1.4 TSI (122pk) 2 keer starten probleem weg?

Mijn Octavia heeft deze beruchte motor. Ik heb af en toe het volgende. Na het starten hoor ik de ketting op spanning trekken (binnen 3 sec) en dan gaat hij stationair draaien. Dus dat lijkt normaal, maarrrr hij draait vaak niet soepel, maar relatief ruw en op 1200 toeren. Als ik de motor dan uit zet, en dan weer opstart dan draait hij prima. 800 toeren, en mooi stationair. Deze procedure doe ik regelmatig. Dus ik start hem de 1e keer, hoor hem stationair draaien, en dan binnen 10 seconden stop ik hem weer, en start ik hem opnieuw.

Iemand een idee?
 

ertromp

Forumguru
De 1.4 TSI kan onder bepaalde omstandigheden iets schokken bij het wegrijden
Na de koude start bij een koelvloeistoftemperatuur tussen 18 tot 33 °C en nadat de wagen daarvoor
minimaal 6 uur heeft gestaan, wordt de zogenaamde "katverwarming" geactiveerd.
Om de katalysator snel op bedrijfstemperatuur te brengen, wordt na de koude start als aan alle
randvoorwaarden wordt voldaan bij een koelvloeistoftemperatuur tussen 18 en 33 °C het
ontstekingstijdstip verlaat en wordt brandstof na-ingespoten. Hierdoor wordt een hogere
uitlaatgastemperatuur bereikt.
Verder wordt het stationair toerental verhoogd. Dit duurt max. 45 seconden.
Helaas heeft dit negatieve gevolgen voor de kwaliteit van het stationair draaien. - Reductie van
schadelijke stoffen heeft in dit geval prioriteit boven een mooi en rustig stationair toerental.
De "katverwarming" is alleen actief als aan meerdere randvoorwaarden wordt voldaan:
• Aan bepaalde voorwaarden in de vorige rijcyclus wordt voldaan.
• De stilstandtijd heeft een bepaalde tijd overschreden.
• De koelvloeistoftemperatuur bij het starten ligt tussen 18 en 33°C.
 
aha, dat klinkt heel logisch.
Begin van het jaar had ik met de koudere temperaturen regelmatig een hele ruwe klinkende motor (dat ik eigenlijk dacht aan de distributieriem, maar dat was het niet volgens mijn monteur. Hij kon echter niets als storing uitlezen verder). Dat was ook altijd alleen 's ochtends na minstens 6 uur stilstand idd. Is de katverwarming dan een software instelling/motormanagement? En is er iets aan te doen? Ik hoorde weleens iets over update van de software?
 
Bovenaan Onderaan