1.4 of 1.8 Wie helpt mij kiezen

joost_d

Nieuw lid
Maandag heb ik een proefrit gemaakt in een SII 1.8 DSG. Wat een geweldige auto. Mijn lease budget is maar toereikend voor een 1.4. De 1.8 kan wel maar dan moet ik bij gaan betalen. Momenteel rij ik in een 1.9 TDi OII. Deze voldoet prima en als ik de specs (0-100 en topsnelheid) van de OII en SII 1.4 naast elkaar leg dan wint de SII.

Ik heb als vervangende auto de OII 1.4 mee gehad en was aangenaam verrast. Maar ik kan gewoon niet geloven dat een 1.4 blok(je) zo'n slagschip kan laten meekomen.

Kan iemand de beperkingen van een SII 1.4 aangeven? Als die er zijn natuurlijk.
 
hey,

ik heb zelf nu een o2 met een 1.6 tdi motor. ikzelf was ook erg sceptisch tegenover de motor eerst. ik verwachtte een luie wagen. het zal wel vooruit gaan maar met moeite dacht ik. tot ik een proefritje deed. toen stond ik wel ff te kijken. ze zijn veel krachtiger dan de cijfers doen vermoeden!

mij hebben ze gezegd dat de cilinderinhouden naar beneden gebracht worden vanwege milieu en dergelijke zaken. maar het rijplezier wordt hoog gehouden. en dat heb ik toch zo ondervonden.

moet je veel bijbetalen voor de 1.8 ?? als het niet te gek veel is is het mss de moeite wel waard. hangt ook een beetje af van hoeveel km je doet. als je er echt veel doet zou ik toch de meest comfortabele nemen.
 

Race Eend

Forumguru
De 1.4 is een prima motor, maar als je er een caravan mee moet gaan trekken etc dan zal het natuurlijk niet overhouden. Qua koppel zitten ze origineel aan 200Nm, waar een 1.9TDI 105pk al aan 250Nm standaard zit.

De 1.8TSI heeft meer 'over' en is onderin de toeren krachtiger, 3e versnelling over de rotonde vind deze geen probleem (bij een 1.4 TSI is dit vaak met de standaard software niet heel erg soepel meer).

Verder beide tot nog toe erg betrouwbare motoren gebleken, maar er zullen natuurlijk nog niet zoveel over de 100.000km zitten, gezien ze vrij jong zijn.
 

Falcon

Donateur
Ik denk dat je niet een diesel (1.6 TDI) moet vergelijken met een 1.4 TSI benzine :)

En de vergelijking 1.4 TSI en 1.8 TSI is heel erg afhankelijk van wat je doel is met de SuperB. Helaas kunnen wij deze vragen niet voor je beantwoorden. Daarom zou ik je willen vragen om deze eens in te vullen en hier neer te zetten in een post.

Voorbeelden:

- Caravan? ja/nee?
- Bergen in? ja/nee?
etc.

Daarnaast zou ik even de NM kracht van 1.9 TDI vergelijken met de 1.4 TSI (200NM).. in trekkracht zul je moeten inleveren op de 1.6 TDI (250 NM).
 

Dolf

Actief lid
Ik kom vanuit een octavia 2.0FSI (150 PK 200Nm) en rij nu in de Superb2 1.4 TSI.
Ik dacht in het begin dat ik veel zou moeten inleveren, maar tot 120 vergelijkbaar daarna iets minder naar de top. Moet wel zeggen dat de superb uitnodigd tot een wat rustiger rijgedrag (met de octavia wilde ik nog wel eens ergens voorglippen) in duitsland 200 op de tomtom gehad en dit reed zeer comfortabel.

Dus: 1.8TSI heel leuk bij stoplicht en wedstrijdjes, en met een (zware)caravan in de bergen.
1.4TSI komt heel goed mee, 60Km/h in 6e is goed mogelijk pakt vanaf 1500RPM heerlijk op
 

Roel

Lid
Ik zit met hetzelfde dilemma: 1.4 of 1.8.
Is het die 1600 euro waard?
Ik rij veel korte stukken ,maar 1 keer per jaar moet de caravan achter de auto de Brenner over.
Waarom 1.4:
- ruim voldoende voor dagelijks gebruik
- zuiniger dan de 1.8
- 1600 minder euro is toch een hoop geld (vooral als je auto particulier koopt).

waarom 1.8:
- meer dan voldoende power.
- rijdt inderdaad soepeler dan een 1.4, die soms toch onregelmatig kan lopen (gelezen in autoweek review).
- de overgang van een 1.8T RS is wat minder dramatisch.

