1.2TSI olieverbruik bovenmaats

Hoi, ik heb een octo3 pfl 1.2TSI handgeschakeld. Nu verbruikt hij nogal wat olie, zo'n drie á vier liter op jaarbasis. Hij lekt niet dus het wordt ergens verbruikt, rookt niet, stinkt niet. De garage heeft bij de vorige grote beurt een goedje toegevoegd wat dit zou tegengaan maar dat hielp dus niet. Ik kreeg van de autozaak de tip om een dikkere olie te gaan voeren, ik gebruik nu volgens fabrikant een 0W30 met alle additieven die erbij gaan. Ik ben totaal geen snelle rijder, auto wordt normaal warm gereden en rijdt wekelijks 100km/u+. Heeft iemand hier ervaring mee? Oliewissel is eigenlijk niet meer nodig want ouder dan drie maanden is de olie nooit! Auto heeft 240K op de teller
 

Tees

Donateur
Poe hee, 3-4 liter per jaar is flink! Hoeveel kilometer rijd je per jaar?
Dit blok staat totaal niet bekend als olieboot, dus je hebt wel pech.

Bij deze mate van olieverbruik helpt dikkere olie wel wat, je zou een 5W40 kunnen proberen, maar tis uiteindelijk alleen maar symptoombestrijding. De echte oplossing zit, áls er echt geen externe lekkage is, waarschijnlijk in een motorrevisie. En das een duur grapje.
 
Ik rij zelf denk ik 10, max 15K per jaar. Motor revisie zit ik niet op te wachten, al aardig wat kosten gehad aan deze auto. De man van de automaterialenhandel zei me dat de olie waarschijnlijk te dun is en langs de schraapveren van de zuigers kruipt. Klinkt logisch maar ik heb hier geen ervaring mee. Wel enigzins technisch onderlegd maar niet voldoende voor een motor revisie van dit kaliber. Revisie komt toch al gauw op. Drieduizend euro denk ik?
 
Ik kan die dikkere olie nog proberen maar ik heb geen idee welke dan weer de goede additieven heeft. Voorheen was alles gewoon 10w40 natuurlijk of synthetisch en meer niet!
 

Tees

Donateur
Ik vind 1 op 2500 een stevig verbruik hoor. Deze motoren gebruiken normaliter helemaal niets. Mijn 12 jaar oude 1.2 TSI (generatie eerder) verbruikt ook niets.

Al die olie gaat ergens hè...ongeacht of t verbrand wordt of ergens anders in terecht komt, het zorgt voor vervuiling. Linksom of rechtsom ga je hier op termijn problemen mee krijgen. En de enige garantie die ik je kan geven is dat het erger gaat worden, beter iig niet zonder ingreep.
Aan jou natuurlijk de keuze wat je hiermee wilt doen, wij kunnen (en willen) niet in jouw portemonnee kijken, en ook niet hoe lang je er nog mee wilt rijden, etc.

En dat het langs de schraapveren gaat is idd een bekende route. Bij de vroege motoren van de generatie hiervoor was dat een bekend probleem, bij deze generatie niet. Het probleem is niet te dunne olie, het probleem zou hooguit kunnen zijn dat die schraapveren niet meer goed afsluiten.

Qua olie kan je elke olie gebruiken die voldoet aan de VW502.00 norm (uit mn hoofd gezegd) voldoet, die kan je prima gebruiken voor olie die je jaarlijks ververst. Ik zou oppassen met meteen 10W gebruiken, dan verhoog je de viscositeit bij (koude) start wel erg veel tov 0W30. Ik zou eerst 5W40 proberen.
 
Ik heb deze auto twee jaar geleden gekocht met de intentie om hem tot het eind van zn duur te rijden. We zijn hard aan het sparen voor een huis dus dat zou best wel weer een domper zijn. Vooralsnog geen emissie problemen bij de apk, verre van zelfs . Maar ik zie je punt.
 

hemi24

Forumguru
Met welke olie vul je eigenlijk bij?
Als dit een totaal andere olie is dan waar de motor mee afgevuld is, kan het inderdaad gewoon verbruikt worden.
 
