1.2 TSI of 1.4 TSI

mister9

Actief lid
1.2 TSI (DSG) of 1.4 TSI handgeschakeld

Hallo,

Ik twijfel voor het bestellen van de O2 Combi elegance business nog steeds tussen de 1.2 tsi, en 1.4 tsi.

Ik heb proef gereden in de 1.4 tsi handschakel en die reedt echt super. Lekker pittig, en stil. Vermogen als je het nodig had zeg maar.
Maar is 1.2 nog iets om over na te denken? Dit zou dan eventueel een DSG kunnen zijn. De 1.4 DSG kan niet ivm 25 ipv 20 % bijtelling.

Rij vooral snelweg ivm werk, en vind het belangrijk dat het inhalen lekker vlot gaat. Ga 2 keer per jaar naar Duitsland, dus dat valt mee...

Heeft iemand ervaring met beide en heeft hier advies over? Beide motoren passen in het budget (lease).

Bedankt.
 

r@l

Nieuw lid
Mij bevalt de 1.2 TSI prima. Heb zelf een 1.2 TSI met DSG.
Heb voorheen een A4 2.0 TDI (+ chip) gehad en daarna een CIVIC Hybrid.
Natuurlijk zit er een verschil tussen een 1.2 en een 2.0 TDI, maar ik moet zeggen dat het tot de 160 a 170 mij zeker niet tegen valt.
 

MarcoO2

Forumguru
Tsja, ik kan maar één ding zeggen: ga proefrijden in een 1.2tsi. Want jij moet ervaren of je het inhalen snel genoeg vindt gaan. Ik vind van niet, maar dat zegt niks over jouw beleving.
 

MarcoO2

Forumguru
nee, ik heb de 1.8tsi (en die is nog gechipt ook) . Vandaar dat ik de 1.2 te traag vind. En vandaar ook mijn opmerking dat je het zelf moet voelen.

Ik heb zowel met de DSG als de handbak gereden, beiden in een Touran.
 
Niet helemaal eerlijk die vergelijking, bij de Touran moet de 1.2TSI ongeveer 180 kilo meer meeslepen dan bij de O2 (bron: autoweek)

Het is idd een persoonlijke kwestie, als ik jou was zou ik dus die proefrit plannen.

Zelf heb ik een 1.2TSI in een O2 HB, en vind hem vlot zat..
 

MarcoO2

Forumguru
Dat snap ik, daarom vergelijk ik ook niet. Ik geef alleen mij ervaring en referentiekader aan, die samen alleen maar de stelling onderstrepen dat TS er zelf in moet proefrijden.
 

CGO

Lid
Dag,

Ik zou dan lekker voor de 1.2 tsi met dsg gaan , dit omdat je veel op de snelweg zit en dan lijkt het me aan verademing , mocht je toch nog vermogen tekort komen even laten chippen :laugh:

Chris,
 
Mij hebben ze bij de dealer flink te grazen genomen toen ik een uurtje gereden had met de 1.2 TSI DSG :uitlachen: ; na mijn vraag wat voor motor er in lag antwoordde de vertegenwoordiger, waar de auto toen nog van was: " 1.8 TSI " Ik zei nog : " oooow....ik dacht aan een 2.0 liter uitvoering " !!
Echt waar , ik rij 'm nou 1,5 week en niets dan lof over deze wagen ! De souplesse en kracht verbazen me nog steeds !! :laugh:
Ik kom overigens van een 1.9 TDI DSG , die ook super beviel !!
 
Absoluut de 1.2 TSI + DSG. Ik heb ook met zowel een 1.4 als de 1.2 een ruime proefrit gemaakt, en bij normaal verkeer (en daar heb ik zo'n 95% van de tijd mee te maken) merkte ik het verschil nagenoeg niet. Het voordeel van de extra PK's wegen niet op tegen het comfort van de DSG, en daar geniet ik iedere dag weer van, nu al zo'n 20.000 KM. Zeker gezien de vele snelweg KM's en de bijbehorende files...
Daarnaast vond ik de 1.2 lekkerder lopen dan de 1.4, iets minder rumoerig.

Gewoon lekker gaan proefrijden. Ieder persoon is verschillend en niemand hier kan zeggen wat voor jou het beste is. En wat anderen al zeggen: wil je later nog wat extra vermogen, dan kan altijd nog het blok laten chippen :)
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb eens een Octavit 1.2 TSI (hand) en een Yeti 1.2 TSI (Met dsg) meegehad als leenauto.
Op zich leek de 1.2 te voldoen, maar ik denk dat het een beetje hetzelfde is als wat ik nu ervaar met de 1.6 tdi in de Superb. Het gaat allemaal, maar het houdt niet over.
Sja en dan de keuze 1.2 met DSG of de 1.4 handgeschakeld.. Mijn mening: Als je een wat meer sportieve rijder bent ga voor de 1.4, voor het comfort en relaxed rijden ga je voor de 1.2 tsi
 

mister9

Actief lid
Post in andere discussie mag weg :(

Ik hoor heel veel mensen zeggen: De DSG nemen, want je rijdt veel kilometer op de snelweg? Maar dat snap ik niet. Want op de snelweg schakel ik juist bijna niet. Het lijkt me toch juist dat een DSG in de bebouwde kom lekkerder is, omdat je daar veel meer schakeld. Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?
 

mister9

Actief lid
En over het chippen. Dan valt die toch niet meer in de 20 % bijtelling? Dus mag ik de auto laten chippen van de leasemaatschappij??
 

MarcoO2

Forumguru
Ik hoor heel veel mensen zeggen: De DSG nemen, want je rijdt veel kilometer op de snelweg? Maar dat snap ik niet. Want op de snelweg schakel ik juist bijna niet. Het lijkt me toch juist dat een DSG in de bebouwde kom lekkerder is, omdat je daar veel meer schakeld. Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?
Als jij op de snelweg bijna niet schakelt, betekent dat maar éém ding: je rijdt nooit in de file. Voor veel mensen staat snelwegrijden gelijk aan filerijden, vandaar dat de DSG vaak geadviseerd wordt als je veel snelweg rijdt. Maar uiteraard istie in de bebouwde kom ook erg lekker! :D
 

mister9

Actief lid
Maar qua betrouwbaarheid en degelijkheid maakt het geen verschil, de 1.2 of 1.4. Het is niet zo dat de een een betrouwbaar blok is, en de ander vol kinderziektes en problemen zit?
 

MarcoO2

Forumguru
Niet dat ik weet. De 1.4TSI loopt al wat langer mee natuurlijk, en dat is een probleemloos blok. Er waren wel problemen met de twintuboversie, maar daar heb je hier niet mee te maken. De 1.2TSI is wat nieuwer en zal zichzelf nog iets meer moeten bewijzen. Sommige problemen komen immers pas later aan het licht. Maar tot nu toe ken ik daar ook geen slechte verhalen van.

Gevoelsmatig zou ik denken dat de 1.4TSI iets minder kans op problemen heeft, omdat die net ff wat ruimer bemeten is voor een toch wel grote auto en net ff wat minder hard hoeft te werken dan de 1.2 TSI. Maar of dat nou werkelijk het verschil maakt, weet ik ook niet.
 

De Stip

Forumguru
Ik rij zelf met een dikke 1.8 TSI DSG. Prima wagen, al vind ik het verbruik tegenvallen en uiteindelijk went het vermogen ook. Gelukkig kun je hem nog altijd laten chippen.
Maar op jouw vraag of je een 1.2 of 1.4 moet doen, kan ik je adviseren om de 1.2 met DSG te nemen. Een heerlijke combi en heb deze reeds een aantal keren mee gehad van de garage. Het enige wat mij destijds weerhield van de keuze voor een 1.2, is het feit dat ik er een zware caravan mee moet kunnen trekken. Dan is de keuze snel gemaakt, want daar is de 1.2 helaas te licht voor.

Succes met het maken van je keuze!
 

deusjevo

Forumguru
Het enige wat mij destijds weerhield van de keuze voor een 1.2, is het feit dat ik er een zware caravan mee moet kunnen trekken. Dan is de keuze snel gemaakt, want daar is de 1.2 helaas te licht voor.

Succes met het maken van je keuze!

Ik rijd met een Knaus model Flatgebouw van 1150 á 1200 kilo en dat gaat goed achter een 1.2 TSI.
Vorig jaar probleemloos de Alpen doorgetrokken naar Italie.
Natuurlijk schakel je meer dan in een 1.8 TSI maar om alleen voor die sleurhut een zwaar gemotoriseerde O2 te nemen vind ik overdreven.
Ik rijd op de snelweg gewoon 105 km/uur met de caravan in de 5e versnelling.
Bij een vals plat gaat hij al snel naar de 4e versnelling natuurlijk, bij een 1.8 TSI is dat niet nodig.

Ik kom uit een O1 1.6 MPI van 2006 en vind de 1.2 TSI beter presteren en absoluut lekkerder rijden dan de 1.6 MPI.
In het dagelijks gebruik (voor mij redelijk wat binnendoor werk, niet al te veel files) bevalt de 1.2 TSI prima en voldoet goed.

Enige nadeel: het hoge verbruik (bij mij ca 8,2 liter / 100 km)
 

Neptukker

Forumguru
Daarnaast vond ik de 1.2 lekkerder lopen dan de 1.4, iets minder rumoerig.
Heb zelf de 1.4 TSI (toen, voorjaar 2009 was de 1.2 ook nog niet leverbaar) en herken dat roemoerig totaal niet. Had het niet te maken met verschil in in banden/velgen die groter waren en meer geluid produceren? Heb zelf 17" Bridgestone Potenza's (225 breed) en die kan ik iederereen afraden, wat een lawaaimakende k*tbanden (cuppen).
Mijn vermogenbehoefte (vooral meer ooomphh bij optrekken/invoegen en inhalen) wordt door de 1.4 goed gestild maar ik moet daarbij opmerken dat hij door JD Engineering gechipt is (nu 150 pk, 250 Nm) en een ander luchtfilter (K&N) in de standaard behuizing. Voor mij de ideale combinatie tussen vermogen en verbruik (sinds aanschaf 1:14,8).
Zoek je geen extra ooompff dan lijkt me de 1.2 een zeer goede keuze, anders nog wat doorsparen.
 
Bovenaan Onderaan