1.4 snel(ler) warm?

mister9

Actief lid
Hallo,

Ik rij op dit moment nog in een fabia 1.9 tdi. Op zich is die 1.9 tdi een prima motor, maar hij wordt zo langzaam warm. En met warm bedoel ik niet, dat de motor warm genoeg is om hogere toeren op te zoeken, maar dat de motor warm genoeg is om warme lucht uit de blower te blazen.
Dat duurt nu wel een kilometer of 8 - 10. Gaat dat met de 1.4 tsi sneller?

Bedankt.

Captain Hook

Forumguru
Standaard verhaal eigenlijk: Ja.
Diesels zijn veel efficienter, m.a.w. weinig restwarmte.
Benzine motoren zijn veel sneller op temperatuur en ja, dan komt er snel warmte uit het klimaatsysteem.

Trouwens, vrijwel alle moderne auto's (ja, zelfs Skoda's :winkie:) hebben een of 't andere vorm van bijverwarming. Zodat er al heel snel warmte geproduceerd wordt t.b.v. het interieur. Zeker in winterse omstandigheden is dat wel prettig...

MarcoO2

Forumguru
Ik verbaas me er bij mijn 1.8tsi inderdaad over hoe snel het warm wordt. Heerlijk, zeker in vergelijking met de Beetje die we hadden waar die 1.9TDI in lag. Die werd, ondanks bijverwarming, niet warm.

Fabia

† In Memoriam
Dat had ik jaren geleden ook in mijn Golf TDI, voordat ;ie een keer warm werd was ik al op mijn werk.

Captain Hook

Forumguru
Op zich prettig voor de inzittenden bij de huidige buitentemperaturen, maar wel een teken dat de motor niet echt spaarzaam met de brandstof omgaat. Dus tja...:koffie:

Hallo,

ik rijd nu onderstaande auto en moet zeggen dat de bedrijfstemperatuur (volgens meter op dashboard) veel minder snel gehaald word dan bij onze vorige wagen, de 1.6 FSI.

Overigens is dat geen probleem, ook de 1.2TSI blaast al snel warme lucht maar de naald van de meter doet er langer over om het midden te halen.

Rallye

Forumguru
Bedrijfstemperatuur? Volgens mij bedoel je de watertemperatuur. Je moet dan toch nog voorzichtig zijn omdat je olie nog niet warm is.

mister9

Actief lid
Ben ook wel voorzichtig. Het gaat er ook niet om wanneer ik vol gas kan gaan, maar meer om of er snel warme lucht uit de verwarming komt.

Bovenaan Onderaan