1.2tsi schokt

Ik heb een O2 combi 1.2tsi van sept 2010, ca. 30.000 km erop.

Sinds kort schokt de motor heel kort op momenten met name bij het optrekken, voornamelijk bij deellast dus niet bij vol gas.

Benzine komt van verschillende tankstations. Ik rij vrij veel met de auto, dagelijks 60 km of meer. Auto wordt normaal bereden zeker niet sportief of zwaar belast, verbruik ca. 6.1 l/100 km, op de snelweg ca. 130 km/u waar mogelijk.

Wie heeft dit nog meer meegemaakt en weet iemand waaraan dit kan liggen?

De auto gaat overigens over 1 week voor de 30.000 km beurt.
 
Ik heb hier wel eens op het forum gelezen dat dit kan liggen aan de euro 95 benzine. Probeer eens een tankje euro 98, en kijk of het dan weg is.
 
Hey bedankt voor je suggestie. Maar ik rijd al bijna 30.000 km op euro 95, ik merk het pas de laatste 1000-2000 km. Dan had ik er toch al eerder last van moeten hebben?

Zou het vervuiling van injectors of iets in de electronica kunnen zijn?
 

remcee

Lid
Ik heb hetzelfde issue. Vooral in de zesde versnelling met relatief laag toerental.

'Vroeger' bij mijn (classic) Mini kwam dit vaak door een vervuild brandstoffilter. Maar ik heb net 16.000km op de teller, dus dat zou het niet mogen zijn. Ik ga er t.z.t. maar even mee langs de dealer.
 

Darkside

Forumguru
Hmm heb dan nog geen 15.000 op de teller staan. Maar wel een 1.2 waarmee ik altijd euro95 tank.
Tot nu toe geen problemen. Maar hou het, en dit topic, even in de gaten.
 
Probeer maar eens van Pon op papier te krijgen dat E10 benzine geen kwaad kan. Zal je niet lukken. In Duitsland vertikken ze het gewoon om op E10 te rijden vanwege het feit dat niemand enige garantie wil bieden.
Dan dit. E10 benzine bevat bioethanol. De meeste bioethanol wordt gemaakt uit suikerriet. De verbranding van de resten die overblijven veroorzaakt ontzettend veel CO2. Weliswaar in een ander deel van onze aardkloot maar toch.
omdat bioethanol een natuurproduct is treedt er reeds na de productie een rottingsproces op. In de tank van de auto gaat dit versneld verder omdat de brandstof opgewarmd wordt. De brandstof gaat immers meerdere malen van de tank naar de motor en terug de tank in via de retourleiding.
De rottende bioethanol veroorzaakt een slijmafzetting in de tank. Deze slijmafzetting heeft negatieve gevolgen voor je hele brandstofsysteem. Dit heeft weer een slechte verbranding, meer verbruik en hoger CO2 uitstoot tot gevolg.
Slechte verbranding kan een schokkende motor tot gevolg hebben. Dus vandaar mijn vraag.
Mijn advies: Tank geen E10! (google maar eens dan zul je heel wat negatieve berichten tegenkomen)

Grts
Math
 
1. Op de lijst van Skoda's die NIET op E10 kunnen rijden staat NIET de 1.2tsi. Ofwel die kan er WEL op rijden. Zou namelijk betekenen dat VW, Skoda en Seat een groot deel van hun modellen niet in Frankrijk kunnen verkopen. Zo stom zijn ze niet...

2. Bioethanol en rotten - zo'n broodje aap verhaal heb ik nog niet vaker gehoord. Grootst mogelijke onzin en bangmakerij.

Ethanol = ethanol en dat is pure CH3-CH2OH. Dit spul zit in wijn en bier enz. Dat het uit biologisch materiaal is gemaakt wil niet zeggen dat het onzuiver is. Bovendien bestaat E10 uit 10% (volume denk ik??) en de rest is nog steeds benzine. Hoe kan daarin iets leven wat rotting veroorzaakt? En zou alcohol moeten rotten? Of bedoel je resten plantaardig materiaal in de E10? Huh hoe kan dat dan??

Ik zeg overigens niets over de vermeende positieve milieueffecten van E10. Dat zou best eens een overheids-broodje-aap verhaal kunnen zijn, zoals we dagdagelijks van onze fijne verkwistende overheid te horen krijgen.
 
Goed ik zal het anders zeggen. Waarschijnlijk heb ik het te eenvoudig verwoord.

Zie o.a. ook
http://desupersite.come2me.nl/918503/dieselbacterie

http://www.greentec.nl/go-greener/professional-green/transport-en-wegvervoer/brandstof-vervuiling/

Het gaat met name om de bacterievorming in de tank.
Voor de rest moet iedereen zelf weten hoe ie hiermee om gaat. Broodje aap of niet.
Naar mijn mening is er nog veel te veel onduidelijkheid over het wel of niet schadelijk zijn en ook de fabrikanten zijn niet duidelijk. Op internet surfend kan ik alleen maar vinden dat geen enkele autofabrikant duidelijkheid geeft over hoe het nu precies zit met garantie en e10 benzine.

Tenslotte kan ik melden dat er bij motorfietsen al heel wat problemen zijn ontstaan na het tanken van e10. Nagenoeg alle motorfietsfabrikanten raden dan ook het gebruik van e10 zonder toevoeging (van bv Fort�) af. De mij bekende problemen bij motorfietsen betrof in de meeste gevallen niet meer starten na een langere periode van stilstand door vervuiling van het brandstof system. Motoren van motorfietsen zijn nu eenmaal wat gevoeliger dan auto motoren.

Grts
Math
 

Bedankt voor de links, maar daar wordt je niet wijzer van: eerste site oogt weinig professioneel en zit vol knip en plakwerk van andere bronnen. De tweede club heeft vooral belang bij dit soort spookverhalen en is dus ook weinig objectief.
 
Nu weer on-topic.


Weer 1-2 keer getankt met merkbenzine (Esso, Shell enz) en u raadt het al... het schokken en inhouden is weg.

Of er zat vuil in wat verdwenen is, of het ligt inderdaad aan de kwaliteit van de benzine. Zeeeeeer vreemde zaak. Dan is zo'n tsi blok tamelijk gevoelig.

Ik zal het bij de garage navragen maar verwacht er weinig van.
 
M

melkerbout

Helemaal bekend,

heb precies hetzelfde. Op 95 ron schokken en stoten en op 98 geen probleem. Wel heb ik gemerkt dat hij echt het beste rijdt op V-Power van BP.
Garage had er nog nooit van gehoord. Maar hoe meer mensen het melden, wellicht wordt er dan vanuit PON wat mee gedaan.
 
Ik rij altijd op ron 95.

Het was over bij gebruik Esso (in dit geval) ron 95 benzine...

Deze motor is volgens mij uitstekend geschikt voor 95, staat ook in de tankklep.
 

Race Eend

Forumguru
Helemaal bekend,

heb precies hetzelfde. Op 95 ron schokken en stoten en op 98 geen probleem. Wel heb ik gemerkt dat hij echt het beste rijdt op V-Power van BP.
Garage had er nog nooit van gehoord. Maar hoe meer mensen het melden, wellicht wordt er dan vanuit PON wat mee gedaan.

Ik denk BP ultimate 98 van BP, shell vpower is in nederland helaas euro 95 met toevoegingen.
 

Rallye

Forumguru
In de Autovisie van vorige week waren ze wel positief over de Nederlandse v-power, ondanks dat het geen 98 is. Het octaangetal zou 97 zijn en dankzij de toevoegingen zou de motor inderdaad beter lopen.
 
Bovenaan Onderaan