Over anderhalve week wil mijn S2 Combi gaan bestellen, maar ik ben er nog niet uit.....

Als de 1.4 is gechipt, zijn dan de prestaties gelijk aan de 1.8?
 

plaza

Forumguru
Als de 1.4 is gechipt, zijn dan de prestaties gelijk aan de 1.8?

Volgens de site van JD heb je dan minimaal 150 pk ( reken op 155 pk )
en minimaal 280 NM ( reken op 290 NM ) , dus zeker qua koppel is het
beter dan een standaard 1.8 TSI, dus i.v.m en voor de sleurhut een zeer
goed en betaalbaar alternatief. PK is ( na ) genoeg gelijk.
Misschien kan onze specialist hier nog iets aan toevoegen ?
Mark, kom er maar in.......
 

Captain Hook

Forumguru
@Roel: 't Is natuurlijk niet alleen het aanschafsprijs verschil, maar ook het verschil in wegenbelasting, verzekering en dagelijks brandstofverbruik.
Is dat je de lol waard? :icon_smile_question

[MODERATORBREAK]
Niet onnodig quoten
[/MODERATORBREAK]
 

sitechris

Donateur
Beperkingen van de 1.4 TSI:

motor is mss toch net wat te licht voor de zware S2?
In mijn O2 bokt de motor bij lage toeren (bij volgas). Heb ik ook meegemaakt in 1.4 TSI 160 pk Scirocco die een keer gereden heb.

Verder geen beperkingen. Maar als je een 1.8 kunt betalen, altijd doen! Beetje power extra kan nooit kwaad imo.
 

Michel

Forumguru
Ik heb als vervangende auto de OII 1.4 mee gehad en was aangenaam verrast. Maar ik kan gewoon niet geloven dat een 1.4 blok(je) zo'n slagschip kan laten meekomen.

Een Superb is inderdaad wel wat groter en zwaarder dan een Octavia, maar gooi een Octavia maar eens vol en dan komt hij ook al behoorlijk aan het gewicht van een Superb. Ik kan je verzekeren dat mijn auto op die momenten ook geen krimp geeft en nog altijd behoorlijk vlot is.

Kijk voor de aardigheid ook maar eens op de Autoweek website en zoek naar Caravantrekker. Dan zal je zien dat ook de 1.4 motor al ruimschoots voldoet in de Superb II Combi en behoorlijk mee kan komen met een caravan van 1250 kg, zelfs in de bergen. Letterlijk wordt er geciteerd: "Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op steile hellingen heeft u meer dan voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u ruim voldoende kracht om weg te rijden, mits u voldoende tractie heeft."

De eerder aangehaalde onregelmatige loop die in een Autoweek review werd gemeld, heb ik tot op heden (gelukkig) nog niet meegemaakt. Het is juist een zeer soepel blok, waarbij je je soms afvraagt of er niet een grote electromotor voorin ligt i.p.v. een benzineblok.

Succes met je keuze!
 

superbee

Nieuw lid
Joost,

ik heb zowel de 1.4 als de 1.8 tsi gereden. Aangezien ik particulier rijd heb ik destijds de 1.4 overwogen aangezien deze voor mijn gevoel al prima reed. Hij voelde vlotter aan dan mijn Superb I met 1.8T 150 pk.

Rijd nu zelf uiteindelijk een ex demo Superb II met de 2.0 TDI 140 PK DSG voor hetzelfde geld, maar dan wel af :)

Off topic: ik heb afgelopen weekend in de yeti gereden met 1.2 tsi, bijna 1250 kg met 105 pk, en dat reed ook echt vlot.

Het is maar wat je gewend bent...
 

Porettuhcs

Senior Member
Voordat ik mijn eerste O2 kocht had ik een Scenic 2.0.... ik dacht dat ik wel met een kleinere motor kon leven in het dagelijks verkeer... Tijdens mijn proefritje van een dik uur dacht ik idd dat de O2 1.6 FSI wel voldoende was...

Na een paar maanden in mijn 1.6 fsi had ik het gevoel dat mijn stap terug van een 2.0 naar een 1.6 toch wel enorm was en had ik enorm veel spijt....

Natuurlijk zijn dit ongeblazen motoren en valt de 1.4 TSI te chippen maar als het verschil op zo'n bedrag maar "1600" euro is (na chippen 800,00 euro) dan zou ik lekker voor het enorm doorontwikkelde 1.8 blok gaan...

