1.2tdi slaat af bij wegrijden en acceleratie gaat hortend en stotend

fabia164

Nieuw lid
Sinds kort slaat mijn fabia 1.2 tdi bij optrekken steeds af en doortrekken in 3 of 4 blijft toerenteller hangen en schokt hij.
Soms gaat het wel weer goed als ik bv eerst het pedaal paar keer indruk bij lopende motor en dan met slippende koppeling wegrijdt maar dit is niet normaal.
Gasklephuis is ok die doet het gewoon (staat open in rust maar dat is normaal), de EGR klep is uitgeschreven en afgedopt al jaren geleden dus dat is het ook niet. Brandstofpomp hoor ik lopen en de auto loopt wel gewoon normaal stationair en slaat niet af. Ik denk ergens een sensor maar welke. Ik heb trouwens geen foutmelding op dashboard en ook niet op de OBD app. Het turbo vacuum ventiel (boost solenoid valve) is ook pas nieuw. Kent iemand dit probleem? Bij voorbaat dank.

Chrisjemol

Forumguru
Heb met mijn fabia 1.2tdi hetzelfde gehad
Bij mij was de egr ook afgedopt en uitgeschreven
Toch was de (dichte) klep vd EGR kapotgegaan

fabia164

Nieuw lid
Bedankt voor de reactie. Ik heb nu het idee dat het aan de MAF sensor ligt. Ik heb de sensor aangesloten op een 12v dc voeding (pin 1 en 2 vd connector) en gemeten op de twee andere pinnen 3 en 4. Hier meet ik niets: 0 Volt. Ook als ik er lucht doorblaas met mij compressor gebeurt er niets. Met de ohm meter meet ik tussen de pinnen 3 en 4 : "1" op het display dit wil zeggen weerstand oneindig. Hoe moet ik dit interpreteren?

fabia164

Nieuw lid
Heb effe gemeten (met contact aan) in de stekker van de LMM tussen pinnen en massa meet ik het volgende Pin1:12 volt Pin2: 0 volt
Pin3 :5 volt Pin4 :5 volt. Ik heb ook effe met de obd dongel gekeken en de LMM geeft deze waarden bij lopende motor: stationair
800 rpm : 7.6 gr/sec 1500 rpm: 11 gr/sec 2000 rpm: 17 gr/sec 2500 rpm: 27 gr/sec. Helaas weet ik de juiste waardes niet misschien iemand op het forum?

uitlezen met goede Software VCDS / VAGcom
kun je veel meer mee zien ! ook realtime , verstuiverwaarden , inspuittijdstippen etc etc
LOGfile maken tijden het rijden

weet niet waar je woont , maar ik zou hem met VCDS voor je kunnen uitlezen

gerardhein

Senior Member
Ik heb het ook wel eens gehad.
Toen zat er een scheurtje in de rubberen slang die naar de turbo gaat. De achterste slang als je voor de auto staat.
Loopt je brandstof verbruik ook op?

Bovenaan Onderaan