het gat tussen 1.6 FSI en 1.2 TSI
te groot. Was onlangs even bij onze Oosterburen en daar is de 1.4TSI heel goed op z'n plaats.
 

___JC___

Forumguru
Net toevallig in een Golf 1.4TSI met DSG kunnen rijden. Heerlijke combi en in de Golf nog 20% bijtelling ook. Meer dan voldoende vermogen als je wil en zuinig zoeven als je niet wil.
 

MarcoO2

Forumguru
Het draadje van Michel (met zijn ervaringen van de 1.2tsi en de DSG-7) is het lezen waard, Maarten. Kan je een teleurstelling besparen. AL moet je eigenlijk gewoon zelf even in beide versies proefrijden om je eigen oordeel te vormen.

Aangezien ik een 1.8tsi standaard zelfs maar net voldoende vind, heb ik in deze poll voor de 1.4tsi gestemd.
 

bobby45

Actief lid
Het lijkt wel of ik Autoweek lees.
Verklaar je nader ?
ik had en seat 1.9 tdi met 105 pk deze is toch naar 140 pk gebracht .
De 1.2 tsi 105 pk 175 nm wat is het prijs verschil ?b
bij mij was het 1100 euro dus heb het er wel voor over als ik wil kan ik nu nog naar 145 pk
 

sitechris

Donateur
Ik vind het verschil tussen de 1.2 en 1.4 nog wel vrij groot. Iets groter dan ik had verwacht. 1.2 is overigens best een fijn blok, maar wel wat kortademig boven de 160. En de meer power.....de beter het vaak is vind ik zelf. Dus als je het budget hebt, gewoon voor de 1.4 gaan.
 
Als je twijfelt tussen de 1.2 en 1.4 zou ik ook kijken naar de kosten wat ik ook heb gedaan.
De 1.4 kost nieuw een kleine 2000€ meer dan de 1.2.
Het verbruik van de 1.2 is ongeveer 10% zuiniger wat bij mij resulteert op een besparing van rond de 250€ per jaar.
Al met al een groot verschil in kosten.

In praktijk heb je voldoende aan de 1.2. Hoe vaak rij je in Nederland harder dan 160km/u?
Wil je altijd als eerste weg zijn bij de stoplicht?
Mocht je achteraf niet genoeg power hebben dan kun je nog altijd chiptunen voor pakweg 700€.
 

jalex_h

Forumguru
Tsja, blijft lastig, een ander adviseren wat voor motor hij (of zij) moet nemen, maar goed, ik doe een poging.

Ik heb voor de 1.4 TSI gestemd, maar dat is puur persoonlijk, omdat ik ook wel van een beetje power houd. Niet zoveel als enkele andere heren in dit draadje, maar toch, het is wel prettig als er iets gebeurd als je het gaspedaal in drukt. Ik zeg er ook meteen bij dat ik nog nooit ook maar één meter in een octavia gereden heb.

Wel heb ik laatst een dag in een Yeti met een 1.2 TSI rond mogen toeren en op zich was ik blij verrast toen ik erachter kwam dat het een 1.2 TSI was. Komt onder normale omstandigheden goed mee en is nog lekker soepel, zodat je niet de hele tijd in de versnellingsbak zit te roeren. Ook vanaf ca. 80 km/u in de hoogste versnelling gaat nog verrassend vlot. Op de snelweg heb ik dan ook geen moment de neiging gehad om terug te schakelen.
Objectief gezien echt geen verkeerde motor en onder normale omstandigheden ruimschoots voldoende. Het is zeker geen straf om er mee rond te rijden.

MAAR: vooral als je even snel op wilt trekken of snel in wil halen , kom je toch wel een beetje van een koude kermis thuis. Begrijp me niet verkeerd, voor zo'n kleine motor is het niet slecht, maar het gaat niet veel sneller dan onder normale omstandigheden (kun je je natuurlijk wel afvragen of 'normaal' in mijn geval betekent dat ik al bijna het maximale van deze motor vraag). Nogmaals, je zult niet uitgelachen worden omdat je niet vooruit komt, maar verwacht er ook geen wonderen van.
Dan lijkt een 1.4 me toch even wat prettiger rijden.
 
Ik rijd zelf een 1.2 TSI met DSG en rijdt echt heerlijk moet ik zeggen. Verbruik is netjes en vind hem best sportief, als het moet trek je meerdere auto's eruit bij het stoplicht. Laatst een test gelezen in een duits autoblad en daar hadded ze de 1.2 en de 1.4 naast elkaar getest en ze konden weinig verschil merken en adviseerde gewoon de goedkopere 1.2 te nemen.

Veel mensen denken meer is beter, en dat kan toch niet goed zijn voor zo'n klein motortje etc etc. allemaal onzin.
Oude 1.6 MPI motor van de octavia gaat van 0 naar 100 in 12,4 seconden de 1.2 TSI doet dat al in 10,9 seconden.

Ik zou zeggen ga gewoon een proefrit maken in een 1.2 TSI DSG en laat je verassen.
 

Maarten

Forumguru
Leuk om al jullie meningen te lezen!
In mijn geval zal het in ieder geval om een tweedehands Octavia gaan. Geen nieuwe dus.
Ik ben van nature in mijn eigen auto geen scheurneus, gewoon lekker vlot met het verkeer mee.
Ik moet binnenkort maar eens gaan rijden in de 1.4 TSI DSG. Voorlopig heb ik nog geen occasion kunnen vinden die aan al mijn wensen en eisen voldoet.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb laatst een dagje met een 1.2TSI gereden als vervangauto (welliswaar zonder DSG). Om mee te komen in het verkeer helemaal niet verkeerd, maar vooral op de snelweg komt ie wat mij betreft echt wel flink tekort. De 1.4 zou voor mij echt het minimum zijn.
 

MarcoO2

Forumguru
Sommigen bestempelen de 1.2 als sportief en snel. Persoonlijk vind ik dat (veel) te positief. Je kunt prima meekomen met een 1.2, maar ook niet meer dan dat. Dat is tenminste mijn ervaring ermee.
 

Darkside

Forumguru
De 1.2 is zeker niet sportief. Maar zeker wel voldoende om met het verkeer mee te komen. Ook inhalen en rijden op de snelweg.
Juist de 1.2 heeft nog genoeg trekkracht om dit goed te doen. tov sommige andere motoren.
Wil niet wegnemen dat je met de 1.4 alles net wat fijner gaat.
 
Bovenaan Onderaan