Ik rij nu 2 jaar met de 1.8 TSI en doe dit elke dag met een enorme grijns op mijn gezicht.....

WAT EEN MOTOR IS DIE 1.8 TSI !!!!! :worshippy:
 

MarcoO2

Forumguru
Volgens de site van JD heb je dan minimaal 150 pk ( reken op 155 pk ) en minimaal 280 NM ( reken op 290 NM ) , dus zeker qua koppel is het beter dan een standaard 1.8 TSI, dus i.v.m en voor de sleurhut een zeer goed en betaalbaar alternatief. PK is ( na ) genoeg gelijk.
Maar vergeet niet dat de meeste 1.8TSI's ongechipt ook al fors meer vermogen en koppel hebben dan de fabrieksopgave... dit zijn de metingen van JD vóór de tuning van mijn 1.8TSI:

gemeten voor tuning:
vermogen 184 PK (aan de motor)
vermogen 163 PK (aan de wielen)
koppel 286 Nm

Dus de 1.8TSI heeft waarschijnlijk ongechipt al minstens het vermogen en koppel van een gechipte 1.4TSI.

Uiteindelijk komt het er toch op neer wat je zelf prettig vind. Ik zou altijd voor de 1.8 gaan als dat financieel mogelijk is. 't Is gewoon een beresterke, maar vooral soepele motor, die zich heerlijk comfortabel en relax laat rijden, maar ook een potje sportief rijden niet schuwt. Wat mij betreft is het echt the best of both worlds.
 

cvegreen

Forumguru
In verband met caravan trekken , hou je er best wel een beetje rekening mee , je moet zelf ff uitrekenen wat voor jou het beste is , als je gans het jaar flink meer moet betalen om dan zogezegd goedkoop op reis te kunnen gaan , zit je goedkoop ook ver weg natuurlijk.
Bekijk het eens ff op caravan trekker wat er daar opgegeven word de combinatie 1.4 en 1.8 TSI met jou caravan.
 

plaza

Forumguru
. Wat mij betreft is het echt the best of both worlds.[/quote]

Je hebt helemaal gelijk, als het financieel kan zou ik ook voor 1.8 tsi gaan.
 

joost_d

Nieuw lid
Bedankt voor alle tips. Ik ga idd 1 keer per jaar met de sleurhut op vakantie.
Mijn rekenmachine heeft overuren gedraaid maar de 1.8 wordt onderaan de streep toch best duurder dan de 1.4. Ten eerste moet ik gaan bij betalen en ten tweede wordt de bijtelling hoger. Scheelt ongeveer €50,- per maand.

Ik heb de gegevens gechecked op caravantrekker.nl en "mijn" combinatie kan meekomen maar blinkt niet uit. Wanneer ik hem laat chippen (en dit niet meld aan de leasemaatschappij) dan krijgt hij bij caravantrekker overal de volle 5 sterren. Chippen heb ik na 1 jaar dus terug verdiend.

Weet een van jullie waarom de 1.4 bij heel veel bedrijven (nog) niet gechipped kan worden?
 

Falcon

Donateur
Je hebt het hier over een leaseauto. Als je hem legaal laat chippen, dan zul je dit moeten aangeven bij de leasemaatschappij.

Dit moet gedaan worden in combinatie met garantie. Er zijn een aantal dealers die deze garantie durven te geven met als tuner JD. Check het getunede motor topic.

Laat ook even weten of dit allemaal gaat lukken.
 

wimZ

Lid
Bijtelling en eigen bijdrage kan je wel van elkaar aftrekken !
Scheelt niet één op één ,maar als je bijvoorbeeld € 50,00 pm moet bijbetalen omdat je boven je norm lease bedrag komt, kan je bij je bruto salaris weer € 50,00 aftrekken van je maandelijkse fiscale bijtelling
 

Roel

Lid
Ik ben er nog niet uit, een week voordat ik de bestelling ga plaatsen.
Ik maak me wel wat zorgen over het bokken bij lage toeren van de 1.4.
Zelfs mijn huidige 1.8 loopt al soepel vanaf 1200 toeren.

Echter verkoopt de motor wel goed, aamgezien wij zo'n 6000 turbo's per week aan VW verkopen.

Wat ik wel weet, is dat ik een hoop geld ga uitgeven, dus de auto moet wel helemaal naar mijn zin zijn.
Ik laat jullie zowie zo mijn beslissing weten.

Bedankt voor alle adviezen!
 
Bovenaan Onderaan