Eurol syntence fs 0W30 volsyntheet approved vw504.00 dat is wat ik voorgeschreven kreeg bij zoeken op kenteken bij de autohandel. Dat is al long life toch? Waar de garage mee gevuld heeft met de laatste grote beurt driekwart jaar geleden geen idee
 
Ik heb altijd een liter in de auto liggen, op hwt moment dat het lampje aangaat, minimum dus meteen en liter erbij. Verschil tussen minimum en maximum moet een liter zijn.
 

hemi24

Forumguru
Klinkt allemaal goed, maar ik ben dan wel heel benieuwd waar die olie dan “verbruikt” wordt…
 
Ik ook, het ligt er niet onder, koelvloeistof ziet er ook goed uit, dus zal dan toch mee verbrand worden denk ik. Emissie was prima bij de keuring, rookt niet. En ik merk ook geen vermogensverlies, al moet ik wel zeggen dat ik niet een sportieve rijder ben.
 

hemi24

Forumguru
Dan zou het óf langs de schraapveren moeten gaan, of er is iets mis met de carterontluchting…
 

Arjan1985

Forumguru
Gewoon goed bijhouden zoals eerder gemeld zodat je weet of het verbruik ‘toeneemt’ of gelijk blijft.
Maar nergens dus een druppel olie aan je blok? Is er met spiegeltjes gekeken? Soms kan het lekken en druppelen op een heet onderdeel en zo verdampen, zodat je het slecht ziet of het lekt.
Zijn je bobines droog? Bij mij staat er daar bijv olie (ander blok)
 
240.000km..
kan zomaar zijn dat je kleppen helemaal onder de kool zit..
Voor de enyaq hadden we vw golfjes, 2007 ook 1.2tjes.. die van mij een liter elke 8000.
Van de golf van de collega hebben ze de kop van gereviseerd. Zoop ook olie en daar zat t helemaal vol met aanslag van kool op de kleppen.

en dan heb je kans dat hij niet goed sluit, en gaat hij olie verbruiken. Al zou niet goed sluiten van kleppen toch ook wel andere problemen moeten geven. Maar om het te zien moet het inlaatspruitstuk eraf. Reinigen met walnoot stralen. Ook geen goedkope aangelegenheid.

maar een relatief kleine motor met 240k vind ik het niet raar dat hij olie begint te verbruiken..

dus of het zijn de schraap/zuiger veren
of er komt olie via de kleppen mee in de kamer
of idd wat hemi zegt het kan de carter ontluchting zijn (dan gaat het vervolgens ook langs de kleppen)
of hij lekt ergens.. bodemplaat etc al eraf gehad..? Op een brug gezet...
lekkage kan op tig plaatsen zitten natuurlijk..
 

ertromp

Forumguru
Je bent helaas niet het eerste geval hier @McKintyre


Maar ook bij de oosterburen kom je de rubrieken tegen:


En hier bij de buren ten westen van ons:



Blijkt als je gaat Googlen vooral het CJZA blok

Dus uniek?........................
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik kreeg ooit als dienstauto een nieuwe Opel Ascona 1.6S. Na een maand of 3 (10k km) begon die olie te verbruiken, oplopend tot wel een liter per 1000 km zonder dat er ergens lekkage te zien was, of blauwe rook. Geruime tijd bij elke service- of inspectiebeurt zonder succes over geklaagd: "geeft niks, kan best, hoort zo" - dat soort gel*l. En ik maar iedere keer weer bijvullen natuurlijk.

Bij de 60k-beurt was ik het helemaal zat en heb ik ze verteld dat ik de auto liet staan tot ze het hadden opgelost. Mijn directeur stond achter me en die was destijds goed bevriend met (en buurman van) de eigenaar van de Opelgarage, dat scheelde wel. Hoe dan ook: ze hebben 'm toen eindelijk opengeschroefd en de klepsteelafdichtingen vervangen. Resultaat: nul olieverbruik voor de rest van de gebruiksduur. Dat hadden ze ook wel 40.000 km eerder kunnen doen...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan